Friday, September 11, 2020

KEANGKUHAN TERSEMBUNYI YANG DIPAMERKAN DENGAN SOMBONGNYA

Aku punya tajuk kali ini mungkin kedengaran agak nakal, dan mungkin juga kamu akan berkata satu tajuk yang angkuh, atau apa saja yang kamu mahu kata sekadar untuk memperbodohkan pembaca dengan matlamat utama memperkecil dan meremehkan kemampuan intelektualku.

Bolehkah seseorang menyembunyikan keangkuhannya? Boleh. Jika anda seorang peneliti politik yang cekap, anda akan melihat bagaimana Tun Dr. Mahathir sangat pandai menyembunyikan keangkuhannya. Mulai hari ini cuba anda perhatikan telatah Tun kita (jangan salah sebut, bukan Tong, tapi tun) yang amat disayangi rakyat Malaysia semua bangsa itu (ini bukan penegasan saya, saya pinjam saja; boleh anda teka siapa agaknya yang kata begitu?) menyembunyikan keangkuhannya. Tak perlu cerita panjang, perhatikan saja telatah dan kata-kata Bapa… (saya pun tak tahu, tak pasti Tun kita ni Bapa apa… Tun Razak Bapa Pembangunan, walaupun rakyat terus miskin dan merempat, sekarang tak ada air pula walaupun hujan lebat. Gila!!).  Di tempat yang ada air, air itu kotor dan beracun pula, sungai menjadi tempat pembuangan sampah bahan beracun yang disalurkan dengan selesa oleh Tokeh Cina yang mempunyai operasi sejak lama membuang racun ke dalam sungai. Walaupun kita mempunyai Kementerian Alam Sekitar, tiada siapa pun tahu kejahatan tokeh ini sehinggalah terjadi pencemaran sungai yang begitu besar, dan hebat. Para pegawai dan pekerja di Kementerian Alam Sekitar, termasuk Menterinya sekali, tak tahu apa benda pun masalah pencemaran yang begitu besar. Maka berkatalah orang bijak dalam politik, ini semua bukti yang paling jelas betapa maharajalelanya rasuah dalam pentadbiran dan politik Malaysia. Tiada siapa pun yang berani tegur atau angkat suara, nanti dia akan masuk jil tak fasal-fasal kerana buat fitnah ceritakan perkara yang benar berlaku, sedangkan yang buat kerja jahat senang-senang dapat melepaskan diri. Dikatakan oleh berita, tokoh besar pencemaran sungai itu kini telah ditangkap dan akan dibicarakan. Kerana undang-undang kita sangat adil, orang jahat tidak semestinya masuk penjara; ada kemudahan lain untuk membayar denda. Contoh: Mahkamah telah buat keputusan Datuk Seri Najib Razak yang pernah jadi PM sudah pun didenda 241 bilion dan penjara 72 tahun dicampur semuanya jadi 12 tahun saja. Bahasa undang-undang tak boleh buat main-main, nanti hang pula yang masuk penjara. Di sinilah kita lihat kecekapan Tun Dr. Mahathir Mohamed menyembunyikan benda-benda yang patut diketahui rakyat andainya sikap pemimpin terbuka dan benar-benar honest!  Siapa yang berani dakwa Tun Dr. Mahathir? Bodohlah kalau dia nak buat juga; yang pasti dia itulah yang akan masuk penjara. Tak fasal-fasal cari nahas… Jangan main-main dengan undang-undang buatan manusia!

Sekarang saya mahu cerita kisah diri saya. Bila saya mengkritik begitu keras penipuan dalam sastera Melayu,  maka saya pun dapat gelaran sebagai seorang penulis yang paling jahat kerana membuka maruah orang lain dengan misalnya menuduh karya para sasterawan negara karya picisan. Di Malaysia, bila anda diberi pangkat, atau penghormatan apa jenis sekali pun, anda tidak boleh dikritik kerana pemberian itu adalah ikhlas dan penerimanya juga ikhlas. Mereka sudah ditakdiskan sebagai orang istimewa, atau dalam bahasa sastera dipanggil telah dibrahminkan, maksudnya diangkat menjadi Brahmin Sastera yang tidak boleh dikritik lagi kerana kedudukan seseorang Brahmin sangat mulia, dikecualikan dari sebarang salah silap dalam semua tindakannya, termasuk kata-katanya yang ditunggu oleh pengikutnya.  Khusus mengenai sastera, kita boleh bertanya: Benarkah para penerima anugerah sastera negara itu melahirkan karya yang benar-benar bermutu, tidak ada ruang sama sekali untuk diangkat sebagai karya picisan. Apa maksud picisan? Apakah unsur-unsur yang membolehkan seseorang sasterawan digelar sasterawan picisan? Kebetulan saya sudah membahaskan perkara ini sudah lama, dan sudah pun memberikan ukuran yang tepat, berasaskan konsep ilmu yang benar. Anda telah diberi kemudahan yang amat baik yang boleh digunakan untuk mempertahankan diri anda jika anda termasuk dalam kumpulan tokoh-tokoh picisan dalam sastera, berasaskan karya anda sendiri. Apa yang anda boleh buat, jika anda mempunyai kejujuran intelektual, ialah mengkritik ukuran yang digunakan untuk menentukan sesebuah karya itu karya picisan atau tidak.  Sehingga sekarang belum ada lagi yang berani tampil membela karya picisan itu, dengan itu membuktikan karya picisan itu memang wujud dan ditulis pula oleh sasterawan negara. Bagaimana keputusan ini boleh dibuat? Untuk menjawabnya, anda harus mengkritik konsep PB dan buktikan PB adalah mengarut, manakala yang anda pakai dan megahkan itu maka itulah yang benar. Bila anda sudah hunus pedang pembelaan anda, anda mestilah bersedia masuk gelanggang untuk membuktikan anda adalah pemain pedang yang unggul. Yang jadi masalah sekarang ialah tiada siapa pun di antara pakar sastera berani tampil di gelanggang kerana dia pun tahu dia tidak mempunyai hujah yang boleh mematahkan hujah-hujah PB. Korpus mengenai PB sudah begitu lengkap dan utuh, termasuk dari perspektif karya kreatif yang dilahirkan daripada konsep PB.

Kalau anda boleh terima penghujahan ini, apa yang anda boleh buat?  Pertama, anda menerima PB sebagai alternatif terbaik dalam bidang kreatif, yang menjamin keunggulan karya anda jika anda benar-benar mempunyai bakat besar dan  kemampuan intelektual yang tinggi untuk melahirkan karya kreatif yang betul-betul bermutu dari segi tekniknya dan hebat dari segi pengolahan temanya. Kalau anda siuman, dan tahu pula kemampuan kreatif dan kemampuan intelektual anda, saya yakin anda pun mahu melahirkan karya kreatif yang hebat, yang menonjolkan wacana pemikiran anda dan sekali gus kemampuan kreatif anda yang tinggi dari segi membina cerita yang menarik. Siapa yang tidak mahu melahirkan karya bermutu tentulah orang itu bodoh dan tidak punya bakat. Jangan salahkan sistem jika anda hanya penjaga pintu saja, bukan pemain tangkas dalam gelanggang kreatif. Maafkan saya kerana menggunakan bahasa sastera, untuk mudah difahami.

Dalam tradisi kesusasteraan Barat, tidak ada karya lucah atau tidak bermoral. Semua karya adalah sama, semuanya karya sastera. Anda tentu ingat bagaimana terjadi perbahasan hangat dari segi moral dan undang-undang mengenai sebuah novel D.H. Lawrence, yang kini telah diberi taraf sebagai sebuah karya besar, sebuah Maha Karya (Masterpiece). Di Malaysia pun ada, ditulis oleh SN Shahnon Ahmad. Semua orang tahu maka tak perlulah disebut dalam tulisan picisan ini!

Tetapi keputusan bodoh dan tidak bermoral ini ditolak bulat-bulat oleh PB.

Dalam politik lain. Seseorang tokoh politik yang menipu, berbohong dan rasuah adalah tokoh besar, seorang tokoh utama dan seorang pemain politik yang cekap kerana semua kejahatannya tidak lahir sebagai kejahatan, tetapi sebagai keampuhan bertindak untuk membela rakyat. Dalam politik Malaysia sekarang terkenal satu istilah baru yang hanya muncul belum sampai empat bulan lagi, iaitu ungkapan “kerajaan tebuk atap”. TS Muhyiddin Yassin digelar oleh musuh politiknya sebagai pencuri jawatan PM melalui tindakan “tebuk atap” itu. Masalahnya ialah, perbuatan ini direstui oleh Agong, yang melantik TS Muhyiddin Yassin sebagai PM setelah baginda diyakinkan PM sekarang punya suara majoriti. Saya belum lagi menemui huraian dan penjelasan yang masuk akal, yang jujur dan penuh takzim, yang membicarakan peristiwa ini dalam politik Malaysia. Menurut akhbar dan sumber-sumber lain, pada waktu ini kedudukan TS Muhyiddin Yassin sangat selesa, sebagai pembela rakyat yang sangat jujur untuk melihat rakyat diberi pembelaan dengan bermacam-macam habuan istimewa untuk mereka diberikan oleh Kerajaan Tebuk Atap itu. Mesti ada sesuatu penjelasan yang belum lagi diberikan kerana masih lagi berada dalam kegembiraan baru mendapat Kerajaan Tebuk Atap yang menjadi pembela rakyat yang tidak pernah berlaku dalam politik Malaysia sebelum ini, dengan sokongan Istana pula. Satu perkembangan baru dalam politik Malaysia yang amat istimewa, tetapi perlukan penjelasan dan analisis yang munasabah, jika tidak jujur pun tidak mengapa kerana dalam politik kejujuran akan membawa padah, seperti yang kita lihat di mana-mana negara pun di dunia. Kes terbaru di US adalah contoh terbaik untuk diberi perhatian oleh tokoh politik Malaysia.  Kalau anda menonton CNN, anda mungkin berasa pelik apabila muncul para pembela Presiden US sekarang yang mereka sebut amat cekap menipu rakyat Amerika sehingga diberi sokongan besar, walaupun ada ramalan mengatakan Presiden sekarang akan ditumbangkan.

Kembali kepada persoalan dalam sastera Malaysia. Jika benarlah para sasterawan negara itu sasterawan picisan, mengapa mereka dipilih? Bodoh sangatkah para pemilih itu? Tentu ada penjelasan lain yang lebih masuk akal yang seolah-olah cuba disembunyikan. Mengapa begitu? Saya pernah mencadangkan supaya para ahli meneliti ukuran yang dipakai dalam membuat pemilihan; tetapi saya diberitahu supaya diam sahaja kerana jika benar terdapat kesilapan besar dalam kriteria ukuran pemilihan, kita patut biarkan saja supaya kerajaan tidak malu telah ditipu oleh segolongan pemilih yang berada dalam kumpulan Mutual Admiration Club, yang pernah disebut oleh salah seorang SN dalam tahun 1973 lagi dalam kertasnya yang dibentangkan dalam Seminar Kritik Sastera. Ada bukunya yang dicetak oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Malaysia. Mudah didapati di mana-mana perpustakaan, termasuk di universiti. Boleh buat rujukan kalau anda seorang yang cintakan kebenaran dan tidak main-main saja bercakap tentang kebenaran tetapi bacul untuk mengaku kesilapan, jika ada.

Kalau kita lihat tokoh-tokoh yang diangkat sebagai sasterawan negara itu, semua mereka berada dalam kumpulan yang disebut Prof. Muhammad Haji Salleh sejak tahun 1973 lagi. Kita boleh terima jika ada pengakuan bahawa terdapat kesilapan ketika itu dan kesilapan itu dibetulkan dalam pemilihan para sasterawan negara sekarang. Manusia memang tidak sunyi dari membuat silap; cuma kesilapan itu ada yang disengajakan dan ada pula yang terjadi kerana sudah ditakdirkan! Atau yang memang dirancang. Persoalan sekarang: Adakah semua sasterawan negara telah dipilih dengan wajar, dan semua karya mereka adalah masterpiece belaka, sehingga melayakkan mereka diberi kedudukan tertinggi dalam sastera Melayu. Bagaimana dengan kedudukan Mohd. Affandi Haassan yang mendakwa karya beliau jauh lebih bermutu daripada semua karya sasterawan negara, yang disebutnya sebagai karya picisan jika dibandingkan dengan karya beliau. Ini satu cabaran besar yang mesti diselesaikan secara ilmiah. Caranya mudah saja. Mengaku saja kesilapan itu. Atau, yang lebih mudah lagi, minta DBP yang melantik sasterawan negara bagi pihak kerajaan meminta (atau lebih tepat mengarahkan) para sarjana sastera membuat kajian mendalam benarkah karya para sasterawan negara itu karya picisan atau hanya mendekati karya picisan, bukan betul-betul picisan, jika dibandingkan dengan Pujangga Melayu dan lain-lain karya Mohd. Affandi Hassan. Tetapi mereka tidak mahu kerana mereka tahu mereka akan … (anda penuhkan sendiri!). Oleh itu, persoalan ini tidak akan selesai. Adalah menjadi tugas para pensyarah sastera untuk mengajak para pelajar mereka membahaskan persoalan ini dan melihat bagaimana pandangan kritis mereka. Inilah cara terbaik untuk membela kedudukan para sasterawan negara. Boleh laksanakan sekarang juga, dengan bantuan DBP jika diperlukan.  Para sarjana sastera jangan lagi duduk di kandang sastera, tidak mengetahui bahawa sekarang kedudukan karya sastera telah dicabar dengan munculnya karya persuratan yang berasaskan ilmu yang benar. Kini kita mempunyai sekurang-kurangnya tiga jenis karya: karya persuratan, karya sastera, karya picisan dan lucah. Hal ini menjadi masalah apabila karya lucah juga layak dijadikan ukuran dalam memilih para sasterawan negara. Oleh itu, seperti telah saya tegaskan, terima sajalah karya lucah itu sebagai karya sastera yang sama tarafnya dengan karya sastera biasa dan layak diajarkan di universiti dan juga di sekolah.  Satu kajian tentang perkara ini telah diterbitkan dan telah pun diberi hadiah dan pengiktirafan, yakni tesis Ph.D. seorang profesor madya di Universiti Malaya. Tidak manis bagi saya menyebut namanya sebagai pakar karya lucah, yang bukunya kini diajar di universiti tempat beliau mengajar. Penyelidikan ini bagusnya membawa kepada kemunculan the aesthetics adultery dalam sastera Melayu dan Indonesia. Ini adalah kemajuan baru yang mendapat sanjungan dan penghormatan tinggi dari universiti Malaysia dan Indonesia.

Nampaknya jalan ke arah kesesatan dalam pengajian sastera telah diteroka dengan penuh semangat oleh para sarjana picisan yang konsep ilmunya berteraskan hawa nafsu kebinatangan manusia. Dalam keadaan tidak siuman ini, kita perlu menggiatkan lagi usaha memperkenalkan Gagasan Persuratan Baru sekurang-kurangnya sebagai satu kesedaran baru dalam pengajian sastera, jika tidak pun sebagai alternatif kepada sistem yang menyesatkan yang dipugar di  universiti pada waktu ini.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
9 September 2020.






No comments:

Post a Comment