Tuesday, April 30, 2019

HILANG ARAH HILANG PEDOMAN BANGGA MENJADI HAMBA TEORI BARAT




Sikap anti-ilmu dan anti-perubahan yang menjadi pegangan para sarjana sastera dan sasterawan Malaysia, dengan sokongan dan dukungan DBP dan ITBM,  memberi kejayaan besar dalam ketandusan pemikiran dalam karya para sasterawan negara dan dalam penilaian sastera yang tidak dapat membezakan karya picisan dengan karya bermutu. Buku terbaru saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019) dinilai oleh sarjana sastera dan sasterawan negara sebagai contoh karya picisan bidang akademik.  Oleh itu mereka tidak berminat hendak membuat kritikan atau ulasan terhadap buku itu, walaupun kandungan buku itu menolak bulat-bulat projek sasterawan negara dan mempersoalkan kemampuan intelektual para penilai dan kaedah yang mereka gunakan dalam membuat penilaian.  Cabaran saya bahawa projek sasterawan negara telah menjadikan karya picisan sebagai asas perkembangan sastera moden, yang anehnya dipersetujui mereka dalam tulisan beberapa orang sarjana sastera, yang telah menghasilkan buku yang mendapat hadiah istimewa. Kalau anda mahu tahu sila rujuk beberapa entri yang membicarakan persoalan ini. Kemuncak dari perkembangan ini ialah lahirnya the aesthetics of adultery dalam kritikan sastera yang menerima perzinaan sebagai tema agung, seperti yang terdapat dalam sastera Barat.  Penulis dan judul buku yang membicarakan the aesthetics of adultery ini telah saya bincang dalam beberapa entri, oleh itu tidak perlu diulang di sini.  Sesuai dengan perkembangan ini, sensasi dalam sebuah novel picisan dijadikan contoh untuk mengangkat novel itu yang membuat perbandingan antara banjir besar Nabi Nuh ‘a.s. dengan tsunami yang berlaku (?) dalam novel terbesar Malaysia, Naratif Ogonshoto.  Novel terbesar Malaysia ini ditakdiskan oleh para sarjana dan pengkritik sastera sebagai karya agung dunia. Sayangnya mereka tidak memberi rujukan yang boleh dijadikan sandaran kepada rumusan palsu dan picisan mereka. Sebagai contoh, saya menegaskan Pujangga Melayu adalah lebih besar dan lebih bermutu daripada War and Peace. Adakah ini bermakna Naratif Ogonshoto juga setaraf atau lebih bermutu daripada War and Peace atau novel-novel Thomas Mann, Luigi Pirandello, dan lain-lain pengarang Barat yang sering disebut oleh sarjana sastera. Mereka perlu memberikan rujukan perbandingan untuk memastikan wujud dua isu penting: pertama, kejujuran intelektual; kedua, ketinggian moral. Kedua-kedua prinsip ini tidak ada dalam pemilihan para sasterawan negara, yang berkisar di sekitar anggota gerombolan yang dinamakan Mutual Admiration Club, nama yang diberikan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh sendiri dalam tahun 1973 ketika membentang kertas kerjanya di Johor Baru. Sila rujuk Keritik Sastera di Malaysia, diterbitkan oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan ketika itu.  Penyelesaiannya amat mudah, sekiranya terdapat dua faktor yang saya sebut itu. Bagaimana boleh dilakukan? DBP dan seluruh sarjana sastera serta sasterawan, termasuk sasterawan negara, perlu membuat keputusan yang tegas dan tepat bahawa Pujangga Melayu tidak boleh dianggap sebagai novel terbaik Malaysia. DBP dan seluruh badan penulis dan para sarjana sastera mesti membuat keputusan ini, tanpa memikirkan salah betulnya. Jika ini tidak dilakukan, para sasterawan negara yang anda lantik itu bukanlah sasterawan kelas satu, kerana karya mereka tidak dapat mengatasi Pujangga Melayu, yang ternyata lebih bermutu daripada War and Peace ciptaan Leo Tolstoy. DBP dan para penyokongnya perlu membuat keputusan yang tegas bahawa Pujangga Melayu adalah sebuah karya picisan, sama tarafnya dengan karya para sasterawan negara dan bakal sasterawan negara yang akan dilantik nanti. Keputusan ini mesti dibuat oleh DBP, kerana inilah saja jalan keluar yang boleh menyelamatkan DBP daripada melakukan dua kesilapan besar yang disebutkan tadi.  Tentu saja DBP dan seluruh badan penulis serta para sasterawan tidak akan membuat pengakuan ini, kerana bagi mereka semua karya para sasterawan negara adalah jauh lebih bermutu daripada Pujangga Melayu tanpa memberi apa-apa hujah yang jika dilakukan akan memihak Pujangga Melayu. Hanya satu perkara saja yang mereka perlu tunjukkan: Namakan novel sasterawan negara yang dari segi nilai sasteranya mengatasi War and Peace. Jika tidak ada karya sedemikian, maka semua pelantikan para sasterawan negara adalah batal kecuali semua karya para sasterawan negara lebih baik dan lebih bermutu daripada Pujangga Melayu.  Jika perkara ini tidak diselesaikan, maka semua sasterawan negara tidak layak dilantik sebagai sasterawan negara kerana mereka bukan sasterawan terbaik dan karya mereka tetap picisan selagi tiada yang dapat menyamai Pujangga Melayu.

Picisannya karya para sasterawan negara ini jika dinilai daripada perspektif PB yang mementingkan konsep ilmu. Jika sekiranya karya para sasterawan negara ini dinilai dari perspektif “sastera”, maka sifat picisan itu tidak timbul kerana dalam karya sastera yang picisan dari perspektif PB dianggap karya bermutu menurut ukuran sastera. Semua ini akan dapat diselesaikan dengan mudah jika tiga pembahagian karya kreatif itu dijadikan asas untuk membuat penilaian. Seperti yang telah ditunjukkan dalam blog ini dan dalam buku-buku mengenai PB yang telah diterbitkan, tiga pembahagian karya itu ialah karya persuratan, karya sastera, karya erotik/lucah. Jika anda menggunakan sedikit pertimbangan akal, anda akan melihat hanya dalam karya sastera saja kita dapat karya sastera dan sejenis lagi karya erotik/lucah. Dua jenis karya ini ditolak oleh PB, tetapi menjadi sebahagian daripada karya sastera. Dari penjelasan ini, anda dapat lihat dengan jelas bahawa para sasterawan negara menghasilkan dua jenis karya sastera itu, tetapi tidak karya persuratan. Mengapa perbezaan ini penting? Asasnya ialah konsep ilmu yang benar dan cara pengolahannya memberi tumpuan kepada perwatakan yang kuat dan pembentukan nilai-nilai moral yang diterima dalam Islam.  Pembahagian ini saya kira sudah difahami, tetapi mereka yang terlibat dalam penulisan kreatif menolaknya kerana bagi mereka teori sastera Barat tidak meletakkan nilai-nilai moral dan nilai-nilai agama sebagai unsur penting. Yang dipentingkan ialah perilaku manusia yang dilihat sehari-hari, itulah yang menjadi model. Maka lahirlah ungkapan “pelacur yang baik hati”, dengan itu pelacuran tidak lagi sesuatu yang menjijikkan, malah sudah dijadikan satu gaya hidup yang layak dipertahankan jika seseorang pelacur kononnya mempunyai nilai-nilai “kemanusiaan” yang tinggi. Itulah Salina yang kita dapat dalam novel Salina; dan inilah yang dimaksudkan dengan the aesthetics of adultery.  Para penilai sastera yang menganggotai Panel Anugerah Sastera Negara menerima the aesthetics of adultery ini sebagai teknik yang boleh digunakan dan hasilnya tetap bermutu jika penceritaannya mengutamakan “nilai-nilai kemanusiaan” yang menjadi asas kehidupan sosial Barat. Adakah ini cara hidup Islam?  Nampaknya inilah digalakkan oleh DBP dan ITBM, yang melihat karya sastera sesuatu yang istimewa yang berada di atas nilai-nilai agama, atau nilai-nilai Islam; dengan itu watak-wataknya tidak perlu mencerminkan cara hidup seorang Islam, walaupun yang menulis karya itu seorang Islam. Nampaknya inilah yang diperjuangkan oleh para sasterawan, yang saya tolak kerana cara hidup ini asing dalam sistem nilai kita yang beragama Islam. Sekarang sudah wujud slogan baru, “sastera cermin masyarakat yang wujud”, bukan sesuatu yang direka-reka. Bagi para sasterawan, kehidupan para watak dalam Pujangga Melayu tidak pernah wujud dalam masyarakat Melayu, oleh itu Pujangga Melayu bukan karya sastera, tetapi karya propaganda Islam!  Golongan ini tidak menerima gaya hidup Islam sebagai sesuatu yang wujud dan dipraktikkan dalam masyarakat Melayu yang menganut Islam. Bagi mereka, orang Melayu yang mengamalkan Islam seperti yang digambarkan dalam Pujangga Melayu tidak pernah wujud dalam masyarakat Melayu sekali pun, oleh  itu Pujangga Melayu bukan karya sastera, tetapi karya propaganda agama yang murahan!  Bagi para sarjana sastera ini, sesebuah karya kreatif yang tidak mencerminkan the aesthetics of adultery seperti yang digambarkan dalam karya Barat, bukan sebuah karya moden, oleh itu tidak sesuai dengan perkembangan zaman yang sudah jauh berubah.  Demikianlah mereka menerima Salina sebagai sebuah karya yang “realistik” dan menolak Pujangga Melayu sebagai sejenis propaganda murahan yang diada-adakan.  Oleh itu, menurut tokoh-tokoh sastera dan para sarjana sastera ini, PB bukanlah sesuatu yang boleh diterima dalam sastera Melayu, kerana itu PB hendaklah dihapuskan. Inilah pendirian DBP dan ITBM. Inilah yang digambarkan dalam karya para sasterawan negara. Untuk mendapat penjelasan mengapa hal ini terjadi, sila rujuk buku Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir, berjudul Dinamika Pemikiran Sastera Melayu  (DBP 2009).

Dalam keadaan ini, timbul pertanyaan: Adakah yang rosak itu masyarakat beragama, atau para sasterawan sendiri yang tidak menerima kelangsungan hidup cara Islam sebagai sesuatu yang real.  Konsep realiti yang difahami dalam sastera dibuka seluas-luasnya kepada perilaku manusia yang tidak bermoral, seperti yang pernah diakui oleh Azizi Haji Abdullah dan dijadikan bahan oleh A. Samad Said dalam karyanya, yang paling menonjol ialah yang mengisahkan perilaku seorang perempuan Melayu yang menuntut bela (?) dengan mencari kepuasan  seks untuk ditiduri oleh 18 orang lelaki!  Inilah sastera, karya sastera, menurut para sasterawan negara.  Inilah yang mendapat pujian tinggi daripada Panel Anugerah Sastera Negara. Tepat sekali dengan tajuk entri ini.

Satu kekeliruan besar yang menjadi pegangan para sasterawan negara dan dirangkul dengan mesra oleh anggota Panel Anugerah Sastera Negara ialah konsep realiti, yang diberi penjelasannya dalam buku Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir.  Konsep realiti yang menjadi pegangan para sasterawan negara dan para sarjana ialah seperti yang dipraktikkan dalam karya sastera Barat, seperti yang kita dapat dalam karya Flaubert, Tolstoy dan sebagainya (ramai sangat, tak perlu disenaraikan di sini).   Kerana terdapat kekeliruan besar mengenai konsep realiti ini, saya bahagi kepada dua jenis: realiti semu, dan realiti hakiki. Perhatikan peristiwa Ratu Balqis dengan Nabi Sulaiman ‘a.s. ketika Balqis memasuki istana Nabi Sulaiman, dilihatnya ada kolam. Dia angkat kainnya dan ini ditegur oleh Nabi Sulaiman ‘a.s. bahawa yang disangka air itu  bukan air, hanya refleksi marmar hasil tukang yang pandai. Saya selalu berkata, kaki Balqis yang memberinya makna realiti sebenar dan yang membawanya menerima agama tauhid. Balqis pada mulanya tertipu oleh ilusi yang terhasil daripada tukang yang handal yang menurap lantai marmar itu. Ilusi inilah yang menipu semua para sasterawan negara dan sarjana sastera sehingga menerima karya picisan sebagai maha-karya, karya yang bermutu. Contoh yang saya selalu berikan ialah novel Naratif Ogonshoto, yang telah berjaya menipu sarjana palsu dan cetek meraba-raba untuk menganggap karya itu karya agung sepanjang masa, padahal barang siapa yang tahu membaca karya itu berasaskan konsep ilmu yang benar tidak mungkin menerima novel itu sebagai novel terbaik sepanjang zaman. Kesedaran ini penting supaya penilaian yang dibuat itu berasaskan realiti hakiki yang disebut oleh Nabi Sulaiman ‘a.s. Jika perkara ini difahami betul-betul, anda akan menerima kemunculan PB sebagai satu-satunya kaedah yang selamat digunakan supaya anda tidak tertipu.

Sekarang anda mungkin boleh faham, dan diharapkan boleh terima, penegasan saya bahawa Pujangga Melayu lebih baik daripada War and Peace.  Kedua-dua buah novel ini sebenarnya adalah novel mini-ensiklopedia; bezanya Pujangga Melayu didasarkan kepada konsep ilmu yang benar, manakala War and Peace berasaskan keadaan masyarakat Russia dan tafsiran pengarang kepada peristiwa penting yang terjadi dalam sejarah Russia. Tolstoy terkenal dalam aspek ini, seperti yang dapat kita lihat dalam cerita pendeknya yang panjang, bertajuk “Haji Murad”, mengenai seorang pemberontak Chechnya yang terkenal, Imam  Shamil.  Saya sendiri pernah menulis dua buah cerita pendek sebagai kenangan kepada pejuang kemerdekaan, Dr. Burhanuddin Hilmi, untuk menghormati perjuangannya. Saya sempat berkenalan, dari jauh, ketika beliau dan Ishak Haji Muhammad dan Boestamam datang ke rumah Ustaz Wan Ismail Wan Nawang, yang saya anggap sebagai guru saya. Sudah lupa sama ada saya sudah ceritakan kisah saya dengan guru saya ini, yang setiap kali waktu balik sekolah (Melayu), Ustaz akan berdiri di depan rumahnya, dan sebaik saja dia melihat saya, lalu dipanggilnya, dan mulalah dia bercakap selama kira-kira lima minit tentang Shah Wali Allah yang telah dipelajarinya sejak 40 tahun daripada Maulana Abdullah Nuh India di Pasir Putih.   Saya pernah bertanya beliau mengapa dia seperti menunggu saya pulang dari sekolah untuk bercakap tentang Shah Wali Allah. Saya masih ingat jawapannya, “Hanya awak saja yang boleh faham bila saya bercakap tentang ajaran Shah Wali Allah. (al-Fatihah untuk dua orang guru saya ini. al-Fatihah.)

Hanya dalam tahun 1965, waktu saya masuk Universiti Malaya, saya cari siapa tokoh ini dan tahulah saya siapa orangnya. Inilah ulama yang membentuk saya menulis Pujangga Melayu.  Nama Ustaz Wan Ismail saya sebut dalam Pujangga Melayu, sebagai kenangan manis seorang murid yang tidak pernah saya bayangkan satu hari nanti saya akan menulis Pujangga Melayu, berasaskan falsafah dan ajaran Shah Wali Allah yang diperkenalkan oleh beliau.  Saya terima ini sebagai pemberian khusus Allah Ta’ala kerana tanpa izin Nya tidak mungkin saya bertemu dengan tokoh besar ini.

Maka lahirlah Pujangga Melayu, yang kini menjadi masalah besar kepada para sarjana sastera dan sasterawan negara, yang dengan bantuan dan sokongan dari DBP dan ITBM, sedang diusahakan dengan begitu gigih supaya PB dan Pujangga Melayu tidak diberi tempat yang sewajarnya dalam perkembangan seni mengarang dan juga dalam kritikan sastera.  Bagusnya pula, usaha gigih kumpulan yang berada dalam Mutual Admiration Club ini menjadi bukti yang tidak dapat disangkal akan betapa kuatnya pengkhianatan dalam perkembangan ilmu, yang disertai dengan penipuan terang-terangan daripada organisasi utama dalam bahasa dan sastera, yang disokong pula oleh seluruh persatuan penulis di Malaysia. Pada mulanya saya cuba memujuk PPK memulai satu wacana akademik tentang Pujangga Melayu dan PB, tetapi entah macam mana saya diberitahu PPK tidak ada pengaruh, oleh itu mereka tidak mahu terlibat dalam isu kontroversi mengenai PB dan Pujangga Melayu. Isunya mudah saja, kedua-dua perkara ini benar-benar menjadi halangan besar kepada sasterawan negara dan sarjana sastera yang tidak langsung mempunyai hujah untuk menghadapi PB dan Pujangga Melayu. Selekeh itukah para sasterawan dan sarjana sastera kita?

“Selamatlah jiwa yang sempurna!”,  kata Tok Mindok.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 29 April 2019.





No comments:

Post a Comment