Oleh Mohd. Affandi Hassan
Ketika dia keluar dari Muzium Goethe yang
terkenal itu, dia tidak sedar dia diikuti seseorang. Ketika orang itu mencuit
bahunya, dia terperanjat.
“Maaf,
saya tidak bermaksud hendak membuat anda terperanjat,” kata orang itu dalam
bahasa Melayu yang fasih, tapi lebih mirip kepada loghat Indonesia. Dia
tersenyum mesra, cukup yakin bahawa kelakuannya itu tidak melanggar tatasusila
manusia beradab.
Orang
yang ditegur itu mengerutkan keningnya, agak bingung, dan nampak kurang senang
dicuit-cuit begitu.
“Kamu
siapa?”, katanya dengan suara agak tinggi.
Lelaki
tampan dan anggun itu terus tersenyum.
“Nama
saya Mephisto. Penuhnya Mephisto Elfosti. Separuh Itali, separuh Jerman. Ibu
saya Itali ...”
“Saya
tidak kenal anda,” protes orang yang dicuit. “Apa anda mahu? Wang?”
Tiba-tiba
dia teringatkan pengemis-perompak yang ramai di Jerman, merompak dengan halus
dan lemah lembut para pelancong yang tiba di negara itu.
“Tidak.
Bukan. ... Saya hanya ingin berkenalan. Tadi saya lihat anda sangat kagum
melihat kehebatan pengarang besar Jerman itu. Anda tahu berbahasa Jerman?”
Orang
itu mengerutkan keningnya, semakin jelas dia tidak suka diajukan pertanyaan
yang menghinanya.
“Saya
tidak perlu tahu bahasa Jerman untuk memahami Goethe,” jawabnya dengan suara
keras. Jelas sekali dia tidak suka diperkecilkan dengan pertanyaan itu.
“Anda
salah sangka,” kata Mephisto tersenyum-senyum. “Saya tidak bermaksud hendak
merendahkan kemampuan intelektual anda. Saya hanya kagum dengan kesungguhan
anda tadi. Jarang saya lihat para pelancong sehebat anda. Anda seorang sarjana?
Profesor?” Mephisto terus tersenyum manis, geli hati dengan pertanyaannya
sendiri yang tidak perlu, kerana dia sudah tahu semua maklumat tentang tokoh
yang ditegurnya itu.
“Saya
tidak kenal anda. Tapi anda sudah mahu tahu apa yang saya buat,” kata orang itu
sambil memperlihatkan perasaan tidak senangnya dengan mimik muka yang
memancarkan kebenciannya.
“Tapi
anda seorang yang istimewa. Kerana itu saya rakamkan nama anda dalam karya
saya,” kata Mephisto bangga. Dia membuka beg berharga mahal yang dibimbitnya.
“Nah,
ini karya saya untuk anda. Inilah nama anda yang saya rakam dalam karya saya
...” Dia membuka halaman 501, menunjukkan nama itu dengan bangga: Prof. Purba Sakti,
dari Malaysia.
Prof.
Purba Sakti menyambut buku itu dengan hairan, tetapi bangga kerana namanya
memang betul tercatat di halaman 501, dengan maklumat ringkas tentang dirinya
sebagai seorang penulis agung dari negaranya.
“Bagaimana
anda tahu tentang saya? Anda juga seorang profesor?”, dia bertanya hairan
sambil merenung tajam muka Mephisto Elfosti.
“Saya
tukang kumpul saja. Saya kumpul semua sajak yang baik-baik seluruh dunia,
terutama mengenai pelbagai mitos dunia. Bagi saya mitos adalah sumber
pendidikan. Anda adalah di antara orang yang berpendirian seperti saya. Anda
juga penulis tentang mitos, dan percaya mitos boleh memberi pengajaran terbaik
untuk semua manusia. Sama seperti saya dan teman-teman saya dari Eropah,
umumnya dari Barat.”
Prof.
Purba Sakti tersenyum terkulum-kulum, senang hati diberi pujian begitu jujur
oleh seorang tokoh besar dunia seperti Mephisto Elfosti itu. Sekarang dia
yakin, orang yang bernama Mephisto Elfosti itu benar-benar seorang tokoh besar,
kerana begitu rajin mengumpul begitu banyak sajak dunia tentang mitos. Jika
bukan tokoh besar, bagaimana dia boleh mengenalnya? Tentulah dia seorang
pembaca yang teliti, tahu akan sumbernya, dan tidak teragak-agak mengambil yang
terbaik daripada sumber yang ditemuinya.
Prof.
Purba Sakti membaca sekali lagi judul buku tebal itu: Sajak-Sajak Dunia Tentang Mitos Agung. Buku itu belum terbit, atau
sekurang-kurangnya belum diedarkan. Ketika dia ditemui, dia berada di negara
itu sekitar tahun 2000; tetapi buku itu tertulis diterbitkan tahun 2005. Dia
mengerutkan keningnya lagi, hairan melihat tahun terbit yang begitu awal.
“Sebenarnya
anda seorang istimewa,” kata Mephisto Elfosti tertawa kecil. “Hanya anda yang
berhak dan layak mendapat buku itu sebelum diterbitkan. Jangan bimbang. Jika
anda ingin mengutip apa-apa dalam buku saya itu, tak perlu sebut tahunnya.
Sebut judulnya saja sudah cukup. Orang tidak akan terkeliru nanti ...”
Tetapi
Prof. Purba Sakti belum puas hati. Dia berasa dipermainkan. Atau dia sedang
bermimpi? Seperti dalam cerita Cina yang terkenal. Seseorang, atau lebih tepat
seorang ahli falsafah Cina yang terkenal, bermimpi menjadi rama-rama; dan
ketika sedarnya, dia ternyata-tanya, adakah dia seekor rama-rama yang bermimpi
menjadi manusia? Atau seorang manusia yang bermimpi menjadi rama-rama? Sebagai
seorang profesor terkenal seluruh dunia yang pakar dalam cerita-cerita dongeng
dan mitos, dia tahu benar teka-teki mitos Cina itu tidak mungkin diberi
jawapannya yang tepat, kerana memang tidak perlu diberi jawapan. Yang dia
pasti, terus bertanya dan terus berasa hairan dengan kejadian itu adalah
jawapan sebenarnya, yang mungkin tidak memuaskan, tetapi menyeronokkan kerana
sifatnya yang penuh teka-teki itu. Seorang temannya pernah memberitahu, itulah
erti kehidupan sebenarnya, penuh teka-teki yang tidak dapat dijawab oleh
sesiapa pun. Itulah yang menarik tentang mitos, sifatnya yang menggeletek otak
para cendekiawan sepertinya.
“Terima
kasih,” kata Prof. Purba Sakti sambil tersengih. Kini dia yakin dia sudah
betul-betul seorang tokoh dunia. Dia akan tunjukkan namanya kepada
teman-temannya di negaranya nanti, juga kepada para wartawan untuk disiarkan
dalam akhbar semua bahasa tentang keistimewaannya.
“Sekarang
kita berteman?”, usik Mephisto Elfosti tertawa kecil, diikuti dengan tertawa
besar beberapa saat kemudian. Prof. Purba Sakti turut tertawa sama, hampir sama
besarnya dengan ketawa Mephisto sendiri.
Demikianlah
dia kemudiannya menulis sajaknya yang paling terkenal, yang paling
disayanginya, dan yang paling dikagumi oleh pembaca di negaranya. Sajak itu
mengenai pertemuan istimewanya dengan tokoh agung dunia itu, diberinya judul
yang menarik, sebagai penghormatan dan kenangan-kenangan manis pertemuan aneh
itu: “Sajak Buat Mephisto, Tokoh Mistik di Muzium Sastera”.
Prof.
Purba Sakti sangat bangga kerana sajak itu dibaca, dideklamasikan, di seluruh
negara. Yang paling mengharukannya ialah apabila seorang gadis jelita
mendeklamasikan sajak itu pada perayaan agama, ketika menyambut Hari Raya Haji
yang penuh dengan tarian dan nyanyian serta lawak jenaka yang meriuhkan,
disiarkan sepanjang sebulan pesta hari raya itu. Begitu gemuruh sambutannya,
begitu kagum para pendengar yang baru itulah mengetahui wujudnya sajak besar
negara itu. Majlis deklamasi itu dihadiri para pemimpin negara dan orang
besar-besar negara yang dihormati, juga para cendekiawan yang luas ilmu dan
jauh pula pengalaman ilmiahnya.
Seorang
ustaz menghampirinya, memberikan ucapan tahniah yang panas dengan kekaguman
seorang yang jahil tentang sastera.
“Tahniah,
profesor. Saya betul-betul terusik dengan sajak profesor. Adakah profesor
seorang pengamal sufi? Sajak profesor penuh dengan unsur mistik dan sufistik
yang indah-indah. Tahniah sekali lagi ...”
Prof.
Purba Sakti sangat bangga mendapat pujian dan sanjungan Sang Ustaz yang
bersungguh-sungguh itu. Dia selalu memberitahu teman-temannya, bahawa ustaz
itulah yang menggelarnya “penyair sufi dan mistik” terbesar di negaranya. Dia
bangga kerana orang agama faham begitu mendalam sajak agungnya itu. Di dalam
hatinya dia berkata, karyanya itu sama tarafnya dengan karya “sastera Islam
misali” hasil usaha Shahnon Ahmad, yang berjudul TIVI, yang memaparkan perlakuan seks bebas anak-beranak dan
adik-beradik sebuah keluarga Melayu yang kononnya mabuk TV, yang disanjung
seorang sarjana wanita sebagai sebuah karya sufi dan mistik yang kaya makna.
Kini dirasanya dia setanding dengan sasterawan negara yang masyhur itu.
Semuanya
berjalan baik, sehinggalah dalam satu majlis besar meraikan seorang tokoh
budaya dan tokoh politik yang berjasa, dia diminta membaca sajaknya yang
terkenal seluruh dunia itu. Sebaik saja dia habis membacanya, seorang budak
lelaki berlari-lari mendapatkannya, memeluknya, dan mencium tangannya. Dia
tercengang, bingung seketika kerana baru kali itulah dia diperlakukan begitu,
walaupun oleh seorang anak-anak. Dia terkejut kerana anaknya sendiri tidak
pernah menunjukkan kemesraan seperti itu.
“Pak
Cik orang baik. Saya nak jadi macam Pak Cik. Terkenal macam Pak Cik. Tulis
sajak macam Pak Cik. Siapa Mephisto Elfosti itu, Pak Cik? Dia orang baik atau
orang jahat?”
Prof.
Purba Sakti terpegun mendengar ocehan budak lelaki itu, kerana pertanyaan
demikian tidak pernah didengarnya selama ini. Tidak seorang pun orang dewasa
bertanyakan perihal Mephisto Elfosti, dan dia sendiri tidak berasa perlu
menjelaskannya. Dia tidak pasti sama ada mereka tidak mahu bertanya kerana
tidak mahu kelihatan jahil dan tidak intelek, atau kerana memang sudah tahu
siapa orang pelik baginya itu. Seorang yang pintar, sangat pintar, kerana dapat
menghafal beribu sajak mitos seluruh dunia tulisan para sasterawan besar
sepertinya.
Anak
itu masih berdiri, memerhatinya dengan hairan sambil tersenyum.
“Siapa
nama kamu? Siapa ayah kamu? Siapa ibu kamu? Datuk kamu seorang sasterawan juga?
Kamu datang dengan siapa?”, pertanyaan yang bertalu-talu datangnya, seolah-olah
sebuah mantera yang memang banyak dihafalnya untuk diucapkan ketika dia memberi
ceramah tentang budaya dan pemikiran orang Melayu, untuk membuktikan luasnya
pengetahuannya tentang budaya. Pertanyaan bersifat mantera itu bukan sangat
hendakkan jawapan, tetapi hanya untuk melepaskan geram dan darah gemuruhnya
saja.
Tetapi
anak itu tidak menjawab, hanya tersenyum lebar, lalu berlalu dari situ sambil
melambaikan tangan, dan hilang ghaib entah ke mana dia tidak pasti. Dia tidak
nampak anak itu singgah duduk di mana-mana, hanya hilang begitu saja. Dia
terpegun seketika.
“Ah,
di majlis begini memang tempat syaitan,” rungutnya sambil menggelengkan kepala,
tidak puas hati dengan misteri yang penuh teka-teki itu.
“Pelik
juga budak itu,” rungutnya lagi sambil berjalan dalam tepukan orang ramai,
kemudian tergamam beberapa ketika apabila didengarnya seolah-olah suara tertawa
Mephisto Elfosti ketika mereka mula bertemu dulu, seperti sedang mengejeknya sekarang;
tetapi dengan tenang dia menyapu peluh di dahinya, sambil terus duduk di barisan hadapan bersama orang
besar-besar dan ternama sepertinya yang ghairah menghulurkan tangan memberi
tahniah kepadanya. [Tamat].
Petaling Jaya,
20/8/2005.
No comments:
Post a Comment