Siapakah
seorang yang mediocre? Anda perlu
semak maknanya dalam Kamus Inggeris, atau boleh juga lihat dalam Kamus Inggeris – Melayu oleh DBP. Dalam bahasa Melayu diberi erti sederhana,
tak berapa baik. Wah, ini sudah melampau! Islam adalah agama yang sederhana,
tidak extreme dalam segala perbuatan
dan tindakan penganutnya. Kalau ikut makna yang diberikan, maka Islam adalah
agama mediocre, untuk penganut yang mediocre, dan lain-lain. Ini tentu saja
gila, tidak siuman, dan angkuh. (Saya tertawa bila menulis perkara ini; bukan
kerana geli hati, tetapi kerana kebodohan bahasa Inggeris dalam hal-hal begini.
Adakah bahasa Inggeris itu pun bahasa yang mediocre
juga?) Kalau bahasa Inggeris
dibandingkan dengan bahasa Arab, bahasa al-Quran, maka jelas dan nyata bahasa
Inggeris adalah bahasa mediocre jika
dibandingkan bahasa Arab, bahasa wahyu. Orang Islam tentu saja boleh berbangga
… Bagaimana dengan bahasa Melayu, adakah
satu bahasa yang mediocre kerana
pengguna bahasa Melayu ramai yang mediocre?
Misalnya, adakah sasterawan negara terdiri daripada kumpulan yang mediocre ilmunya dan talentnya? Kalau mereka betullah
sasterawan picisan, maka sahlah mereka kumpulan yang mediocre. Oleh itu, perkataan picisan dalam bahasa Melayu sama
ertinya dengan perkataan mediocre
dalam bahasa Inggeris. Saya harap pakar bahasa di DBP betulkan saya,
supaya kesilapan saya tidak berterusan,
sama seperti sifat mediocrity Asas 50
masih berterusan hingga sekarang, kini menjadi pegangan para sasterawan negara.
Jika bahasa
Inggeris yang mediocre dibandingkan
dengan bahasa Arab, adakah ini bermakna bahasa Melayu, yang kuat dipengaruhi
bahasa Arab, lebih superior daripada bahasa
Inggeris yang mediocre yang kering
daripada unsur spiritual? Mohon
pencerahan daripada pakar agama dan pakar bahasa, supaya orang Melayu tidak
sesat Barat memuja bahasa Inggeris seperti yang mereka lakukan sekarang. Dan
bagi kaum sasterawan, supaya mereka sedar dan tidak lagi sesat Barat menjadi
pengikut teori sastera Barat, padahal sudah ada PB untuk menjinakkan mereka
kepada ilmu yang benar, supaya dianuti oleh para sasterawan ini, berpindah dari
sifat lembap berfikir beralih kepada ketangkasan berfikir yang memang diajarkan
oleh Islam. Jika anda ragu-ragu tentang
fakta ini, silalah buat kajian perbandingan yang mendalam antara PB dengan
teori sastera Barat yang nyata sekali sifat mediocrenya
jika dibandingkan dengan PB yang menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai
tapaknya.
Perbincangan
kita kali ini sangat menarik, kerana kini kita sudah tahu dengan pasti bahawa
para sasterawan negara adalah kumpulan penulis yang mediocre. Itu sebab saya
menegaskan mereka adalah golongan picisan,
yang sah mereka adalah sasterawan mediocre
yang cetek meraba-raba. Hanya sarjana yang mediocre
saja yang akan membela sasterawan negara, dengan itu para sarjana itu
sendiri jelas dan sah adalah kumpulan yang mediocre
juga. Kalau anda sendiri tidak mediocre, kini anda akan faham mengapa
saya mengatakan para sasterawan negara adalah penulis picisan yang menulis
karya picisan. Mereka, golongan yang diberi kedudukan sebagai sasterawan
negara, adalah golongan mediocre yang
menulis karya yang mediocre dan
dilantik oleh Panel yang mediocre.
Hanya orang yang mediocre saja yang
tidak dapat melihat kejituan kesimpulan ini, kerana mereka sendiri adalah dari
kumpulan mediocre.
Sekiranya
anda tidak bersetuju dengan analisis ini, anda sah adalah golongan mediocre yang bangga menjadi golongan mediocre hingga tidak tahu bahawa anda
adalah kumpulan mediocre yang
berlagak seolah-olah anda terlepas dari sifat mediocre itu. Sekarang saya akan beri anda cara yang
berkesan untuk menilai dengan tegas dan berani bahawa novel Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil adalah contoh karya mediocre yang dihasilkan oleh penulis mediocre yang memperkenalkan Gagasan Persuratan Baru, satu gagasan
yang juga mediocre. Dari segi logik,
perhatikan baik-baik jawapan saya ini. Kini anda sudah tahu dan sudah pun
mengaku anda adalah dari kumpulan mediocre,
maka kesimpulan anda sendiri adalah mediocre,
dengan itu Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil berdiri tegak dan
teguh sebagai karya besar Malaysia yang tidak mungkin dapat ditulis oleh
sasterawan negara yang mediocre itu.
Kalau anda masih tidak faham, maka saya amat bersimpati dengan anda sebagai
golongan mediocre dalam sastera
Melayu. Anda membuktikan sifat mediocre anda sendiri dengan cemerlang apabila
anda tidak sedar bahawa anda adalah golongan mediocre yang dilantik menjadi sasterawan negara oleh Panel yang mediocre. Bagaimana anda hendak tahu kesimpulan ini
tepat? Baca analisis mengenai perkara ini dalam buku khusus mengenai persoalan
ini, Anugerah Sastera Negara dalam
Kesusasteraan Melayu Moden (2019). Anda boleh buktikan buku ini sebuah buku
yang mediocre dengan meneliti
penghujahannya. Adakah analisisnya mediocre
atau andalah yang mediocre yang tidak
dapat melihat dan memahami penghujahan dalam buku itu. Saya telah cuba membantu anda … tetapi saya
tidak boleh berbuat apa-apa sekiranya anda, setelah membaca buku itu, anda
tidak berupaya menyanggahnya kerana anda memang benar-benar dari kumpulan yang mediocre. Apa yang anda boleh buat? Kekal berada dalam
lembah mediocrity sebagai sasterawan
negara. Sebagai sasterawan picisan. Sebagai sarjana picisan.
Selamatlah
jiwa yang sempurna!
Mohd.
Affandi Hassan
Petaling
Jaya, 9/9/2020.
Catatan: Apakah yang boleh kita panggil jenis tulisan
seperti ini? Sekali imbas nampak macam mengada-ada, sengaja bermain dengan
kata-kata, mungkin juga terdapat sedikit ejekan, dengan itu tidak adakah
sedikit wisdom di dalamnya? Jika ada
pembaca yang ingin memberi pandangan, boleh buat catatan di bahagian
“comments”. Untuk makluman, pengalaman
saya memberitahu bukan senang hendak menulis dalam style begini. Saya pernah
bertanya Prof. D’Raja Ungku Aziz mengapa dia masih membaca tulisan saya. Dia
menjawab, “Tulisan anda adalah jenis satira, kiasan dan sindiran yang sedap
dibaca, tetapi terdapat mesej penting di dalamnya.” Benarkah begitu? Sila
komen, jika mahu. Saya tak pasti adakah Pak Ungku tahu saya ada blog sejak 2010 lagi.
Perhatikan juga perkataan “mengulit”. Boleh dibaca berasal daripada ulit (anda tahu maknanya?); boleh juga
dibaca berasal daripada “kulit”. Mana satu anda pilih adalah urusan anda
sendiri; atau boleh juga pilih kedua-duanya. Faham maksud saya? Tajuk ini benar-benar menarik perhatian saya.
Ada unsur jenaka; ada juga unsur … apa-apa
sajalah!
No comments:
Post a Comment