Monday, August 31, 2020

PILIHAN KITA HANYA BELAYAR BERSAMA PERSURATAN BARU DI TENGAH GELOMBANG INTELEKTUAL DUNIA

Tajuk kita kali ini nampak seolah-olah ada sedikit (mungkin juga banyak!) keangkuhan dengan meletakkan PB sebagai pemain antarabangsa di tengah-tengah segala macam teori sastera yang terpakai atau paling tidak disebut dalam kajian sastera seluruh dunia. Dilihat dalam konteks ini, bukanlah suatu keangkuhan untuk memperkenalkan PB ke peringkat antara bangsa, supaya orang Barat yang menjadi pujaan sarjana Malaysia itu bertambah sedikit lagi  pengetahuan mereka tentang sastera bahawa sudah ada kaedah yang jauh berbeza daripada yang mereka pernah gunakan, yang dibangunkan di Malaysia. Kalau sarjana Barat jujur, seperti yang mereka selalu tegaskan, maka mereka akan menerima dengan sikap terbuka apabila diperkenalkan kaedah baru itu kepada pelajar universiti di negara mereka. Mungkin satu masa nanti mereka akan jemput tokoh-tokoh PB dari Malaysia untuk berbicara tentang kaedah yang diperkenalkan di Malaysia yang diberi nama PB itu, lebih-lebih lagi kini sudah diperkenalkan konsep stylization of ideas (saya terjemahkan sebagai “siratan makna” dalam bahasa Melayu, sebelum mendapat istilah yang lebih baik) dalam penulisan kreatif. Mereka mungkin akan tertarik untuk mengetahui dengan lebih mendalam konsep itu, dan tidak mustahil mereka akan memberitahu kita bahawa idea itu sudah lama terpakai dalam seni mengarang para sasterawan mereka. Kita mahu tahu apakah panggilan mereka, dan adakah betul terdapat persamaan dengan konsep yang kita perkenalkan itu; maka kalau ini benar-benar terdapat dalam sistem teori sastera yang mereka pakai, kita mahu tahu mengapa para sarjana sastera kita tidak tahu, dan tidak pernah sebut mengenainya. Mengapa ini terjadi? Biarlah mereka dan sarjana kita sendiri yang memberikan jawapannya. 

Saya sekarang memberi jalan keluar kepada gerombolan yang menolak PB untuk menangkis PB berasaskan penemuan mereka itu. Kita tunggu perkembangan seterusnya, terutama jika yang tampil itu sarjana sastera kita sendiri. Kita mahu tahu kelebihan teori Barat dan tentu saja kelemahan PB sebagai satu kaedah yang menyeluruh (comprehensive) dalam kajian sastera dan dalam penulisan kreatif.  Tentu hasilnya sangat menarik, dan anda sendiri akan dapat melihat kekuatan PB sebagai pemain antarabangsa dalam bidang akademik yang terpakai di Barat yang kini sudah dijadikan sistem kajian dalam kesusasteraan dan ditiru dengan gigihnya oleh para sarjana Malaysia.  Dengan membawa PB kepada mereka, adakah teori mereka akan terbatal atau diketepikan kerana kini sudah muncul teori baru yang lebih menyeluruh dan lebih canggih dari segi analisis dalam menentukan kualiti sebenar sesebuah karya kreatif seluruh dunia. Saya fikir para sarjana sastera Malaysia sedang menunggu pertembungan budaya dan pertembungan akademik ini untuk dijadikan hujah oleh mereka bahawa teori sastera Barat yang mereka puja itu lebih perkasa dari segi pemikiran dan praktiknya jika dibandingkan  dengan laungan nyaring PB bahawa PB telah berjaya memberi satu alternatif akademik yang jauh lebih baik dan lebih jelas prinsipnya daripada yang selama ini menjadi kebanggaan para sarjana Barat yang menjadi ikutan para pengikut mereka di Malaysia.

Persoalan ini penting disedari akibatnya dan difahami pula keterbatasannya dari segi pelaksanaannya. Dengan itu kita berharap sarjana sastera Malaysia akan sedar dan insaf bahawa mereka sudah lama menjadi hamba teori sastera Barat, tanpa memahaminya dengan mendalam.  Mereka sudah lama menjadi sarjana “muka tak malu” yang mengabdikan diri kepada sistem akademik yang memisahkan kedudukan ilmu dari sebarang kaitannya dengan kehidupan manusia Melayu yang bertuhan, yang sudah sekian lama menjadi pengikut ajaran mulhid dari Barat. Siapakah yang dapat menolak hakikat bahawa kegiatan yang paling memalukan dalam sastera Melayu ialah pemilihan para sasterawan negara, yang pemilihannya berasaskan ukuran yang bertaburan seperti manik yang putus tali   apabila direntap dengan hujah yang mantap berasaskan konsep ilmu yang menjadi pasak stylization of ideas dalam Gagasan PB.

Sekiranya para sasterawan negara ini mempunyai maruah, dan tidak mahu dikutuk oleh masyarakat sastera yang mulai sedar mereka telah tertipu hidup-hidup menerima kehadiran para sasterawan picisan yang menghasilkan karya picisan untuk kemudiannya dilantik secara picisan sebagai sasterawan negara, maka menjadi kewajipan kamu semua untuk membuktikan kedudukan kamu itu tidak sedikit pun dapat diragui berasaskan penilaian yang benar-benar tuntas berasaskan ukuran yang tepat dilihat dari perspektif stylization of ideas yang dibahaskan dengan mendalam dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (Wadi al-Irfan 2019).  Bagaimana anda boleh berdiam diri seperti lembu kenyang apabila disergah dengan hujah yang mantap bahawa karya para sasterawan negara adalah karya picisan, yang tidak sebuah pun dapat menandingi Pujangga Melayu atau Hikayat Salim Adil.

Tentulah amat songsang sekiranya tiada sebuah pun  karya para sasterawan negara itu yang boleh menandingi dua buah novel persuratan itu. Namun demikian, terdapat cara mudah untuk membuktikan karya para sasterawan negara itu tiada tandingannya dengan mana-mana karya yang dihasilkan berasaskan stylization of ideas itu. Apa yang anda boleh lakukan dengan mudah ialah membuktikan stylization of ideas itu hanya sejenis dongeng dalam sastera, tidak pernah digunakan di mana-mana dalam dunia ini padahal dunia telah melahirkan beribu sasterawan besar tanpa menggunakan stylization of ideas, dan semua karya agung dunia itu tanpa kecuali dapat ditandingi oleh semua karya para sasterawan negara Malaysia. Cuma, klaim ini perlukan sedikit penjelasan dan penghujahan untuk membuktikan karya para sasterawan negara itu memenuhi ukuran sejagat, malah mengatasi ukuran yang dicadangkan oleh Persuratan Baru dalam Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu. Jalan keluar telah diberikan kepada anda, oleh itu mudahlah anda buktikan bahawa semua karya para sasterawan negara adalah lebih baik daripada novel Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil. Mengapa ini penting dilakukan? Jawapannya mudah saja, kerana pembuktian itu akan menolak apa juga keraguan masyarakat sastera tentang keunggulan karya para sasterawan negara, sebagai karya unggul negara dan bukannya karya picisan seperti yang diklaim oleh PB. Tanpa pembuktian ini, maka semua karya para sasterawan negara tetaplah karya picisan kerana tidak memenuhi ukuran yang dihuraikan dalam buku di atas. Anda boleh berkata, dengan hujah dan bukti, bahawa ukuran yang dibincangkan dengan teliti dalam buku tentang anugerah sastera itu tidak boleh dipakai kerana ukuran itu bukan ukuran dalam penilaian sastera. Ukuran yang terpakai dalam menilai karya sastera berbeza daripada ukuran yang dihuraikan dalam buku tersebut. Inilah ukuran yang tepat yang menjadi ukuran yang diakui seluruh dunia. Mudah, bukan? Kerana itu, tidak perlu dilayan apa juga kritikan terhadap kepalsuan ukuran para sasterawan negara itu. Cara penyerahan seperti ini tidak boleh diterima, kerana tidak dihujahkan.  Saya telah membuktikan tanpa sebarang syak bahawa karya para sasterawan negara adalah karya picisan, dan tidak layak diberi tempat istimewa dalam sastera Melayu seperti yang dilakukan oleh DBP.

Saya memberikan hujah dan bukti untuk memudahkan pembaca yang tidak berapa tinggi ketangkasan berfikirnya memahami sejauh mana kesimpulan saya boleh diterima. Kalau anda mahu tahu, inilah juga kaedah kritikan Barat, seperti yang ditunjukkan oleh Morris Weitz, Hamlet and the Philosophy of Literary Criticism  (Faber Edition, 1972. Edisi pertama 1965.)  Di dalam buku itu diberikan hujah oleh Tolstoy yang menolak Shakespeare sebagai penulis picisan saja? Kata Weitz, hujah Tolstoy tidak boleh ditolak, tidak juga boleh diterima. Menurutnya, Tolstoy menggunakan ukuran peribadi!

Kalau anda kuasai teori sastera Barat, anda akan dapati betapa hebatnya para sarjana mereka berbohong tentang ilmu, malah mereka tidak sedikit pun tahu apa yang dimaksudkan dengan ilmu. Bacalah pandangan mereka dengan teliti dan objektif, nescaya anda akan dapati para sarjana Barat yang menjadi ikutan sasterawan dan sarjana sastera Malaysia telah menipu manusia yang tidak berilmu seperti sasterawan dan sarjana sastera, yang hanya ada sedikit maklumat yang pada dasarnya kelam-kabut, lintang-pukang tiada hujung pangkal, oleh itu apa yang disebut pengetahuan tentang sastera itu hanya omong kosong. Saya menyatakan kesimpulan ini setelah membuat ujian yang cermat tentang faham ilmu yang ada dalam Islam dan bagaimana faham ilmu itu boleh dijadikan asas penulisan kreatif dan kritikan sastera. Maka lahirlah Gagasan Persuratan Baru.  Sesiapa juga yang menentang PB dipersilakan dengan hormatnya mengemukakan pendapat anda sendiri tentang tujuan, matlamat dan proses untuk mencapai kedua-duanya dalam sastera Melayu.

Penjajahan intelektual yang dihadapi oleh para sarjana sastera dan para sasterawan Malaysia menjadikan mereka berjiwa hamba, bangga menjadi pengikut tokoh sastera Barat walaupun dari segi sejarah intelektual, Islam yang menjadi pegangan mereka selama 700 tahun menguasai Sepanyol dan memulai kemajuan Eropah dalam semua bidang ilmu moden yang kita kenal sekarang. Bagi gerombolan sastera Malaysia ini, hanya teori Barat yang mereka kenal secara  dangkal itulah satu-satunya kaedah yang sesuai digunakan dalam penulisan kreatif dan kritikan sastera di Malaysia.  Bila mereka diperkenalkan kepada Gagasan Persuratan Baru, mereka meludah marah kerana kata mereka PB menghina kedudukan para sasterawan negara sebagai lambang kemajuan sastera di Malaysia, dengan mengatakan bahawa para sasterawan negara itu semuanya sasterawan picisan, dan tidak sebuah pun daripada karya mereka yang dapat menandingi Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil.  Kerana gerombolan palsu ini menghina PB sebagai “teori sastera palsu yang dibuat-buat”,  maka mereka dengan angkuh berkata, jika PB dijadikan asas penulisan kreatif dan kritikan sastera Malaysia, di mana hendak diletak para sasterawan negara yang sudah membuktikan keistimewaan kedudukan mereka di arena sastera Malaysia? Jawapan saya mudah, seperti yang saya tegaskan dalam entri yang lepas, kita koyak saja karya para sasterawan negara ini dan bungkus dalam bungkusan yang kalis air lalu terus dilempar ke dalam Sungai Kelang untuk dikutip oleh pengutip sampah yang sentiasa memerhati dan menjaga kebersihan Sungai Kelang. Apa pula sikap kita terhadap Sungai Sastera Malaysia yang amat kotor dengan karya picisan dan karya pornografi/lucah yang ditulis oleh para sasterawan negara?  Kita hanya mempunyai satu pilihan saja: kita perlu buktikan once and for all bahawa PB hanya sejenis gagasan mengarut yang tidak ada asas teori sastera universal, yang kita dapat (kata mereka) dalam sastera Barat. Cadangan ini baik, tetapi terdapat satu masalah besar yang tidak sanggup dikunyah oleh para sarjana sastera dan sasterawan negara sendiri.  Masalahnya, tidak terdapat seorang pun di antara sarjana sastera yang dapat memberi kritikan ilmiah yang tuntas untuk menolak PB. Tidak seorang pun di antara mereka yang berani, dan sanggup, mendedahkan kebodohan mereka dengan mengkritik PB yang berada di luar kemampuan intelektual mereka.

Dengan halangan seberat itu, ada di antara mereka (siapa mereka sudah saya sebut beberapa kali dalam blog ini) yang menjadikan kedudukan mereka yang terhormat dan disanjung oleh kumpulan mereka sendiri, memberi kata putus untuk menyerlahkan kepalsuan mereka sendiri, dengan mengatakan sesiapa juga yang mengkritik kedudukan para sasterawan negara adalah “anjing kurap” (ini perkataan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan sasterawan ulung wanita  Malaysia yang menjadikan pornografi sebagai seni mengarang yang sah, seperti yang disahkan oleh Prof. Madya (UM) Dr. Norhayati Ab Rahman dalam tesis Ph.D. beliau di USM, ketika memuji Dr. Fatimah Busu) (tokoh ini kini masih menunggu giliran untuk digelar Sasterawan Negara, yang telah direbut oleh seorang perempuan lain berkat sokongan seorang Menteri Pendidikan ketika itu, yang terkenal dengan gelaran “menteri kasut hitam”!).   Mereka ini memang terkenal dengan keulungan sikap mereka yang membenci PB sebagai “gagasan karut” yang menghina sastera dan sasterawan Malaysia.  Kerana PB sudah diisytiharkan sebagai najis dalam sastera Melayu, maka PB tidak boleh disentuh atau dikritik lagi; kerana kalau tidak maka terpaksalah dibuat samakan intelektual dalam satu kongres besar yang dianjurkan oleh DBP. Kongres itu belum tiba masanya lagi untuk dibuat.   Kumpulan ini yang menganggap mereka berkuasa menentukan apa yang mereka mahu, akhirnya   terpaksa juga menerima hakikat bahawa konsep sastera yang mereka bawa sudah ketinggalan zaman, sudah pun mati sebagai satu gerakan intelektual kerana tidak mempunyai kekuatan intelektual untuk menolak Gagasan Persuratan Baru yang mereka tentang itu.  Tetapi kerja ini masih boleh dibuat dengan mudah, dengan dukungan dan sokongan para sarjana Barat yang menjadi idola mereka, yang menjadi ikutan mereka yang taasub.   Apakah yang perlu mereka buat? Kita akan bincangkan perkara ini pada kesempatan lain.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 31 Ogos 2020.              







No comments:

Post a Comment