Kekacauan
dan kekeliruan yang sedang membanjiri sastera Melayu sekarang memerlukan satu
revolusi pemikiran yang tegas untuk menolak sebarang gerakan yang merugikan
bangsa Melayu dan mencacatkan pembinaan tamadun bangsa. Sebaik saja Anugerah
Sastera Negara bermula dalam tahun 1981, maka terbentuklah secara rasmi Mutual Admiration Club yang akhirnya
melahirkan sekumpulan sasterawan negara dalam satu aliran yang akhirnya membina
Mutual Admiration Club mereka
sendiri, sebuah club yang elitis. Serentak dengan itu, terjadilah dua perkara:
penilaian yang berlebihan (over rated)
terhadap sasterawan negara yang amat sederhana kemampuan intelek dan bakatnya,
yang diperlihatkan mereka dalam karya mereka yang mediocre tetapi diberi pujian tinggi untuk membuktikan para
sasterawan negara ini mempunyai kemampuan intelek dan keupayaan kreatif yang
luar biasa. Anda boleh baca semua ini dalam laporan Panel Anugerah Sastera Negara.
Tetapi anda harus membacanya dengan kritis dan objektif, kerana laporan itu
sendiri mencerminkan ciri-ciri mediocre
para penilai yang menjadi anggota Panel Anugerah Sastera Negara ini. Aspek in
telah saya bincangkan dalam banyak tulisan saya; antara lain sila rujuk Gagasan Persuratan Baru: Pengenalan dan
Penerapan; dan tulisan dalam blog ini sejak tahun 2010 yang kini sedang
diusahakan untuk diedit dan diterbitkan. Kedua, dengan munculnya Mutual Admiration Club ini yang disokong
kuat oleh Panel Anugerah Sastera Negara sendiri, maka bermulalah gerakan
pandirisme dalam sastera Melayu moden dalam usaha memperkukuh kedudukan para
sasterawan negara itu. Beberapa siri seminar tentang “pemikiran sasterawan
negara” dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka untuk kononnya menyerlahkan
“pemikiran” para sasterwan negara ini. Sayangnya, apa yang terjadi bukanlah
penyerlahan “pemikiran” para sasterawan negara, sebaliknya bermulalah sejenis
perlumbaan di kalangan penulis kertas kerja untuk memperlihatkan “kebolehan” akademik mereka menilai
pemikiran para sasterawan negara itu. Hasilnya tidak begitu menggalakkan,
walaupun dalam setiap seminar kita diberi tidak kurang dari 20 buah kertas kerja yang ditulis dari pelbagai
pendekatan Barat, yang pada asasnya tidak membicarakan “pemikiran” para
sasterawan negara, sebaliknya memperagakan penulis kertas kerja sendiri bahawa
dia adalah pakar dalam bidang yang dipilihnya. “Pemikiran” para sasterawan
negara tenggelam dalam kegelojohan ahli akademik memperagakan begitu banyak teori
Barat yang tidak sedikit pun berjaya menyerlahkan “pemikiran” para sasterawan
itu yang diakui sendiri oleh peserta seminar amat miskin atau tidak ada. Menarik
juga apabila Prof. Rahman Shaari ditanya, oleh saya sendiri, apakah “pemikiran” A. Samad Said; dengan
bersahaja dia menjawab “tidak ada”. Mungkin beliau tersilap memberi pendapat
ketika ditanya. Jika ini benar, kita menanti penbetulan yang akan beliau buat.
Kita mahu tahu apakah yang dimaksudkan dengan “pemikiran” dan bagaimana
dijelmakan dalam karya kreatif para sasterawan negara ini. Sehingga sekarang,
yang terjadi ialah seseorang sarjana tertentu menentukan teori yang dia mahu
tonjolkan, lalu mencari beberapa bukti (yang seringkali sangat lemah dan
sengaja diada-adakan) untuk membuktikan “pemikiran” itu muncul dalam teori yang
dipakainya itu. Dia gagal melakukan kedua-duanya: menyerlahkan kehebatan “pemikiran”
sang sasterawan, dan betapa bagusnya teori yang dia gunakan itu kerana
benar-benar menyerlahkan kehebatan pemikiran sang sasterawan. Sebenarnya dia
pun gagal membuktikan teori yang dipakainya itu berjaya menyerlahkan
“pemikiran” sang sasterawan, sama ada kerana memang tidak ada pemikiran, atau
penggunanya sendiri tidak pasti apakah dia benar-benar menguasai teori yang
dipilihnya dan didapati tidak sesuai. Walau apa pun yang terjadi, memang
terdapat haru biru yang hanya menyerlahkan satu perkara, ia itu betapa
miskinnya “pemikiran” sang sasterawan negara.
Apakah
maksud “pemikiran” ketika kita membicarakan sumbangan para sasterawan negara ini? Definisi yang tepat belum lagi dikemukakan
oleh mana-mana ahli akademik yang
menulis tentang “pemikiran” sasterawan negara. Secara umumnya “pemikiran”
membawa maksud tema-tema yang sering
dijadikan persoalan dalam karya sasterawan negara. Jika perspektif ini diterima,
maka kita dapati hampir semua sasterawan negara mengemukakan tema yang sama.
Kenyataan ini telah dibuktikan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan
mereka, bermula dari “pemikiran” Keris Mas hingga kepada sasterawnan negara
terbaru. Anda boleh baca mana-mana laporan yang telah diterbitkan, temanya
adalah sama, iaitu mengenai peristiwa yang sering terdapat di dalam masyarakat,
sama ada yang tempatan mahu pun yang di luar negeri andainya ada sasterawan
negara mempunyai pengalaman di luar negeri.
Yang tidak nampak di sini ialah sebarang pemikiran yang jelas mengenai
sesuatu masalah dalam negara atau masalah manusia sejagat. Contoh: jika Iqbal
menjadikan cinta Ilahi sebagai asas pemikirannya dalam syair-syairnya, untuk
membina peribadi yang kuat yang berupaya “merenggut langit angkasa,” maka tidak
seorang pun di antara sasterawan negara itu boleh dikaitkan dengan satu
falsafah yang menjadi asas penulisan mereka. Kesemua mereka adalah produk
semasa, berbicara tentang burung gagak, tentang seks bebas di luar negeri,
tentang memberi tafsiran “baru” kepada dongeng Melayu dengan mengubah maknanya
untuk disesuaikan dengan emosi penulis yang menghadapi krisis budaya, pendeknya
tulisan mereka mengarah kepada tajuk-tajuk yang biasa mereka alami. Tajuk-tajuk
yang topikal. Dari segi itu mereka tidak
berbeza. Kesimpulan ini boleh dibebatkan, jika anda mahu; tetapi itulah yang
diberi tekanan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka. Kerana
yang ditulis itu begitu biasa, mundane,
berupa pengalaman mentah yang tidak dikonsepsikan dalam acuan pemikiran
tertentu seperti yang ditunjukkan dalam contoh tentang Iqbal tadi, maka tidak
ada di antara sasterawan negara yang luar biasa karya mereka, kesemuanya
bersifat topikal yang tidak pun dianalisis. Contoh: ada yang menulis tentang
masalah moral, seperti dalam novel lucah Shahnon Ahmad, TIVI, tetapi yang disebut
“masalah moral” tidak diteroka dengan mendalam, sebaliknya disandarkan kepada
TV yang menggalakkan maksiat. Kerana itu novel itu menjadi amat naif, cetek,
dan mediocre. Temanya bagus, tentang keruntuhan moral dalam
masyarakat Melayu moden. Jika masalah ini disusur galur dengan mendalam, kita
akan bertemu dengan masalah perdagangan hiburan, keruntuhnan moral para
pemimpin yang menggalakkan perdagangan hiburan itu dengan memberi sokongan
seperti turut sama di dalam program yang bersifat demikiran untuk menyampaikan
hadiah, memberi galakan dalam ucapan perasmian, berjanji akan memberi bantuan
dalam bidang hiburan dan sebagainya. Sekarang timbul persoalan besar: Mengapa
masyarakat turut serta dalam perdangangan hiburan itu? Mereka membeli tiket
yang mahal, membuang masa berjam-jam untuk mengikuti program hiburan yang tidak
sedikit pun bermanfaat kepada mereka. Apakah yang mendorong mereka? Seorang
pengarang besar dan pemikir ulung seperti Shahnon Ahmad tentu dapat memberikan
kita sebuah karya yang padat dengan analisis mengenai persoalan-persoalan tadi.
Mengapa Shahnon Ahmad tidak bebuat begitu? Senang saja: Dia sendiri pun
terbawa-bawa dalam arus hiburan tadi, dan tidak berasa segan untuk ikut serta
dengan menulis karya picisan yang lucah. Bayangkan seorang sasterawan negara
yang dikatakan menjadi “pelopor” sastera Islam di Malaysia, menulis novel lucah
yang mentah, mediocre, naif, cetek
dan anti-sosial dan anti-agama (Islam). Anehnya, karya yang begitu mediocre, mendapat pujian tinggi
daripada ahli akademik kita, sampai ada yang mengatakan inilah sebuah karya
“sufistik”. Ini bukan over rated
lagi; tetapi pujian begini sudah mencapai taraf “sakit otak”! Adakah mereka ini
dua kali lima?
Sekarang
kita sampai di persimpangan yang memaksa kita membuat pilihan: Menerima
kehadiran para sasterawan negara ini sebagaik pilihan terbaik dalam
kesusasteraan Melayu. Atau: kita perlu terlebih dahulu meletakkan mereka dibatu
ujian yang paling kritis untuk melihat sumbangan “pemikiran” mereka yang tidak
dapat diragui lagi. Kita telah mencuba
menilai mereka dengan menggunakan pelbagai teori sastera Barat, tetapi semua
teori itu telah gagal menyerlahkan ketinggian “pemikiran” mereka, sebaliknya
lebih mengusutkan lagi. Dalam seminar terbaru tentang enam orang sasterawan
negara baru-baru ini, kita masih lagi berada di tahap “retorik peragaan” yang
sudah kita lalui dalam seminar-seminar yang lepas. Kita belum lagi membicarakan
sumbangan “pemikiran” para sasterawan negara ini dengan kritis, oleh itu yang
muncul daripada perbincangan yang telah diadakan itu, hanya satu perkara yang
memang jelas, tidak dapat disangsikan lagi, iaitu perihal munculnya Mutual Admiration Club yang telah
dikritik keras oleh Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh sejak tahun 1973 lagi (lihat
tulisan beliau dalam Kritik Sastera di
Malaysia (Kuala Lumpur: Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan, 1973;
terutama sekali halaman 66.) Pemilihan
Baha Zain sebagai sasterawan negara terbaru adalah hasil dari Mutual Admiration Club ini.
Pandangan
kritis Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh dalam tahun 1973 itu perlu direnung
kembali, untuk menilai sejauh mana kita telah maju dalam projek Mutual
Admiration Club ini. Inilah pandangan beliau:
“Sebagai
seorang pengadil, seorang kritikus itu bukanlah manusia yang mudah bertolak
ansur di dalam hal nilai-nilai sastera – yang mungkin dilonggarkan untuk
kawan-kawannya dan diperketatkan untuk musuhnya. Tulisan begini sebenarnya
bukanlah kritikan tapi propaganda: dan ini leluasa sekali pada hari ini. Ada
kumpulan-kumpulan penulis yang saling memuji antara satu sama lain sebagai
ahli-ahli suatu mutual admiration club. Di dalam kumpulan-kumpulan begini
penulis-penulis yang terlalu sederhana kebolehannya dan daya kreatifnya atau
pun fikirannya dipuji tinggi-tinggi dan dibandingkan dengan pujangga yang besar
di Barat. Ataupun dicarinya saja
sifat-sifat yang baik dan dibesar-besarkannya, dan dibutakannya mata penilainya
kepada keburukannya. Kepentingan
kritikan adalah kepentingan sastera dan bukan untuk kritikus itu sendiri atau
teman-temannya. Kita dan generasi akan datanglah akan rugi jikalau kepentingan
perseorangan atau kumpulan-kumpulan kecil ditempatkan di atas kepentingan sastera
dan kebudayaan. Dan ini tidak lebih dari rasuah yang dilakukan oleh pegawai-pegawai
yang rakus dan mencuri wang rakyat. Kita tau apa yang akan jadi kepada negeri yang
ditulari oleh rasuah, dan kita pun tahu apa yang terjadi kepada sastera yang korupsi,
kerana kita sendiri sedang mengalami akibat-akibatnya. Pengarang-pengarang begini bukan saja tidak tenang
dan adil di dalam tulisannya, tetapi sudah melanggar tata-tertib dan nilai-nilai
sastera. Seorang kritikus itu harus mempunyai harga diri yang dia tidak jualkan
untuk sesiapa saja atau tujuan apa-apa pun.”
Pandangan
ini tepat sekali, dan masih berterusan hingga sekarang, malah telah melangkah
lebih maju dengan wujudnya Panel Anugerah Sastera Negara yang menjadi penaung Mutual Admiration Club ini. Barangkali kebanggaan
kita yang terbesar ialah para anggota Mutual
Admiration Club itu para sasterawan negara sendiri. Inilah revolusi pandirisme yang kini menjadi arus
perdana dalam kesusasteraan Melayu.
Mohd.
Affandi Hassan,
10/6/2014
"Jika masalah ini disusur galur dengan mendalam, kita akan bertemu dengan masalah perdagangan hiburan, keruntuhnan moral para pemimpin yang menggalakkan perdagangan hiburan itu dengan memberi sokongan seperti turut sama di dalam program yang bersifat demikiran untuk menyampaikan hadiah, memberi galakan dalam ucapan perasmian, berjanji akan memberi bantuan dalam bidang hiburan dan sebagainya"
ReplyDeleteSy ingat dlm novel Aligupit baca lama dulu, Sdr kemukakan soal ini. Menarik kalau dpt banding Tivi dan Aligupit yg Nampak bawa tema sama (keruntuhan moral dek hiburan yg dikomersialkan pemimpin) tetapi berbeza dr segi analisisnya.. sy teringat macam mana Sdr kiaskan dengan peristwa kehadiran tiang lampu di kg2. Oh, teringat. TK
Osman
USJ
Terima kasih Saudara Osman. ALIGUPIT adalah hadiah istimewa saya untuk bengsa Melayu, tetapi sayangnya mereka tidak faham. Bahagian akhir novel itu, ketika saya gambarkan bangunan indah itu dihiasi dengan bunyi musik yang merdu, yang berasal daripada air longkang. Itulah antara lain contoh stylization of ideas yang selalu saya sebut-sebut. Saudara nampaknya macam pengalaman seorang profesor dari UKM. Kami bertemu disatu majlis perkahwinan. Katanya, dia masih ingat cerita pendek tentang Mak Yam, yang membawa surat anaknya untuk dibaca oleh sesiapa saja. Cerita pendek itu ditulis 1972, menang Hadiah Sastera; tapi dia masih ingat ketika kami bertemu 2003! Seorang lagi, kali ini seorang pegawai tinggi tentera yang sudah bersara, tertawa bila bertemu saya. "Aku masih ingat cerita pendek saudara, Utopia Dukuna, bila pembaca sajak menjerit digigit semut..." Dia terus tertawa. Terima kasih kepada anda semua, antara pembaca saya yang cerdik. Saya ingin dengar daripada para sasterawan pengalaman begini, untuk dikongsi bersama. Janganlah kedekut untuk berkongsi anekdot begini.
ReplyDeleteNota tambahan: Utopia Dukuna disiarkan sekitar 1972 di Mingguan Malaysia. Saya bertemu kawan saya pegawai askar itu sekitar tahun 2000.
ReplyDelete