Saturday, April 20, 2019

PENGKHIANATAN TERHADAP ILMU MESTI DITERUSKAN, KERANA DI SITULAH KEJAYAAN SASTERA DAN PARA SASTERAWAN



Kita boleh membuat andaian dengan selamat dengan mengatakan tiba saja bulan Julai Insha Allah dunia belum lagi kiamat; yang “kiamat” hanya sastera Melayu. Jika benarlah  Ketua Pengarah DBP bercakap benar, bulan Julai nanti akan lahir seorang lagi sasterawan negara. Sehingga dibuktikan tidak picisan dengan menggunakan ukuran berasaskan ilmu yang benar, maka sasterawan negara yang baru dilantik ini pun tetap palsu dan picisan. Jika di situlah kemegahan kita, maka teruskanlah. Ada sasterawan dan sarjana bilang, semua yang terjadi hanya berlaku dengan izin Allah, demikian juga kemunculan para sasterawan negara. Betul, tetapi tidak tepat. Ketika Iblis diperintahkan supaya tunduk hormat kepada Nabi Adam ‘a.s., Iblis menolak  dan bila ditanya mengapa, jawabnya dengan angkuh, “Aku dijadikan daripada api, sedangkan  Adam dijadikan daripada tanah kering!” Iblis mengajar para sasterawan dan sarjana bahawa sesiapa juga yang dipilih menjadi sasterawan negara adalah layak diberi kedudukan itu walaupun mereka menolak konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh Al-Quran. Adakah ini bermakna hujah saya telah dimatikan? Tidak. Sebaliknya inilah bukti paling jelas sifat picisan dan sikap anti-ilmu yang benar itu dibuktikan kewujudannya oleh para sasterawan negara sendiri yang sangat jelas memihak kepada argument Iblis seperti yang diceritakan dalam al-Quran.  Jika anda beranggapan ini suatu penghinaan kepada anda, anda semua terbuka untuk mengemukakan hujah anda dengan tepat dan jelas bahawa anda tidak cenderung kepada penghujahan Iblis seperti yang terdapat di dalam al-Quran.  Atau, lebih baik lagi, buktikan bahawa  argument saya sendiri adalah palsu dan memang diasaskan untuk melestarikan kepalsuan PB.  Adakah anda faham? Saya tiada keberatan jika anda mahu menggunakan hujah palsu ini untuk mempertahankan kepalsuan anda.

Katalah anda sekarang sedang memandu. Ke manakah anda hendak membawa kereta anda? Kalau anda orang gila sekali pun anda tahu ke mana anda hendak pergi. Kalau begitu, bagaimana anda boleh menolak konsep ilmu yang benar yang memberi anda peta perjalanan intelektual anda dengan begitu terang dan jelas?  Tentulah amat aneh apabila DBP dan ITBM yang ditubuhkan untuk mengembangkan “ilmu” melalui penerbitan buku, menjadi amat gigih mempertahankan kepalsuan hanya untuk menjaga kedudukan para sasterawan negara. Sebodoh itukah yang dipanggil intelektual Melayu itu?  Saya telah memberi jalan keluar kepada anda bagaimana hendak mempertahankan kedudukan para sasterawan negara yang palsu itu, iaitu dengan membicarakan karya mereka sehabis kritis menggunakan apa saja teori yang anda mahu untuk menyerlahkan kehebatan mereka; tetapi anda yang diberi kebebasan yang begitu luas, tidak wajar menyekat orang lain untuk mengutarakan pandangan kritis mereka pula.  Sekiranya anda faham kedudukan ilmu dalam kehidupan manusia berakal, anda tentu akan menerima dengan terbuka apa juga kritikan atau pandangan kritis orang lain yang tidak bersetuju dengan anda. Keadaan ini tidak  wujud dan tidak ada dalam perbincangan tentang sastera di Malaysia. 

Kalau begitu, apakah yang ada? Pandirisme.  Itulah yang amat diminati dan diikuti oleh para sarjana dan sasterawan, tentu saja termasuk sasterawan negara.  Apakah pandirisme? Baru-baru ini saya masih bertanya Pak Pandir apakah sebenarnya pandirisme?  Sambil pada mulanya tersenyum kemudian tertawa kecil, maka Pak Pandir pun berkata, “Pandirisme itu ialah apabila anda tidak tahu apakah pandirisme”. Pak Pandir tertawa seperti bunyi guruh, terhinggut-hinggut keseronokan. Saya hanya memerhati, hairan dan pelik. Setelah tenang dan saya nampak Pak Pandir tersenyum-senyum, saya bertanya lagi, “Apakah yang melucukan Pak Pandir tadi?”  Pak Pandir terus tertawa, kali ini tertawa biasa saja. Lalu katanya, “Saya ingat orang Melayu cerdik  sebab pandai-pandai saja mereka buat cerita tentang Pak Pandir yang bodoh. Sekarang siapa yang bodoh?”  Sambil tersenyum saya berkata, “Yang bodoh itu bukan Pak Pandir, tetapi para sasterawan negara dan sarjana sastera yang tidak tahu dan tidak kenal apakah ilmu yang benar, walaupun konsep itu berlambak di dalam al-Quran. Betul tak, Pak Pandir?”  Saya lihat Pak Pandir kurang senang dilontarkan pertanyaan itu, lalu katanya dengan merendah diri, “Saya bukan orang pandai, bukan sasterawan, jadi tak bagus jika saya beri pendapat tentang para sasterawan negara, yang saya tidak kenal pun siapa mereka…”  Melihat dia terbuku di hati, saya memujuknya, “Tak mengapalah, Pak Pandir. Tidak kenal siapa sasterawan negara tidak merugikan Pak Pandir. Kenal mereka pun tidak menguntungkan. Bye bye Pak Pandir…” Lalu kami berpisah.

Pertemuan dengan Pak Pandir, yang kemudiannya melahirkan falsafah padirisme itu, memberi saya satu pengajaran yang amat berguna: jangan kita pandang rendah orang yang tidak bergelar; dan jangan pula terlalu kagum dengan orang yang bergelar.  Untuk mendapat pengajaran seumpama ini, anda perlu dekati Gagasan Persuratan Baru dan belajar daripada gagasan itu. Saya yakin, jika para sasterawan kita kenal dan faham konsep ilmu yang dibicarakan dengan mendalam dalam Gagasan Persuratan Baru, kita akan dapat menulis beratus buah novel sehebat Pujangga Melayu, Hikayat Buyung Lurus dan lain-lain lagi.

Lepas itu saya berasa segar dapat berbual dengan Pak Pandir yang cerdik itu, yang bagi saya seorang genius Melayu yang pertama. Mengapakah cerita jenaka  kita cerdik, dan mengapa pula karya cerita para sasterawan negara tidak secerdik cerita jenaka Pak Pandir? Tidak seorang pun sarjana sastera mahu jawab soalan itu, apatah lagi para sasterawan negara yang tidak boleh dipersoalkan dan tidak  mahu disoal.  Adakah mereka ini para Brahmin sastera yang istimewa?

Pertanyaan itulah yang mendorong saya mencabar para sarjana sastera dan para sasterawan untuk membuat perbandingan antara Pujangga Melayu dengan War and Peace, mana satu yang lebih baik dan lebih unggul?  Saya tetap mengatakan Pujangga Melayu itulah yang jauh lebih unggul daripada War and Peace, tetapi penulis novel ini, si Tolstoy, adalah seorang gergasi sastera dunia, manakala penulis Pujangga Melayu pula hanyalah seorang penglipur lara dari Kelantan yang banyak belajar daripada cerita-cerita Wayang Kulit dan Mak Yong, yang tidak dikenali oleh para sasterawan negara. Kalau anda dibesarkan dalam dua tradisi bercerita yang agung ini, anda akan dapat memahami dengan lebih mendalam kejenakaan dan sindiran tajam dalam Pujangga Melayu dan Hikayat Buyung Lurus, dan tentu saja anda akan enjoy membaca Aligupit yang istimewa itu. Kalau anda ragu-ragu, tidak percaya, cubalah baca karya itu sehabis kritis yang anda mahu, dan lihat secerdik mana anda sebenarnya. Ini satu cabaran, jangan dipandang ringan, apatah lagi dipersendakan. Anda faham maksud saya? Pertanyaan ini pun sejenis sindiran yang sebenarnya boleh difahami oleh para penonton Wayang Kulit dan Mak Yong.  Selamatlah jiwa yang sempurna!

Sesiapa juga yang ingin menjadi cerdik perlu membaca Anugerah Sastera Negara Dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019) dan Pandirisme Dalam Komuniti Dunia (2016).  Kedua-duanya diterbitkan oleh anak muda yang mengendalikan syarikat Wadi al-Irfan. Buku kedua diusahakan oleh Himpunan Keilmuan Muslim (HAKIM).  Inilah dua buah buku kritikan sastera yang paling istimewa pernah ditulis dan diterbitkan dalam sastera Melayu. Tidak mengapa jika anda terkejut atau bergelora dengan cemuhan, kerana itulah saja yang anda boleh lakukan. Anda tidak boleh menghasilkan karya kritikan sehebat dua buah buku itu. Anda tidak percaya? Kita tunggu hasilnya. Salam hormat kepada anda yang mengikuti blog yang istimewa ini.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 20 April 2019.

No comments:

Post a Comment