Pelik, tapi
benar. Saya diberi maklum, dan semacam amaran, supaya berhenti bercakap tentang
Persuratan Baru. Sastera Melayu sudah jauh maju, dan kita pun sudah mempunyai
14 orang Sasterawan Negara. Apa lagi bukti yang kita mahu? Ada yang menyebut
bahawa satu ketika dulu saya pernah menyatakan sastera Melayu mandul, tidak
maju-maju kerana tidak diasaskan kepada konsep ilmu yang benar. Bagus juga
pertanyaan sinis yang ditujukan kepada saya: Mana dia penulis atau sasterawan
yang menulis dalam model PB? Hanya pencetus idea itu seorang saja yang menulis
karya yang dia sendiri panggil karya persuratan. Tak ada sasterawan yang
berminat menggunakan model PB kerana terlalu ketat, tiada kompromi dari segi
teknik dan tema. Sasterawan diikat kaki
tangan, kemudian diseranah dengan kasar bahawa mereka hanya pandai menulis karya
picisan. Akibatnya, sastera Melayu menjadi
mandul, tidak berkembang kerana imaginasi sasterawan ditutup dengan konsep ilmu
yang benar. Dan macam-macam lagi kritikan tajam. Ada sesuatu yang tidak kena di
sini, bila PB dijadikan “kambing hitam” dalam sastera Melayu.
Ini satu
perkembangan yang menarik. Sekarang saya kena tanggung dosa sasterawan Melayu
yang hanya pandai menulis, tetapi tidak pandai mengarang. Saya memang
membezakan konsep menulis dengan mengarang. Budak sekolah kelas satu pada
mulanya belajar menulis, bila dalam Kelas 3 baru mula diajar menulis karangan. Dan
seterusnya. Bila agaknya para sasterawan
negara dapat melepaskan diri mereka daripada kedudukan budak sekolah itu? Ini
bukan sindiran atau cacian terhadap para sasterawan negara, sebaliknya satu
cabaran daripada perspektif ilmiah supaya karya para sasterawan negara itu
boleh dilepaskan daripada kandang picisan, tempat mereka berada sekarang.
Kata
pengkritik PB: sastera Melayu yang sudah jauh maju dan sudah pun mempunyai 14
orang sasterawan negara, dihina dengan kata-kata kesat seperti misalnya mereka
yang bergelar sasterawan negara itu menulis karya picisan; yang menulis karya
bermutu hanya seorang saja di Malaysia (dan mereka menyebut nama saya). Dengan
pengakuan ini, apa yang saya kritik sejak tahun 1981 ketika Anugerah Sastera
diperkenalkan, menjadi kenyataan apabila sudah ada penulis yang jujur mengaku
tentang kesukaran menulis karya persuratan, berbanding karya sastera. Menurut mereka, saya harus menerima hakikat
bahawa karya sastera dengan karya persuratan adalah satu jenis saja, tetapi
diberi nama berbeza oleh pencetus PB untuk kepentingan peribadi beliau
sendiri!
Rumusan ini
akan menjadi lebih bagus lagi jika terdapat sarjana sastera yang mahu, dan
berani menghuraikan secara ilmiah bahawa karya sastera sama saja dengan karya
persuratan, kedua-duanya berasaskan imaginasi penulisnya. Nama berbeza kerana
kita ada orang yang bernama Affandi dan ada yang bernama Anwar, kedua-duanya
penulis kreatif. Yang satu lebih hebat kerana mendapat gelaran Sasterawan
Negara; yang seorang lagi apa gelaran yang dia dapat? Oleh itu, kata mereka, karya sastera pun
karya persuratan juga, tiada beza dengan
karya persuratan yang digembar-gemburkan oleh Mohd. Affandi Hassan!
Perbincangan
seumpama ini samalah dengan kucing yang diikat ekornya dengan tali,
berpusing-pusing cuba hendak melepaskan diri daripada ikatan itu. Itulah
kedudukan para sasterawan. Mereka ibarat
kucing yang diikat ekornya, berpusing-pusing cuba melepaskan diri daripada
kritikan yang ditujukan kepada mereka.
Perlukah saya menyahut cabaran mereka? Tidak perlu. Sebaliknya mereka
perlu membuktikan karya sastera lebih bermutu daripada karya persuratan, dengan
kajian terperinci semua karya para sasterawan negara dibandingkan dengan karya persuratan
Mohd. Affandi Hasaan. Dengan kajian
perbandingan seperti ini, kita pasti dapat melihat betapa mandulnya karya
sastera dari segi wacana dan cerita jika dibandingkan dengan karya persuratan.
Kecuali, jika anda dapat buktikan konsep wacana itu sama dengan konsep cerita,
oleh itu Persuratan Baru tidak menonjolkan apa-apa pembaharuan pun! Moga-moga
akan tampil seorang sarjana sastera yang cerdik dan pantas berfikir untuk menulis
tentang perbandingan antara karya sastera dengan karya persuratan. Kalau sama,
buktikan dari perspektif apa kedua-duanya sama, hanya berbeza pada nama saja.
Saya telah cuba membantu anda untuk menafikan tiadanya perbezaan antara dua
jenis karya ini. Boleh buktikan seterusnya?
Pandangan
begini tidak membuktikan karya sastera itu lebih baik daripada karya persuratan,
tetapi kita mungkin dapat melihat perbezaan ukuran itu boleh menentukan
kedudukan karya sastera dengan karya persuratan berasaskan konsep wacana dan
cerita yang dipakai dalam kedua jenis karya itu.
Sastera
Melayu mandul? Saya dituduh menjadikan sastera Melayu mandul dengan kemunculan
PB sebagai alternatif kepada konsep sastera yang anti-ilmu kerana menolak
konsep wacana dan cerita dengan hanya menerima cerita sebagai asas penulisan
kreatif. Saya berharap sesiapa juga yang
mengajukan kesimpulan ini tampil dengan gagah berani menafikannya dan
menyertakan contoh-contoh karya sastera yang jauh lebih berkualiti daripada Pujangga Melayu, Hikayat Salim Adil dan lain-lain karya saya. Dalam bidang kritikan pun begitu, berilah
contoh karya tentang kritikan sastera yang jauh lebih bermutu daripada karya yang
berasaskan PB. Kini tidak dapat
dielakkan untuk menerima pertembungan konsep dan praktik dalam seni mengarang
yang dipakai oleh para sasterawan dan kaedah baru yang dipakai oleh pengamal
(kalau ada) PB. Dengan cara ini, kelebihan PB akan lebih jelas terserlah
dibandingkan dengan kedudukan karya sastera yang dihasilkan oleh para
sasterawan negara. Kajian perbandingan
perlu dilakukan untuk membuktikan penilaian Panel Anugerah Sastera adalah tepat
setelah diteliti dengan cermat setiap ukuran yang mereka gunakan, berbanding
dengan ukuran yang digunakan oleh PB yang menjadikan konsep ilmu yang benar
sebagai asas penilaian yang dijelaskan melalui konsep wacana dan cerita. Saya
memberi laluan yang amat jelas untuk anda menafikan kewujudan PB dari
perspektif kreatif dan unsur-unsur ilmiah yang menjadi dasarnya. Kerja ini mudah jika anda tahu melakukannya,
tetapi anda akan terkejut apabila hasilnya tidak memihak kepada anda,
sebaliknya membuktikan dengan jelas kedudukan PB sebagai pilihan yang lebih
siuman dan berpijak kepada ilmu dalam kerja-kerja kreatif dan kritikan kerana
ukurannya lebih tepat dan dapat diukur dengan lebih mantap sehingga kelihatan
dengan jelas sifat-sifat picisan karya sastera para sasterawan negara.
Apa lagi
yang anda mahu? Saya dengan murah hati membantu anda, para penulis dan sarjana,
untuk memahami kedudukan sebenar anda
sebagai penulis dan sarjana yang menjadi hamba teori sastera Barat, yang telah
diterima dengan baik oleh para sasterawan dan sarjana sastera bahawa pengaruh
Barat itulah yang menjadi pencetus kepada sastera Melayu moden yang telah
melahirkan para sasterawan negara. Jika
itulah pilihan anda, maka anda harus bersedia untuk dikritik dan mungkin
dikutuk kerana pendirian itu telah menentang perkembangan ilmu dalam kebudayaan
Melayu yang berasaskan konsep ilmu dalam Islam, dan dari situ berkembanglah
kegiatan ilmiah dalam dunia penulisan dan dalam bidang-bidang lain. Saya lihat perkembangan baru ini sebagai
pengkhianatan kepada kebudayaan Melayu dan kepada perkembangan ilmu yang
diajarkan oleh Islam. Jika itulah
pilihan anda sebagai sasterawan dan sarjana sastera, maka anda harus bersedia
untuk dikritik dan dikutuk kerana perkembangan songsang ini telah meresap
dengan mendalam dalam bidang pendidikan, mulai dari sekolah rendah hingga ke universiti. Pilihan anda tetap salah jika dilihat
daripada perspektif ilmu dalam Islam, walaupun anda berjaya melahirkan beratus
malah beribu sarjana seperti yang pernah didakwa oleh seorang profesor yang
berpengaruh, yang anda semua tahu siapa orangnya. Berbangga melahirkan sarjana yang keliru
dalam persuratan Melayu bukan suatu kejayaan, malah itulah pengkhianatan kepada
budaya Melayu.
Pengkhianatan
ini telah dimulai dan diperkembangkan oleh golongan Asas 50, yang hingga kini
masih mempunyai pengaruh dalam kesusasteraan Melayu. Baik sekali jika anda membuat renungan sejauh
mana para sasterawan negara ini telah meninggalkan kegiatan Asas 50 yang
menolak tradisi Islam dalam masyarakat Melayu, dan bagaimana ini diserlahkan
dalam kegiatan dan karya mereka. Orang-orang ini selalu bercakap tentang
kejujuran, maka wajarlah jika kejujuran itu mereka amalkan dengan ikhlas, dan
ini termasuk mengaku kesilapan yang telah dibuat dengan azam untuk tidak
meneruskannya. Sejauh mana para sasterawan negara menggambarkan kehendak amar
makruf dan nahi mungkar ini dalam karya mereka dan dalam sikap mereka terhadap
perkara yang mungkar dan yang makruf.
Persoalan ini penting, kerana jika anda tidak jelas anda sebenarnya
mengajak kepada kemungkaran dan menolak kebaikan dalam karya anda. Sejauh mana
kesimpulan ini benar dapat dilihat dari sikap mereka yang menolak konsep ilmu
yang benar, hanya kerana mereka benci dan tidak mahu terima Gagasan Persuratan
Baru. Sekiranya kesimpulan ini tidak benar, mereka harus memperlihatkan
buktinya dalam karya mereka.
Sepanjang
yang saya dapat lihat dari gelagat mereka, amat jelas mereka keliru tentang
maksud dan matlamat yang terkandung dalam ungkapan amar makruf nahi mungkar
itu. Silalah anda buktikan dari karya anda, satu perkara yang tidak susah
dilakukan jika anda jujur, seperti yang anda selalu sebut tetapi tidak
melaksanakannya. Tetapi jika anda
menggunakan kaedah yang dianjurkan oleh PB, anda akan dapat melihat dengan
jelas di mana sebenarnya kumpulan ini berada, para sasterawan negara ini, di
mana mereka berada dalam konteks amar makruf dan nahi mungkar itu. Dengan mengetahui di mana tempat para
sasterawan negara ini dalam pembinaan tamadun negara berasaskan konsep ilmu
yang benar tadi, yang dilaksanakan melalui wacana
dan cerita yang diasaskan daripada
konsep ilmu tadi, kita boleh dengan mudah meletakkan kedudukan sebenar para
sasterawan negara ini dalam pembangunan tamadun berasaskan konsep ilmu yang
benar itu. Dengan itu kita boleh menilai
sumbangan mereka secara objektif, tidak lagi berasaskan retorik palsu seperti
yang ada sekarang, yang boleh kita lihat dengan jelas dalam laporan yang
ditulis tentang mereka oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Supaya anda lebih jelas, bacalah dengan
kritis buku mengenai persoalan ini, Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019).
Semua
penilaian mesti berasaskan ukuran yang tepat dan objektif, tidak hanya
berlandaskan retorik palsu seperti yang berlaku sekarang. Kesimpulan ini perlu didebat dan dibincang
dengan sikap terbuka, untuk mengelak sebarang prasangka terhadap bidang kritikan sastera di Malaysia.
Tidak wajar
bagi para penulis Malaysia untuk menghalang kemajuan berfikir dalam seni
mengarang melalui PB, atau menghalang kemaraan PB sendiri dalam arena
persuratan Malaysia seperti yang dilakukan oleh para sarjana sastera yang
mengharamkan PB daripada memasuki mana-mana universiti yang menawarkan mata
pelajaran sastera dan kritikan sastera, kecuali dalam dua buah universiti.
Barangkali yang paling gigih menghalang kemajuan atau kemaraan PB ialah
badan-badan penulis, yang dipelopori oleh PENA dan GAPENA. Walaupun saya
anggota PENA antara yang paling awal menjadi ahli, badan itu tidak menerima PB
kerana kononnya, tidak ada sasterawan yang menerima kehadiran PB dalam dunia
penulisan Malaysia. Itulah berita baik yang saya maksudkan dalam tajuk tulisan
ini. Bagaimana pula sikap DBP?
Demikianlah
hal dunia.
Telah
berkata Tok Mindok: Selamatlah jiwa yang sempurna!
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 7 September 2020.
Berkibarlah bendera Persuratan Baru
ReplyDeleteMenzahirkan keyakinan dan kebenaran
"Biar putih tulang jangan putih mata".