Tuesday, August 18, 2020

MEMBINA KARYA KREATIF MENGGUNAKAN WACANA BERASASKAN KONSEP ILMU

Semua sasterawan negara Malaysia menolak konsep ilmu yang benar hanya kerana satu sebab saja. Karya mereka tidak berasaskan konsep ilmu yang menjadi teras kepada wacana kreatif yang disampaikan melalui cerita yang padat dengan pemikiran. Saya telah memberi contohnya dengan mengemukakan novel persuratan Hikayat Salim Adil (Wadi al-Irfan, 2017).  Saya mendapat maklumat yang amat menarik, yang mencerminkan sikap para sasterawan negara dan penyokong mereka, para sarjana ciritan yang cetek meraba-raba.  Menurut maklumat itu, tidak ada paksaan dalam penulisan novel dengan misalnya menjadikan Gagasan Persuratan Baru sebagai asas. Teori sastera Barat, kata mereka, lebih kaya dari segi konsep dan pemikiran dan boleh digunakan dengan selesa untuk menulis karya kreatif, oleh itu tidak perlu bergantung pada sebarang teori yang kononnya (?) berasaskan konsep ilmu dalam Islam yang kononnya menjadi asas Gagasan Persuratan Baru.

Apa dia Gagasan Persuratan Baru? Tidak terdapat huraian dan penjelasan yang akademik seperti yang kita boleh dapat dengan mudah mengenai konsep pascamodernisme misalnya. Nampaknya mereka tidak menerima huraian yang dibuat oleh Prof. Ungku Maimunah dan Prof. Madya Mohd. Zariat, dan buku-buku saya sendiri. Mereka berkata, tidak ada sebuah pun tulisan dua orang sarjana itu, dan tulisan saya sendiri, yang pernah diberi hadiah sastera, dengan itu membuktikan PB tidak laku dan tidak mendapat tempat dalam sastera Melayu. Malah, menurut mereka, buku saya Pendidikan Estetika daripada Pendekatan Tauhid yang diterbitkan oleh DBP ditolak oleh para juri sebagai buku yang penuh dengan tempelakan terhadap sarjana sastera dan para sasterawan. Lalu dipilih sebuah buku lain (karya Noriah Taslim) yang berbicara tentang pemikiran Barat dalam sastera Melayu.  Hujah ini menarik, kerana kita boleh berkata dengan selamat, sekiranya terdapat buku yang menekankan prinsip Islam membicarakan tentang sastera, tidak diterima dan ditolak oleh sarjana Barat, maka itu sudah cukup dijadikan bukti bahawa buku itu tidak mempunyai nilai ilmiah.
Keadaan yang dijelaskan di atas masih diterima dan diberi keistimewaan kepada penulisnya kerana ketinggian nilai akademiknya dalam menggunakan pemikiran Barat yang bagi mereka agak rumit untuk difahami, sekiranya tidak diusahakan  bersungguh-sungguh untuk memahaminya.  Kata mereka, PB ditolak kerana mereka mempunyai pilihan yang lebih baik dalam pelbagai pendekatan Barat yang telah terbukti boleh digunakan dengan selamat, dan yang lebih penting, menghasilkan analisis yang tepat dan akademik, yang belum tentu dapat diberikan oleh PB.  Bagi para sarjana sastera yang mengajar di universiti, memperkenalkan PB kepada pelajar akan hanya mengusutkan kefahaman mereka tentang sastera, yang sudah pun diterima kedudukannya dalam semua universiti Barat, tanpa sebarang keraguan. Ini tidak ada pada PB yang masih kabur dan tidak meyakinkan untuk dijadikan landasan dalam analisis karya sastera.

Semua pendapat yang cetek meraba-raba ini saya buktikan dalam buku-buku saya sendiri, untuk memudahkan mereka memberikan kritikan berasaskan teori Barat yang mereka fahami.  Dalam konteks inilah saya pernah menegaskan bahawa novel  Pujangga Melayu lebih baik daripada novel Tolstoy, War and Peace. Saya diberitahu, mereka tertawa lucu sampai hampir pecah perut membaca cabaran itu, oleh itu tidak perlu dilayan kerana menurut mereka satu cabaran yang paling tidak siuman. Kata mereka, novel para sasterawan negara pun belum ada yang setaraf dengan novel Tolstoy, maka amatlah lucu jika karya saya yang tidak memenangi apa-apa hadiah itu lebih baik daripada novel Tolstoy.  Oleh itu, kata mereka, tidak perlu dibuat kajian perbandingan yang hanya membuang masa dan usaha itu adalah sia-sia.  Aneh juga, bagaimana mereka menghina usaha seorang penulis Malaysia tanpa memberikan analisis yang paling kritis yang mereka terdaya melakukannya.  Dengan itu cabaran saya akan tinggal sebagai cabaran untuk 30-50 tahun lagi!

Novel yang saya maksudkan dalam tajuk tulisan ini sudah saya hasilkan melalui karya saya Pujangga Melayu, Hikayat Salim Adil, Hikayat Buyung Lurus dan dalam cerita pendek. Sebuah lagi yang masih menunggu penerbitan, Hikayat Abu Gambol yang telah siap tiga empat tahun lepas. Saya harap DBP berminat menerbitkannya.  Tidak wajar jika DBP menentang perkembangan baru dalam penulisan seperti yang dibuktikan dalam kaedah yang disarankan dalam Gagasan Persuratan Baru.

Sebagai makluman penting, saya telah mengumpulkan beberapa tulisan dalam blog ini yang membicarakan Hikayat Salim Adil yang istimewa itu, diberi judul Tentang Hikayat Salim Adil. Kumpulan tulisan itu diambil dari blog ini bertarikh 22 November 2017;  1 Disember 2017; 2 Disember 2017; 4 Disember 2017.  Kalau ada yang berminat, boleh hubungi saya untuk mendapat risalah itu yang masih ada lagi. Saya akan terus menegaskan bahawa sesiapa juga yang berminat dalam sastera dan penulisan kreatif, wajib membaca Hikayat Salim Adil dengan kritis. Saya bandingkan novel itu dengan permaidani sutera yang boleh dilihat dari setiap sudut yang akan memberi gambaran yang berbeza. Kalau anda tidak pernah lihat permaidani sutera, anda tidak tahu apakah yang saya maksudkan. Keterbatasan pengalaman membuat anda mungkin berasa hairan dan tidak percaya apa yang saya tegaskan. Demikianlah juga, kerana pengalaman intelektual anda terbatas, anda tidak boleh menerima kehebatan Hikayat Salim Adil sebagai sebuah karya besar dunia. Pesan saya yang ikhlas, jangan lagi tertawakan diri anda yang cetek meraba-raba. Belajar daripada orang yang tahu. Belajar dari Hikayat Salim Adil tentang sastera dan pemikiran dalam penulisan kreatif.  Nanti anda akan faham mengapa saya mengatakan Pujangga Melayu jauh lebih baik daripada War and Peace.

Selamatlah jiwa yang sempurna.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 17 Ogos 2020. (Selamat ulang tahun kemerdekaan kepada kerabat di Indonesia.  Dari sebelah bapa, saya berasal dari Sulawesi.)





2 comments:

  1. 1.Mungkinkah Abu Gambol akan diterbitkan oleh DBP.
    2.Boleh saya dapatkan risalah tersebut.
    Terima kasih.
    e-mail saya: wanahmadi@islam.gov.my
    wanahmadi5801@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Maaf Sdr. Wan. Buku itu tebal, sedang diuruskan percetakannya.

    ReplyDelete