Sunday, June 20, 2010

Retorik Politik dan Retorik Sastera Sama Saja ...

Dalam dunia politik Malaysia, pembohongan dan penipuan sudah dibudayakan dan menjadi amalan harian yang normal, yang jika dilanggar menjadi tidak normal. Oleh itu, orang politik berlumba-lumba berbohong dan menipu untuk mendapat kedudukan, kuasa, dan kekayaan. Perhatikan gelagat para pemimpin UMNO apabila Menteri Besar Selangor dan Ahli Exco mengisytiharkan harta dan pendapatan mereka, para pemimpin UMNO tidak suka, mengarahkan media supaya tidak menyebut perkara ini, malah perbuatan itu digambarkan sebagai propaganda murahan untuk menipu rakyat. Jadi bagi pemimpin UMNO dan para pengikut mereka, harta tidak perlu diperagakan dengan mengisytiharkannya, kerana kata mereka perbuatan itu bersifat “ria’” (riak, mengada-ada, menunjuk-nunjuk kononnya berakhlak tinggi, padahal maksudnya tidak jujur!). Sebaliknya para pemimpin UMNO memperagakan kemewahan hidup mereka dengan menunjuk-nunjuk dari segi kereta besar, rumah besar, pakaian mahal, percutian ke tempat-tempat istimewa, dan seumpamanya. Jelas betapa kebaikan diputar menjadi keburukan untuk memastikan kejahatan diri sendiri terus terlindung, dan dengan itu pembohongan, penipuan, perampasan harta rakyat boleh diteruskan dengan sokongan rakyat sendiri. Itulah aliran perdana dalam politik Malaysia. Hal yang sama terjadi pula dalam kegiatan kesusasteraan Melayu. Para sasterawan, sarjana, pengkritik sastera dan pembaca yang menyokong mereka menjadi amat marah jika kegiatan mereka diteliti, dipersoalkan dan dianalisis dengan tajam. Bagi mereka, semua itu tidak perlu. Yang perlu dan harus dibuat ialah terus menulis, memuji teman-teman atau kumpulan sendiri. Dilihat dari perspektif ini, maka kelakuan ahli politik tidak ada bezanya dengan kelakuan sasterawan, sarjana dan lain-lain yang tidak mahu diganggu-gugat dengan soalan dan analisis yang akan berakhir dengan penonjolan sebenar wajah mereka. Walaupun ada di antara mereka yang sedar bahawa banyak kesalahan sudah dibuat, tetapi mereka tidak berasa perlu membetulkannya. Wajah buruk ahli politik kini dipakai oleh para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera yang kononnya banyak bercakap tentang perubahan, tentang anjakan paradigma (satu ketika dulu hal ini amat riuh dibicarakan, kini sudah senyap) dan tentang perlunya diwujudkan “teori” sendiri. Orang yang kononnya banyak bercakap tentang perubahan, kini menjadi penentang perubahan, sekiranya perubahan itu tidak menyokong kelemahan mereka. Apa jenis perubahan yang mereka maksudkan? Apa jenis perubahan yang mereka mahu?

Kemunculan gagasan Persuratan Baru membuat ramai sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera tidak seronok lagi, kerana kini sumbangan dan pemikiran (jika ada) mereka boleh dinilai dengan tepat dan objektif dengan menggunakan prinsip-prinsip gagasan Persuratan Baru. Sepatutnya mereka lebih seronok kerana kini sumbangan mereka boleh dinilai dengan tepat dan objektif, dengan itu akan lebih menyerlahkan keunggulan mereka sebagai sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera. Yang lebih penting dari itu ialah terbukanya peluang keemasan yang terbuka luas untuk mengajar dan berbicara tentang sastera dengan lebih teratur dan kemas. Dengan menggunakan gagasan Persuratan Baru, setiap aspek dalam analisis dan penilaian sastera boleh dibuktikan dan dihujah dengan jelas, telus dan objektif, untuk membolehkan sesiapa juga bersetuju atau menentangnya secara ilmiah. Dari segi pengajaran sastera, kaedah ini dijamin akan membuka mata mereka (pelajar dan guru) untuk melihat bagaimana idea dan pemikiran berdialog dalam wacana dan cerita untuk membina keindahan kreatif yang berasaskan konskep ilmu yang benar, yang menjadikan taklif sebagai tunjang kreativiti. Dengan itu karya-karya kreatif akan lebih hidup dan dinamik apabila dicerakin daripada perspektif wacana dan cerita. Guru dan pelajar dijamin akan bersemangat berbicara dan menganalisis karya kreatif apabila diasaskan kepada konsep ilmu yang benar. Konsep taklif yang menjadi asas kreativiti akan menggegarkan daya intelek guru dan pelajar apabila mereka kini akan melihat bagaimana hakikat ilmu, hakikat insan, dan hakikat amal disepadukan dalam karya persuratan berasaskan konsep ilmu yang benar tadi, menggunakan teknik stylization of ideas. Tidak ada lagi agakan, andaian dan segala macam pandangan umum yang tidak berasas. Maksud kesimpulan ini dijelaskan dalam tulisan yang baru lepas ketika kita berbicara tentang asas penilaian dan ukuran yang dipakai oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka.

Mohd. Affandi Hassan, 20/6/2010.

No comments:

Post a Comment