Wednesday, April 24, 2019

MENGEMBALIKAN JATIDIRI SATU BANGSA YANG KEHILANGAN MARUAH



Berapa besar kesalahannya, atau berapa serius kesilapannya, jika kita membuat andaian, sejak konsep sastera Barat dijadikan ikutan dan kemegahan oleh para penulis Melayu maka mereka sudah kehilangan jati dirinya, hilang maruahnya?  Kelompok yang kehilangan maruah ini sebahagian besarnya berada dalam kumpulan Mutual  Admiration Club yang dikepalai oleh seorang yang  dimasyhurkan sebagai tokoh terbesar sastera Melayu moden, yang saya tolak. Kalaulah saya berkata dengan tegas, sesiapa juga yang berpendapat begitu adalah yang paling bodoh dan tidak bertanggung jawab, yang tidak ada maruah ilmu, maka saya menyatakan sesuatu yang benar. Biarkan saya beri sedikit gambaran berupa bahasa bandingan untuk memudahkan para sarjana yang  cetek meraba-raba dan para sasterawan yang tahap kreatifnya berada dalam kubang picisan. Tentu saja anda tidak suka dengan bandingan yang saya pakai itu, tetapi bandingan itu memudahkan anda memahami sesuatu yang tidaklah sukar untuk difahami, tetapi bagi yang berotak lembap dia akan merasa sukar. Ini mengenai Persuratan Baru dan hasil dari pemikiran PB itu sebuah novel berjudul Pujangga Melayu.  Saya telah memberikan anda berbagai-bagai  kiasan untuk memudahkan anda memahami persoalan yang sedang kita hadapi, misalnya dengan memberi tahu anda Pujangga Melayu itu lebih bermutu dan lebih besar daripada War and Peace oleh Tolstoy.  Tidak penting sama ada anda terima atau tidak; yang penting anda dikejutkan  dengan satu kesimpulan yang tidak pernah terbayang di kepala anda walaupun anda bangga mempunyai ramai sasterawan negara dan banyak pula karya mereka, tetapi amat mendukacitakan anda sendiri tidak sebuah pun karya itu boleh menandingi War and Peace.  Bagaimana perkara serius ini boleh dipermudahkan supaya otak paling tumpul di kalangan sarjana dan sasterawan boleh memahaminya.

Di Semenanjung Tanah Melayu terkenal Banjaran Titiwangsa; dalam Banjaran itu tercokol Gunung Tahan.  Itulah maklumat yang saya yakin diketahui oleh semua rakyat Malaysia, yang berumur 3 tahun ke atas, diberi tahu ibu bapa mereka.  Apakah pula Banjaran Titiwangsa dalam sastera Melayu. Tidak lain, itulah yang semua sudah diketahui sarjana dan sasterawan yang paling bodoh sekali pun, iaitu Gagasan Persuratan Baru. PB itu Banjaran Titiwangsa dalam sastera Melayu; dan Pujangga Melayu itulah Gunung Tahannya.  Bila saya menulis ini saya tertawa, geli hati dan geram sekiranya masih ada sarjana dan sasterawan yang belum faham atau tidak mahu faham bahawa gambaran yang saya berikan itu amat tepat, jika anda faham makna analogi dalam penulisan.  Cantiknya perbandingan ini ialah ia lebih memudahkan anda memberi apa saja gelaran buruk yang anda sudah biasa berikan selama ini; tetapi semua itu tertolak dengan mudah dan anda sekarang terkapai-kapai kehilangan kata-kata untuk menolak perbandingan itu. Katalah anda masih mahu mengutuk saya sebagai tak sedar diri membuat perbandingan itu, sambil memuji diri sendiri. Jika inilah perasaan anda, maka anda telah memberikan saya bukti yang amat jelas yang saya kritik selama ini tentang kualiti pemikiran anda yang rendah dan hasilnya karya anda berada dalam lubuk picisan.  Tidak boleh dielakkan lagi, anda sekarang kehilangan hujah kerana anda tidak akan berani mengambil mana-mana karya para sasterawan negara sebagai  Gunung Tahan dalam sastera Melayu. Mana Banjaran Titi Wangsanya? Saya lupa, gelaran sasterawan negara itulah Banjaran Titi Wangsanya!  Saya biarkan saja di sini, tidak mahu berkata apa-apa. Apabila kebodohan sudah sampai ke tahap itu, kata-kata tidak perlu lagi. Ini mengingatkan saya kata-kata yang indah dari Prof. Prijono dari Indonesia dalam Kongres Bahasa di Johor 1956: “Apabila persahabatan sudah menjadi percintaan, kata tidak perlu lagi.”  Tidak pasti berapa orang di antara sasterawan dan sarjana masih ingat kata-kata itu. Ketika itu saya berumur 16 tahun, sedang remaja, tetapi sudah bijak dan tahu menilai kebijaksanaan orang lain.  So nice, bukan?

Apabila saya mengemukakan sesuatu pendapat, lebih-lebih lagi jika pendapat itu mengejutkan (controversial), saya sama sekali tidak mengharapkan anda bersetuju. Malah, jika anda tidak bersetuju itulah yang terbaik, kerana saya dapat mendengar pendapat yang berbeza, yang mungkin lebih baik daripada pendapat saya sendiri. Tetapi dalam iklim intelektual Malaysia, seseorang hanya memberi pendapat, biasanya untuk menyokong, jika yang memberi pendapat itu dari kumpulan mereka sendiri.

Meletakkan Pujangga Melayu pada tempatnya adalah sesuatu yang saya perlu lakukan, untuk membolehkan seseorang bersetuju atau tidak bersetuju.  Saya tidak bermain-main apabila saya meletakkan Pujangga Melayu berada di atas War and Peace, supaya anda dapat memberi pandangan anda yang paling baik dan bernas untuk menjadi panduan kepada para penulis dan sarjana sastera. Jika anda seorang pensyarah, saya yakin pelajar anda tentulah ada yang menyokong dan tentu saja ada yang menentang. Inilah yang membuat perbincangan ilmiah menjadi rancak and worth your time and efforts.

Barangkali faedah paling besar dan paling bermakna dalam konteks ini ialah kita dapat meletakkan karya para sasterawan negara pada tempat yang layak, walaupun keputusannya mungkin mengecewakan para sasterawan negara sendiri, seolah-olah darjat mereka telah diturunkan. Pandangan ini tidak boleh diterima, kerana dalam dunia penulisan, yang berhak menentukan kedudukan seorang penulis ialah karyanya sendiri, bukan gelaran yang diberikan kepada penulis berkenaan. Hal ini menjadi masalah dalam kehidupan berkarya di Malaysia, kerana setiap penulis akan mencuba mendapatkan penghormatan tertentu yang boleh mereka gunakan untuk mendapat faedah seterusnya. Contoh, jika anda sudah dilantik menjadi sasterawan negara, maka karya anda akan tertulis, Naskah Khas Sasterawan Negara.  Para sasterawan negara ini dengan itu sudah diangkat menjadi Brahmin Sastera, diberi keistimewaan dan diberikan juga darjat “maksum” (sacral) dalam sastera Melayu. Mereka telah ditakdiskan melalui gelaran itu. Kedudukan mereka sebagai Brahmin Sastera bertentangan dengan nilai-nilai Islam dan nilai-nilai dalam kebudayaan Melayu. Jika mereka menolak kedudukan sebagai Brahmin Sastera itu, mereka harus menyatakannya dengan jelas, dan ini mesti diikuti dengan tindakan sewajarnya, misalnya dengan tidak mengangkat karya picisan mereka dengan gelaran “naskhah sasterawan negara” padahal karya itu tidak bermutu, picisan.  Karya mereka tetap karya picisan, kerana tidak sebuah pun dari karya itu yang dapat menandingi Pujangga Melayu, dan dalam sajak tidak dapat menandingi sajak “Al-Andalus” dan sajak-sajak lain dalam Pujangga Melayu. Perbuatan seumpama ini  (yakni dalam konteks sebagai Brahmin Sastera) adalah tidak bermaruah, dan wajar dikutuk. Penulis bukan penyanyi pop, yang memang perlu mendapat sokongan ramai untuk meletakkan kedudukannya lebih baik daripada penyanyi pop lain. Tidak demikian dalam dunia penulisan, yang menentukan semuanya ialah karya penulis itu, bukan dirinya sebagai satu peribadi. Jika anda tidak bersetuju dengan kesimpulan ini, anda mesti tampil membahaskannya dengan membuktikan pandangan yang dikemukakan di sini tidak boleh diterima, dengan memberitahu secara jelas mengapa tidak boleh diterima.  Sebelum itu, anda perlu membuktikan karya para sasterawan negara itu bukan karya picisan.

Menurut satu analisis, para sasterawan negara ini telah melanggar batas-batas ajaran Islam, seperti yang ditunjukkan dalam karya Naratif Ogonshoto (untuk memberi contoh paling popular). Saya telah menghuraikan perkara ini dalam entri lain, oleh itu tidak akan mengulangnya lagi di sini. Kegigihan pengarang hendak menonjolkan karyanya sebagai sebuah karya Islam telah ditolak bulat-bulat dalam satu tesis sarjana di UPM, 2014.  Usaha pengarang hendak menyelamatkan karyanya telah gagal bulat-bulat, walaupun disokong oleh para penyokong yang jelas keliru besar dalam analisis mereka. Lihat penjelasannya dalam buku saya, Anugerah Sastera Negara Dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019).

Hanya satu cara saja hendak menyelamatkan para sasterawan negara ini, iaitu dengan membuat pengakuan beramai-ramai bahawa karya mereka tidak mencapai taraf yang membolehkan mereka diberi gelaran sasterawan negara, seperti yang dijelaskan dalam Anugerah Sastera Negara Dalam Kesusasteraan Melayu Moden itu.  Jika mereka menolak cadangan ini, maka kekallah mereka sebagai sasterawan yang tidak bermaruah, atau yang hilang maruahnya setelah gagal mempertahankan kualiti sebenar karya mereka.  Jalan keluar dari kedudukan yang dahsyat ini sebenarnya cukup mudah, iaitu dengan menolak segala argument yang saya paparkan dalam buku saya, Anugerah Sastera Negara Dalam Kesusasteraan Melayu Moden itu.  Inilah cara yang terbaik untuk mendapat semula maruah mereka sebagai sasterawan yang mempunyai maruah.  Saya cadangkan supaya buku ini diedarkan secara percuma kepada peserta Seminar Kritikan Sastera DBP 20 Jun 2019 nanti.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 24/4/2019.






No comments:

Post a Comment