Wednesday, August 5, 2020

SASTERAWAN MEPHISTO ELFOSTI

Oleh Mohd. Affandi Hassan

Ketika dia keluar dari Muzium Goethe yang terkenal itu, dia tidak sedar dia diikuti seseorang. Ketika orang itu mencuit bahunya, dia terperanjat.
            “Maaf, saya tidak bermaksud hendak membuat anda terperanjat,” kata orang itu dalam bahasa Melayu yang fasih, tapi lebih mirip kepada loghat Indonesia. Dia tersenyum mesra, cukup yakin bahawa kelakuannya itu tidak melanggar tatasusila manusia beradab.
            Orang yang ditegur itu mengerutkan keningnya, agak bingung, dan nampak kurang senang dicuit-cuit begitu.
            “Kamu siapa?”, katanya dengan suara agak tinggi.
            Lelaki tampan dan anggun itu terus tersenyum.
            “Nama saya Mephisto. Penuhnya Mephisto Elfosti. Separuh Itali, separuh Jerman. Ibu saya Itali ...”
            “Saya tidak kenal anda,” protes orang yang dicuit. “Apa anda mahu? Wang?”
            Tiba-tiba dia teringatkan pengemis-perompak yang ramai di Jerman, merompak dengan halus dan lemah lembut para pelancong yang tiba di negara itu.
            “Tidak. Bukan. ... Saya hanya ingin berkenalan. Tadi saya lihat anda sangat kagum melihat kehebatan pengarang besar Jerman itu. Anda tahu berbahasa Jerman?”
            Orang itu mengerutkan keningnya, semakin jelas dia tidak suka diajukan pertanyaan yang menghinanya.
            “Saya tidak perlu tahu bahasa Jerman untuk memahami Goethe,” jawabnya dengan suara keras. Jelas sekali dia tidak suka diperkecilkan dengan pertanyaan itu.
            “Anda salah sangka,” kata Mephisto tersenyum-senyum. “Saya tidak bermaksud hendak merendahkan kemampuan intelektual anda. Saya hanya kagum dengan kesungguhan anda tadi. Jarang saya lihat para pelancong sehebat anda. Anda seorang sarjana? Profesor?” Mephisto terus tersenyum manis, geli hati dengan pertanyaannya sendiri yang tidak perlu, kerana dia sudah tahu semua maklumat tentang tokoh yang ditegurnya itu.
            “Saya tidak kenal anda. Tapi anda sudah mahu tahu apa yang saya buat,” kata orang itu sambil memperlihatkan perasaan tidak senangnya dengan mimik muka yang memancarkan kebenciannya.
            “Tapi anda seorang yang istimewa. Kerana itu saya rakamkan nama anda dalam karya saya,” kata Mephisto bangga. Dia membuka beg berharga mahal yang dibimbitnya.
            “Nah, ini karya saya untuk anda. Inilah nama anda yang saya rakam dalam karya saya ...” Dia membuka halaman 501, menunjukkan nama itu dengan bangga: Prof. Purba Sakti, dari Malaysia.
            Prof. Purba Sakti menyambut buku itu dengan hairan, tetapi bangga kerana namanya memang betul tercatat di halaman 501, dengan maklumat ringkas tentang dirinya sebagai seorang penulis agung dari negaranya.
            “Bagaimana anda tahu tentang saya? Anda juga seorang profesor?”, dia bertanya hairan sambil merenung tajam muka Mephisto Elfosti.
            “Saya tukang kumpul saja. Saya kumpul semua sajak yang baik-baik seluruh dunia, terutama mengenai pelbagai mitos dunia. Bagi saya mitos adalah sumber pendidikan. Anda adalah di antara orang yang berpendirian seperti saya. Anda juga penulis tentang mitos, dan percaya mitos boleh memberi pengajaran terbaik untuk semua manusia. Sama seperti saya dan teman-teman saya dari Eropah, umumnya dari Barat.”
            Prof. Purba Sakti tersenyum terkulum-kulum, senang hati diberi pujian begitu jujur oleh seorang tokoh besar dunia seperti Mephisto Elfosti itu. Sekarang dia yakin, orang yang bernama Mephisto Elfosti itu benar-benar seorang tokoh besar, kerana begitu rajin mengumpul begitu banyak sajak dunia tentang mitos. Jika bukan tokoh besar, bagaimana dia boleh mengenalnya? Tentulah dia seorang pembaca yang teliti, tahu akan sumbernya, dan tidak teragak-agak mengambil yang terbaik daripada sumber yang ditemuinya.
            Prof. Purba Sakti membaca sekali lagi judul buku tebal itu: Sajak-Sajak Dunia Tentang Mitos Agung. Buku itu belum terbit, atau sekurang-kurangnya belum diedarkan. Ketika dia ditemui, dia berada di negara itu sekitar tahun 2000; tetapi buku itu tertulis diterbitkan tahun 2005. Dia mengerutkan keningnya lagi, hairan melihat tahun terbit yang begitu awal.
            “Sebenarnya anda seorang istimewa,” kata Mephisto Elfosti tertawa kecil. “Hanya anda yang berhak dan layak mendapat buku itu sebelum diterbitkan. Jangan bimbang. Jika anda ingin mengutip apa-apa dalam buku saya itu, tak perlu sebut tahunnya. Sebut judulnya saja sudah cukup. Orang tidak akan terkeliru nanti ...”
            Tetapi Prof. Purba Sakti belum puas hati. Dia berasa dipermainkan. Atau dia sedang bermimpi? Seperti dalam cerita Cina yang terkenal. Seseorang, atau lebih tepat seorang ahli falsafah Cina yang terkenal, bermimpi menjadi rama-rama; dan ketika sedarnya, dia ternyata-tanya, adakah dia seekor rama-rama yang bermimpi menjadi manusia? Atau seorang manusia yang bermimpi menjadi rama-rama? Sebagai seorang profesor terkenal seluruh dunia yang pakar dalam cerita-cerita dongeng dan mitos, dia tahu benar teka-teki mitos Cina itu tidak mungkin diberi jawapannya yang tepat, kerana memang tidak perlu diberi jawapan. Yang dia pasti, terus bertanya dan terus berasa hairan dengan kejadian itu adalah jawapan sebenarnya, yang mungkin tidak memuaskan, tetapi menyeronokkan kerana sifatnya yang penuh teka-teki itu. Seorang temannya pernah memberitahu, itulah erti kehidupan sebenarnya, penuh teka-teki yang tidak dapat dijawab oleh sesiapa pun. Itulah yang menarik tentang mitos, sifatnya yang menggeletek otak para cendekiawan sepertinya.
            “Terima kasih,” kata Prof. Purba Sakti sambil tersengih. Kini dia yakin dia sudah betul-betul seorang tokoh dunia. Dia akan tunjukkan namanya kepada teman-temannya di negaranya nanti, juga kepada para wartawan untuk disiarkan dalam akhbar semua bahasa tentang keistimewaannya.
            “Sekarang kita berteman?”, usik Mephisto Elfosti tertawa kecil, diikuti dengan tertawa besar beberapa saat kemudian. Prof. Purba Sakti turut tertawa sama, hampir sama besarnya dengan ketawa Mephisto sendiri.
            Demikianlah dia kemudiannya menulis sajaknya yang paling terkenal, yang paling disayanginya, dan yang paling dikagumi oleh pembaca di negaranya. Sajak itu mengenai pertemuan istimewanya dengan tokoh agung dunia itu, diberinya judul yang menarik, sebagai penghormatan dan kenangan-kenangan manis pertemuan aneh itu: “Sajak Buat Mephisto, Tokoh Mistik di Muzium Sastera”.
            Prof. Purba Sakti sangat bangga kerana sajak itu dibaca, dideklamasikan, di seluruh negara. Yang paling mengharukannya ialah apabila seorang gadis jelita mendeklamasikan sajak itu pada perayaan agama, ketika menyambut Hari Raya Haji yang penuh dengan tarian dan nyanyian serta lawak jenaka yang meriuhkan, disiarkan sepanjang sebulan pesta hari raya itu. Begitu gemuruh sambutannya, begitu kagum para pendengar yang baru itulah mengetahui wujudnya sajak besar negara itu. Majlis deklamasi itu dihadiri para pemimpin negara dan orang besar-besar negara yang dihormati, juga para cendekiawan yang luas ilmu dan jauh pula pengalaman ilmiahnya.
            Seorang ustaz menghampirinya, memberikan ucapan tahniah yang panas dengan kekaguman seorang yang jahil tentang sastera.
            “Tahniah, profesor. Saya betul-betul terusik dengan sajak profesor. Adakah profesor seorang pengamal sufi? Sajak profesor penuh dengan unsur mistik dan sufistik yang indah-indah. Tahniah sekali lagi ...”
            Prof. Purba Sakti sangat bangga mendapat pujian dan sanjungan Sang Ustaz yang bersungguh-sungguh itu. Dia selalu memberitahu teman-temannya, bahawa ustaz itulah yang menggelarnya “penyair sufi dan mistik” terbesar di negaranya. Dia bangga kerana orang agama faham begitu mendalam sajak agungnya itu. Di dalam hatinya dia berkata, karyanya itu sama tarafnya dengan karya “sastera Islam misali” hasil usaha Shahnon Ahmad, yang berjudul TIVI, yang memaparkan perlakuan seks bebas anak-beranak dan adik-beradik sebuah keluarga Melayu yang kononnya mabuk TV, yang disanjung seorang sarjana wanita sebagai sebuah karya sufi dan mistik yang kaya makna. Kini dirasanya dia setanding dengan sasterawan negara yang masyhur itu.
            Semuanya berjalan baik, sehinggalah dalam satu majlis besar meraikan seorang tokoh budaya dan tokoh politik yang berjasa, dia diminta membaca sajaknya yang terkenal seluruh dunia itu. Sebaik saja dia habis membacanya, seorang budak lelaki berlari-lari mendapatkannya, memeluknya, dan mencium tangannya. Dia tercengang, bingung seketika kerana baru kali itulah dia diperlakukan begitu, walaupun oleh seorang anak-anak. Dia terkejut kerana anaknya sendiri tidak pernah menunjukkan kemesraan seperti itu.
            “Pak Cik orang baik. Saya nak jadi macam Pak Cik. Terkenal macam Pak Cik. Tulis sajak macam Pak Cik. Siapa Mephisto Elfosti itu, Pak Cik? Dia orang baik atau orang jahat?”
            Prof. Purba Sakti terpegun mendengar ocehan budak lelaki itu, kerana pertanyaan demikian tidak pernah didengarnya selama ini. Tidak seorang pun orang dewasa bertanyakan perihal Mephisto Elfosti, dan dia sendiri tidak berasa perlu menjelaskannya. Dia tidak pasti sama ada mereka tidak mahu bertanya kerana tidak mahu kelihatan jahil dan tidak intelek, atau kerana memang sudah tahu siapa orang pelik baginya itu. Seorang yang pintar, sangat pintar, kerana dapat menghafal beribu sajak mitos seluruh dunia tulisan para sasterawan besar sepertinya.
            Anak itu masih berdiri, memerhatinya dengan hairan sambil tersenyum.
            “Siapa nama kamu? Siapa ayah kamu? Siapa ibu kamu? Datuk kamu seorang sasterawan juga? Kamu datang dengan siapa?”, pertanyaan yang bertalu-talu datangnya, seolah-olah sebuah mantera yang memang banyak dihafalnya untuk diucapkan ketika dia memberi ceramah tentang budaya dan pemikiran orang Melayu, untuk membuktikan luasnya pengetahuannya tentang budaya. Pertanyaan bersifat mantera itu bukan sangat hendakkan jawapan, tetapi hanya untuk melepaskan geram dan darah gemuruhnya saja.
            Tetapi anak itu tidak menjawab, hanya tersenyum lebar, lalu berlalu dari situ sambil melambaikan tangan, dan hilang ghaib entah ke mana dia tidak pasti. Dia tidak nampak anak itu singgah duduk di mana-mana, hanya hilang begitu saja. Dia terpegun seketika.
            “Ah, di majlis begini memang tempat syaitan,” rungutnya sambil menggelengkan kepala, tidak puas hati dengan misteri yang penuh teka-teki itu.
            “Pelik juga budak itu,” rungutnya lagi sambil berjalan dalam tepukan orang ramai, kemudian tergamam beberapa ketika apabila didengarnya seolah-olah suara tertawa Mephisto Elfosti ketika mereka mula bertemu dulu, seperti sedang mengejeknya sekarang; tetapi dengan tenang dia menyapu peluh di dahinya, sambil  terus duduk di barisan hadapan bersama orang besar-besar dan ternama sepertinya yang ghairah menghulurkan tangan memberi tahniah kepadanya. [Tamat].

Petaling Jaya,

20/8/2005.

No comments:

Post a Comment