Anda
tentu terkejut jika diberitahu sekarang sudah hilang seruan untuk mengubah
paradigma. Sekarang sudah muncul gerakan baru untuk mempertahankan paradigma
lama bermati-matian untuk memastikan kehidupan sastera sekular dan “cetek
meraba-meraba” boleh diteruskan dan sesiapa juga yang ingin melakukan perubahan
perlu ditentang habis-habisan. Targetnya: Gagasan Persuratan Baru tidak boleh
dibiarkan berkembang di Malaysia, kerana ini akan menimbulkan rasa tidak hormat
kepada sasterawan negara dan keinginan yang berlebihan untuk mengkritik sasterawan
negara dan para sasterawan secara umum. Mereka tidak boleh dikritik? Boleh,
kata suara perlahan, antara dengar dengan tidak; tetapi kritiklah secara berhemah.
Maksud kritik secara berhemah itu ialah kritik mereka sambil memuji mereka; dan
lebihkan pujian daripada kritikan. Kata suara perlahan itu, mereka juga manusia
biasa, pernah buat silap dalam kerjaya mereka sebagai sasterawan. Mengapa kita
mesti ungkit kesalahan mereka? Biarkan saja di situ, beri penjelasan supaya
yang salah itu tidak lagi dianggap salah. Contohnya, kata mereka, karya-karya
picisan dan lucah yang ditulis oleh para sasterawan negara, seperti Kuala Lumpur Kita Punya oleh Abdullah Hussein; TIVI oleh Shahnon Ahmad; Salina
oleh A. Samad Said ... dan lain-lain (tak boleh semut semua!). Dr. Muhammad Saleeh Rahamad telah membela
karya Abdullah Hussein itu dalam kertas kerja tentang novel lucah dan picisan
itu; Shahnon Ahmad dan A. Samad Said mempunyai pembela masing-masing, hampir
seluruh sarjana sastera dan para sasterawan tampil mempertahankan mereka dengan
gigih. Kata mereka, “Orang-orang yang mengkritik Shahnon Ahmad dan A. Samad Said adalah manusia
biadab kerana menghina dua orang tokoh sasterawan negara yang direstui sendiri
oleh Yang di Pertuan Agong yang mengeruniakan watikah negara sabagai sasterawan
negara. Pengkritik sasterawan ngegara adalah pengkritik Yang diPertuan Agong
dan raja-raja Melayu... Oleh itu, jangan kritik mereka.
Bagi
saya pandangan begitu adalah sejenis ekstremisme budaya yang tidak wajar dibawa
ke Malaysia yang sejak dari sebelum Islam lagi kebudayaannya amat terbuka.
Mengkritik sasterawan negara bukan biadab, tetapi mesti dilakukan jika kita
betul-betul faham konsep adab dan ingin melihat kebudayaan kita, termasuk
sasteranya juga, benar-benar mencerminkan adab itu. Adab yang difahami dalam Islam adalah
pancaran pelaksanaan konsep ilmu yang benar dalam masyarakat. Adakah para sasterawan
negara ini mencerminkan hakikat ilmu seperti yang diajarkan dalam Islam? Dengan
amat terpaksa, mereka mengaku memang tidak mencerminkan hakikat ilmu itu kerana
para sasterawan kita bukan ulama. Tidakkah ini satu hujah yang amat bodoh?
Kalau mereka ulama, tentulah mereka tidak akan menulis karya sastera yang
hanyut dalam khayalan fantasi yang mengarut itu. Anda salah, bantah mereka.
Tidakkah HAMKA juga seorang ulama? Dia menulis novel cinta, novel kritikan
masyarakat. Anda betul, kita beri peluang kepada mereka. Tetapi HAMKA terkenal
sebagai seorang ulama dan ahli tafsir Quran, bukan sebagai seorang sasterawan.
Berani anda berikan gelaran sasterawan negara kepada penulis seperti HAMKA jika
terdapat di Malaysia? Kalau sudah takut kepada Gagasan Persuratan Baru,
bagaimana anda boleh berani meletakkan ulama menjadi sasterawan negara? Jangan
kuatir, tidak akan ada ulama rela menjadi sasterawan, apalagi digelar
sasterawan negara. Kedudukan itu terlalu rendah, dan terlalu janggal, buat
mereka yang seluruh hidupnya menyebarkan ilmu, bukan fantasi seperti sang
sasterawan. Inilah ajaran budaya kita, tidak meletakkan sasterawan itu lebih
tinggi daripada ulama seperti yang kita lakukan sekarang. Para sarjana akan membantah keras jika para
sasterawan negara ini diktirik; tetapi mereka mendiamkan diri jika yang
dikritik, malah dibunuh (anda lupa Memali 1985?) sekali pun jika itu berlaku kepada
para ulama. Jika anda mahu bukti bagaimana nilai kita sudah berubah, dan berubah
menjadi songsang, maka inilah buktinya. Anda kenal Prof. Syed Muhammad Naquib
al-Attas? Bayangkan bagaimana para sasterawan dan sarjana sastera masih
mengutuk beliau kerana menulis tentang ilmu, tentang konsep adab, dan konsep
keadilan dalam Islam. Hingga sekarang para sasterawan dan sarjana ini menutup
seluruh kesedaran ilmu mereka (jika masih ada) untuk menolak kehadiran Prof.
Syed Muhammad Naquib al-Attas yang anda anggap menyebarkan keangkuhan, bukan
ilmu. Anda mahu saya sebut nama mereka? Tidak perlu. Cubalah bercakap dengan
mereka, para sasterawan dan sarjana ini, anda akan kenal siapa mereka.
Sekiranya
anda faham penjelasan ini, anda akan mengerti apabila saya berkata bahawasanya
orang yang menuduh para pengkritik sasterawan negara itu biadab, tidak bersopan
dan sebagainya ... sesungguhnya merekalah yang tidak beradab, biadab dan
sebagainya kerana denggan seluruh keangkuhan dan kejahilan yang ada pada
mereka, mereka menolak bulat-bulat asas peradaban Melayu yang berteraskan ilmu,
adab dan keadilan itu. Selepas mereka mengenal dan terlibat dalam sastera, maka
jadilah mereka tidak beradab dalam konteks tradisi peradaban Melayu itu. Jika
anda renung persoalan ini dengan objektif, dengan kesedaran ilmu yang mendalam,
anda akan tahu betapa jauhnya kesusasteraan telah membawa kita semua
menyeleweng daripada peradaban kita sendiri. Sekarang kita lihat buktinya seperti
yang dibicarakan oleh para sasterawan, para sarjana dan sebagainya, yang
berselindung di sebalik kedudukan rasmi sebagai anggota Panel Anugerah Sastera
Negara yang menulis laporan tentang tokoh sastera yang dipilih untuk dijadikan
sasterawan negara. Saya akan menulis dalam tiga siri untuk membincangkan aspek kebiadaban
dalam kesusasteraan dan bagaimana ini dijadikan nilai tertinggi dalam kedudayaan
Melayu. Tajuknya: kemunculan
sasterawan negara adalah satu penyelewengan budaya yang amat besar dan yang
paling bodoh yang kita lakukan ketika kita seharusnya sudah cerdik.
Mohd. Affandi Hassan,
16 Jun 2014.
No comments:
Post a Comment