Tajuk kita
kali ini nampak seolah-olah ada sedikit (mungkin juga banyak!) keangkuhan
dengan meletakkan PB sebagai pemain antarabangsa di tengah-tengah segala macam teori
sastera yang terpakai atau paling tidak disebut dalam kajian sastera seluruh
dunia. Dilihat dalam konteks ini, bukanlah suatu keangkuhan untuk
memperkenalkan PB ke peringkat antara bangsa, supaya orang Barat yang menjadi
pujaan sarjana Malaysia itu bertambah sedikit lagi pengetahuan mereka tentang sastera bahawa sudah
ada kaedah yang jauh berbeza daripada yang mereka pernah gunakan, yang
dibangunkan di Malaysia. Kalau sarjana Barat jujur, seperti yang mereka selalu
tegaskan, maka mereka akan menerima dengan sikap terbuka apabila diperkenalkan
kaedah baru itu kepada pelajar universiti di negara mereka. Mungkin satu masa
nanti mereka akan jemput tokoh-tokoh PB dari Malaysia untuk berbicara tentang
kaedah yang diperkenalkan di Malaysia yang diberi nama PB itu, lebih-lebih lagi
kini sudah diperkenalkan konsep stylization
of ideas (saya terjemahkan sebagai “siratan makna” dalam bahasa Melayu,
sebelum mendapat istilah yang lebih baik)
dalam penulisan kreatif. Mereka mungkin akan tertarik untuk mengetahui
dengan lebih mendalam konsep itu, dan tidak mustahil mereka akan memberitahu
kita bahawa idea itu sudah lama terpakai dalam seni mengarang para sasterawan
mereka. Kita mahu tahu apakah panggilan mereka, dan adakah betul terdapat
persamaan dengan konsep yang kita perkenalkan itu; maka kalau ini benar-benar
terdapat dalam sistem teori sastera yang mereka pakai, kita mahu tahu mengapa
para sarjana sastera kita tidak tahu, dan tidak pernah sebut mengenainya.
Mengapa ini terjadi? Biarlah mereka dan sarjana kita sendiri yang memberikan
jawapannya.
Saya
sekarang memberi jalan keluar kepada gerombolan yang menolak PB untuk menangkis
PB berasaskan penemuan mereka itu. Kita tunggu perkembangan seterusnya,
terutama jika yang tampil itu sarjana sastera kita sendiri. Kita mahu tahu
kelebihan teori Barat dan tentu saja kelemahan PB sebagai satu kaedah yang
menyeluruh (comprehensive) dalam
kajian sastera dan dalam penulisan kreatif.
Tentu hasilnya sangat menarik, dan anda sendiri akan dapat melihat
kekuatan PB sebagai pemain antarabangsa dalam bidang akademik yang terpakai di
Barat yang kini sudah dijadikan sistem kajian dalam kesusasteraan dan ditiru
dengan gigihnya oleh para sarjana Malaysia.
Dengan membawa PB kepada mereka, adakah teori mereka akan terbatal atau
diketepikan kerana kini sudah muncul teori baru yang lebih menyeluruh dan lebih
canggih dari segi analisis dalam menentukan kualiti sebenar sesebuah karya
kreatif seluruh dunia. Saya fikir para sarjana sastera Malaysia sedang menunggu
pertembungan budaya dan pertembungan akademik ini untuk dijadikan hujah oleh
mereka bahawa teori sastera Barat yang mereka puja itu lebih perkasa dari segi
pemikiran dan praktiknya jika dibandingkan dengan laungan nyaring PB bahawa PB telah
berjaya memberi satu alternatif akademik yang jauh lebih baik dan lebih jelas
prinsipnya daripada yang selama ini menjadi kebanggaan para sarjana Barat yang
menjadi ikutan para pengikut mereka di Malaysia.
Persoalan
ini penting disedari akibatnya dan difahami pula keterbatasannya dari segi
pelaksanaannya. Dengan itu kita berharap sarjana sastera Malaysia akan sedar
dan insaf bahawa mereka sudah lama menjadi hamba teori sastera Barat, tanpa
memahaminya dengan mendalam. Mereka
sudah lama menjadi sarjana “muka tak malu” yang mengabdikan diri kepada sistem
akademik yang memisahkan kedudukan ilmu dari sebarang kaitannya dengan
kehidupan manusia Melayu yang bertuhan, yang sudah sekian lama menjadi pengikut
ajaran mulhid dari Barat. Siapakah yang dapat menolak hakikat bahawa
kegiatan yang paling memalukan dalam sastera Melayu ialah pemilihan para
sasterawan negara, yang pemilihannya berasaskan ukuran yang bertaburan
seperti manik yang putus tali apabila
direntap dengan hujah yang mantap berasaskan konsep ilmu yang menjadi pasak stylization of ideas dalam Gagasan PB.
Sekiranya
para sasterawan negara ini mempunyai maruah, dan tidak mahu dikutuk oleh
masyarakat sastera yang mulai sedar mereka telah tertipu hidup-hidup menerima kehadiran
para sasterawan picisan yang menghasilkan karya picisan untuk kemudiannya
dilantik secara picisan sebagai sasterawan negara, maka menjadi kewajipan kamu
semua untuk membuktikan kedudukan kamu itu tidak sedikit pun dapat diragui
berasaskan penilaian yang benar-benar tuntas berasaskan ukuran yang tepat
dilihat dari perspektif stylization of
ideas yang dibahaskan dengan mendalam dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (Wadi
al-Irfan 2019). Bagaimana anda boleh
berdiam diri seperti lembu kenyang apabila disergah dengan hujah yang mantap
bahawa karya para sasterawan negara adalah karya picisan, yang tidak sebuah pun
dapat menandingi Pujangga Melayu atau
Hikayat Salim Adil.
Tentulah
amat songsang sekiranya tiada sebuah pun
karya para sasterawan negara itu yang boleh menandingi dua buah novel
persuratan itu. Namun demikian, terdapat cara mudah untuk membuktikan karya
para sasterawan negara itu tiada tandingannya dengan mana-mana karya yang
dihasilkan berasaskan stylization of ideas
itu. Apa yang anda boleh lakukan dengan mudah ialah membuktikan stylization of ideas itu hanya sejenis
dongeng dalam sastera, tidak pernah digunakan di mana-mana dalam dunia ini
padahal dunia telah melahirkan beribu sasterawan besar tanpa menggunakan stylization of ideas, dan semua karya agung dunia itu tanpa kecuali dapat
ditandingi oleh semua karya para sasterawan negara Malaysia. Cuma, klaim ini
perlukan sedikit penjelasan dan penghujahan untuk membuktikan karya para
sasterawan negara itu memenuhi ukuran sejagat, malah mengatasi ukuran yang
dicadangkan oleh Persuratan Baru dalam Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu. Jalan keluar telah diberikan
kepada anda, oleh itu mudahlah anda buktikan bahawa semua karya para sasterawan
negara adalah lebih baik daripada novel Pujangga
Melayu dan Hikayat Salim Adil.
Mengapa ini penting dilakukan? Jawapannya mudah saja, kerana pembuktian itu
akan menolak apa juga keraguan masyarakat sastera tentang keunggulan karya para
sasterawan negara, sebagai karya unggul negara dan bukannya karya picisan
seperti yang diklaim oleh PB. Tanpa pembuktian ini, maka semua karya para
sasterawan negara tetaplah karya picisan kerana tidak memenuhi ukuran yang
dihuraikan dalam buku di atas. Anda boleh berkata, dengan hujah dan bukti,
bahawa ukuran yang dibincangkan dengan teliti dalam buku tentang anugerah
sastera itu tidak boleh dipakai kerana ukuran itu bukan ukuran dalam penilaian
sastera. Ukuran yang terpakai dalam menilai karya sastera berbeza daripada
ukuran yang dihuraikan dalam buku tersebut. Inilah ukuran yang tepat yang
menjadi ukuran yang diakui seluruh dunia. Mudah, bukan? Kerana itu, tidak perlu
dilayan apa juga kritikan terhadap kepalsuan ukuran para sasterawan negara itu.
Cara penyerahan seperti ini tidak boleh diterima, kerana tidak dihujahkan. Saya telah membuktikan tanpa sebarang syak
bahawa karya para sasterawan negara adalah karya picisan, dan tidak layak
diberi tempat istimewa dalam sastera Melayu seperti yang dilakukan oleh DBP.
Saya
memberikan hujah dan bukti untuk memudahkan pembaca yang tidak berapa tinggi
ketangkasan berfikirnya memahami sejauh mana kesimpulan saya boleh diterima.
Kalau anda mahu tahu, inilah juga kaedah kritikan Barat, seperti yang
ditunjukkan oleh Morris Weitz, Hamlet and
the Philosophy of Literary Criticism (Faber
Edition, 1972. Edisi pertama 1965.) Di
dalam buku itu diberikan hujah oleh Tolstoy yang menolak Shakespeare sebagai
penulis picisan saja? Kata Weitz, hujah Tolstoy tidak boleh ditolak, tidak juga
boleh diterima. Menurutnya, Tolstoy menggunakan ukuran peribadi!
Kalau anda
kuasai teori sastera Barat, anda akan dapati betapa hebatnya para sarjana
mereka berbohong tentang ilmu, malah mereka tidak sedikit pun tahu apa yang
dimaksudkan dengan ilmu. Bacalah pandangan mereka dengan teliti dan objektif, nescaya
anda akan dapati para sarjana Barat yang menjadi ikutan sasterawan dan sarjana
sastera Malaysia telah menipu manusia yang tidak berilmu seperti sasterawan dan
sarjana sastera, yang hanya ada sedikit maklumat yang pada dasarnya
kelam-kabut, lintang-pukang tiada hujung pangkal, oleh itu apa yang disebut
pengetahuan tentang sastera itu hanya omong kosong. Saya menyatakan kesimpulan
ini setelah membuat ujian yang cermat tentang faham ilmu yang ada dalam Islam
dan bagaimana faham ilmu itu boleh dijadikan asas penulisan kreatif dan
kritikan sastera. Maka lahirlah Gagasan Persuratan Baru. Sesiapa juga yang menentang PB dipersilakan
dengan hormatnya mengemukakan pendapat anda sendiri tentang tujuan, matlamat
dan proses untuk mencapai kedua-duanya dalam sastera Melayu.
Penjajahan
intelektual yang dihadapi oleh para sarjana sastera dan para sasterawan
Malaysia menjadikan mereka berjiwa hamba, bangga menjadi pengikut tokoh sastera
Barat walaupun dari segi sejarah intelektual, Islam yang menjadi pegangan
mereka selama 700 tahun menguasai Sepanyol dan memulai kemajuan Eropah dalam
semua bidang ilmu moden yang kita kenal sekarang. Bagi gerombolan sastera
Malaysia ini, hanya teori Barat yang mereka kenal secara dangkal itulah satu-satunya kaedah yang
sesuai digunakan dalam penulisan kreatif dan kritikan sastera di Malaysia. Bila mereka diperkenalkan kepada Gagasan
Persuratan Baru, mereka meludah marah kerana kata mereka PB menghina kedudukan
para sasterawan negara sebagai lambang kemajuan sastera di Malaysia, dengan
mengatakan bahawa para sasterawan negara itu semuanya sasterawan picisan, dan
tidak sebuah pun daripada karya mereka yang dapat menandingi Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil. Kerana
gerombolan palsu ini menghina PB sebagai “teori sastera palsu yang
dibuat-buat”, maka mereka dengan angkuh
berkata, jika PB dijadikan asas penulisan kreatif dan kritikan sastera
Malaysia, di mana hendak diletak para sasterawan negara yang sudah membuktikan
keistimewaan kedudukan mereka di arena sastera Malaysia? Jawapan saya mudah,
seperti yang saya tegaskan dalam entri yang lepas, kita koyak saja karya para
sasterawan negara ini dan bungkus dalam bungkusan yang kalis air lalu terus
dilempar ke dalam Sungai Kelang untuk dikutip oleh pengutip sampah yang
sentiasa memerhati dan menjaga kebersihan Sungai Kelang. Apa pula sikap kita
terhadap Sungai Sastera Malaysia yang amat kotor dengan karya picisan dan karya
pornografi/lucah yang ditulis oleh para sasterawan negara? Kita hanya mempunyai satu pilihan saja: kita
perlu buktikan once and for all
bahawa PB hanya sejenis gagasan mengarut yang tidak ada asas teori sastera universal, yang kita dapat (kata mereka)
dalam sastera Barat. Cadangan ini baik,
tetapi terdapat satu masalah besar yang tidak sanggup dikunyah oleh para
sarjana sastera dan sasterawan negara sendiri.
Masalahnya, tidak terdapat seorang pun di antara sarjana sastera yang
dapat memberi kritikan ilmiah yang tuntas untuk menolak PB. Tidak seorang pun
di antara mereka yang berani, dan sanggup, mendedahkan kebodohan mereka dengan
mengkritik PB yang berada di luar kemampuan intelektual mereka.
Dengan
halangan seberat itu, ada di antara mereka (siapa mereka sudah saya sebut beberapa kali dalam blog ini) yang
menjadikan kedudukan mereka yang terhormat dan disanjung oleh kumpulan mereka
sendiri, memberi kata putus untuk menyerlahkan kepalsuan mereka sendiri, dengan
mengatakan sesiapa juga yang mengkritik kedudukan para sasterawan negara adalah
“anjing kurap” (ini perkataan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan
sasterawan ulung wanita Malaysia yang
menjadikan pornografi sebagai seni mengarang yang sah, seperti yang disahkan
oleh Prof. Madya (UM) Dr. Norhayati Ab Rahman dalam tesis Ph.D. beliau di USM, ketika memuji Dr. Fatimah
Busu) (tokoh ini kini masih menunggu giliran untuk digelar Sasterawan Negara,
yang telah direbut oleh seorang perempuan lain berkat sokongan seorang Menteri
Pendidikan ketika itu, yang terkenal dengan gelaran “menteri kasut hitam”!). Mereka ini memang terkenal dengan keulungan
sikap mereka yang membenci PB sebagai “gagasan karut” yang menghina sastera dan
sasterawan Malaysia. Kerana PB sudah
diisytiharkan sebagai najis dalam sastera Melayu, maka PB tidak boleh disentuh
atau dikritik lagi; kerana kalau tidak maka terpaksalah dibuat samakan intelektual dalam satu kongres
besar yang dianjurkan oleh DBP. Kongres itu belum tiba masanya lagi untuk
dibuat. Kumpulan ini yang menganggap mereka
berkuasa menentukan apa yang mereka mahu, akhirnya terpaksa juga menerima hakikat bahawa konsep
sastera yang mereka bawa sudah ketinggalan zaman, sudah pun mati sebagai satu
gerakan intelektual kerana tidak mempunyai kekuatan intelektual untuk menolak
Gagasan Persuratan Baru yang mereka tentang itu. Tetapi kerja ini masih boleh dibuat dengan
mudah, dengan dukungan dan sokongan para sarjana Barat yang menjadi idola
mereka, yang menjadi ikutan mereka yang taasub. Apakah yang perlu mereka buat? Kita akan
bincangkan perkara ini pada kesempatan lain.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 31 Ogos 2020.
No comments:
Post a Comment