Sejauh mana silapnya jika kita bertanya, “Manakah
karya besar sasterawan negara yang boleh kita banggakan? Tunjukkan kepada saya.” Saya fikir pertanyaan ini penting kerana kita
berhak mengetahuinya. Manakah karya besar sasterawan negara itu? Dalam dunia
akademik, pertanyaan begini sangat penting diajukan, kerana dengan pertanyaan
inilah kita akan mula berfikir dengan serius dan akan berusaha memberikan
pendapat yang benar-benar mantap, bukan pendapat jenis retorik teh tarik yang
kita terima selama ini (tidak hanya daripada Baha Zain). Di Malaysia, teh tarik sangat popular. Penggemar
teh tarik tidak tahu kualiti teh yang digunakan untuk membuat teh tarik itu
adalah yang paling rendah, atau tidak mempunyai kualiti pun. Macam-macam kita dengar rungutan dan sungutan
tentang status sebenar serbuk teh tarik ini. Paling biasa kita dengar ialah teh
tarik itu dibuat daripada teh yang dikitar semula. Beranikah NGO pengguna di
Malaysia menolak kebenaran sangkaan ini? Beranikah mereka mengaku itulah fakta
sebenarnya? Kita hanya akan mengetahui kedudukan sebenar jika kita bertanya dan
mula membuat penyelidikan yang teliti. Kita perlu tahu kedudukan sebenar teh
tarik ini, supaya kita tidak tertipu.
Demikian juga dalam sastera dan karya sastera. Manakah
karya besar sasterawan negara yang tidak dapat diragui lagi kualitinya dari
segi pemikiran dan keterampilan kreatif? Katalah
pertanyaan ini terlalu biadab untuk ditanyakan. Kita akan dapati yang
benar-benar biadab bukan pertanyaan tadi, tetapi ialah sikap pura-pura tidak
mahu menghadapi kebenaran yang boleh kita dapati melalui pertanyaan seperti yang
kita tanyakan tadi. Jika kita tidak
mempunyai keraguan apa-apa tentang keunggulan karya sasterawan negara, kita
tidak perlu tersinggung. Setiap sasterawan negara sendiri sepatutnya berasa
bangga kerana minat terhadap karya mereka semakin bertambah. Para ahli akademik
pula akan berasa dihormati kerana yang boleh menjawab pertanyaan begitu hanya
mereka, yang pakar dalam kajian sastera, dan handal pula memberi penilaian yang
tepat dan objektif, bukan jenis jawapan dalam bentuk retorik teh tarik yang
dipopularkan oleh SN Baha Zain. Tentang Baha Zain sendiri pun amat menarik:
sekiranya beliau benar-benar pemikir sastera unggulan seperti yang didakwa oleh
Prof. Dato’ Rahman Shaari, Prof. Muhammad Haji Salleh, dan ramai lagi para
profesor yang handalan, mengapa beliau begitu lewat diiktiraf secara rasmi
dengan memberinya gelaran sasterawan negara? Kalau dulu belum layak, hanya
layak menjadi anggota Panel Anugerah Sastera Negara saja, maka bagaimana beliau
layak pula sekarang? Inilah keraguan yang ditimbulkan oleh Shahnon Ahmad. Saya
bersetuju dengan Shahnon Ahmad yang mempersoalkan kelayakan Baha Zain untuk
menerima anugerah itu. Tidak wajar Shahnon Ahmad dipersalahkan, kerana beliau
seorang pakar sastera, duduk pula sebagai ahli panel Anugerah Sastera Negara.
Tentu beliau lebih tahu. Kalau tidak,
mengapa beliau dilantik menjadi anggota panel? Bagi ahli akademik pula,
memang menjadi kewajipan mereka mempertahankan Baha Zain, supaya kedudukan
akademik mereka tidak terjejas, dan Baha Zain sendiri mendapat pembelaan
daripada kumpulan pakar sastera yang jujur dan mempunyai maruah akademik yang
tinggi. Kesimpulannya, pertanyaan yang dikatakan biadab itu sebenarnya ingin
mengembalikan adab dalam bidang ilmiah dan dalam kebudayaan moden kita. Oleh
itu mari kita singkap beberapa perkara yang membolehkan kita memahami
pertanyaan itu, dan cuba menjawabnya dengan objektif dan jujur.
Saya sudah menulis mengenai perkara ini, dan telah
memberikan pandangan kritis saya. Kesimpulan saya telah saya jelaskan dalam
posting yang lepas, bertarikh 31/5/2014. Juga di dalam beberapa posting
terdahulu. Saya telah membuktikan, tanpa sebarang keraguan, tentang kemunculan mutual admiration club dalam sastera
Melayu, yang dikesan sejak tahun 1973 lagi oleh SN Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh,
sehingga kemudiannya dilembagakan dalam bentuk Anugerah Sastera Negara. Para
penerima adalah dari satu kumpulan yang saling memuji sesama mereka. Ini pun
telah saya sebut dalam tulisan yang lalu. Kita tidak ada pilihan untuk tidak bertanya
soalan mudah di atas. Pada waktu ini, jawapan kepada soalan mudah itu sudah digariskan
dengan jelas, dan terjamin kesahihan akademiknya, dalam Gagasan Persuratan
Baru. Pertanyaan di atas boleh diberi jawapan yang memuaskan jika kita menerima
Gagasan Persuratan Baru untuk dijadikan landasan dalam menilai karya para
sasterawan negara ini secara objektif, berasaskan ukuran yang boleh diuji
kesahihannya secara akademik.
Tetapi jika kita berasa keputuan
Panel Anugerah Sastera Negara tidak boleh dicabar secara akademik, kerana ini
akan menurunkan darjat dan kedudukan karya sasterawan negara, kita boleh
tetapkan beberapa prinsip baru yang ketat untuk menyekat kemaraan Gagasan
Persuratan Baru dalam sastera Melayu, malah jika perlu, badan-badan penulis
boleh meminta kerajaan supaya diadakan sejenis akta yang mengharamkan sebarang
kritikan ke atas karya para sasterawan negara sesuai dengan kedudukan karya itu
sebagai warisan negara yang terpilih dengan memakai ukuran yang ketat dan
benar-benar mencerminkan keterampilan akademik para penilai yang menjadi
anggota Panel Anugerah Sastera Negara. Masukkan dalam akta itu peruntukan khas
mencegah sesiapa juga daripada mempersoalkan kewajaran pemilihan Panel, supaya keputusan Panel Penilai Anugerah
Sastera Negara tidak dicabar secara akademik untuk mempersoalkan kewajaran penilaian mereka. Setiap pembicaraan
perlulah dalam konteks memuji dan menyokong keunggulan karya para sasterawan
negara, seperti yang ditetapkan oleh kerajaan dengan bantuan anggota Panel
Anugerah Sastera Negara. Kita harus menegaskan bahawa inilah corak kritikan
sastera yang kita perlu wujudkan dan gunakan dalam membangun sastera Melayu/Malaysia
yang dinamik dan mesra kerajaan.
Badan-badan penulis dan universiti boleh memainkan peranan yang aktif
untuk menyekat sebarang kritikan terhadap karya para sasterawan negara untuk
memastikan kedudukan para sasterawan negara ini terjamin dalam undang-undang
negara yang secara khusus mengharamkan sebarang kritikan terhadap karya para
sasterawan negara.
Inilah dua pilihan yang perlu
mendapat pandangan kritis para sasterawan sendiri dan ahli akademik, untuk
menjamin sastera kita tetap maju dalam kekangan akademik dan undang-undang
supaya setiap sasterawan negara tetap berada dalam kedudukan istimewa sesuai
dengan sumbangan mereka terhadap negara.
Untuk mencapai tujuan mulia lagi mesra adab ini, perlukah kita
mengharamkan kewujudan Gagasan Persuratan Baru supaya kedudukan para sasterawan
negara tetap utuh, tanpa sebarang kritikan yang boleh menjejaskan kedudukan mereka
dan karya mereka?. Jika itulah pilihan
kita, maka kita dapat mewujudkan satu gerakan baru dalam sastera Melayu, yang
boleh kita namakan pandirisme progresif.
Aspek pandirisme yang kini menjadi arus perdana boleh dikekalkan, dengan diberi
suntikan konsep progresif seperti yang diserlahkan dalam laporan Panel Anugerah
Sastera Negara. Melalui gerakan pandirisme pogresif di bawah naungan Panel
Anugerah Saster Negara ini, kita boleh kekalkan semua konsep yang digunakan
oleh Panel, seperti kelainan, eksperimen, modernisme, postmodernisme, avant-garde, liberalisme dan sebagainya.
Semua teori Barat boleh digunakan dengan selesa dan terus ditayang di dalam
kertas kerja, dijadikan hujah untuk memuji dan mengangkat karya para sasterawan
negara. Ini lebih mudah dilakukan kerana kita hanya memberi nama baru kepada
gerakan pandirisme yang sudah dimulai oleh Panel Anugerah Sastera Negara lebih
40 tahun dahulu. Nama pandirisme progresif adalah cocok dengan semangat
persatuan penulis yang terdapat di Malaysia sekarang, di samping tidak menyentuh
kedudukan sastera seperti yang dikehendaki oleh kerajaan dan mendapat dukungan
para sasterawan dan ahli akademik. Dalam konteks ini, seminar seperti yang
diadakan sekarang, boleh diteruskan tanpa sebarang keraguan dari segi kualiti
kertas kerja yang dibentangkan. Di bawah
naungan pandirisme progresif ini, retorik
peragaan dan retorik teh tarik yang dipelopori oleh Baha Zain dan anggota mutual admiration club boleh diteruskan
dan diberi wajah intelektual a la Si Tanggang.
Apa yang dinamakan “teori” sastera seperti Model Rasa Insaniah,
Pengkaedahan Melayu, Takmilah, teksdealisme dan sebagainya, boleh terus
diajarkan di universiti untuk memastikan tidak berlaku perubahan, dan status quo boleh diperkuatkan
kedudukannya di bawah pemerhatian pandirisme progresif.
Contoh terbaik tentang pandirisme progresif ini ialah kertas
kerja Prof. Dr. Mohd. Mokhtar Hassan tentang pengajaran sastera. Beliau menulis
dan menganalisis tajuk itu dalam konteks atau kerangka pandirisme.
Pendekatannya kelihatan amat empirikal, seolah-olah berasaskan pemerhatian yang
tepat tentang masalah yang dihadapi. Tetapi sebenarnya tidak. Yang dibicarakan
beliau tidak mungkin dapat mengatasi masalah yag beliau kemukakan. Mari kita
lihat mengapa terjadi demikian. Saya
selalu menyebut bagaimana Pak Pandir menyelesaikan masalah, yang cukup
empirikal, tetapi salah. Beliau tidak dapat membezakan padi hampa dengan padi
berat, lantas mengambil padi hampa untuk dimasukkan ke dalam guni dan dibawa
balik ke rumah. Marahlah Mak Andeh, kerana kerja itu sia-sia. Tetapi bagi Pak Pandir tidak begitu, kerana
dia sendiri pun mempunyai logiknya sendiri. Padi hampa itu ringan, oleh itu
tidak berat untuk dipikul, dan beliau tidak penat mengangkatnya. Cukup
empirikal dan logikal, bukan? Kita lihat pula masalah pengajaran sastera. Saya
telah mengkritiknya sejak akhir 1980-an, lalu menerbitkan Pandidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid (1992), mencadangkan
supaya kita tinggalkan saja “pengajaran” sastera yang sudah gagal mendidik para
pelajar berfikir. Kita ganti dengan pendidikan estetika, dengan memberi tumpuan
kepada konsep ilmu yang benar, dengan itu para pelajar didedahkan kepada
pemikiran berasaskan sumber ilmu yang
diajarkan dalam Islam. Para pengkaji dan ahli akademik tidak suka buku ini,
kerana selain mereka tidak mempunyai pengetahuan tentangnya, buku ini juga
menggugat kedudukan status quo mereka
sebagai sarjana sastera, oleh itu buku ini diremehkan sebagai tidak praktikal
dan terlalu ideal, tidak mungkin dapat dilaksanakan. Tentulah aneh apabila
orang akademik membuat keputusan tanpa analisis dan penilaian yang kritis,
hanya berasaskan perasaan dan cita rasa yang rendah pula. Bayangkan berapa lama
kita telah membuang masa menolak sesuatu yang akan membolehkan pelajar kita
menjadi cerdik dan hormatkan ilmu. Oleh itu apabila Prof. Dr. Mohd. Mokhtar
Hassan menulis kertas kerjanya, dia tidak dapat bayangkan betapa klisenya
cadangan yang diikemukakannya, yang tidak melihat masalah dari sumbernya,
tetapi berasaskan persepsi yang salah. Kesilapan sebenar berada di kalangan
para sarjana sendiri, yang gagal menimbulkan minat berfikir di kalangan pelajar
mereka kerana kaedah yang dipakai tidak mendorong pelajar berfikir. Banyaklah
lagi hujah saya mengenai masalah ini, yang telah saya huraikan dalam banyak tulisan
saya. Tidak perlu saya ulang di sini. Yang penting, saya hanya ingin menekankan
inilah contoh pandirisme progresif yang
saya maksudkan. Ada usaha untuk berubah, tetapi berubah dalam lingkungan klise
lama, jadi tidaklah berubah sebenarnya, hanya tidak lebih daripada kerja
seorang tukang kebun memindahkan pasu ke sudut lain, padahal bunganya masih
sama, masih bunga kertas yang tidak berbau. Saya harap mereka faham analogi ini!
Kita harus mendorong pelajar kita menjadi
cerdik. Untuk itu guru mereka dituntut supaya mempunyai kecerdikan itu terlebih
dahulu. Sangat adil, satu harapan yang boleh dicapai dengan mudah jika guru tidak
terlalu angkuh untuk menerima hakikat ini. Wallahu
a’lam.
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling jaya, 2/6/2014.
Kepada Puan Sharatha Ramasamy.
ReplyDeleteHarap dapat hubungi saya. Tesis MA anda ada penerbit berminat jika anda bersetuju diterbitkan.
Terima kasih (hmaffandi@hotmail.com)