Wednesday, September 9, 2020

MENGULIT MEDIOCRITY DALAM SASTERA MELAYU

Siapakah seorang yang mediocre? Anda perlu semak maknanya dalam Kamus Inggeris, atau boleh juga lihat dalam Kamus Inggeris – Melayu oleh DBP.  Dalam bahasa Melayu diberi erti sederhana, tak berapa baik. Wah, ini sudah melampau! Islam adalah agama yang sederhana, tidak extreme dalam segala perbuatan dan tindakan penganutnya. Kalau ikut makna yang diberikan, maka Islam adalah agama mediocre, untuk penganut yang mediocre, dan lain-lain. Ini tentu saja gila, tidak siuman, dan angkuh. (Saya tertawa bila menulis perkara ini; bukan kerana geli hati, tetapi kerana kebodohan bahasa Inggeris dalam hal-hal begini. Adakah bahasa Inggeris itu pun bahasa yang mediocre juga?)  Kalau bahasa Inggeris dibandingkan dengan bahasa Arab, bahasa al-Quran, maka jelas dan nyata bahasa Inggeris adalah bahasa mediocre jika dibandingkan bahasa Arab, bahasa wahyu. Orang Islam tentu saja boleh berbangga …  Bagaimana dengan bahasa Melayu, adakah satu bahasa yang mediocre kerana pengguna bahasa Melayu ramai yang mediocre? Misalnya, adakah sasterawan negara terdiri daripada kumpulan yang mediocre ilmunya dan talentnya? Kalau mereka betullah sasterawan picisan, maka sahlah mereka kumpulan yang mediocre. Oleh itu, perkataan picisan dalam bahasa Melayu sama ertinya dengan perkataan mediocre dalam bahasa Inggeris. Saya harap pakar bahasa di DBP betulkan saya, supaya  kesilapan saya tidak berterusan, sama seperti sifat mediocrity Asas 50 masih berterusan hingga sekarang, kini menjadi pegangan para sasterawan negara.

Jika bahasa Inggeris yang mediocre dibandingkan dengan bahasa Arab, adakah ini bermakna bahasa Melayu, yang kuat dipengaruhi bahasa Arab, lebih superior daripada bahasa Inggeris yang mediocre yang kering daripada unsur spiritual? Mohon pencerahan daripada pakar agama dan pakar bahasa, supaya orang Melayu tidak sesat Barat memuja bahasa Inggeris seperti yang mereka lakukan sekarang. Dan bagi kaum sasterawan, supaya mereka sedar dan tidak lagi sesat Barat menjadi pengikut teori sastera Barat, padahal sudah ada PB untuk menjinakkan mereka kepada ilmu yang benar, supaya dianuti oleh para sasterawan ini, berpindah dari sifat lembap berfikir beralih kepada ketangkasan berfikir yang memang diajarkan oleh Islam.  Jika anda ragu-ragu tentang fakta ini, silalah buat kajian perbandingan yang mendalam antara PB dengan teori sastera Barat yang nyata sekali sifat mediocrenya jika dibandingkan dengan PB yang menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai tapaknya.

Perbincangan kita kali ini sangat menarik, kerana kini kita sudah tahu dengan pasti bahawa para sasterawan negara adalah kumpulan penulis yang mediocre.  Itu sebab saya menegaskan mereka adalah golongan picisan, yang sah mereka adalah sasterawan mediocre yang cetek meraba-raba. Hanya sarjana yang mediocre saja yang akan membela sasterawan negara, dengan itu para sarjana itu sendiri jelas dan sah adalah kumpulan yang mediocre juga.  Kalau anda sendiri tidak mediocre, kini anda akan faham mengapa saya mengatakan para sasterawan negara adalah penulis picisan yang menulis karya picisan. Mereka, golongan yang diberi kedudukan sebagai sasterawan negara, adalah golongan mediocre yang menulis karya yang mediocre dan dilantik oleh Panel yang mediocre. Hanya orang yang mediocre saja yang tidak dapat melihat kejituan kesimpulan ini, kerana mereka sendiri adalah dari kumpulan mediocre.

Sekiranya anda tidak bersetuju dengan analisis ini, anda sah adalah golongan mediocre yang bangga menjadi golongan mediocre hingga tidak tahu bahawa anda adalah kumpulan mediocre yang berlagak seolah-olah anda terlepas dari sifat mediocre  itu.  Sekarang saya akan beri anda cara yang berkesan untuk menilai dengan tegas dan berani bahawa novel Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil adalah contoh karya mediocre yang dihasilkan oleh penulis mediocre yang memperkenalkan Gagasan Persuratan Baru, satu gagasan yang juga mediocre. Dari segi logik, perhatikan baik-baik jawapan saya ini. Kini anda sudah tahu dan sudah pun mengaku anda adalah dari kumpulan mediocre, maka kesimpulan anda sendiri adalah mediocre, dengan itu Pujangga Melayu dan Hikayat Salim Adil berdiri tegak dan teguh sebagai karya besar Malaysia yang tidak mungkin dapat ditulis oleh sasterawan negara yang mediocre itu. Kalau anda masih tidak faham, maka saya amat bersimpati dengan anda sebagai golongan mediocre dalam sastera Melayu.  Anda membuktikan sifat mediocre anda sendiri dengan cemerlang apabila anda tidak sedar bahawa anda adalah golongan mediocre yang dilantik menjadi sasterawan negara oleh Panel yang mediocre.  Bagaimana anda hendak tahu kesimpulan ini tepat? Baca analisis mengenai perkara ini dalam buku khusus mengenai persoalan ini, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019). Anda boleh buktikan buku ini sebuah buku yang mediocre dengan meneliti penghujahannya. Adakah analisisnya mediocre atau andalah yang mediocre yang tidak dapat melihat dan memahami penghujahan dalam buku itu.  Saya telah cuba membantu anda … tetapi saya tidak boleh berbuat apa-apa sekiranya anda, setelah membaca buku itu, anda tidak berupaya menyanggahnya kerana anda memang benar-benar dari kumpulan yang mediocre.  Apa yang anda boleh buat? Kekal berada dalam lembah mediocrity sebagai sasterawan negara.  Sebagai sasterawan picisan.  Sebagai sarjana picisan.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan
Petaling Jaya, 9/9/2020.

Catatan:  Apakah yang boleh kita panggil jenis tulisan seperti ini? Sekali imbas nampak macam mengada-ada, sengaja bermain dengan kata-kata, mungkin juga terdapat sedikit ejekan, dengan itu tidak adakah sedikit wisdom di dalamnya? Jika ada pembaca yang ingin memberi pandangan, boleh buat catatan di bahagian “comments”.  Untuk makluman, pengalaman saya memberitahu bukan senang hendak menulis dalam style begini. Saya pernah bertanya Prof. D’Raja Ungku Aziz mengapa dia masih membaca tulisan saya. Dia menjawab, “Tulisan anda adalah jenis satira, kiasan dan sindiran yang sedap dibaca, tetapi terdapat mesej penting di dalamnya.” Benarkah begitu? Sila komen, jika mahu. Saya tak pasti adakah Pak Ungku tahu saya ada blog sejak  2010 lagi.  Perhatikan juga perkataan “mengulit”. Boleh dibaca berasal daripada ulit (anda tahu maknanya?); boleh juga dibaca berasal daripada “kulit”.  Mana satu anda pilih adalah urusan anda sendiri; atau boleh juga pilih kedua-duanya. Faham maksud saya?  Tajuk ini benar-benar menarik perhatian saya. Ada unsur jenaka; ada juga unsur  … apa-apa sajalah!





No comments:

Post a Comment