Sejak tahun
1981 sewaktu projek sasterawan negara
dimulai saya telah mengkritik pengkhianatan intelektual terbesar dalam sejarah
kebudayaan Melayu. Sekarang kritikan saya telah diinstitusikan dalam bidang
kritikan dan dalam sejarah intelektual Malaysia dengan terbitnya buku mengenai
penipuan intelektual terbesar dalam kritikan sastera Melayu. Seperti yang saya tegaskan
dalam banyak entri dalam blog ini, pengkhianatan ini akan menjadi kutukan
terbesar dalam sejarah kebudayaan Melayu, khususnya dalam bidang sastera. Tidak
saja kita dipaksa menerima karya picisan daripada penulis picisan yang sesat
meraba-raba dalam konsep ilmu, yang menolak sumber ilmu daripada al-Quran, kita
juga menerima sampah sarap dalam kritikan dan penilaian sastera yang
dimuntahkan oleh para ahli Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka
yang cetek dan picisan dari segi akademik itu. Kritikan saya dalam buku Anugerah Sastera Negara menjadi bukti kepalsuan penilaian dalam
kritikan sastera Melayu.
Buku ini dan
buku Pandirisme dalam Komuniti Dunia menjadi saksi kepada kepalsuan intelektual
yang diinstitusikan dalam projek sasterawan negara ini. Penerbitan dua buah buku ini dan kehadiran
blog persuratan baru memberi anda kesempatan untuk menilai dengan kritis
kegiatan intelektual Melayu dan kedudukan para sarjana sastera yang telah gagal
memberikan sumbangan akademik dalam bidang ini berasaskan konsep ilmu yang
benar yang menjadi asas tamadun Islam, yang akhirnya diciplak oleh Barat. Hasil
pencurian ini kemudiannya diambil dengan gelojoh oleh para sarjana dan
sasterawan Malaysia, tanpa menyedari bahawa mereka sedang bergelumang dalam
lumpur budaya hedonisme yang kini menjadi tonggak perkembangan sastera Melayu
moden.
Ketua
Pengarah baru DBP telah mengeluarkan kenyataan bahawa sasterawan negara baru
akan diisytiharkan pada bulan Julai ini, membuktikan bahawa projek ini akan
diteruskan hingga hari kiamat, selagi ada bulan dan bintang. Kegigihan ini sangat luar biasa mengingat
bahawa DBP yang mendakwa menjadi penjaga kelangsungan karya kreatif yang
bermutu, belum lagi berupaya untuk menolak cabaran saya bahawa tidak sebuah pun
karya para sasterawan negara ini boleh mengatasi karya kreatif saya, (seorang yang bukan “sasterawan negara”),
baik novel, cerita pendek, atau sajak. Saya telah membincangkan perkara ini
banyak kali dalam blog ini. Hingga ini belum lagi kita temui hujah yang menolak
cabaran saya, dengan itu mereka semua bersetuju perkara ini lebih baik
didiamkan saja kerana jika dibincangkan akan mendedahkan karya para sasterawan
negara kepada penilaian semula, yang tidak perlu menurut ahli Panel Anugerah
Sastera Negara yang masih hidup. Ini menimbulkan masalah besar yang lebih
mencabar dengan terbitnya dua buah buku yang saya sebutkan itu. Jika cabaran
saya tidak ditolak, jelaslah bahawa pemilihan sasterawan negara ini dilakukan
sambil lewa, tidak berasaskan penilaian yang saksama. Saya telah mengulas
pembohongan intelektual ini dalam banyak tulisan, yang akhirnya diterbitkan sebagai
buku seperti di atas. Sekarang pembohongan intelektual ini akan menjadi lebih
menonjol kerana kini DBP perlu membuktikan karya kreatif saya adalah lebih
rendah mutunya daripada karya para sasterawan negara; dan ukuran yang saya
cadangkan dalam Gagasan Persuratan Baru tidak boleh dipakai kerana ukuran itu
untuk menilai karya persuratan, bukan karya sastera. Jika inilah hujah mereka,
maka mereka benar-benar sudah menyerahkan leher mereka untuk disembelih secara
akademik. Jika mereka benar-benar percayakan hujah mereka, mereka perlu faham
bahawa PB memberikan tiga kategori karya kreatif: karya persuratan, karya
sastera, dan karya picisan/lucah. Bagaimana
DBP boleh mempertahankan pilihan mereka nanti jika yang mereka pilih itu karya
sastera yang picisan dan cetek meraba-raba jika dibandingkan dengan karya
persuratan? Andainya mereka menolak karya persuratan sebagai tidak wujud dan
tidak perlu, maka ke mana mereka hendak melemparkan karya kreatif saya yang
jauh lebih bermutu daripada karya mana-mana sasterawan negara sekali pun?
Inilah cabaran intelektual yang perlu diselesaikan, supaya pemilihan para
sasterawan negara ini tidak menjadi bahan cemuhan dan bahan ketawa sepanjang
zaman. DBP harus mempunyai sedikit perasaan kasihan belas terhadap para
sasterawan negara ini yang kedudukan mereka adalah second class jika dibandingkan dengan karya persuratan. Jika karya
persuratan itulah yang second class,
yakni karya saya yang sudah dibuktikan jauh lebih bermutu daripada sebarang
karya para sasterawan negara mana-mana sekali pun, maka satu penolakan total
terhadap karya saya perlu dilakukan, untuk mengelak segala monyet dan orang
hutan (mawas) tertawa sambil bergayut di dahan kayu menyorakkan kita semua! Inilah tugas berat DBP yang mesti
dilaksanakan dengan jujur dan berani.
Saya
cadangkan begini: DBP keluarkan satu
kenyataan tegas bahawa para sasterawan negara adalah penulis terbaik di
Malaysia dan karya mereka adalah yang terbaik yang pernah ditulis. Dengan kenyataan ini, lebih mudah lagi saya
mengemukakan penolakan saya, sekurang-kurangnya dengan merujuk kepada buku yang
baru terbit itu. Dengan itu kita memberi peluang kepada sesiapa juga untuk
membahaskannya dengan penghujahan yang mantap, supaya para sasterawan negara
ini benar-benar terbukti sebagai sasterawan terbaik dan belum ada sesiapa pun
dapat menandingi mereka. Tetapi DBP perlu menegaskan, cabaran Mohd. Affandi
Hassan tidak boleh diterima kerana beliau syok
sendiri memuji karyanya walaupun tidak bermutu kerana tidak pernah
diberikan apa-apa hadiah oleh mana-mana organisasi Malaysia mahu pun luar
negara. Ini akan memudahkan saya memberi
pandangan kritis saya untuk ditolak oleh mana-mana sarjana yang menyokong manusia, bukan ilmu, yang kita panggil
sasterawan negara itu.
Di sini saya
turunkan sebuah poster daripada mahasiswa empat buah universiti di Malaysia yang
menegaskan kita mesti menolak pandirisme,
menuju kepada
penulisan
karya berasaskan konsep ilmu yang benar.
Jika cadangan saya diterima, kita memberi peluang kepada para maha siswa
ini untuk mengemukakan hujah mereka sekiranya mereka mahu. Yang penting, kita akan lebih terbuka untuk
berbincang dengan kritis mengenai persoalan dalam penilaian karya ini. DBP
tidak boleh menyisihkan diri jika badan ini ingin mempertahankan sasterawan
negara yang picisan itu, yang menjadi pilihan mereka. Ruang untuk menolak pembahagian tiga kategori
karya, yakni karya persuratan, karya sastera, dan karya picisan/erotik, kini
terbuka untuk dibincang. Jika tidak dibincang, pembahagian itu akan kekal di
situ dan setiap penilaian yang dibuat tidak dapat mengelak daripada mengambil
perhatian kepada tiga kategori karya itu. Saya sendiri terus mempertahankan
pendapat saya bahawa karya para sasterawan negara ini adalah karya picisan yang
termasuk dalam kategori kedua, sebagai karya sastera. Penilaian yang dibuat
oleh Panel Anugerah Sastera sangat longgar, tidak berasas, tiada ukuran
berasaskan konsep tertentu walaupun mereka pernah menyebut beberapa ukuran
Barat yang hanya disebut tanpa sebarang analisis, dan banyak lagi kelemahan
Panel yang telah saya bincang dan memang pun terdapat dalam buku Anugerah Sastera Negara ini. Peranan DBP
ialah untuk membuka gelanggang
perbincangan serius mengenai penilaian karya kreatif, dan menentukan dengan
tepat dan jitu ukuran yang dipakai. Inilah yang kita tunggu supaya bidang
akademik kita benar-benar terbuka untuk perbincangan ilmiah. Kalau ini bukan
tugas DBP …!?
“Selamatlah
jiwa yang sempurna,” kata Tok Mindok.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 5 April 2019.
No comments:
Post a Comment