Wednesday, June 23, 2010

Antara Ahli Sihir Firaun dan Panel Anugerah Sastera Negara

Seperti yang diceritakan dalam al-Quran, dalam pertandingan antara Nabi Musa ‘a.s. dengan ahli sihir Firaun, para ahli sihir yang handalan itu (mereka boleh menjadikan simpulan tali kelihatan seperti ular betul-betul) serta-merta tunduk kepada realiti hakiki, kepada kebenaran wahyu, apabila melihat tongkat Nabi Musa ‘a.s. yang dilemparkannya dengan perintah Allah Ta’ala menjadi ular betul dan menelan ular palsu mereka. Ketika itu tidak ada lagi ketakutan di kalangan mereka, walaupun mereka dipotong kaki tangan oleh Firaun. Itulah keberanian intelektual yang paling tinggi, yang hanya lahir di kalangan ahli ilmu yang betul-betul menguasai profesionnya, seperti ahli sihir Firaun itu. Sekarang timbul persoalan: Adakah dalam masa 30 (tiga puluh) tahun itu Panel Anugerah Sastera Negara tidak pernah tercabar untuk melihat segi lain dalam penilaian mereka daripada segi yang biasa mereka pakai? Adakah mereka tidak pernah dicabar untuk beralih daripada realiti semu yang menguasai mereka kepada realiti hakiki yang ditawarkan oleh konsep ilmu yang benar? Adakah mereka tidak tahu menahu adanya konsep ilmu yang benar itu? Semua jawapan kepada soalan ini memperlihatkan keselekehan Panel Anugerah Sastera Negara jika dibandingkan dengan ahli sihir Firaun yang dapat melihat realiti hakiki setelah melihat dengan mata kepala mereka bagaimana ular palsu mereka ditelan oleh tongkat Nabi Musa ‘a.s. yang dengan izin Allah Ta’ala menjadi ular betul.

Perbandingan yang dikemukakan di sini sangat penting kerana perbandingan itu, jika difahami betul-betul, akan membawa perubahan besar kepada ahli PASN, dan dari situ akan bermulalah penilaian karya kreatif dan karya akademik berasaskan konsep ilmu yang benar. Mengapakah ahli PASN sangat takut kepada konsep ilmu yang benar itu? Saya kira mereka bukan takut, hanya mereka tidak tahu kerana sudah dibelenggu oleh konsep ilmu yang difahami di Barat, yang mereka dakap dengan begitu kejap, tidak mahu dirongkai untuk melepaskannya ke laut luas, seperti yang diucapkan oleh salah seorang dari mereka yang menuntut “kita mesti melemparkan pengaruh England, Eropah dan Amerika Syarikat sebagai pusat dunia kita ...” Tetapi setelah dilempar ke laut, mereka terpinga-pinga kerana tidak tahu apakah pusat baru itu. Oleh itu yang dikatakan telah dilempar itu dipungut kembali, digunakan semula dengan lebih gigih. Itulah yang terjadi kepada PASN, masih terus berada di pengkalan lama yang sudah berlumut, licin dan berbahaya.

Mungkin mereka ini tidak pernah dengar nama Ratu Balqis yang terpesona dengan lantai berkilat istana Nabi Sulaiman ‘a.s., lalu disangkanya kolam yang dalam, lantas diselaknya (diangkat) kainnya hingga menampakkan betisnya, tidak peduli lagi kepada aib yang ditanggungnya kerana kesilapannya itu, sehingga dibetulkan oleh Nabi Sulaiman ‘a.s. bahawa yang disangkanya kolam itu hanyalah lantai berkilat hasil kerja seni bina yang tinggi mutunya. Hanya satu ilusi, bukan kenyataan. Dan ilusi itulah yang telah menipu pandangan Ratu Balqis. Adakah PASN juga berada dalam ilusi seumpama itu, sehinngga menganggap teori dan kaedah Barat itulah saja yang betul dan layak dijadikan asas penilaian mereka. Nampaknya begitulah yang terjadi, yang segera mengingatkan kita kepada perempuan Mesir yang mengejek Zulaikha kerana tergoda melihat Nabi Yusuf ‘a.s. yang begitu tampan. Zulaikha menjawab tuduhan fitnah itu dengan mengadakan satu perkumpulan para perempuan Mesir, dengan memberi mereka pisau dan bawang untuk dikupas. Apabila Nabi Yusuf ‘a.s. dibawa di depan mereka, maka mereka tidak sedar lagi mereka telah menghiris tangan mereka kerana begitu tegoda melihat Nabi Yusuf ‘a.s. begitu tampan. Mereka telah dikuasai hawa nafsu. Adakah PASN juga berada dalam keadaan yang dialami perempuan Mesir itu, menghiris maruah mereka kerana begitu terpesona dengan teori dan kaedah kritikan Barat, kepada nilai-nilai Barat yang didakap mereka begitu erat, walaupun perbuatan itu mengaibkan? Keaiban intelektual ini tidak disedari, kerana konsep ilmu yang mereka pegang tidak membolehkan mereka mengetahui bahawa mereka sedang berada dalam keaiban itu. [Keterangan lanjut tentang keaiban intelektual ini diberikan dalam makalah saya yang diterbitkan dalam buku Peradaban Melayu Timur Laut, DBP2005.]

Selagi kumpulan PASN ini tidak berasa aib berada dalam keaiban intelektual dengan mendakap erat teori dan kaedah kritikan Barat yang mereka gunakan selama 30 (tiga puluh) tahun ini, maka tidak mungkin terjadi perubahan. Dari perspektif inilah mereka tidak setaraf dengan ahli sihir Firaun yang cekatan dan tinggi kemahiran sihirnya itu sehingga membuat mereka berupaya melihat kebenaran dan hakikat realiti, yang tidak nampak kepada anggota PASN. Dari perspektif inilah juga maka PASN menjadi benteng nilai-nilai Barat dalam sastera Melayu moden, menjadikan nilai-nilai Barat itu warisan sah sastera Melayu moden, tidak perlu diubah lagi. Oleh itu jika terdapat di antara anggota PASN ini yang mahu melontar nilai-nilai Barat ke laut, atau yang mengaku sudah berbuat salah menggunakan nilai-nilai Barat dalam menilai karya sastera Melayu, maka cakap-cakap seperti itu hanya omong kosong, sejenis ocehan atau idle talk semata-mata, seperti yang sebut oleh Martin Heidegger. [Lihat makalah tentang perkara ini yang tersiar 14 Jun 2010].

Mohd. Affandi Hassan, 23/6/2010.

No comments:

Post a Comment