Sunday, June 15, 2014

LAGI TENTANG BALAI MAQAMAT ...



Ada satu pertanyaan yang agak nakal, yang membuat saya tertawa, bukan kerana pertanyaan itu, tetapi kerana jawapannya. “Maqamat itu apa?” Satu pertanyaan yang bagus, yang cukup innocent. Boleh saya bertanya balik? ... “Makam itu apa? Maqamat bentuk jamak...” Yang bertanya agak bingung, mungkin kerana dia tahu makna “makam”. Kamus Dewan memberi makna “makam” kubur orang-orang terhormat, seperti raja-raja misalnya. Pengertian yang lain tidak ada di dalam kamus itu. Tetapi terbayang di dalam Balai Maqamat .  Bagaimana jika kita berkata, balai maqamat itu merujuk kepada sejenis perubahan, satu peningkatan dalam karya kreatif? Kalau anda seorang ulama besar yang sangat luas ilmunya, anda mempunyai maqam yang tinggi, di mata masyarakat, dan lebih tinggi lagi di dalam perhitungan Allah Ta’ala yang telah memberitahu kita melalui al-Quran, “Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba Nya, hanyalah (para) ulama” (35: 28). M. Quraish Shihab dalam tafsirnya, Tafsir al-Misbah (jilid 11, hal. 61) menegaskan yang dimaksudkan dengan “ulama” di dalam ayat ini tidak dihadkan kepada “yang berpengetahuan agama” seperti yang difahami secara popular. Sesiapa juga yang berilmu dan “conscious of Allah” termasuk dalam golongan ulama. Sesiapa juga yang mempunyai konsep ilmu yang benar, seperti yang dilaungkan setiap hari di dalam azan itu, maka dia termasuk ke dalam golongan ulama. Sounds ridiculous?  Bagi saya tidak. Malah memang menakutkan sekiranya amanah keilmuan itu tidak disempurnakan seperti yang ditetapkan oleh Pemberi Ilmu sendiri.  Bagaimana jika anda tidak terasa ketakutan itu? Sudah pasti hati anda sudah mati, sudah dikuburkan di kalangan ahli sastera Barat yang sangat galak memperagakan kehebatan teori sastera Barat, tidak sedar diri sendiri sudah dikuburkan!

Maqam dalam konteks ini bermaksud “sastera yang menentang ilmu yang benar” sudah dikuburkan, dengan terjadinya perubahan paradigma yang amat diingini oleh para sasterawan dan sarjana sastera satu ketika dulu (mereka sangat bising membicarakannya .. “kita perlukan perubahan paradigma”, kata mereka sampai ada yang hampir mencapai tahap histerikal!)  Sekarang mereka sudah membisu, tidak mahu lagi berbicara tentang perubahan paradigma. Mereka juga tidak suka menyebut-nyebut “ilmu bantu”, yang tidak disangka-sangka menjadi “ilmu buntu”. Dengan itu ilmu bantu yang memang diriuhkan satu ketika dulu (contoh: kalau mahu jadi pengkritik sastera, mesti tahu ilmu bantu!) akhirnya menjadi ilmu buntu apabila orang yang membuat bising itu tidak ke mana ilmunya. Mereka diam menguku, menutup kepala dengan tuala hapak mereka, tidak mahu lagi mendengar ungkapan “perubahan paradigma” atau “ilmu bantu” kerana tidak mahu ditanya, “Tidakkah anda sudah lama menunggu perubahan paradigma? Sekarang paradigma baru sudah berada di depan mata anda. Bila lagi mahu  berubah?”  Sampai begitu sekali mereka takutkan Gagasan Persuratan Baru, sehingga diberitakan terdapat anggota Panel Anugerah Sastera Negara yang sampai berkata dengan penuh benci, “Jika Gagasan Persuratan Baru dijadikan ukuran, habis semua karya sasterawan negara masuk tong sampah!” Mana boleh begitu. Tidakkah itu satu fitnah? Mungkin yang akan berlaku ialah penilaian yang lebih tepat, objektif dan terbuka untuk dibincang seterusnya. Tidakkah itu baik untuk sasterawan negara dan karya mereka?  Dengan sikap positif dan tinggi maruah peribadi, para sasterawan negara tidak perlu takut untuk dinilai dengan menggunakan ukuran apa sekali pun. Lagi pula, semua sasterawan negara sudah diseminarkan, dengan tajuk yang cukup menawan: “Seminar Pemikiran Sasterawan Negara Anu bin Sianu..” Bagaimana boleh ada pemikiran jika takutkan ilmu? Tetapi yang paling aneh, betulkah terdapat sasterawan negara yang tidak mahu dinilai berasaskan konsep ilmu yang benar?

Dengan tidak disangka-sangka, muncul BALAI MAQAMAT yang membawa bersamanya karya persuratan, untuk menguburkan, memakamkan dengan terhormat, karya sastera yang berada di pinggiran dalam warisan budaya Melayu, dihasilkan oleh para sasterawan yang “cetek meraba-raba”!  Seseorang mencelah: Bagaimana jika yang dimakamkan itu BALAI MAQAMAT sendir, bersama pengarangnyai?  Satu kemungkinan juga; tetapi kebarangkaliannya agak kecil, jika dibandingkan dengan kebarangkalian pemakaman karya sastera. Jika ini betul-betul terjadi, maksudnya karya sastera dikuburkan, para sasterawan tidak perlu berasa gusar atau berasa khuatir. Dalam budaya Melayu, yang dimakamkan secara paksa biasanya akan muncul dalam bentuk hantu, dengan nama yang pelbagai aneka asal usulnya. Seperti yang dapat kita lihat, hantu dalam budaya Melayu terus hidup, malah menjadi semakin popular apabila sudah ada genre drama cerita hantu dalam sastera Melayu moden, yang amat digemari oleh para penonton. Sebenarnya menjadi hantu dalam budaya Melayu memang menguntungkan, jika tidak mengapa pengarang drama China sendiri suka membuat cerita hantu Melayu? Tentulah hantu Melayu membawa untung, dan ini berita baik bagi para sasterawan, untuk menulis cerita-cerita hantu pula. Mereka sudah menguasai teknik realisme magis, tentu mudah bagi mereka menulis cerita-cerita hantu yang penuh dengan kuasa magis itu.

Sebenarnya saya akan menulis dua atau tiga siri tulisan tentang sasterawan negara, yang judulnya telah saya berikan dalam post bertarikh 11 Jun 2014, bertajuk, “BALAI MAQAMAT: SINAR BARU PERSURATAN MELAYU”.  Di dalam tulisan itu, terdapat ayat yang diberi huruf tebal, berbunyi: kemunculan sasterawan negara adalah satu penyelewengan budaya yang amat besar dan yang paling bodoh yang kita lakukan ketika kita seharusnya sudah cerdik.  Itulah tajuk tulisan saya nanti.

Mohd. Affandi Hassan,
15 Jun 2014.







No comments:

Post a Comment