Semua
sasterawan negara Malaysia menolak konsep ilmu yang benar hanya kerana satu
sebab saja. Karya mereka tidak berasaskan konsep ilmu yang menjadi teras kepada
wacana kreatif yang disampaikan melalui cerita yang padat dengan pemikiran.
Saya telah memberi contohnya dengan mengemukakan novel persuratan Hikayat Salim Adil (Wadi al-Irfan,
2017). Saya mendapat maklumat yang amat
menarik, yang mencerminkan sikap para sasterawan negara dan penyokong mereka,
para sarjana ciritan yang cetek meraba-raba.
Menurut maklumat itu, tidak ada paksaan dalam penulisan novel dengan
misalnya menjadikan Gagasan Persuratan Baru sebagai asas. Teori sastera Barat,
kata mereka, lebih kaya dari segi konsep dan pemikiran dan boleh digunakan
dengan selesa untuk menulis karya kreatif, oleh itu tidak perlu bergantung pada
sebarang teori yang kononnya (?) berasaskan konsep ilmu dalam Islam yang
kononnya menjadi asas Gagasan Persuratan Baru.
Apa dia
Gagasan Persuratan Baru? Tidak terdapat huraian dan penjelasan yang akademik
seperti yang kita boleh dapat dengan mudah mengenai konsep pascamodernisme
misalnya. Nampaknya mereka tidak menerima huraian yang dibuat oleh Prof. Ungku
Maimunah dan Prof. Madya Mohd. Zariat, dan buku-buku saya sendiri. Mereka berkata,
tidak ada sebuah pun tulisan dua orang sarjana itu, dan tulisan saya sendiri,
yang pernah diberi hadiah sastera, dengan itu membuktikan PB tidak laku dan
tidak mendapat tempat dalam sastera Melayu. Malah, menurut mereka, buku saya Pendidikan Estetika daripada Pendekatan
Tauhid yang diterbitkan oleh DBP ditolak oleh para juri sebagai buku yang
penuh dengan tempelakan terhadap sarjana sastera dan para sasterawan. Lalu
dipilih sebuah buku lain (karya Noriah Taslim) yang berbicara tentang pemikiran
Barat dalam sastera Melayu. Hujah ini
menarik, kerana kita boleh berkata dengan selamat, sekiranya terdapat buku yang
menekankan prinsip Islam membicarakan tentang sastera, tidak diterima dan
ditolak oleh sarjana Barat, maka itu sudah cukup dijadikan bukti bahawa buku
itu tidak mempunyai nilai ilmiah.
Keadaan yang
dijelaskan di atas masih diterima dan diberi keistimewaan kepada penulisnya
kerana ketinggian nilai akademiknya dalam menggunakan pemikiran Barat yang bagi
mereka agak rumit untuk difahami, sekiranya tidak diusahakan bersungguh-sungguh untuk memahaminya. Kata mereka, PB ditolak kerana mereka
mempunyai pilihan yang lebih baik dalam pelbagai pendekatan Barat yang telah
terbukti boleh digunakan dengan selamat, dan yang lebih penting, menghasilkan
analisis yang tepat dan akademik, yang belum tentu dapat diberikan oleh
PB. Bagi para sarjana sastera yang
mengajar di universiti, memperkenalkan PB kepada pelajar akan hanya mengusutkan
kefahaman mereka tentang sastera, yang sudah pun diterima kedudukannya dalam
semua universiti Barat, tanpa sebarang keraguan. Ini tidak ada pada PB yang
masih kabur dan tidak meyakinkan untuk dijadikan landasan dalam analisis karya
sastera.
Semua
pendapat yang cetek meraba-raba ini saya buktikan dalam buku-buku saya sendiri,
untuk memudahkan mereka memberikan kritikan berasaskan teori Barat yang mereka
fahami. Dalam konteks inilah saya pernah
menegaskan bahawa novel Pujangga Melayu lebih baik daripada
novel Tolstoy, War and Peace. Saya
diberitahu, mereka tertawa lucu sampai hampir pecah perut membaca cabaran itu,
oleh itu tidak perlu dilayan kerana menurut mereka satu cabaran yang paling
tidak siuman. Kata mereka, novel para sasterawan negara pun belum ada yang setaraf
dengan novel Tolstoy, maka amatlah lucu jika karya saya yang tidak memenangi
apa-apa hadiah itu lebih baik daripada novel Tolstoy. Oleh itu, kata mereka, tidak perlu dibuat
kajian perbandingan yang hanya membuang masa dan usaha itu adalah sia-sia. Aneh juga, bagaimana mereka menghina usaha
seorang penulis Malaysia tanpa memberikan analisis yang paling kritis yang
mereka terdaya melakukannya. Dengan itu
cabaran saya akan tinggal sebagai cabaran untuk 30-50 tahun lagi!
Novel yang
saya maksudkan dalam tajuk tulisan ini sudah saya hasilkan melalui karya saya Pujangga Melayu, Hikayat Salim Adil, Hikayat
Buyung Lurus dan dalam cerita pendek. Sebuah lagi yang masih menunggu
penerbitan, Hikayat Abu Gambol yang telah siap tiga empat tahun
lepas. Saya harap DBP berminat menerbitkannya.
Tidak wajar jika DBP menentang perkembangan baru dalam penulisan seperti
yang dibuktikan dalam kaedah yang disarankan dalam Gagasan Persuratan Baru.
Sebagai
makluman penting, saya telah mengumpulkan beberapa tulisan dalam blog ini yang
membicarakan Hikayat Salim Adil yang
istimewa itu, diberi judul Tentang
Hikayat Salim Adil. Kumpulan tulisan itu diambil dari blog ini bertarikh 22
November 2017; 1 Disember 2017; 2
Disember 2017; 4 Disember 2017. Kalau
ada yang berminat, boleh hubungi saya untuk mendapat risalah itu yang masih ada
lagi. Saya akan terus menegaskan bahawa sesiapa juga yang berminat dalam
sastera dan penulisan kreatif, wajib membaca Hikayat Salim Adil dengan kritis. Saya bandingkan novel itu dengan
permaidani sutera yang boleh dilihat dari setiap sudut yang akan memberi
gambaran yang berbeza. Kalau anda tidak pernah lihat permaidani sutera, anda
tidak tahu apakah yang saya maksudkan. Keterbatasan pengalaman membuat anda
mungkin berasa hairan dan tidak percaya apa yang saya tegaskan. Demikianlah
juga, kerana pengalaman intelektual anda terbatas, anda tidak boleh menerima
kehebatan Hikayat Salim Adil sebagai
sebuah karya besar dunia. Pesan saya yang ikhlas, jangan lagi tertawakan diri
anda yang cetek meraba-raba. Belajar daripada orang yang tahu. Belajar dari Hikayat Salim Adil tentang sastera dan
pemikiran dalam penulisan kreatif. Nanti
anda akan faham mengapa saya mengatakan Pujangga
Melayu jauh lebih baik daripada War
and Peace.
Selamatlah
jiwa yang sempurna.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 17 Ogos 2020. (Selamat ulang tahun kemerdekaan kepada kerabat di
Indonesia. Dari sebelah bapa, saya
berasal dari Sulawesi.)
1.Mungkinkah Abu Gambol akan diterbitkan oleh DBP.
ReplyDelete2.Boleh saya dapatkan risalah tersebut.
Terima kasih.
e-mail saya: wanahmadi@islam.gov.my
wanahmadi5801@gmail.com
Maaf Sdr. Wan. Buku itu tebal, sedang diuruskan percetakannya.
ReplyDelete