Saturday, April 6, 2019

PERBEZAAN ANTARA MAKLUMAT DAN ILMU PERLU DIFAHAMI



Apakah yang anda dapat dari pembacaan anda terhadap syarahan perdana Prof. Emeritus Dr. Muhammad Hj. Salleh dan Prof. Rahman Shaari?  Seorang sudah mendapat gelaran sasterawan negara; yang satu lagi masih menunggu, mungkin diberikan kepadanya bulan Julai nanti. Yang sedang menunggu gelaran sasterawan negara ini adalah seorang anggota jawatankuasa penting DBP, oleh itu sudah melayakkannya diberi gelaran itu.  Semua yang saya sebut ini adalah maklumat, yang boleh jadi tepat, atau hanya andaian semata-mata.  Seseorang yang sedang menunggu gelaran sasterawan negara adalah maklumat yang tepat kerana memang betul ada yang menunggu anugerah itu. Siapa mereka kita hanya boleh agak, tidak dapat menentukannya. Yang kita boleh tentukan hanya mereka ini memang menunggu giliran, sedang beratur seperti yang kita lihat orang kampung sedang beratur menunggu giliran untuk mendapat bantuan daripada kerajaan yang baik hati untuk memastikan kerajaan itu tetap mendapat undi daripada yang mendapat bantuan itu.

Pendahuluan entri kali ini agak berbeza dari biasa, kerana terdapat unsur lawak yang amat digemari rakyat Malaysia, jenis Melayu, yang menjadi program utama semua TV Melayu.  Adakah terdapat unsur lawak dalam sastera Melayu? Kita lihat dulu perkataan lawak. Dalam loghat Kelantan, seorang pelawak adalah seorang pembohong. Ini banyak terdapat di kalangan ahli politik, jika tidak semua ahli politik sebenarnya pembohong. Pembohongan penting dalam politik, kerana para pengundi seronok jika dibohongi. Yang paling cekap berbohong akan menang pilihan raya, seperti yang orang kata terjadi kepada Pakatan Harapan. Sejak merdeka orang Melayu dibohongi oleh para pemimpin mereka dan mereka tidak terkilan kerana mereka faham pembohongan itu penting untuk mendapat undi dan dari situ mendapat kuasa.  Adakah ini juga terjadi dalam sastera dan kegiatan sastera?  Adakah kritikan saya terhadap DBP satu pembohongan atau DBP itulah yang membohongi penulis dalam perancangan mereka? Sesiapa yang sudah berurusan dengan DBP tentulah tahu. Satu ketika dulu berpuluh cerita pendek saya tidak disiarkan, kerana menurut editor Dewan Sastera ketika itu saya berbohong tentang urusan memilih karya. Cerita pendek itu kemudiannya diterbitkan sebagai kumpulan cerita pendek oleh satu penerbit lain. DBP sebenarnya telah menerbitkan beberapa buah kumpulan cerita pendek saya.  Malah DBP sangat bermurah hati memasukkan saya sebagai salah seorang penulis cerita pendek pilihan DBP, jadi terbitlah kumpulan Biarlah Orang Tahu. Setiap kali saya lihat buku itu, saya pasti tersenyum melihat judulnya. Judul itu sangat nakal, sangat tajam sindirannya … Mengapa saya sebut hal ini? Hingga sekarang belum ada seorang penulis yang membicarakan dengan “nakal” tajuk cerita pendek dan novel saya yang telah diterbitkan, kerana mereka tidak perasan unsur “nakal” di situ. Misalnya novel Aligupit, yang amat tajam sindirannya, tetapi tidak terasa oleh mana-mana sarjana sastera kerana mereka tidak membacanya. Setiap kali saya lihat judul novel ini saya tersenyum, sambil berbisik, “Bodoh sangatkah pembaca Melayu, para sarjana sasteranya juga…!”

Sebenarnya inilah masalah yang kita hadapi sekarang. Para sarjana kita kurang maklumat, atau maklumat yang mereka tayang sering kali tidak tepat dan lebih mirip kepada merapu saja. Seseorang telah menulis rencana panjang, yang sudah pun diberi hadiah rencana terbaik, isinya mengenai pujiannya yang melampau terhadap sebuah novel picisan. Saya telah memberi kritikan yang kritis terhadap syarahan perdana Prof. Muhammad Haji Salleh dan Prof. Rahman Shaari, kerana kedua-dua syarahan perdana ini hanya satu rencana biasa saja, bukan hasil penyelidikan dan hasil analisis yang mendalam tentang tajuk yang dipilih oleh dua orang tokoh besar ini. Mereka menghadapi masalah maklumat dan masalah ilmu. Mereka menjadi sangat terkenal kerana dua kelemahan besar ini, menjadi pujaan para sasterawan dan para sarjana sastera. Hingga ke hari ini …

Dua orang tokoh besar ini sengaja saya tonjolkan kerana kedua mereka sangat besar pengaruhnya dalam kemelut dan kekacauan yang sedang dihadapi oleh sastera Melayu sekarang. Inilah persoalan yang saya tonjolkan waktu mengkritik tokoh besar kesarjanaan Melayu ini. Kerana begitu kuatnya pengaruh mereka, maka mereka berasa tidak perlu mengarahkan anak-anak murid mereka membetulkan kritikan saya, dan sikap ini telah menjadikan pengajaran sastera di universiti menjadi amat lemah dan amat besar kekeliruannya akibat mereka tidak menjelaskan makna maklumat dan bezanya dengan konsep ilmu.  Kesalahan paling besar, yang lebih tepat dipanggil penipuan ilmiah, ialah mereka tidak memberitahu pelajar mereka bahawa di Malaysia sudah muncul satu teori dan kaedah kritikan yang mencabar tidak saja sarjana Malaysia, tetapi mencabar seluruh teori sastera Barat. Kalau betul cabaran itu, tentulah “teori” atau apa saja yang anda panggil memang hebat dan layak diberi perhatian. Tetapi para sarjana sastera tidak begitu, mereka berdiam diri dan menjadikan cabaran itu untuk menyisihkan pencabarnya sebagai “anjing kurap” (panggilan Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh, seperti yang dilaporkan oleh Dr. Fatimah Busu dalam bukunya  Nyanyi Sunyi Salam Maria VS Sarjana Nasi Dingin, Kuala Lumpur 2007, hal. 162). Ini sungguh hebat, sampai seorang tokoh dianjingkan saja setelah mereka sedar kualiti mereka sebagai sarjana dipersoalkan dan disangsikan, yang amat mereka tidak suka kerana semua tuduhan itu, bukan sesuatu yang silap tetapi memang itulah kedudukan mereka berdua ini dalam dunia kesarjanaan Malaysia.

Apakah yang boleh kita lakukan untuk mencerdikkan bangsa Melayu? Tidak seorang pun di antara sasterawan biasa dan sasterawan negara yang dapat memberikan jawapan kepada pertanyaan ini kerana karya mereka tidak sebuah pun dapat memenuhi permintaan yang tersirat dalam pertanyaan itu. Para sarjana sendiri tidak dapat membantu, kerana mereka sendiri adalah buntu  termangu-mangu tiada sebarang saranan untuk mencapai hasrat itu. Itulah keadaannya, tetapi inilah yang dibanggakan oleh mereka. Mereka bangga berada di dalam kekosongan inspirasi untuk disampaikan kepada bangsa Melayu. Mereka sedar, karya mereka tidak ditulis untuk mencapai cita-cita dan maksud itu. Bagaimanakah karya picisan dapat membina bangsa?  Apa bila karya-karya picisan ini dipilih untuk diperagakan sebagai karya besar, maka sepatutnya mereka bersedia untuk dibahaskan dengan kritis, tetapi ini mereka tolak kerana menurut mereka apabila sesuatu karya sudah diangkat sebagai mewakili sesuatu bangsa, maka perbahasan tidak diperlukan lagi. Terima sajalah kerana itu yang sepatutnya berlaku dalam kritikan sastera.  Lama dulu ketika melawat Sabah dan Sarawak ketika bertugas, saya lihat bagaimana mawas, yang dipanggil “orang utan” oleh Inggeris untuk menghina bangsa Melayu, bergurau senda sesama mereka sambil  menunggu pisang atau buah-buahan yang akan dibawa oleh para pengunjung.  Adakah inilah sikap para sasterawan yang menunggu hadiah atau menulis untuk mendapat hadiah dan habuan peribadi? Tidak sebuah pun karya para sasterawan negara ini boleh dijadikan panduan untuk membina bangsa dan negara. Sebagai karya hiburan pun gagal kerana tidak ada unsur hiburan yang bernas seperti yang kita dapat misalnya ketika kita membaca kisah-kisah Lebai Malang, Pak Pandir dan lain-lain. Kelemahan terbesar dalam karya para sasterawan negara ini ialah watak-watak yang dijadikan watak utama adalah watak-watak yang lemah, yang bodoh, putus asa, sadis dan nihilis (dalam Naratif Ogoshoto misalnya) yang tidak dapat dijadikan contoh untuk membangunkan bangsa dan negara. Jika aspek ini tidak penting, untuk apa ditulis novel-novel picisan yang dihasilkan oleh para sasterawan negara ini.  Saya telah membahaskan aspek ini dengan panjang lebar dalam buku Anugerah Sastera Negara Dalam Kesusasteraan Melayu Moden.  Tugas anda sekarang ialah menolak kesimpulan ini sebagai tidak relevan.

Mungkin ada di antara pembaca yang terkesan bahawa dalam tulisan ini saya menggunakan stylization of ideas, sekadar untuk memberitahu anda bahawa teknik itu boleh juga digunakan untuk menulis esei, selain menulis karya kreatif seperti Pujangga Melayu, Aligupit  dan lain-lain karya saya. Selamat mencuba bagi yang berminat. It is fun to be smart and intelligent!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 6 April 2019.

No comments:

Post a Comment