Aku punya tajuk kali
ini mungkin kedengaran agak nakal, dan mungkin juga kamu akan berkata satu
tajuk yang angkuh, atau apa saja yang kamu mahu kata sekadar untuk
memperbodohkan pembaca dengan matlamat utama memperkecil dan meremehkan
kemampuan intelektualku.
Bolehkah
seseorang menyembunyikan keangkuhannya? Boleh. Jika anda seorang peneliti
politik yang cekap, anda akan melihat bagaimana Tun Dr. Mahathir sangat pandai
menyembunyikan keangkuhannya. Mulai hari ini cuba anda perhatikan telatah Tun
kita (jangan salah sebut, bukan Tong, tapi tun) yang amat disayangi rakyat
Malaysia semua bangsa itu (ini bukan penegasan saya, saya pinjam saja; boleh
anda teka siapa agaknya yang kata begitu?) menyembunyikan keangkuhannya. Tak
perlu cerita panjang, perhatikan saja telatah dan kata-kata Bapa… (saya pun tak
tahu, tak pasti Tun kita ni Bapa apa… Tun Razak Bapa Pembangunan, walaupun
rakyat terus miskin dan merempat, sekarang tak ada air pula walaupun hujan
lebat. Gila!!). Di tempat yang ada air,
air itu kotor dan beracun pula, sungai menjadi tempat pembuangan sampah bahan
beracun yang disalurkan dengan selesa oleh Tokeh Cina yang mempunyai operasi
sejak lama membuang racun ke dalam sungai. Walaupun kita mempunyai Kementerian
Alam Sekitar, tiada siapa pun tahu kejahatan tokeh ini sehinggalah terjadi
pencemaran sungai yang begitu besar, dan hebat. Para pegawai dan pekerja di Kementerian
Alam Sekitar, termasuk Menterinya sekali, tak tahu apa benda pun masalah pencemaran
yang begitu besar. Maka berkatalah orang bijak dalam politik, ini semua bukti
yang paling jelas betapa maharajalelanya rasuah dalam pentadbiran dan politik
Malaysia. Tiada siapa pun yang berani tegur atau angkat suara, nanti dia akan
masuk jil tak fasal-fasal kerana buat fitnah ceritakan perkara yang benar
berlaku, sedangkan yang buat kerja jahat senang-senang dapat melepaskan diri.
Dikatakan oleh berita, tokoh besar pencemaran sungai itu kini telah ditangkap
dan akan dibicarakan. Kerana undang-undang kita sangat adil, orang jahat tidak
semestinya masuk penjara; ada kemudahan lain untuk membayar denda. Contoh:
Mahkamah telah buat keputusan Datuk Seri Najib Razak yang pernah jadi PM sudah
pun didenda 241 bilion dan penjara 72 tahun dicampur semuanya jadi 12 tahun
saja. Bahasa undang-undang tak boleh buat main-main, nanti hang pula yang masuk
penjara. Di sinilah kita lihat kecekapan Tun Dr. Mahathir Mohamed menyembunyikan
benda-benda yang patut diketahui rakyat andainya sikap pemimpin terbuka dan
benar-benar honest! Siapa yang berani dakwa Tun Dr. Mahathir?
Bodohlah kalau dia nak buat juga; yang pasti dia itulah yang akan masuk
penjara. Tak fasal-fasal cari nahas… Jangan main-main dengan undang-undang
buatan manusia!
Sekarang
saya mahu cerita kisah diri saya. Bila saya mengkritik begitu keras penipuan
dalam sastera Melayu, maka saya pun
dapat gelaran sebagai seorang penulis yang paling jahat kerana membuka maruah
orang lain dengan misalnya menuduh karya para sasterawan negara karya picisan.
Di Malaysia, bila anda diberi pangkat, atau penghormatan apa jenis sekali pun,
anda tidak boleh dikritik kerana pemberian itu adalah ikhlas dan penerimanya
juga ikhlas. Mereka sudah ditakdiskan sebagai orang istimewa, atau dalam bahasa
sastera dipanggil telah dibrahminkan, maksudnya diangkat menjadi Brahmin
Sastera yang tidak boleh dikritik lagi kerana kedudukan seseorang Brahmin
sangat mulia, dikecualikan dari sebarang salah silap dalam semua tindakannya,
termasuk kata-katanya yang ditunggu oleh pengikutnya. Khusus mengenai sastera, kita boleh bertanya:
Benarkah para penerima anugerah sastera negara itu melahirkan karya yang
benar-benar bermutu, tidak ada ruang sama sekali untuk diangkat sebagai karya
picisan. Apa maksud picisan? Apakah unsur-unsur yang membolehkan seseorang sasterawan
digelar sasterawan picisan? Kebetulan saya sudah membahaskan perkara ini sudah
lama, dan sudah pun memberikan ukuran yang tepat, berasaskan konsep ilmu yang
benar. Anda telah diberi kemudahan yang amat baik yang boleh digunakan untuk
mempertahankan diri anda jika anda termasuk dalam kumpulan tokoh-tokoh picisan
dalam sastera, berasaskan karya anda sendiri. Apa yang anda boleh buat, jika
anda mempunyai kejujuran intelektual, ialah mengkritik ukuran yang digunakan
untuk menentukan sesebuah karya itu karya picisan atau tidak. Sehingga sekarang belum ada lagi yang berani
tampil membela karya picisan itu, dengan itu membuktikan karya picisan itu
memang wujud dan ditulis pula oleh sasterawan negara. Bagaimana keputusan ini
boleh dibuat? Untuk menjawabnya, anda harus mengkritik konsep PB dan buktikan
PB adalah mengarut, manakala yang anda pakai dan megahkan itu maka itulah yang
benar. Bila anda sudah hunus pedang pembelaan anda, anda mestilah bersedia
masuk gelanggang untuk membuktikan anda adalah pemain pedang yang unggul. Yang
jadi masalah sekarang ialah tiada siapa pun di antara pakar sastera berani tampil
di gelanggang kerana dia pun tahu dia tidak mempunyai hujah yang boleh
mematahkan hujah-hujah PB. Korpus mengenai PB sudah begitu lengkap dan utuh,
termasuk dari perspektif karya kreatif yang dilahirkan daripada konsep PB.
Kalau anda
boleh terima penghujahan ini, apa yang anda boleh buat? Pertama, anda menerima PB sebagai alternatif
terbaik dalam bidang kreatif, yang menjamin keunggulan karya anda jika anda
benar-benar mempunyai bakat besar dan
kemampuan intelektual yang tinggi untuk melahirkan karya kreatif yang
betul-betul bermutu dari segi tekniknya dan hebat dari segi pengolahan temanya.
Kalau anda siuman, dan tahu pula kemampuan kreatif dan kemampuan intelektual
anda, saya yakin anda pun mahu melahirkan karya kreatif yang hebat, yang
menonjolkan wacana pemikiran anda dan sekali gus kemampuan kreatif anda yang
tinggi dari segi membina cerita yang menarik. Siapa yang tidak mahu melahirkan
karya bermutu tentulah orang itu bodoh dan tidak punya bakat. Jangan salahkan
sistem jika anda hanya penjaga pintu saja, bukan pemain tangkas dalam
gelanggang kreatif. Maafkan saya kerana menggunakan bahasa sastera, untuk mudah
difahami.
Dalam
tradisi kesusasteraan Barat, tidak ada karya lucah atau tidak bermoral. Semua
karya adalah sama, semuanya karya sastera. Anda tentu ingat bagaimana terjadi
perbahasan hangat dari segi moral dan undang-undang mengenai sebuah novel D.H.
Lawrence, yang kini telah diberi taraf sebagai sebuah karya besar, sebuah Maha
Karya (Masterpiece). Di Malaysia pun
ada, ditulis oleh SN Shahnon Ahmad. Semua orang tahu maka tak perlulah disebut
dalam tulisan picisan ini!
Tetapi
keputusan bodoh dan tidak bermoral ini ditolak bulat-bulat oleh PB.
Dalam
politik lain. Seseorang tokoh politik yang menipu, berbohong dan rasuah adalah
tokoh besar, seorang tokoh utama dan seorang pemain politik yang cekap kerana
semua kejahatannya tidak lahir sebagai kejahatan, tetapi sebagai keampuhan
bertindak untuk membela rakyat. Dalam politik Malaysia sekarang terkenal satu
istilah baru yang hanya muncul belum sampai empat bulan lagi, iaitu ungkapan
“kerajaan tebuk atap”. TS Muhyiddin Yassin digelar oleh musuh politiknya
sebagai pencuri jawatan PM melalui tindakan “tebuk atap” itu. Masalahnya ialah,
perbuatan ini direstui oleh Agong, yang melantik TS Muhyiddin Yassin sebagai PM
setelah baginda diyakinkan PM sekarang punya suara majoriti. Saya belum lagi
menemui huraian dan penjelasan yang masuk akal, yang jujur dan penuh takzim,
yang membicarakan peristiwa ini dalam politik Malaysia. Menurut akhbar dan
sumber-sumber lain, pada waktu ini kedudukan TS Muhyiddin Yassin sangat selesa,
sebagai pembela rakyat yang sangat jujur untuk melihat rakyat diberi pembelaan
dengan bermacam-macam habuan istimewa untuk mereka diberikan oleh Kerajaan
Tebuk Atap itu. Mesti ada sesuatu penjelasan yang belum lagi diberikan kerana
masih lagi berada dalam kegembiraan baru mendapat Kerajaan Tebuk Atap yang
menjadi pembela rakyat yang tidak pernah berlaku dalam politik Malaysia sebelum
ini, dengan sokongan Istana pula. Satu perkembangan baru dalam politik Malaysia
yang amat istimewa, tetapi perlukan penjelasan dan analisis yang munasabah,
jika tidak jujur pun tidak mengapa kerana dalam politik kejujuran akan membawa
padah, seperti yang kita lihat di mana-mana negara pun di dunia. Kes terbaru di
US adalah contoh terbaik untuk diberi perhatian oleh tokoh politik Malaysia. Kalau anda menonton CNN, anda mungkin berasa
pelik apabila muncul para pembela Presiden US sekarang yang mereka sebut amat
cekap menipu rakyat Amerika sehingga diberi sokongan besar, walaupun ada
ramalan mengatakan Presiden sekarang akan ditumbangkan.
Kembali
kepada persoalan dalam sastera Malaysia. Jika benarlah para sasterawan negara
itu sasterawan picisan, mengapa mereka dipilih? Bodoh sangatkah para pemilih itu? Tentu ada penjelasan lain yang lebih
masuk akal yang seolah-olah cuba disembunyikan. Mengapa begitu? Saya pernah
mencadangkan supaya para ahli meneliti ukuran yang dipakai dalam membuat pemilihan;
tetapi saya diberitahu supaya diam sahaja kerana jika benar terdapat kesilapan
besar dalam kriteria ukuran pemilihan, kita patut biarkan saja supaya kerajaan
tidak malu telah ditipu oleh segolongan pemilih yang berada dalam kumpulan
Mutual Admiration Club, yang pernah disebut oleh salah seorang SN dalam tahun
1973 lagi dalam kertasnya yang dibentangkan dalam Seminar Kritik Sastera. Ada
bukunya yang dicetak oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Malaysia.
Mudah didapati di mana-mana perpustakaan, termasuk di universiti. Boleh buat
rujukan kalau anda seorang yang cintakan kebenaran dan tidak main-main saja
bercakap tentang kebenaran tetapi bacul untuk mengaku kesilapan, jika ada.
Kalau kita
lihat tokoh-tokoh yang diangkat sebagai sasterawan negara itu, semua mereka
berada dalam kumpulan yang disebut Prof. Muhammad Haji Salleh sejak tahun 1973
lagi. Kita boleh terima jika ada pengakuan bahawa terdapat kesilapan ketika itu
dan kesilapan itu dibetulkan dalam pemilihan para sasterawan negara sekarang.
Manusia memang tidak sunyi dari membuat silap; cuma kesilapan itu ada yang
disengajakan dan ada pula yang terjadi kerana sudah ditakdirkan! Atau yang
memang dirancang. Persoalan sekarang: Adakah semua sasterawan negara telah
dipilih dengan wajar, dan semua karya mereka adalah masterpiece belaka, sehingga melayakkan mereka diberi kedudukan
tertinggi dalam sastera Melayu. Bagaimana dengan kedudukan Mohd. Affandi
Haassan yang mendakwa karya beliau jauh lebih bermutu daripada semua karya
sasterawan negara, yang disebutnya sebagai karya picisan jika dibandingkan
dengan karya beliau. Ini satu cabaran besar yang mesti diselesaikan secara
ilmiah. Caranya mudah saja. Mengaku saja kesilapan itu. Atau, yang lebih mudah
lagi, minta DBP yang melantik sasterawan negara bagi pihak kerajaan meminta
(atau lebih tepat mengarahkan) para sarjana sastera membuat kajian mendalam
benarkah karya para sasterawan negara itu karya picisan atau hanya mendekati
karya picisan, bukan betul-betul picisan, jika dibandingkan dengan Pujangga Melayu dan lain-lain karya
Mohd. Affandi Hassan. Tetapi mereka tidak mahu kerana mereka tahu mereka akan …
(anda penuhkan sendiri!). Oleh itu, persoalan ini tidak akan selesai. Adalah
menjadi tugas para pensyarah sastera untuk mengajak para pelajar mereka
membahaskan persoalan ini dan melihat bagaimana pandangan kritis mereka. Inilah
cara terbaik untuk membela kedudukan para sasterawan negara. Boleh laksanakan
sekarang juga, dengan bantuan DBP jika diperlukan. Para sarjana sastera jangan lagi duduk di
kandang sastera, tidak mengetahui bahawa sekarang kedudukan karya sastera telah
dicabar dengan munculnya karya persuratan yang berasaskan ilmu yang benar. Kini
kita mempunyai sekurang-kurangnya tiga jenis karya: karya persuratan, karya
sastera, karya picisan dan lucah.
Hal ini menjadi masalah apabila karya lucah juga layak dijadikan ukuran dalam
memilih para sasterawan negara. Oleh itu, seperti telah saya tegaskan, terima sajalah
karya lucah itu sebagai karya sastera yang sama tarafnya dengan karya sastera
biasa dan layak diajarkan di universiti dan juga di sekolah. Satu kajian tentang perkara ini telah
diterbitkan dan telah pun diberi hadiah dan pengiktirafan, yakni tesis Ph.D.
seorang profesor madya di Universiti Malaya. Tidak manis bagi saya menyebut
namanya sebagai pakar karya lucah, yang bukunya kini diajar di universiti
tempat beliau mengajar. Penyelidikan ini bagusnya membawa kepada kemunculan the aesthetics adultery dalam sastera
Melayu dan Indonesia. Ini adalah kemajuan baru yang mendapat sanjungan dan
penghormatan tinggi dari universiti Malaysia dan Indonesia.
Nampaknya
jalan ke arah kesesatan dalam pengajian sastera telah diteroka dengan penuh
semangat oleh para sarjana picisan yang konsep ilmunya berteraskan hawa nafsu
kebinatangan manusia. Dalam keadaan tidak siuman ini, kita perlu menggiatkan
lagi usaha memperkenalkan Gagasan Persuratan Baru sekurang-kurangnya sebagai
satu kesedaran baru dalam pengajian sastera, jika tidak pun sebagai alternatif
kepada sistem yang menyesatkan yang dipugar di
universiti pada waktu ini.
Selamatlah
jiwa yang sempurna!
Mohd.
Affandi Hassan,
9 September
2020.
No comments:
Post a Comment