Friday, June 25, 2010

Kesan Masalah Kognitif ke Atas Penilaian Karya Kreatif

   Kumpulan ini (merujuk kepada ahli akademik yang menjadi penjaja “teori” Barat) nampaknya menghadapi masalah kognitif, sukar memahami konsep-konsep penting dalam kritikan dan tidak mahir menggunakan konsep-konsep itu, misalnya dengan menempatkannya dalam konteks yang sesuai. Kecelaruan ini kelihatan dengan nyata dalam laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Misalnya, dalam Laporan 2009, panel memuji cerita pendek Anwar Ridhwan kerana beralih ke daerah simbolik dan eksperimental, seolah-olah dua konsep itu, simbolisme dan eksperimental, menentukan nilai sesebuah cerita pendek, padahal kedua-dua konsep itu bersifat pencirian, bukan kriteria penilaian. Tidak semestinya yang “simbolik” dan “eksperimental” itu bermutu tinggi dari segi penerokaan idea dan teknik. Diperlukan ukuran lain untuk menentukan yang “simbolik” dan “eksperimental” itu benar-benar bermutu, misalnya dengan menggunakan konsep wacana dan cerita dalam konteks gagasan Persuratan Baru (akan dijelaskan nanti). Dalam laporan itu, pencirian itu pun tidak tepat, kerana dalam cerita pendek “Dunia Adalah Sebuah Apartmen” tidak terdapat apa-apa simbol, tidak juga gaya eksperimental, walaupun Prof. Hashim Awang berkata cerita pendek itu seperti prosa lirik yang puitis (?) dan memakai teknik “stream of consciousness”. Apakah yang eksperimental tentang teknik itu dan apa pula yang simbolik dalam cerita perzinaan itu? Panel menganggap “apartmen” adalah simbol kehidupan moden. Bagaimana? Ternyata penggunaan istilah “simbolisme” itu sendiri kacau, cetek, dan tidak munasabah dengan teknik cerita yang biasa, yang dari segi pengolahan terlalu cetek dan “artifisial” untuk diterima sebagai sebuah karya “simbolik” atau “eksperimental”. Penggunaan”istilah” sewenang-wenang begini tidak mencerminkan apa-apa kualiti dalam karya yang dinilai; tetapi lebih banyak mencerminkan masalah kognitif para penilai sendiri. Inilah yang berlaku dalam Laporan 1991 tentang pensajak Muhammad Hj. Salleh. Ada usaha untuk menjadikannya seorang pensajak intelektual, tetapi hanya dalam kata-kata, tidak dibuktikan dalam analisis dan penghujahan yang mantap. Sekali lagi masalah kognitif itu tertonjol dalam laporan dan juga dalam diri yang dilapor. Inilah yang dipanggil keaiban intelektual yang telah saya perkatakan dahulu.

Masalah kognitif ini makin jelas ketika kumpulan ini cuba memahami gagasan Persuratan Baru, lalu ada di antara mereka berkata jika dalam Persuratan Baru cerita tidak penting, maka apa gunanya menulis cerita pendek dan novel? Yang menjadi masalah bukan konsep wacana dan cerita dalam Persuratan Baru, tetapi pemahaman cetek atau langsung tidak faham konsep-konsep itu, ditambah pula dengan perasaan ingin menidakkan kewujudan Persuratan Baru yang dianggap sebagai suatu ancaman kepada mereka, iaitu ancaman dari segi penilaian yang lebih tepat dan objektif berasaskan konsep wacana dan cerita tadi. Prof. Ungku Maimunah telah memberi penjelasan panjang tentang konsep-konsep ini dalam syarahan perdana beliau dan dalam kuliah MASTERAnya, dengan mengemukakan konsep “ruang naratif”. Konsep ini boleh difahami dengan mudah, sekiranya anda tidak cacat dari segi kognitif, dengan melihat bagaimana ruang digunakan untuk mencapai maksud tertentu. Jika anda masuk ke Dewan Seminar di Dewan Bahasa dan Pustaka, anda akan perhatikan bagaimana kerusi empuk disusun tanpa meja, dengan sebuah podium kecil di hadapan untuk digunakan oleh pembicara. Bandingkan pula jika anda memasuki Dewan Tunku Canselor di Universiti Malaya waktu diadakan peperiksaan, anda akan lihat kerusi dan meja teratur berbaris-baris, dengan keterangan yang jelas bagaimana anda boleh tahu di mana anda akan duduk. Anda tidak perlu keliling dewan itu mencari tempat anda, kerana petunjuknya telah disediakan. Anda akan terus saja masuk ke dewan dan terus ke meja anda jika anda tidak mempunyai masalah kognitif untuk membaca petunjuk yang disediakan. Jika anda berada dalam dewan teater, susunan kerusinya tidak sama dengan yang terdapat dalam dua dewan yang digambarkan tadi; begitu juga jika anda masuk ke dewan muzik orkestra. Dengan penjelasan yang agak bodoh ini semua orang yang ada masalah kognitif akan dapat faham sekarang bagaimana konsep wacana dan cerita itu dipakai dalam konteks ruang naratif tadi. Cerita itu penting, tetapi dalam konteks wacana, bukan dalam konteks penglipur lara. Cerita tidak hanyut kerana wacana akan memastikan cerita itu tersusun, teratur dengan kemas seperti tersusunnya dewan-dewan tadi mengikut fungsi masing-masing. Tetapi dalam konteks Persuratan Baru, penggunaan ruang naratif tadi diberi makna melalui stylization of ideas. Ini telah dicontohkan oleh Prof. Ungku Maimunah dalam kuliah MASTERAnya, Dinamika Pemikiran Sastera Melayu, hal. 122-125, ketika beliau menjelaskan episod penamaan rumah Prof. Awang. Episod kecil itu “kelihatan” terlalu tidak bererti dan remeh jika dilihat dengan cetek tentang perkara memberi nama rumah baru mereka; tetapi jika dilihat dalam konteks stylization of ideas, episod itu adalah kesimpulan penting dalam falsafah hidup Prof. Awang. Isterinya, Aini, melihat rumah besar mereka dalam konteks materialisme untuk bermegah-megah, tetapi Prof. Awang melihatnya dalam konteks kerohanian, satu anugerah Allah Ta’la kepadanya yang cukup istimewa, oleh itu dia harus menjadikannya “istimewa” melalui penjelasan kepada isterinya dalam kutipan pendek itu. Jika anda tidak ada masalah kognitif, dan anda tahu peristiwa Balqis dan Nabi Sulaiman ‘a.s., anda akan faham bagaimana Aini berada dalam keadaan Balqis berada, sehingga dibetulkan oleh suaminya Prof. Awang, seperti kesilapan Balqis dibetulkan oleh Nabi Sulaiman ‘a.s. Demikianlah penggunaan ruang naratif yang dimaksudkan dalam gagasan Persuratan Baru, yang jika difahami oleh para sasterawan, mereka akan melihat “realiti” kreatif dalam konteks yang berbeza sama sekali daripada yang mereka fahami selama ini, iaitu dalam konteks stylization of ideas yang maksudnya ialah untuk memberi makna yang paling mendalam dan tepat dalam pembinaan cerita yang dikawal dengan cermat oleh penggunaan wacana berasaskan ilmu yang benar. Jika masih terdapat sesiapa juga yang menolak gagasan Persuratan Baru setelah memahami penjelasan ini, maka jelaslah beliau menghadapi masalah kognitif yang teruk, di samping boleh diragui pula kejujurannya dan kebersihan hatinya. Perlu diingat, menolak tidak sama dengan tidak bersetuju. Sekali lagi masalah kognitif! [Di atas telah diberi bayangan tentang stylization of ideas ini ketika disebut cerita pendek “Bukan Orang Jahat”.]

Mohd. Affandi Hassan, 25/6/2010.

2 comments:

  1. Salam kunjung dan hormat,
    boleh saya dapatkan email peribadi tuan?

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum warahmatullah

    Tuan Affandi,

    Semoga tuan berada dalam limpahan keberkatan dari Allah Ta'ala.

    Saya memang sudah lama cari buku-buku tulisan tuan apabila buku-buku tulisan tuan yang saya miliki telah terbakar dalam kebakaran rumah ayah saya pada tahun 2000 dahulu. Saya, sahabat-sahabat dan adik lelaki saya adalah peminat tegar tulisan tuan.

    Sehingga kini saya masih lagi mencari mana-mana tempat yang ada jual buku-buku tulisan tuan.

    Kalau tuan tidak keberatan, harap dapat kiranya tuan berikan alamat email peribadi tuan kepada saya juga.

    Terima kasih.

    ReplyDelete