Saturday, April 27, 2019

KESOPANAN BARU DALAM BUDAYA MELAYU: KES DBP





Assalam Tuan,

Saya Noraini Abd. Shukor, dari Bahagian Peyelidikan Sastera, DBP. Pihak kami ingin mengundang Tuan sebagai penulis kertas kerja dan pembentang dalam Wacana Teori dan Kritikan Sastera pada 20 Jun 2019 nanti. Boleh saya dapatkan nombor telefon dan alamat e-mel Tuan untuk saya berikan maklumat lanjut?

Catatan di atas terdapat dalam entri bertarikh 18/4/2019, di bawah tajuk yang sungguh menarik: “Samakah kesopanan seorang rakyat dengan kesopanan seorang raja”.  Saya memperkenalkan Gagasan Persuratan Baru; seorang pekerja DBP memperkenalkan Kesopanan Baru dalam urusan tulis-menulis antara DBP dan “pelanggannya”.  Apabila pegawai ini meminta maklumat yang dimintanya, jelaslah DBP tidak menyimpan maklumat saya dalam Bahagian Pentadbirannya, walaupun saya adalah di antara penulis yang buku-bukunya pernah diterbitkan oleh DBP. Saya juga telah beberapa kali mendapat Hadiah Sastera, terakhir 21 November 2014 untuk sebuah cerita pendek yang disiarkan dalam Dewan Sastera September 2013, “Rumah Impian Polan Cupan”.  Apakah alasan DBP untuk menghapuskan semua maklumat saya di Bahagian Pentadbirannya sehingga mendorong seorang pegawainya meminta maklumat baru?

Pegawai ini seolah-olah  menganggap saya  seorang kaki seminar sastera, seolah-olah sentiasa menunggu untuk dijemput membentangkan kertas kerja dalam seminar anjuran DBP.  Selama ini saya sering bercakap tentang perkara-perkara besar dalam sastera Melayu, yang diketepikan oleh DBP sebagai tidak penting dan mungkin juga mengarut dan mengada-ada. Bagi DBP, yang berhak membicarakan sesuatu yang penting dan serius hanyalah para sasterawan negara yang telah diuji dan oleh itu layak diberi gelaran sasterawan negara. Walaupun saya mungkin dianggap menyusahkan kerana memperkenalkan fikiran-fikiran yang agak radikal dan boleh dianggap terlalu jauh ke depan daripada yang mampu diberikan oleh para sasterawan negara, saya tidak fikir DBP memilih saya untuk dimusuhi kerana saya yakin DBP tidak dapat menolak sumbangan besar saya dalam kritikan sastera dan dalam program baru untuk memajukan sastera Melayu yang sebelum ini tidak pernah terfikir oleh para pegawainya dan tidak juga terlintas dalam imaginasi sarjana sastera dan sasterawan. DBP mempunyai etika yang berbeza daripada etika kesarjanaan yang menjadi ikutan saya, iaitu yang memberi penekanan kepada kualiti daripada publisiti. Nampaknya kelihatan kecenderungan DBP untuk memberi perhatian yang lebih kepada para sasterawan tertentu yang menjadi  pilihannya, termasuk para sasterawan negara. Kita boleh lihat dalam Dewan Sastera, misalnya. Saya ambil satu contoh yang begitu ketara sikap berpihak DBP terhadap seorang penulis popular yang kualiti tulisannya tidak seberapa, dan penulis ini tidak langsung memperlihatkan sikap objektifnya ketika membicarakan  satu tajuk yang kebetulan menjadi minat saya. Saya rujuk tulisan Mana Sikana dalam Dewan Sastera  yang berbicara panjang lebar tentang perkembangan teori dalam kritikan sastera, seolah-polah sedang membicarakan perkembangan pelbagai “teori” sastera dalam sastera Melayu, padahal dari segi akademik tidak pernah muncul apa-apa teori sastera Melayu, sehinggalah muncul Gagasan Persuratan Baru yang tidak syak lagi layak dianggap satu-satunya teori sastera kerana PB sajalah yang memenuhi syarat sebagai sebuah teori. Untuk mengetahui apakah syarat-syarat itu sila baca buku penting yang membicarakan aspek teori ini, hasil tulisan Robert Dubin (New York: The Free Press, 1969.)  Buku ini saya pakai ketika mengikuti kursus Sains Politik di Universiti Essex sekitar tahun 1975-1977. Antara subjek yang diwajibkan ialah menulis satu teori politik yang jika sesuai boleh digunakan untuk menyambung pelajaran ke peringkat Ph.D.  Saya menulis tentang peranan nilai dalam politik dan kegiatan politik, yang digemari oleh Ketua Jabatan Politik, Prof. Jean Blundel. Ketika saya habis kursus di Essex University, kertas proposal saya dikirimnya ke SOAS, kepada Prof.  Ruth McVey. Saya dipanggil oleh beliau untuk bertemu di SOAS, dan terus ditawarkan untuk mengikuti kursus Ph.D. kerana menurut beliau proposal saya itu sangat menarik. Tapi saya hanya sempat di SOAS selama empat bulan, dipanggil oleh JPA supaya balik segera ke Malaysia, jika tidak gaji dan apa-apa juga habuan kewangan saya akan dihentikan. Mana boleh, kebulurlah keluarga saya di Kg. Seberang Pasir Mas, maka baliklah saya. Tetapi itulah takdir namanya, kerana idea yang dicantas oleh JPA itulah yang kemudiannya saya kembangkan menjadi sebuah novel yang saya beri judul Pujangga Melayu.  Itulah satu-satunya novel yang dapat diketengahkan ke persada antara bangsa sebagai sebuah karya yang dapat menandingi War and Peace. Pujangga Melayu lebih baik daripada War and Peace?

Usaha para sarjana dan sasterawan  untuk menghalang PB lebih cepat diterima oleh masyarakat penulis adalah satu usaha yang sia-sia dan pasti gagal, yang kemudiannya akan dikutuk oleh masyarakat masa depan sebagai usaha golongan pengkhianat, sebagai golongan yang anti ilmu yang benar, untuk menjaga kepalsuan karya para sasterawan negar yang menentang pembinaan budaya ilmu dalam perkembangan intelektual di Malaysia.  Golongan yang cetek meraba-raba yang berada dalam gerombolan Mutual Admiration Club ini masih boleh bertahan kerana diberi sokongan dan galakan oleh DBP dan ITBM. Kedua-dua organisasi yang dikatakan bertujuan memajukan perkembangan intelektual di Malaysia pada hakikatnya menjadi penghalang kepada perkembangan budaya intelektual apabila kedua organisasi ini menentang Gagasan Persuratan Baru untuk mempertahankan kedudukan para sasterawan negara sebagai projek yang mesti diteruskan walaupun projek ini adalah penerusan pengaruh Barat dalam persuratan Melayu yang dipanggil kesusasteraan itu. Kumpulan anti ilmu ini boleh bertahan paling lama dalam masa sepuluh tahun ini sahaja, selepas itu dengan kemunculan generasi baru dalam perkembangan budaya ilmu, yang dipelopori oleh Wadi al-Irfan/Klasika Media,  gerakan intelektual berasaskan konsep ilmu yang benar akan menjadi asas yang kuat dalam perkembangan ilmu.

Pada umumnya kita telah melalui tiga fasa (bukan tiga zaman) dalam perkembangan intelektual dan sastera. Fasa pertama ialah fasa Jahiliah yang melahirkan kumpulan yang memakai slogan “sastera untuk masyarakat” dan satu lagi yang menentang slogan itu memanggil slogan mereka “seni untuk seni”. Dua gerakan ini masih meraba-meraba mencari arah, yang pada umumnya dikuasai oleh Asas 50. Pentingnnya kumpulan Asas 50 ini ialah sastera menjadi alat propaganda realisme sosialis, yang ketika itu belum lagi bernama,  tetapi asasnya ialah faham sosialisme yang agak pekat dipengaruhi Marxisme. Fasa kedua ialah yang berada pada waktu ini, masih bertahan tetapi telah menghadapi fasa ketiga yang dipelopori Gagasan Persuratan Baru. Fasa kedua adalah cengkaman teori sastera Barat seluruhnya.  Teori Barat menjadi dasar penjajahan teori dalam kritikan sastera dan dalam konsep kreatif yang berasaskan fantasi dan sensasi. Inilah fasa kemunculan sasterawan negara. Fasa ketiga bermula sekitar 1990 apabila konsep ilmu yang benar diperkenalkan dalam penulisan kreatif dan dalam kritikan sastera.  Fasa kedua dan pertama sedang bergabung untuk menghalang fasa ketiga mengambil tempat yang sah dalam penulisan kreatif berasaskan ilmu yang benar dan kritikan sastera yang meletakkan ukuran yang boleh diuji berasaskan konsep ilmu, yang diterjemahkan dalam konsep wacana dan cerita yang nampak seolah-olah berasingan, tetapi sebenarnya telah diberi definisi baru oleh Gagasan Persuratan Baru. Dalam percubaan untuk menahan seberapa kuat pengaruh PB, maka kita lihat seolah-olah telah muncul apa yang boleh dipanggil sebagai “kesopanan baru” yang dipelopori oleh DBP untuk terus menjadi relevan dalam asakan PB itu. Tetapi yang disebut “kesopanan baru” itu pada dasarnya adalah kebiadaban ilmu kerana yang disebut “kesopanan baru” itu masih menolak konsep ilmu yang benar, masih terus berada dalam cengkaman teori sastera Barat.

Dalam perkembangan inilah saya mengemukakan cabaran yang paling besar yang pernah dihadapi oleh sastera Melayu, apabila saya menegaskan Pujangga Melayu adalah lebih bermutu daripada War and Peace.  Dengan cabaran ini, saya agak terkejut apabila dua kumpulan pertama itu bermati-matian mempertahankan kedudukan mereka dengan mendiamkan diri, mempersetankan saja cabaran yang dihadapkan kepada mereka. Sikap mereka telah berjaya setakat ini meneruskan kepalsuan kedudukan mereka dengan munculnya projek sasterawan negara. Mencari dan mengangkat sasterawan negara masih diteruskan, seperti yang ditegaskan oleh Ketua Pengarah DBP bahawa sasterawan negara baru akan dipilih dan dilantik bulan Julai nanti. Pada waktu ini, yang jelas terdapat tiga calon bakal sasterawan negara: Prof. Rahman Shaari (yang tidak mempunyai karya yang melayakkannya terpilih); Mana Sikana, seorang sasterawan yang paling unggul dalam kekacauan pendiriannya seperti yang ditunjukkannya dalam buku-bukunya; dan seorang lagi Dr. Fatimah Busu, yang memang amat mengharapkan beliau akan dinobatkan sebagai sasterawan negara. Tetapi dalam perhitungan saya, yang paling layak sebenarnya Faisal Tehrani, tetapi nampaknya ada sedikit masalah berhubung dengan kecenderungannya kepada faham Syiah. Beranikah Panel Anugerah Sastera Negara menempuh kontroversi dengan memilih Faisal Tehrani sebagai sasterawan negara baru?  Ada pendapat mengatakan, jika Faisal Tehrani terpilih, maka karyanya dapat “menewaskan” dengan mudah Pujangga Melayu. Kalau begitu, melantik beliau sebagai sasterawan negara baru adalah satu tindakan yang paling tepat untuk menghalang pengaruh Pujangga Melayu.  Tetapi karya Faisal Tehrani yang mana satu yang dapat menandingi dan mengatasi War and Peace, dan sekali gus melenyapkan pengaruh Pujangga Melayu yang nampaknya semakin diterima sebagai karya terbesar dalam sastera Melayu yang dapat mencabar War and Peace.  Ada pendapat yang mengatakan, seorang sasterawan negara tidak perlu menghadapi sasterawan dunia dan karya besar mereka yang mungkin menjadi ikutan atau tiruan para sasterawan Malaysia. Kalau begitu, di mana hendak diletak Pujangga Melayu? Ada bisikan yang mengatakan, buang saja ke dalam Sungai Kelang yang kini sudah dibersihkan.  Kotori lagi Sungai itu dengan mencampakkan Pujangga Melayu supaya reput menjadi sampah!

Semua andaian dan khayalan ini dengan jelas menunjukkan kedudukan konsep ilmu yang benar itu masih menjadi masalah di kalangan para sasterawan; dan sekali gus berupa penolakan mutlak terhadap Gagasan Persuratan Baru.  Dengan meneruskan pengambilan (mungkin lebih tepat pemilihan?) sasterawan negara, pengaruh Gagasan Persuratan Baru  dapat dibendung; tetapi pada masa yang sama semakin jelas sasterawan negara itu tidak diperlukan dan tidak relevan dalam perkembangan ilmu yang benar yang ditolak dengan tegas oleh para sasterawan dan sarjana sastera. Sekali lagi, hujah Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden masih terus utuh dan masih terus terpakai.

Perhatikan betapa takdir boleh mengubah cara kita berfikir tentang sastera, memahami lebih mendalam unsur-unsur penting dalam penulisan kreatif; dan yang paling penting kita sudah berada dalam satu perkembangan yang amat mencabar untuk mewujudkan satu sistem penilaian karya kreatif yang boleh dijadikan standard dan boleh dengan mudah mencabar cara penilaian yang digunakan dalam teori sastera Barat.  Saya fikir tidak ada sesiapa yang akan menentang usaha ini.  Apakah implikasinya? Jika perlu, saya akan menulis untuk menghuraikannya.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 27 April 2019.




No comments:

Post a Comment