Ada sesuatu
yang tidak kena dengan kemunculan Gagasan Persuratan Baru, yang bukan mengenai
PB, tetapi mengenai sambutan para sarjana sastera dan sasterawan terhadap
PB. Mereka telah melakukan kesilapan
besar dengan melantik sasterawan negara berasaskan ukuran yang tidak berasaskan
ilmu, tetapi berasaskan sensasi. Maka dengan itu penentangan terhadap PB
terjadi hanya semata untuk melindungi kesilapan besar yang berlaku dalam
sastera Melayu dengan pelantikan para sasterawan negara dan wujudnya Panel
Anugerah Sastera Negara. Semua ini terjadi untuk mempertahankan
gerombolan yang diberi gelaran/nama Mutual
Admiration Club. Tidak ada sesiapa pun yang dapat menafikan bahawa semua
sasterawan yang terpilih dan dipilih adalah anggota Mutual Admiration Club itu. Inilah kumpulan yang menentang konsep
ilmu yang benar dalam kegiatan sastera dan kritikan sastera. Merekalah yang
menjadi pengkhianat kepada perkembangan
sastera berasaskan ilmu yang benar. Itulah kenyataan yang tidak dapat
dinafikan oleh sesiapa sekali pun. Itulah hakikatnya.
Bagaimana
kita boleh mengatasi masalah pengkhianatan terhadap ilmu ini? Asas perkembangan ke arah ini telah dimulai
oleh sekumpulan anak muda yang menjadikan tanggungjawab utama dalam kehidupan
mereka ialah menyebarkan ilmu. Saya adalah antara orang yang beruntung yang
karyanya diterbitkan oleh Syarikat Wadi al-Irfan: cetakan baru Pujangga Melayu, lengkap dengan Indeks; Hikayat Salim Adil; dan Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan
Melayu Moden. Saya harap mereka juga
akan menerbitkan Hikayat Abu Gambol
yang sudah lama siap, masih menunggu penerbit.
Membina
budaya ilmu yang mantap dalam kegiatan ilmiah dan sastera sentiasa menjadi
cita-cita dan pegangan hidup saya, yang ingin saya wariskan kepada Nusantara,
supaya kegemilangan Nusantara yang Islam akan kembali lagi. Anak-beranak kita
di Indonesia tidak menyokong cita-cita ini, malah mereka meremehkan saja
kemunculan PB dalam kegiatan budaya dan sastera, sebagai sejenis kudis gatal
dalam budaya ilmu dan budaya peradaban negara. Mereka telah membuat
perisytiharan bahawa mereka adalah ahli waris sastera dunia, yang diucapkan
sendiri oleh Chairil Anwar. Saya mengerti dan simpati dengan keangkuhan Indonesia dalam bab ini, tetapi
mereka harus sedar pembinaan budaya ilmu tidak diasaskan kepada keangkuhan yang
diwariskan oleh Iblis kepada manusia, sejak Iblis menolak untuk menghormati
Adam ‘a.s. Oleh itu, adalah wajar dan tepat jika terdapat manusia, di mana
saja, yang terpengaruh dengan keangkuhan Iblis yang mengaku dia diciptakan daripada
api oleh itu lebih mulia, sedangkan Adam dicipta daripada tanah yang hina,
tempat orang berak dan kencing. Sama ada Iblis sedar atau tidak bukan urusan
kita, bahawa manusia yang dicipta daripada tanah itu lebih mulia kerana
tanahlah yang memberikan kesuburan dan makanan kepada manusia dan seluruh
makhluk di dunia, sementara api hanya tahu memusnahkan jika tidak dikawal.
Dengan itu, jika peranan api Iblis dalam perkembangan ilmu tidak disedari oleh
manusia, maka tepat sekali jika ada di antara mereka yang meremehkan kemunculan
PB dalam sastera dan budaya manusia sejagat.
Saya maksudkan manusia sejagat, kerana saya tidak ragu sedikit pun untuk
mencabar apa juga sistem ilmu dari Barat dan di mana saja kerana saya tahu dan
yakin tidak ada manusia yang dapat menindas dan membunuh kemunculan PB sebagai
bahtera ilmu dalam persuratan. Oleh itu,
jika terdapat di Persekutuan Tanah Melayu dan Nusantara kumpulan manggak dan
sombong yang mengejek dan menghina PB sebagai satu sistem dalam kegiatan
kreatif, maka mereka adalah para pengikut Iblis yang telah dilaknat dan dikutuk
oleh Allah SWT. Tidak ada kompromi sama
sekali ketika kita menghadapi makhluk yang bangga menjadi hamba Iblis,
sedangkan kita yang mewarisi ilmu yang benar adalah hamba Allah. Saya tidak
pasti berapa ramai di antara sasterawan Malaysia yang menjadi hamba Iblis ini,
kerana ini bukan urusan kita yang menjadi hamba Allah. Keadaannya samalah
dengan penegasan Machiavelli yang pernah menegaskan bahawa dia lebih seronok
berada di neraka kerana di situlah dia boleh berbicara dengan ahli falsafah dan
pengarang besar dunia; sedangkan syurga adalah tempat orang miskin yang
bodoh! Tidak pasti, berapa orang
sasterawan negara dan sasterawan biasa yang menjadi pengikut Machiavelli ini,
tetapi ada yang menggunakan idea Machiavelli dalam tulisan kreatif mereka,
seperti yang dibuktikan oleh para sarjana sastera yang meneliti karya para
sasterawan negara. Kalau anda tidak tahu maka itu urusan anda, tiada kaitan
langsung dengan kenyataan ini. Peluang
untuk anda menafikannya terbuka luas; tetapi jika anda tidak tahu mengenai
perkara ini, maka itu sudah sepatutnya bagi golongan yang keupayaan
intelektualnya agak terbatas.
Memperkenalkan
PB dalam gelanggang persuratan dan kritikan sastera adalah satu perjuangan yang
mesti diteruskan hingga kiamat, satu jangka waktu yang kita tidak tahu tetapi
akan sampai masa dan ketikanya. Peringatan ini penting kerana hanya dengan
peringatan ini kita dapat menghalang meluasnya karya picisan yang cetek
meraba-raba, yang dihasilkan dalam konteks pemberontakan Iblis seperti yang
dikisahkan dalam al-Quran. Para pengarang Islam menghadapi dua pihak musuh yang
sama-sama menyesatkan pengarang Islam, iaitu pengaruh sumpahan Iblis yang
berusaha gigih untuk menyesatkan orang Islam, dan pengaruh dari Barat yang
menolak konsep ilmu yang benar. Di Malaysia kesedaran kepada dua musuh
intelektual ini agak lemah, maka
terjadilah pemberontakan untuk menyisihkan konsep ilmu yang benar dalam seni
mengarang kerana sudah mendalam sekali pengaruh teori sastera Barat dalam korpus
ilmiah mereka. Inilah konteks yang mendorong saya menulis Pujangga Melayu. Bagaimana
karya agung ini ditulis telah saya cerita di banyak tempat dalam blog ini,
dengan satu penegasan yang penting. Saya telah mengumpul bahan selama kira-kira
20 tahun, tetapi tidak dapat menulisnya. Saya tidak punya teori yang boleh
memberi jalan dan arah yang betul. Masalah ini hanya dapat diselesaikan setelah
saya dapat membezakan realiti hakiki dengan realiti semu. Pada ketika yang sama muncul pula konsep siratan makna (stylization of ideas) yang membantu saya bagaimana menyirat makna
dalam karya kreatif yang sekali gus menyerlahkan konsep ilmu yang benar sebagai
asasnya. Selepas itu, segala-galanya adalah sejarah; dan hasilnya itulah yang
saya beri judul Pujangga Melayu,
judul yang mencabar seluruh sasterawan dan pengkritik sastera serta para
sarjana sastera. Bukan untuk Malaysia saja, tetapi untuk mencabar seluruh
praktik yang digunakan pengarang Barat dalam menulis karya mereka. Juga dalam
menganalisis karya kreatif.
Rupanya,
usaha ini diremehkan oleh para sasterawan Melayu, sarjana sastera dan
pengkritik sastera Melayu. Apakah sumbangan mereka sebenarnya yang mendorong
mereka mengejek PB sebagai omong kosong
untuk dijadikan asas penulisan kreatif dan kritikan sastera? Pertanyaan ini
mereka lempar dalam tong sampah, tempat yang sesuai untuk karya mereka, seperti
yang telah diberi hujah-hujahnya dalam kritikan saya terhadap karya para
sasterawan negara. Rujuk buku penting, Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden
(Kuala Lumpur: Wadi al-Irfan, 2019).
Lihat juga Hikayat Salim Adil
yang unik dan istimewa sebagai karya kreatif yang asasnya teori sastera berasaskan
Persuratan Baru, yang merangkai karya kreatif dalam bentuk cerita dengan wacana ilmiah tentang konsep ilmu dalam
penulisan kreatif. Saya masih menunggu kritikan serius daripada para sasterawan
dan sarjana sastera. Saya fikir mereka pun tahu jika mereka cuba bermain dengan
idea kreatif mereka hanya mendedahkan kepandiran mereka sendiri, seperti yang
saya telah huraikan dalam Pandirisme
Dalam Komuniti Dunia.
Perkembangan
terbaru dalam penulisan kreatif berlaku apabila diperkenalkan dua konsep yang
saling berkait, iaitu konsep wacana
dan cerita. Manakah yang lebih utama antara dua konsep
ini? Sudah berkurun-kurun cerita diberi
keutamaan, dengan meninggalkan konsep wacana. Dalam kritikan sastera di Malaysia,
konsep wacana itu diterjemahkan oleh pengkritik dan pengkaji sastera sebagai
nasihat, pengajaran, khutbah, dan yang seumpamanya. Khutbah dilarang sama
sekali dalam teknik bercerita, kerana kata penulis Melayu (?) khutbah
mengganggu kelancaran cerita. Kata mereka, kalau mahu menulis cerita dalam
bentuk novel atau cerita pendek, tulislah cerita dan jauhkan dan haramkan terus
apa juga khutbah, nasihat, pengajaran dan yang seumpamanya. Saya telah melanggar nasihat bodoh ini
melalui konsep wacana, yang saya terapkan dalam cerita pendek dan novel. Cara
terbaik untuk memahami perkembangan ini ialah dengan membaca Pujangga Melayu dengan teliti, supaya
anda dapat melihat bagaimana aspek wacana itu dijadikan asas utama dalam
penulisan kreatif, tanpa meninggalkan cerita yang diletakkan di tempat kedua
dalam penulisan kreatif. Dengan perkembangan terbaru ini, peranan wacana dan
cerita diberi tempat dan kedudukan yang sesuai dengan peranan masing-masing
dalam penulisan novel. Dengan perkembangan ini, sikap anti khutbah yang menjadi
pilihan para penilai karya sastera, ditempelak dengan keras dalam konsep wacana
yang tidak boleh berdiri sendiri, dalam erti masih memerlukan cerita untuk
menyampaikan idea tertentu dalam karya tersebut. Contoh terbaik akan anda temui
dalam Pujangga Melayu, sebuah karya
yang mengutamakan wacana, tetapi tidak meninggalkan cerita, malah cerita dalam
pengertian asalnya dijadikan teman karib wacana. Pujangga
Melayu memilih poligami sebagai penyelesai masalah seorang tokoh ilmu yang
menjadi watak utama dalam karya itu. Untuk membantu anda memahami keadaan yang
sensitif ini, anda perlu membaca bahagia akhir novel ketika Fatimah, seorang
gadis yang cerdik, berbicara dengan ayahnya mengapa dia perlukan empat orang
isteri. Bacalah di sana jika mahu tahu. Saya memilih tajuk yang amat sensitif
dalam masyarakat Melayu ini untuk menyampaikan wacana tentang makna kehidupan yang bahagia dalam masyarakat
Islam.
Tulisan ini
penuh dengan cabaran yang ditujukan secara khusus kepada para sasterawan
negara, sarjana sastera yang menjadi penyokong mereka, dan para pengkritik
sastera yang dangkal analisisnya (sebagai contoh, anda boleh lihat dalam
Syarahan Perdana Prof. Datuk Rahman Shaari yang berbicara tentang sajak. Juga
dalam Syarahan Perdana Prof. Dr. Muhammad Haji Saleh yang mendapat sanjungan
tinggi daripada para penyokong beliau, walaupun Syarahan itu jika dinilai dari
perspektif PB maka inilah contoh bagaimana idea picisan dijadikan asas syarahan
perdana. Saya telah ulas perkara ini lama dulu.)
Walaupun
kejujuran intelektual amat penting dalam bidang akademik, tetapi tidak demikian
dalam dunia akademik Malaysia. Falsafahnya mudah dan senang: Kalau aku suka sesebuah buku, penulisnya,
dan kandungan buku itu, aku beri pujian tidak kira bermutu atau tidak; sebab
soal mutu itu amat subjektif, masing-masing ada cita rasa sendiri. Inilah yang terjadi kepada kedudukan para
sasterawan negara dan buku yang mereka hasilkan. Dalam teori sastera Barat, penulis yang
disanjung itulah yang menentukan kualiti karyanya; kemudian diikuti oleh para
sarjana. Ini pun terjadi di Malaysia,
dan kata mereka orang yang paling terkenal dengan sikap ini ialah Mohd. Affandi
Hassan, yang memuji bukunya sendiri dan memaksa orang lain ikut sama. Dalam kes
teori sastera Barat, yang menentukan nilai drama Shakespeare adalah beliau
sendiri, para sarjana dan pengkritik drama hanya ikut saja. Oleh itu semua
karya Shakespeare adalah bermutu. Maka apabila orang seperti G.B. Shaw, yang
juga seorang penulis drama yang ulung, mengkritik Shakespeare, maka beliau
tidak beradab dan penilaian beliau tidak
ada kualiti, salah, dan melampau. Inilah juga sikap yang menjadi pegangan
sasterawan negara: yang boleh menentukan kualiti karya mereka adalah mereka
sendiri, dengan sokongan para sarjana sastera. Lalu saya ditempelak usahlah
kritik kami, anda sendiri pun memuji karya anda. Apakah yang lucu di sini?
Mereka yang melontarkan pendapat itu tidak berani membicarakan karya saya
dengan kritis dan objektif. Pertama, mereka tidak mahu baca. Kedua, mereka kata
tidak bermutu, oleh itu tidak perlu membuang masa membacanya, apatah lagi
membicarakannya secara ilmiah. Mereka
tidak sedar (?) persoalan in menjadi lebih rumit dan kedudukan mereka sendiri
pun tidak ada sandaran ilmiah, satu tuntutan penting dalam kritikan sastera.
Ada beberapa
isu peting yang saya sebut dan tonjolkan dalam para di atas. Saya cadangkan
anda, sebagai pembaca yang kritis, boleh membantu kami semua memahami dengan
lebih mendalam karya para sasterawan negara. Adakah anda setuju bulat-bulat
dengan ukuran dan penilaian yang dibuat oleh anggota jawatankuasa pemilihan
sasterawan negara? Saya tinggalkan soalan ini untuk anda jawab, jika mahu. Jika
tidak mahu pun tidak mengapa. Inilah “normal baru” [norma?] dalam penilaian dan
kritikan sastera Malaysia. Dengan sikap dan pendirian ini, tiada lagi karya
sastera yang tidak bermutu.
Tidakkah itu
merupakan kejayaan teragung dalam kritikan sastera Malaysia? Kita pun mahu tahu,
siapakah pelopornya? Saya yakin tiada
seorang pun akan menjawab pertanyaan bodoh ini.
Walaupun bodoh, masalahnya kita semua mahu tahu!
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 1 September 2020.
PB bahtera ilmu dalam persuratan
ReplyDeleteMenunjuk ke jalan yang lurus
Jalan pulang bertemu Tuhan
Dalam keadaan yang reda dan diredai
Inshaa-Allah, selamat dan terus berjuang.