Saya baru
tahu Melayu sekarang terdiri dari pelbagai bangsa. Melayu asli tinggal di dalam
hutan. Melayu maju (?) tinggal di bandar-bandar. Melayu miskin tinggal di
kampung-kampung bersama ayam itik mereka, kerbau lembu dan kambing biri-biri;
kadang-kadang berkeluarga dengan beruk dan kera yang dilatih memanjat kelapa.
Satu ketika dulu diberikan subsidi beruk kepada orang kampung, supaya kelapa yang tinggi-tinggi dipanjat beruk
saja. Subsidi beruk ini penting dalam sastera Melayu, apabila saya menulis
cerita pendek “Lodeh SPM dan Beruknya”, sebuah cerita pendek yang mengkritik
peranan munafik dalam masyarakat.
Saya baru
tahu ada sejenis Melayu yang sangat istimewa, yang menjadi penduduk Johor.
Melayu itu namanya bangsa Johor. Kita ada bangsa Melayu, yang terus ditipu oleh
para pemimpin mereka yang menjadi kaya raya kerana sokongan Melayu kampung ini.
Bagaimana pula dengan bangsa Melayu Johor, yang disebut bangsa Johor itu.
Sebenarnya tidak ada orang Melayu di Johor. Melayu biasa tidak layak menjadi
rakyat Johor yang dengan bangganya dipanggil bangsa Johor oleh raja mereka.
Mengapa diperlukan bangsa Johor?
Terdapat banyak teori bagaimana idea bangsa Johor ini timbul. Yang paling
popular ialah raja-raja Johor suka berkahwin dengan orang putih. Sejauh mana
ini benar terpulang kepada cara anda melihat masalah ini. Bagi saya ini bukan
masalah, kerana semua manusia dari keturunan Nabi Adam ‘a.s.; oleh itu semua
manusia akan kembali sebagai ahli syurga ataupun sebagai ahli neraka. Dari
jenis bangsa mana yang paling ramai masuk syurga dan bangsa apa pula yang
paling ramai masuk neraka, hanya Allah Ta’ala saja yang tahu. Tidak perlu pun
kita tahu, kerana kita pun tahu antara yang paling mulia di antara manusia yang
menjadi sahabat Nabi SAW ialah Bilal bin
Rabah, seorang hamba berkulit hitam, muazzin pertama dalam sejarah Islam, yang
terompahnya didengar oleh Nabi SAW di dalam syurga ketika mi’raj. Waktu itu
belum ada lagi bangsa Johor, jadi terlepaslah peluang untuk duduk setanding
dengan Bilal bin Rabah, seorang bekas hamba berkulit hitam, yang amat mencintai
Nabi SAW dan dicintai Nabi SAW pula. Adakah tidak di kalangan bangsa Johor ini
seorang tokoh yang setaraf dengan Bilal bin Rabah, bekas seorang hamba? Pertanyaan ini penting dilontarkan pada waktu
ini kerana kini kita dapati manusia yang bergelar bangsa Johor itu amat
istimewa, bukan sembarangan. Adakah semua mereka akan masuk syurga kerana
keistimewaan mereka? Saya tidak fikir Mufti Johor berani memberi komen.
Tercabut nanti gelaran dan jawatannya.
Bohong saja apabila Kerajaan PH berkata era ini ialah era kebebasan
rakyat. Mana ada, jika rakyat terlalu berani dia akan jadi pemberontak,
penderhaka (?), dan lain-lain gelaran yang diberikan oleh ahli politik untuk
membantu mereka mengenakan tindakan yang sesuai menurut mereka, bukan menurut
keadilan seperti yang difahami dalam Islam.
Dalam Malaysia Baru ciptaan PH, yang menang memegang semua kebenaran, the truth; yang kalah memegang semua
kejahatan dan penipuan. Itulah makna politik demokrasi di mana-mana pun konsep demokrasi
itu dipakai. Mesti ada perbezaan, kerana tidak sama kebebasan untuk rakyat
dengan kebebasan yang ada pada pemimpin yang berkuasa. Kamu fikir sama? Gilalah
kamu kalau ini pun kamu tidak boleh faham.
Saya tidak pasti apa yang sudah berlaku kepada budak Sabah yang mengutuk
Tun Mahathir itu dan juga para pemimpin PAS. Masih bebas? Untuk selamat, beliau
perlu mendapat kerakyatan bangsa Johor.
Saya amat
bangga menjadi rakyat Kelantan, walaupun asal Bugis dari sebelah bapa dan dari
Patani dari sebelah ibu. Menurut kajian tentang orang Melayu yang saya baru dua
tiga bulan ini saja saya tahu, orang Kelantan itu telah ada kerajaan sejak
60,000 tahun dulu lagi; malah wali songo yang famous itu pun asal Kelantan, diarahkan oleh Raja Kelantan
mengembara ke Jawa mengislamkan orang Jawa. Kata penyelidik, DNA Kelantan sama
dengan DNA Jawa. Apa hal? Menurut berita
yang saya tahu, Tun Mahathir bilang orang Kelantanlah yang paling bangsat,
miskin, degil, dan sombong menjadi orang miskin. Dia marah kerana PH yang dia
pimpin tak laku di Kelantan, jadi bodohlah orang Kelantan. Kerana itulah maka
ketika berkuasa kali pertama dulu, ini Tun telah diberi nasihat supaya
menjadikan Terengganu yang menjadi pengeluar minyak itu dijadikan pusat kemajuan
Pantai Timur, supaya Kelantan dapat faedah dan juga Pahang, tiga negeri Melayu
yang bangsat itu. Itu Tun tidak mahu, kerana dia tidak mahu PAS kuat di Pantai
Timur jika dia bermurah hati memajukan tiga buah negeri yang bangsat itu, yang
paling banyak memberi undi kepada para pemimpin Melayu yang tamak kuasa dan
harta.
Sekarang
semakin jelas, bukan?, tidak sama kesopanan rakyat yang bangsat dengan
kesopanan pemimpin yang angkuh. Saya
benar-benar admire orang Johor yang
telah diproclaim oleh raja mereka
sebagai bangsa Johor. Tidak ada orang
miskin di Johor, kerana semua mereka mendapat hak dan peluang yang sama rata.
Banding dengan rakyat Kelantan, yang semuanya miskin oleh itu terpaksa lari
dari Kelantan (termasuk saya yang kini mendiami sebuah banglo di PJ) untuk
mencari makan di luar Kelantan. Kalau anda mahu berkata orang asal Kelantan
berjaya di luar Kelantan masih juga bangsat, tak sedar diri, saya tidak kisah.
Kesopanan Kelantan membuat mereka faham kebiadaban orang lain, oleh itu mereka
tidak ambil hati, lagi pula kini sudah diproclaim
negeri Kelantan pelopor kemajuan dunia Melayu seluruh Nusantara. Tidakkah itu
penemuan sejarah yang aneh? Yang tidak aneh, ketika Ibn Batutah bertemu raja
Kelantan di Kuala Kerai, seorang raja perempuan, mereka bercakap bahasa Turki,
kerana pengaruh Kerajaan Islamiah Uthmaniah Turki ketika itu sudah meliputi
dunia Melayu Kelantan (?) dan Nusantara.
Satu masa dulu ada cemuhan mengapa orang Kelantan lari dari negeri
sendiri, cari makan di tempat lain. Saya bilang sama mereka, ini negara
Malaysia, untuk semua, bukan untuk Cina dan India dan Melayu terpilih saja.
Orang Kelantan boleh ke mana saja, ini negara mereka. Mengapa anti Kelantan?
Kelantan Serambi Mekah, tak boleh diperlekeh sangat. Sambil bergurau saya
berkata, Pemikir sastera terbaik sekarang berasal dari Kelantan, yang bersedia
menentang secara akademik dengan semua sarjana Barat.
Apakah yang
hebat tentang Johor? Dulu kita ada empayar Johor-Riau, sampai ke Langkat.
Ketika itu Johor patut menakluki semua negeri Melayu, bolehlah beri nama baru
kepada Semenanjung ini sebagai Semenanjung Melayu Johor! Saya setuju sangat nama baru itu, dengan satu
Sultan yang maha berkuasa. Masih ada peluang lagi. Sejarah selalu berubah, itu
pasti. Kita tunggu saja …
Benarkah
Johor sekarang dikuasai Cina, dari Singapura dan juga dari Negeri Cina? Paling
tidak, kata yang memberitahu saya, semua Johor Baru sudah dipenuhi Cina. Kini
sedang dirancang akan dibuat sebuah universiti baru Cina di Johor. Saya setuju kerana kita boleh perkenalkan
bahasa Arab di universiti itu. Cuba anda rujuk sejarah, betapa besarnya
pengaruh ulama Arab di dalam perkembangan ilmu di Cina. Tapi yang pasti, Melayu
sudah ada kira-kira 40,000 tahun sebelum negara Cina yang ada sekarang wujud.
Anda boleh tanya ahli sejarah untuk mendapat kepastian.
Bagi saya,
yang pasti orang Melayu tidak bertanah lagi, kecuali di Kelantan dan
Terengganu, yang berani mengadakan tanah rizab Melayu yang besar. Di tempat
lain sudah hapus, semua sudah dalam tangan Cina! Tanya ahli sejarah, mereka
boleh bantu anda. Tak perlu ada tanah pun, tahu pun sudah cukup, boleh cerita
kepada anak cucu bagaimana para pemimpin mereka memberi mereka harapan
palsu. Siapa yang punya Putera Jaya?
Saya dapati tak pernah orang bertanya, oleh itu semua tidak tahu siapa yang
punya Putera Jaya. Saya sendiri pun tidak tahu, kerana masih rahsia! Sekarang ada macam-macam Akta Rahsia untuk
menyimpan rahsia, dan mungkin untuk menutup mulut supaya tidak bercerita.
Selamatlah jiwa yang sempurna!
Saya sudah
lama ingin bertanya, kali ini rasanya kena tanya juga. Pertanyaannya senang
saja. Negeri manakah yang paling ramai ulama? Siapakah ulama besar Persekutuan
Tanah Melayu dan mereka itu asal dari mana? Untuk Kelantan telah ada catatan
agak lengkap ditulis oleh Ustaz Abdul Razak Mahmud. Yang saya bangga sangat
ialah pelopor persuratan Melayu sejak jauh sebelum Perang ialah Kelantan.
Walaupun idea tentang PB belum muncul sebelum 1990, novel Abdul Kadir Adabi
yang mencapai standard PB sudah
diterbitkan 1938 lagi. Majalah Pengasuh
terbit 1918, dengan ketua pengarangnya Tok Kenali, ulama besar Nusantara, yang
juga menulis cerita pendek dan macam-macam lagi. Tentulah saya bangga berada di
negeri sehebat itu, apatah lagi Moyang saya, Tok Guru Haji Taib Abdul Rahman,
dianugerah gelaran Pahlawan Kelantan oleh Sultan Ismail. Cucunya yang terkenal
ialah Tan Sri Ahmad Noordin Haji Zakaria. Cicitnya yang terkenal siapa lagi,
kalau tidak … (ramai juga, tak elok
disenaraikan, mereka tak suka!)
Siapakah di
antara raja-raja Melayu yang baca novel, cerita pendek, dan sajak? Pertanyaan
ini nakal, tetapi bagi sasterawan negara sangat penting. Mereka telah mendapat
restu dan pengiktirafan daripada DYMM Agong yang menyampaikan Anugerah Sastera,
jadi tentulah DBP memastikan karya sasterawan negara sampai ke istana. Kalau
dibaca oleh jongos istana pun sudah cukup baik, tandanya sudah mendapat berkat
di raja. Bagaimana dengan buku-buku saya sendiri? Ini yang lucu. KP Dewan
Bahasa dan Pustaka dan Pengerusi Lembaga Pengurusan DBP pun tidak baca, apatah
lagi para kerabat. Kalau begitu, siapakah yang membaca buku-buku saya?
Yang pasti, anak saya sendiri pun tidak pernah pegang buku-buku saya, walaupun
mereka barangkali tahu saya seorang penulis. Kalau begitu, untuk siapa saya
menulis? Jawapannya saya berikan di dalam Pujangga
Melayu: “Karya-karya ayah untuk orang yang berfikir, bukan untuk si pandir.
Profesor Awang Yusuf memperingatkan Fatimah, anaknya.” Ada satu pertanyaan yang
lucu, walaupun serius: “Kalau begitu, siapa yang tidak membaca Pujangga Melayu adalah seorang yang
pandir?” Kepada siapakah pertanyaan ini
patut ditujukan? Saya memperingatkan yang bertanya, pertanyaan itu sangat
angkuh. Kita tidak boleh memaksa orang berak, biarlah dia berak sendiri; begitu
juga dalam baca-membaca ini.
Mohd. Affandi
Hassan,
Petaling
Jaya, 18/4/2019
Assalam Tuan,
ReplyDeleteSaya Noraini Abd. Shukor, dari Bahagian Peyelidikan Sastera, DBP. Pihak kami ingin mengundang Tuan sebagai penulis kertas kerja dan pembentang dalam Wacana Teori dan Kritikan Sastera pada 20 Jun 2019 nanti. Boleh saya dapatkan nombor telefon dan alamat e-mel Tuan untuk saya berikan maklumat lanjut?