Entri ini
adalah sambungan kepada entri lepas yang telah memberi tamparan intelektual
yang hebat kepada para sarjana dan sasterawan, yang terus menerus
memperhambakan diri mereka kepada sistem pemikiran Barat dengan menerima secara
total teori sastera Barat sebagai satu-satunya yang sah untuk sastera Melayu.
Walau pun keputusan ini bodoh dan tidak bertanggungjawab, namun telah dijadikan
asas perkembangan sastera Melayu moden, yang menurut para sarjana dan
sasterawan sendiri adalah mustahil sastera Melayu moden akan lahir tanpa
pengaruh yang besar daripada sastera Barat. Pengakuan ini sangat penting
kerana inilah keputusan yang kemudiannya menjadi penghalang kepada sastera yang
berasaskan konsep ilmu yang benar, yang ditentang hebat oleh para sarjana dan
sasterawan kerana mereka berpendapat kehidupan sastera akan musnah dan hapus
jika idea tentang konsep ilmu yang benar itu diterima oleh para penulis dan
sarjana Malaysia. Kita lihat seterusnya perkembangan ini.
Dalam entri
yang lepas, saya melontarkan (meminjam gaya penulis Indonesia) satu cabaran
yang mungkin yang terbesar pernah saya lontarkan kepada para sarjana dan
sasterawan, dengan membawa usul paling mengejutkan mereka (??) apabila saya mengatakan (lebih tepat menegaskan) bahawa Pujangga Melayu lebih bermutu daripada War and Peace karangan Tolstoy. Saya memberikan sebab-sebabnya
berasaskan konsep ilmu yang saya gunakan yang tidak digunakan oleh Tolstoy.
Adakah perbandingan itu adil? Sekali
imbas nampak macam tidak adil, kerana konsep ilmu yang saya faham dan
praktikkan adalah konsep asing bagi Tolstoy, walaupun beliau sebagai seorang
Kristian yang taat bolehlah kita katakan beliau mengikut konsep yang diberikan
oleh agamanya. Perkara ini agak rumit
dalam kes Tolstoy ini, seperti y diketahui oleh para sarjana sastera dan
para sasterawan negara dan lain-lain sasterawan. Saya hanya mahu sebut satu
perkara yang sangat menarik antara Tolstoy dan Dostoevsky. Kedua-duanya
pengarang besar Russia, kedua-duanya gergasi sastera dunia. Antara dua tokoh
ini, para penyelidik dan pengkritik sastera berkata Dostoevsky lebih faham
maksud ajaran Kristian, oleh itu beliau lebih kuat pegangannya daripada
Tolstoy. Tetapi beliau adalah kaki judi dan
pemabuk, tetapi tidak Tolstoy. Kedua-dua pengarang besar ini menjadi kegemaran
saya, tetapi sahabat saya Allahyarham Zaid Ahmad memilih Dostoevsky kerana
kefahamannya yang mendalam tentang psikologi manusia, yang menurut para
pengkritik Barat Tolstoy tidak sampai ke taraf itu. Nampaknya ada juga benarnya
apabila saya membuat perbandingan antara Pujangga
Melayu dengan War and Peace, dan
memberi kredit lebih besar kepada Pujangga
Melayu. Saya yakin tidak seorang pun di antara sarjana sastera dan para sasterawan
negara sendiri dari segi kefahaman mereka sampai ke taraf Allahyarham Zaid
Ahmad tentang dua orang tokoh ini, dan saya yakin mereka sangat jauh
ketinggalan daripada kefahaman saya sendiri. Sekarang mereka ini dicabar lagi,
apabila saya mengatakan perbandingan yang saya buat itu berasaskan kefahaman
saya yang tidak ada pada para sarjana dan sasterawan negara sekali pun. Mengapa persoalan ini penting?
Walaupun
jawapannya telah saya berikan di sana sini dalam tulisan saya, dan di dalam
blog ini juga, nampaknya kemampuan intelektual para sarjana yang terbatas dan
kekerdilan bakat kreatif para sasterawan negara membuat mereka melompat-lompat
marah seperti seekor mawas jantan yang sedang berahi. Maka timbullah seranah daripada Prof. Emeritus Dr.
Mohammad Haji Salleh dan Dr. Fatimah Busu, kedua-duanya sarjana besar sastera
Melayu dan pensyarah sastera yang disanjung kebolehannya, yang mengatakan saya
dan Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir adalah “anjing kurap” yang tidak layak
ditendang pun kerana kurap itu akan menjangkiti mereka! Saya kerap menyebut perkara ini untuk
memberitahu anda inilah adab dan akhlak para sarjana yang cetek meraba-raba dan
sesat dalam belantara ilmu tidak kenal mana cengal mana merbau mana pula kayu
jati, bagi mereka semuanya kayu pulai yang tumbuh di tepi tebing sungai.
Kalau anda
tahu latar belakang yang saya paparkan ini, maka saya yakin mengapa saya begitu
kritis terhadap para sarjana dan sasterawan. Dalam kata-kata yang mudah, mereka
ini semuanya pak turut sastera Barat dan tidak seorang pun di antara mereka yang
berani menghadapi secara kontan teori sastera Barat. Ada sedikit percubaan
daripada SN Muhammad Haji Salleh, yang bersedih mengapa karya sastera Melayu
dinilai daripada perspektif Barat yang asing daripada budaya Melayu. Saya
pernah mengatakan keberatan ini hanya main-main, tidak lahir daripada kefahaman
yang mendalam dalam teori sastera Barat. Teori itu masih berguna untuk dijadikan
perbandingan, terutama sekali ketika menelitinya daripada perspektif ilmu. Kalaulah kesedihan Prof. Emeritus Dr.
Muhammad Haji Salleh itu jujur, dan beliau juga mengikuti perkembangan
pemikiran dalam sastera Melayu, tentulah beliau bertemu dengan Gagasan
Persuratan Baru yang telah sampai kepada sarjana seluruh dunia, tetapi tidak
diketahui oleh profesor ulung ini yang meremehkan saja apa juga pemikiran baru
kecuali jika dicetuskan oleh teman-teman rapat; tetapi teman rapat beliau
mandul, bukan jenis pemikir. Apakah
konsep ilmu mereka yang di Barat itu, apa pula konsep ilmu kita? Para sarjana
kita tidak pernah bertanya soalan ini kerana kejahilan mereka yang mereka
sedar; oleh itu apabila seorang yang tegas dan berterus terang seperti saya
memberi mereka sedikit teguran mengenai kejahilan mereka, maka mereka pun
marah, padahal mereka tidak tahu yang mereka marahi itu ialah diri mereka
sendiri yang memang jahil dan tidak kenal makna ilmu dalam sastera. Oleh itu,
siapakah sebenarnya yang layak dipanggil anjing kurap itu? Pastilah bukan saya dan Prof. Ungku Maimunah
Mohd. Tahir yang dianjingkan oleh Prof. Muhammad Haji Salleh dan Dr. Fatimah
Busu itu. Mereka telah “menganjingkan”
diri mereka sendiri, inilah keadaan yang mungkin memberi makna sebenar konsep
tragedi yang digilai para sarjana dan sasterawan Malaysia. (Saya harap mereka
faham maksud saya!).
Walaupun
puak ini menyondol ke sana ke mari membawa tempoyak masam mereka yang mereka
panggil sastera Melayu, mereka lupa bahawa jika mereka jujur dalam ucapan
mereka, mereka akan sedar hanya teori Brat saja yang menerima karya picisan
sebagai bermutu tinggi. Sebenarnya semua sarjana dan sasterawan memang tahu
perkara ini, tetapi kerana mereka tidak mempunyai kejujuran intelektual, mereka
menerima pembohongan sebagai panduan sesama mereka. Dengan sikap negatif ini, mereka berusaha
gigih menyisihkan PB, hatta dengan menggunakan jentera rasmi kerajaan seperti
DBP dan ITBM. Tetapi usaha ini tidak memberi kesan kerana kini sudah wujud
kumpulan pelajar universiti yang mengambil mata pelajaran sastera untuk
menghalusi PB sebagai sebuah teori berasaskan ilmu yang benar. Yang menentang
PB kini berada dalam longkang pandirisme bergembira dapat berpesta dalam lumpur kejahilan dan kebodohan yang menjadi
pegangan mereka sejak berpuluh tahun, dimulai oleh gerakan Asas 50. Dalam kumpulan ini juga para sarjana berpesta
di lembah pandirisme bersama sasterawan picisan yang kini terdapat beberapa
orang di antara mereka yang bergelar sasterawan negara.
Saya ingin
tegaskan, para sarjana dan sasterawan perlu sedar bahawa setiap usaha mereka
untuk menyekat perkembangan ilmu dalam pembinaan negara ini akan membawa mereka
ke kandang golongan pengkhianat, sekiranya mereka berbuat demikian ialah untuk
mempertahankan pandirisme dan mediocrity
dalam pembinaan budaya ilmu di Malaysia. Dalam hal ini, para pelajar ternyata
sudah mempunyai kesedaran dan bersedia untuk membina budaya ilmu berasaskan
konsep ilmu yang benar. Ini telah mereka tegaskan dalam poster yang mereka
kirim kepada saya April 2014.
Walaupun DBP
masih mahu meneruskan projek sasterawan negara ini dengan melantik seorang
sasterawan baru bulan Julai nanti, hakikat bahawa projek ini bertentangan
dengan keperluan sebenar negara yang mahukan kemajuan berfikir berasaskan
konsep ilmu yang benar, akan tetap menjadi kutukan generasi masa depan yang
akan mengutuk para perancang projek sasterawan negara ini kerana telah memberi
kedudukan tinggi kepada penulis yang mediocre
dan bergelumang dalam lumpur pandirisme.
Jalan keluar kepada masalah penipuan intelektual ini masih boleh
diusahakan, dengan memberi kebebasan
kepada para sarjana yang tidak bersetuju
dengan projek ini tampil membicarakan aspek intelektual dan pemikiran
dalam budaya ilmu secara tuntas dalam persidangan besar seperti yang pernah dianjurkan
oleh ITBM yang gagal memberi arah kepada
perkembangan budaya dan sastera yang lebih mengutamakan kualiti daripada
propaganda.
Dalam entri yang baru lalu, saya melontarkan (gaya sasterawan
Indonesia) cabaran saya supaya kesimpulan saya bahawa Pujangga Melayu lebih besar dan lebih berjaya daripada War And Peace sepatutnya disanggah
dengan gigih oleh para sarjana dan sasterawan, sekurang-kurangnya untuk
mengemukakan karya daripada sasterawan negara sendiri yang dikira lebih baik
daripada War And Peace itu. Setelah
melahirkan begitu ramai sasterawan negara, yang akan ditambah lagi Julai depan,
kita wajar mencabar sastera dunia untuk mengemukakan karya kita sendiri yang
jauh lebih baik daripada karya sasterawan dunia seperti Tolstoy dan lain-lain. Adakah sarjana sastera kita terlalu penakut,
atau bacul, tidak berani berdepan dengan sastera dunia? Kita telah mempunyai
ramai sarjana yang bertaraf dunia, maka dengan itu kita memang mempunyai tokoh
yang boleh mencabar sastera dunia. Lagi pula, kita telah mempunyai novel
terbaik sepanjang zaman, Naratif
Ogonshoto, yang menurut Prof. Mohammed Saleeh Rahamad inilah satu-satunya
novel Malaysia yang bertaraf antarabangsa.
Bagaimana kalau saya tambah satu lagi, Pujangga Melayu? Dalam penelitian saya, Pujangga Melayu itulah novel terbesar Malaysia, bukan novel yang
ditonjolkan oleh Prof. Saleeh Rahamad, yang telah saya buktikan hanya sebuah
novel picisan. Ada pun akan Pujangga
Melayu itu amatlah kaya dengan pemikiran dan pelbagai sisipan yang menarik
dimasukkan yang sebelum ini tidak pernah wujud dalam mana-mana karya para
sasterawan negara sekali pun. Maka adalah tepat sekali jika Pujangga Melayu itu adalah ratu dan
maharaja ulung dalam sastera Melayu. Hingga ini, tidak ada seorang pun sarjana
sastera Malaysia tampil menafikan kesimpulan ini. Berasaskan kesimpulan inilah maka Pujangga Melayu dirasmikan sebagai novel
besar dunia mengatasi War and Peace. Kesimpulan ini didasarkan kepada satu prinsip
terpenting, iaitu konsep ilmu yang benar yang menjadi dasar Pujangga Melayu, yang tidak ada pada War and Peace. Saya perlu memberi sedikit penjelasan, supaya
para sasterawan negara tidak tersinggung dengan keputusan ini. Sebenarnya Pujangga Melayu tidak perlu diiktiraf oleh mana-mana sarjana Barat
mengenai kedudukannya sebagai sebuah karya agung dunia yang lebih baik dan
lebih bermutu daripada War and Peace.
Yang perlu membuat pengiktirafan itu ialah para sarjana Malaysia sendiri, untuk
menaikkan darjat mereka sebagai sarjana yang berwibawa. Adakah ini bermakna jika mereka tidak
mengiktiraf Pujangga Melayu sebagai
sebuah karya yang lebih baik daripada War
and Peace, maka para sarjana Malaysia itu telah merendahkan kedudukan
mereka sebagai sarjana yang objektif? Siapa agaknya yang boleh menjawab soalan
ini. Jawapannya telah ada jika kita
mengikuti perkembangan yang sudah pun berlaku dalam dunia akademik kita
mengenai kedudukan Barat dalam menentukan kedudukan kita. Saya sebut beberapa
contoh dengan memasukkan sekali contoh-contoh dari Barat mengenai kedudukan
sebenar mereka yang tidak diketahui oleh sarjana Melayu yang kurang membaca.
Mari kita
lihat sedikit perkembangan yang berlaku dalam persoalan ini, yakni yang berlaku
dalam lembah pandirisme ini. Saya telah menyebut perkara ini beberapa kali.
Saya maksudkan sebuah buku penting yang diterbitkan oleh USM tahun 2012
berjudul, Decolonising the University:
The Emerging Quest for Non-Eurocentric Paradigms: eds. Claude Alvares & Shad Saleem
Faruqi. Buku ini membicarakan
kolonialisme ilmu yang berasal dari Eropah dan Amerika mencengkam universiti di
Malaysia, yang ukuran tentang kemajuannya berasaskan berapa poin yang mereka
dapat dari sumber yang berasas dari dua daerah penjajahan ilmu itu. Universiti
Malaysia menjadi sangat bangga jika mereka dipuji oleh kaedah yang disediakan
oleh dua daerah besar ini. Kalau ini
bukan slavery (saya sengaja
menggunakan perkataan Inggeris untuk mendapatkan ironinya yang tajam), apakah
nama yang sesuai yang boleh kita pakai? Tetapi ini tidak perlu, menurut
pendapat semua universiti di Malaysia, kerana kata mereka tidak ada sebuah pun
universiti di Malaysia menjadi hamba abdi dalam pengambilan ilmu. Kalau anda setuju dengan penegasan mereka,
maka itu tanda yang pasti bahawa anda adalah salah seorang slave yang bangga menjadi slave! Dalam dunia sastera keadaan ini amat jelas,
malah inilah juga yang dipertahankan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji
Salleh yang kononnya menolak (?) Barat tetapi pada masa yang sama mendambakan
pujian mengikut Barat, seperti yang dimintanya daripada Dr. Siti Hajar Che Man yang
menulis kertas kerja tentang beliau satu ketika dulu dalam seminar tentang “pemikiran” beliau. Penulis kertas kerja itu diminta menulis yang
baik-baik belaka tentang beliau. Apakah
maksud beliau? Apa pula jawapan Dr. Siti
Hajar? Rahsia, tiada siapa pun yang tahu
… Betulkah begitu? Saya tahu, tetapi tidak bersedia memberitahu anda kerana
takut dibawa ke mahkamah sekali lagi oleh tokoh besar ini. Kalau mahu tahu juga tanya beliau, bukan
saya.
Keadaan yang
pelik dan memalukan maruah intelektual (bagi yang ada maruah itu) ini menjadi kebanggaan bagi para sarjana Malaysia,
seperti yang kita dapat lihat dengan jelas dalam tulisan Prof. Dr. Mohammad
Saleeh Rahamad (2005, dapat Hadiah Esei Terbaik) yang membicarakan novel Naratif Ogonshoito. Yang paling istimewa dalam kes ini ialah
ulasan dan novel itu sendiri adalah karya picisan, picisan di atas picisan!
Dalam kes
ini, kita dapati kesebatian yang amat erat antara pengulas dan karya yang
diulasnya, yang kedua-duanya menggambarkan kemiskinan idea dan pencerobohan
nilai kebudayaan Melayu yang saya fikir masih lagi menerima nilai-nilai Islam
dalam kehidupan bermasyarakat, tetapi telah ditolak oleh para sasterawan dan
sarjana jika yang ditulis mereka boleh dijadikan bukti. Untuk ulasan lanjut mengenai persoalan
penting ini, sila rujuk tesis sarjana Nur Fatiha Fadila Abu Bakar, “Intelektualisme
Dalam Lima Novel Anwar Ridhwan dari Sudut Persuratan” (UPM, 2014). Tesis ini memberi analisis mendalam tentang
persoalan yang saya timbulkan secara sepintas lalu itu. Sila rujuk ulasan
pengkaji tentang pendapat Prof. Mohammad Saleeh Rahamad dalam rencananya dan
pendapat Prof. Madya Dr. Mawar Shafie
dalam bukunya yang diberi ulasan dan analisis dalam tesis ini.
Kesimpulan dan Cabaran:
Tulisan ini
dan yang sebelumnya saya tujukan kepada para penulis muda yang bersedia untuk
berubah supaya seni penulisan dan kritikan sastera akan juga berubah dengan
mengambil konsep ilmu yang benar sebagai asas pembinaan persuratan Melayu
moden. Penulisan kreatif dan kritikan sastera di Malaysia tertinggal jauh ke
belakang apabila diwujudkan projek sasterawan negara, yang dicetuskan oleh
Keris Mas untuk mendaulatkan gerombolan penulis dari Asas 50. Sejak awal lagi, tahun 1981
apabila projek sasterawan negara dilancarkan, saya telah menentangnya kerana
menurut pertimbangan saya, projek sasterawan negara ini bertentangan dengan
perkembangan ilmu di negara kita. Sepanjang hayat persuratan Melayu, yang
mereka utamakan dan mereka terima sebagai pencetus budaya ilmu ialah para ulama
dan cendekiawan Melayu yang dekat dengan agama. Projek sasterawan negara ini
keseluruhannya dicetuskan oleh budaya sastera yang meniru teori sastera Barat
yang menolak agama dan menganggap agama sebagai unsur yang menentang aspek
intelektual dalam penulisan. Oleh sebab para sasterawan dan sarjana sastera
tidak merujuk al-Quran sebagai sumber ilmu (semua jenis ilmu yang boleh
difikirkan dan dicetus oleh otak manusia),
maka mereka menjadikan hawa nafsu sebagai asas penulisan, yang mereka beri nama
imaginasi. Penggunaan imaginasi dalam
konteks para sasterawan dan sarjana sastera dicetuskan seluruhnya oleh pengaruh
Barat yang mengutamakan imaginasi dalam penulisan kreatif. Contoh-contoh
perkembangan dalam sastera yang saya bincang sepintas lalu di atas mendesak
kita melihat kembali dengan kritis kegiatan sastera berasaskan hedonisme Barat
ini. Jika Barat sudah sedar dan dengan
itu menolak hedonisme, maka tidak ada alasan sama sekali untuk kita menerima
dan mendewakannya dalam karya sastera.
Sejak tahun
1941 lagi, tahun terbitnya buku beliau The
Crisis of Our Age, Pitirim A. Sorokin telah membincangkan dengan mendalam
pengaruh hedonisme dalam budaya Eropah dan Amerika. Buku ini tidak dikenali oleh para sasterawan
dan sarjana sastera, walaupun sangat terkenal di Barat. Malah para sarjana sastera
dan sasterawan pun tidak tahu makna dan maksud hedonisme dalam kehidupan bermasyarakat. Hedonisme tidak semata-mata bermaksud budaya hawa nafsu, tetapi tersirat di
situ ialah sikap manusia yang menjadikan diri mereka ukuran segala nilai.
Inilah yang berlaku dalam sastera Melayu moden, seperti yang dapat dilihat
dengan jelas dalam karya para sasterawan negara. Sebagai contoh yang mudah
untuk difahami, apakah kebaikan yang didapat dengan mengambil Si Tanggang
sebagai ikon manusia Melayu moden yang telah mengenal dan mengalami kehidupan
di Amerika Syarikat, yang dialami oleh penulis sajak ini. Segala percubaan
daripada para sarjana sastera untuk membela kejahatan perilaku tidak bermoral
sebagai budaya baru dalam masyarakat Melayu adalah satu perbuatan yang paling
biadab, walaupun ini sudah dijadikan pedoman dan slogan oleh penulis sajak ini,
yang menegaskan “Aku sudah belajar/jadi kurang ajar” ketika berada di luar
negara mempelajari logik baru yang menjadikan manusia ukuran segala nilai. Menolak
al-Quran sebagai sumber nilai yang menurut para sasterawan akan menyekat
kebebasan berkarya, adalah satu perbuatan biadab dan tidak seharusnya disebut
pun, apatah lagi diperjuangkan supaya diterima oleh masyarakat. Anda boleh lihat sendiri apa makna novel Ranjau Sepanjang Jalan, Naratif Ogonshoto dan lain-lain karya
para sasterawan negara, yang terang-terang menolak nilai-nilai agama,
sebaliknya menerima nilai Hindu-Buddha (dalam Ranjau ….) dan nilai-nilai hedonisme dalam Naratif Ogonshoto.
Sebelum
meninggal, Jacques Barzun sempat menerbitkan bukunya yang membicarakan aspek decadence dalam kehidupan Barat moden, From Dawn to Decadence: 1500 Years to the
Present : 500 Years of Western Culture. (New York: Harper-Perennial, 2000.) Kekeliruan tentang konsep bahasa, konsep
ilmu, dan konsep adab adalah faktor-faktor yang membuat masyarakat Islam hanyut
dalam hedonisme, lalu menjadi marah ketika diperingatkan bahawa Islam telah
memberi kaedah yang lengkap untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat. Tetapi
para sarjana dan sasterawan menegaskan bahawa mereka adalah golongan celik
ilmu, yang menolak Gagasan Persuratan Baru kerana menurut mereka gagasan itu
menyekat kebebasan berkarya yang amat penting dalam penulisan kreatif. Kata mereka, menerima PB bererti menolak sasterawan
negara yang menurut mereka menjadi saksi kejayaan berkarya dalam sastera Melayu
moden. Sama ada karya para sasterawan negara itu berasaskan hedonisme atau
apa-apa juga faham sastera yang wujud ketika ini, bagi mereka adalah tidak
penting dan tidak menjadi masalah. Yang penting, menurut para sarjana sastera,
sekumpulan karya para sasterawan negara itu telah meletakkan asas yang kukuh
dalam penulisan kreatif yang peru dijadikan contoh oleh para penulis baru. Saya
menolak sekeras-kerasnya kesimpulan mengarut dan bodoh ini, dengan memberikan
hujah-hujah yang mantap, yang telah saya paparkan dalam buku saya, Anugerah Sastera Negara Dalam Kesusasteraan
Melayu Moden (Kuala Lumpur: Penerbit Wadi al-Irfan, 2019). Saya persilakan seluruh sarjana sastera
Malaysia dan seluruh sasterawan picisan yang menulis karya picisan bangkit
dengan gagah perkasa menolak kesimpulan ilmiah dalam buku itu. Saya juga mempersilakan mereka menolak
kesimpulan saya bahawa novel Pujangga
Melayu lebih baik daripada War and
Peace dan menjadi mercu kejayaan kreatif dalam sastera Melayu moden.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 14 April 2019.
Novel PUJANGGA MELAYU EDISI KE-3 baru saja diterbitkan oleh Wadi-al-Irfan, tebal 849 termasuk Index.
ReplyDelete