Friday, August 18, 2017

TOLAK KESELEKEHAN AKADEMIK DAN PANDIRISME DALAM SASTERA MELAYU (Bahagian 5)



Pengaruh Barat Dalam Sastera Melayu

Bolehkah kita berkata tiada sastera Melayu moden tanpa pengaruh Barat? Mungkin lebih tepat jika kita berkata sastera Melayu moden tidak akan muncul tanpa pengaruh dari sastera moden Indonesia.  Saya kira kesimpulan ini lebih munasabah, walaupun kita tahu sastera moden Indonesia sendiri menerima pengaruh besar dari sastera Barat. Indonesia lebih beruntung kerana cerdik pandai mereka menguasai bahasa Belanda, Perancis, German, Inggeris, Arab dan lain-lain. Oleh itu mereka membaca karya asing itu dalam bahasa asal. Hingga kini kita ketinggalan terlalu jauh dalam aspek ini. Agaknya, berapa bahasa asing yang dikuasai oleh Sutan Takdir Ali Sjahbana? Belanda. German. Inggeris. Perancis … Di kalangan sarjana yang menulis tentang sastera Melayu, yang saya tahu yang menguasai bahasa Arab, Inggeris, Turki, Urdu, Parsi … ialah Prof. Bukhari Lubis.

Tentulah ideal jika seseorang mengetahui/menguasai banyak bahasa; tetapi jika anda menguasai satu bahasa asing pun sudah cukup andainya anda menggunakannya untuk mendapat ilmu. Setiap bahasa adalah gedung ilmu, apatah lagi dalam bahasa-bahasa moden yang pesat berkembang. Khusus dalam sastera, jika anda benar-benar tekun membaca buku-buku penting yang terdapat dalam bahasa Inggeris, atau yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, maka usaha itu sangat berguna kerana setiap penulis tidak hanya memberi pendapatnya, tetapi memberi pandangan kritis terhadap pendapat orang lain. Dengan itu suatu tajuk yang kelihatan mudah, akan berkembang menjadi satu perbahasan yang sering kali cukup mendalam dikupas sehingga pembaca yang rajin akan dapat pelbagai pandangan terhadap suatu tajuk yang biasa saja sekalipun. Itulah kehebatan sarjana Inggeris atau Barat. Saya tidak perlu memberi contoh, kerana jika anda membaca buku Frank Lentricchia, After the New Criticism, anda sudah dapat “menguasai” berbagai-bagai pendekatan dalam kritikan sastera Barat.  Jika anda cerdik, anda akan bertanya, bagaimana mereka mendapat  sumber ilmu mereka? Jika anda perdalami pertanyaan itu sehingga ke akar umbi, anda akan mula berfikir dengan serius, dan bertanya diri anda sendiri, Adakah ini yang aku perlukan?  Ketika itulah anda akan menyoal dari segi apa bacaan anda itu berguna dan dari segi apa pula hanya akan mengusutkan anda jika anda tidak berhati-hati. Jika anda seorang Islam yang kritis, anda akan mula memberi kritikan anda sendiri terhadap pendapat yang anda dapat dalam teori sastera Barat itu. Dan jika anda bernasib baik, anda akan kembali kepada sumber ilmu dalam Islam dan melihat sastera dan kritikan sastera dari perspektif itu.

Tahu menggunakan ilmu dan maklumat yang kita dapat adalah satu kelebihan yang akan menghindarkan kita daripada terjebak dalam kesesatan ilmiah atau kesesatan akademik sekiranya anda pandai-pandai sendiri menentukan sesuatu, yakni membuat pilihan, tanpa autoriti yang sah. Itulah caranya untuk anda menjadi keliru dan kemudiannya bangga berada dalam kumpulan orang yang kehilangan adab.  Sekiranya anda membaca dengan kritis setiap kertas kerja yang dimuat dalam Sastera Teras Negara Bangsa, anda akan dapati dengan mudah perkara-perkara yang saya kemukakan di sini.  Jika anda bernasib baik, ketika itu anda akan mengerti mengapa saya begitu kritis menilai pandangan dan pendapat yang disogok dalam kertas kerja Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014.

Pada pandangan saya, kita tidak perlu buang ke laut segala pandangan Barat, seperti yang ingin dibuat oleh Prof. Zawiyah Yahya dan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh. Mengapa kita bangga menjadi bodoh ketika kita diberi peluang untuk menjadi cerdik?  Gagasan Persuratan Baru banyak mendidik saya untuk menjadi pemikir sastera yang cerdik, yang mampu menulis karya persuratan seperti Pujangga Melayu, Hikayat Buyung Lurus, Balai Maqamatdan seterusnya. Jika saya mencabar anda untuk menilai Naratif Ogonshoto dari perspektif PB, maka itu hanya satu permintaan yang kecil saja. Permintaan yang lebih besar ialah kita mula dari sekarang membina kembali persuratan Melayu berasaskan konsep ilmu yang benar.  Nampaknya semua sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera tidak mahu perubahan ke arah itu. Mereka dengan keras dan tegas mempertahankan status quo  yang memberi keuntungan kepada mereka, seperti yang mereka tegaskan dalam resolusi Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014.  Tetapi pada waktu yang sama mereka bercakap tentang perubahan dan sebagainya, seperti yang disarankan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka.


Peranan Kritikan Sastera


Adakah kita sudah mempunyai sejumlah pengkritik sastera yang benar-benar berwibawa? Soalan ini tidak pernah ditanyakan, oleh itu jawapannya tentulah sukar terutama sekali jika anda tidak menguasai bidang kritikan yang memang memerlukan anda menguasai teorinya.  Jika anda tidak menggunakan teori tertentu, maka anda bukan seorang pengkritik sastera, sekadar penilai biasa yang sering kali tidak dapat menjelaskan, bila ditanya, mengapa anda membuat penilaian atau kesimpulan tertentu. Seperti yang telah saya tunjukkan dalam beberapa entri, misalnya dalam entri “Keunggulan yang cacatan,”  tanpa suatu teori yang mantap, anda tidak mungkin dapat membaca dan menilai Naratif Ogonshoto dengan meyakinkan. Saya telah memberi contohnya dalam tulisan 

Dr. Mohamad Saleeh Rahamad. Ada lagi beberapa contoh lain, yang anda tentu sudah membacanya (saya tidak mahu sebut di sini, kerana mudah dicari). On second thought, wajar jika saya sebut contoh lain itu untuk menjadi peringatan kepada anda. Misalnya, usaha Mana Si Kana meletakkan para sasterawan negara di atas takhta keunggulan, telah saya tolak dengan penghujahan yang anda boleh patahkan jika anda rasa perlu. Saya pun mahu dengar pendapat anda yang lebih mantap dan lebih ilmiah, oleh itu anda tidak perlu berdiam diri merungut di sana sini, tetapi tidak mampu, atau tidak mahu berkongsi ilmu dengan orang lain. Ini bukan sikap positif seorang ahli akademik.

Tindakan para pegawai di Kementerian Pelajaran menyekat pendekatan alternatif dalam pendidikan sastera, seperti yang saya cadangkan dalam buku-buku saya, telah membantut perkembangan kognitif para pelajar untuk melihat segi lain dalam pendidikan sastera, yang dihidangkan oleh PB. Sepatutnya pada waktu kita sudah berada dalam dunia moden yang terbuka kepada ilmu, kita seharusnya bertindak lebih bijak dan lebih terbuka untuk meneliti alternatif baru yang dikonsepsikan oleh sarjana kita sendiri.  Tidak ada sebab untuk kita gagal memberi peranan positif kepada kritikan sastera dan pendidikan sastera dengan mula meneliti sumbangan pemikir kita sendiri. Hendaknya kita tidak khianati amanah akademik kita dengan menonjolkan pendekatan yang kurang sesuai dalam pendidikan sastera, ketika kita sudah pun mempunyai pendekatan yang lebih baik yang dicetuskan oleh sarjana kita sendiri. Saya cadangkan Kementerian Pelajaran cuba menjenguk pendekatan alternatif yang dikemukakan oleh PB. Kita mempunyai cukup rujukan untuk itu.


Perkembangan Kritikan

Kritikan sastera di Malaysia bergantung sepenuhnya kepada teori Barat. Anda boleh lihat perkara ini dengan mudah jika anda membaca kertas kerja yang membicarakan “pemikiran” (?) para sasterawan negara dalam seminar khusus untuk membincangkan “pemikiran” mereka. Tujuan seminar itu ialah untuk memuji dan mengangkat para sasterawan negara. Seorang profesor sastera pernah memberitahu dalam seminar “pemikiran” A. Samad Said, apa gunanya mengangkat para sasterawan negara jika untuk dikritik. Oleh itu, semua mereka perlu dipuji supaya gelaran sasterawan negara itu cocok dengan hasil kreatif mereka. Kaedah ini telah berjaya memberi gambaran palsu terhadap sumbangan para sasterawan negara, apabila semua mereka didapati berjaya menghasilkan karya yang bermutu dan kaya dengan keindahan bahasa dan berjaya pula mengemukakan tema atau persoalan baru dalam karya mereka, dengan itu memperkaya pengalaman intelektual pembaca.  Adakah ini pendapat yang betul? Saya telah mengkritik pandangan salah ini dalam banyak entri yang disiarkan dalam blog ini, malah telah mengumpul sebahagian daripada entri itu di dalam dokumen yang diberi judul, “Kita Tidak Perlukan Sasterawan Negara.” (setebal 260 halaman.)


Idea Baru dan Cabaran Masa Depan

Satu-satunya idea baru yang tersusun secara sistematik ialah Gagasan Persuratan Baru. Kemunculan Persuratan Baru (seterusnya PB) tidak mengejutkan sesiapa pun di kalangan sasterawan dan sarjana sastera. Bagi mereka perkara biasa saja yang boleh timbul kemudian tenggelam dan timbul yang lain pula.  Tetapi sebaik saja mereka sedar PB mencabar konsep sastera yang menjadi pegangan mereka dan mempersoalkan kewajaran projek sasterawan negara, maka bermulalah perang dingin. Secara siuman hal ini tidak perlu, tetapi kedudukan para sasterawan dan sasterawan negara yang dipersoalkan secara ilmiah, secara akademik, membangkitkan kegelisahan golongan ini. Apakah yang mereka boleh buat? Tidak ada.  Tetapi ini menimbulkan keresahan apabila mereka diberitahu karya para sasterawan negara, yang dianggap mercu kejayaan kreatif di Malaysia, sebenarnya tidak dapat menandingi karya persuratan seperti Pujangga Melayu, Hikayat Buyung Lurus, Balai Maqamat dan lain-lain.  Lalu, tindakan bijaksana yang mereka lakukan ialah mendiamkan diri dan pada waktu yang sama menghalang PB daripada dikenali oleh masyarakat sastera.  Nampaknya mereka berjaya kerana secara rasmi mereka mempunyai kedudukan yang intim dengan pihak berkuasa, yakni Kementerian Pelajaran. Maka berjayalah Naratif Ogonshoto, sebuah karya picisan, diangkat untuk dijadikan teks sastera yang nantinya akan membolehkan para pelajar menggunakan fikiran aras tinggi untuk membaca dengan kritis dan menilai karya agung ini. Saya mengatakan mereka tidak boleh melakukannya, kerana mereka tidak mempunyai alat akademik untuk digunakan dengan berkesan. Segala konsep yang mereka gunakan selama ini sudah menjadi klise, dengan itu hanya berupaya membuat mereka hanyut dalam khayalan ketika menilai sebuah karya kreatif. Tidak ada gigi lagi untuk menggigit secara ilmiah karya kreatif yang dikononkan bernilai tinggi, tetapi sebenarnya tidak jika digunakan pendekatan yang lebih canggih dan terbaru, yakni menggunakan pendekatan PB yang memberi perhatian khusus kepada konsep ilmu yang benar.  Hasilnya adalah yang anda baca dalam entri yang lepas, ketika saya mengkritik Naratif Ogonshoto berasaskan ukuran konsep ilmu yang benar.  Para guru sastera wajar mula mengenali PB kerana dengan menggunakan pendekatan yang dianjurkan oleh PB, anda akan dapat melihat dengan jelas kekuatan dan kelemahan sesebuah karya kreatif. Para pelajar perlu diajar menjadi cerdik sekiranya para guru sastera menggunakan pendekatan PB. Walau bagaimana pun, anda harus berhati-hati, kerana saya diberitahu Kementerian Pelajaran telah mengharamkan, secara tidak rasmi (?) pendekatan baru selain daripada yang sedia ada dan sudah lama digunakan supaya para pelajar tidak menjadi keliru bersama guru mereka yang besar kemungkinan akan menjadi lebih keliru kerana kecetekan pengetahuan mereka tentang kritikan sastera dan penilaiannya. Tetapi saya fikir tidak salah untuk memperkenalkan idea baru ini supaya para pelajar akan dapat menikmati setiap karya kreatif sebagai pelajar yang dapat membaca sesebuah karya dalam mod bacaan intelektual, tidak hanya semata-mata dalam mod bacaan cerita seperti yang mereka lakukan sekarang bersama guru sastera mereka.  Kalau tidak cuba anda tidak tahu kesan positifnya yang amat besar, yang sebenarnya memudahkan anda mempelajari sastera dan dapat membaca dan menilai karya kreatif dengan berkesan.


Kesimpulan Umum

Tiga isu besar yang ingin saya ketengahkan untuk perbincangan seterusnya. Pertama,  mengenai pendidikan sastera yang sangat lemah kerana masih menggunakan kaedah lama yang sudah klise. Saya bersetuju dengan pandangan  sasterawan negara Dato’ Dr. Anwar Ridhwan dalam kutipan yang saya ambil dari tulisan beliau (Sastera Teras Negara Bangsa, hal. 217), tetapi beliau tidak memberi apa-apa jalan keluar. Pada umumnya tulisan beliau dalam buku itu bagus jika dapat dilaksanakan, tetapi tidak dalam konteks lama yang sudah menjadi klise yang sekian lama menghalang adanya perubahan yang benar-benar bermakna.   Perubahan ini hanya boleh terjadi jika idea tentang pendidikan estetika yang saya kemukakan sejak akhir 1980-an yang kemudiannya saya rumuskan menjadi Gagasan Persuratan Baru; tetapi inilah yang ditentang oleh semua sasterawan, sarjana, dan pengkritik sastera. Oleh itu, apakah jenis perubahan yang mereka mahu? Mereka tidak ada jawapannya, tetapi kita tahu yang mereka maksudkan dengan perubahan itu ialah terus mempertahankan status quo yang telah gagal memberi kemajuan yang kita mahu. Kita masih berada dalam dekad kesimpulan 1972. Mana ada perubahan? Tidak ada. Perubahan yang sebenarnya hanya akan berlaku jika Gagasan Persuratan Baru dijadikan landasan untuk membina kembali persuratan Melayu.    

Isu kedua yang penting ialah mengenai ukuran yang kita pakai dalam menganalisis dan menilai karya kreatif dan dalam keterampilan akademik para sarjana dan pengkritik sastera yang amat jelas masih meraba-raba dalam belantara teori sastera Barat yang mereka tidak kuasai dengan mantap. Saya berikan beberapa contoh untuk memudahkan anda memahami isu besar ini. Kerana tiadanya keterampilan akademik itu, maka terjadilah penilaian yang penuh dengan unsur syirik dan unsur pandirisme ketika para sarjana memberi pujian tinggi kepada Naratif Ogonshoto, yang sebenarnya hanya sebuah karya picisan yang tidak bertunjangkan ilmu walaupun pengarangnya memberitahu kita ilmu adalah penting dalam karya kreatif. Dolak-dalik ini adalah jenis warisan Pak Kaduk, Si Luncai dan kawan-kawan mereka dalam cerita jenaka Melayu. Adakah anda masih mahu mengekalkan cerita jenaka itu dalam bentuk moden?

Isu ketiga, perlunya dialog ilmiah antara dua golongan yang berbeza, satu yang mahu mempertahankan status quo walaupun telah gagal memberi kemajuan berfikir kepada masyarakat; satu kumpulan lagi bolehlah dikatakan telah memulai revolusi dalam pemikiran tentang seni dan keterampilan akademik, yang diwakili oleh Gagasan Persuratan Baru.  ITBM dan DBP bolehlah mengadakan Sidang Kemuncak Penulis Malaysia yang kedua, khusus untuk membincangkan tiga isu penting: (1) peranan ilmu dalam karya kreatif, (2) kedudukan teori sastera Barat dalam sastera Melayu, dan (3) masalah pendidikan sastera yang hilang arah dan masih menggunakan teknik pengajaran yang sudah klise.  Sidang kedua ini juga perlu menonjolkan beberapa buah karya (novel atau kumpulan sajak) sasterawan negara untuk dinilai daripada perspektif PB, untuk membuktikan bahawa karya ini juga boleh menyerlah jika dinilai dari perspektif PB. Perkara ini menjadi lebih mudah setelah Prof. Wan Mohd. Noor Wan Daud memperkenalkan konsep “ingkar ilmu” yang boleh digunakan untuk meneliti karya para sasterawan negara ini.    

Akhirnya sebagai catatan sejarah yang penting, saya ingin mengucapkan  terima kasih kepada Puan Rogayah Abdul Hamid yang pernah mengetuai bahagian sastera di DBP, telah mengusahakan penerbitan Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid (diterbitkan oleh DBP 1992; berasal dari makalah panjang yang disiarkan oleh Allahyarham Sutung Umar yang menjadi editor Dewan Sastera ketika itu.)  Puan Rogayah juga menghubungi Prof. Mohd. Kamal Hassan (kini Prof. Ulung Tan Sri Mohd. Kamal Hassan) untuk memberikan pendahuluan kepada buku itu. Ketua Pengarah DBP, Dato’ Dr. Firdaus Abdullah bersetuju menerbitkan cetakan kedua 2005. Sekarang cetakan kedua itu pun sudah kehabisan stok. Buku yang mendapat penghargaan di luar negeri ini kini perlu diterbitkan semula dengan beberapa up-date untuk cetakan ketiga dengan memasukkan berapa perkembangan baru dan konsep baru setelah terbitnya beberapa buah buku yang diterbitkan oleh UKM dengan usaha Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir.  Buku-buku mengenai PB lebih dari memadai untuk membolehkan seseorang sarjana atau sesiapa saja memahami PB dengan mudah. Buku ilmiah seumpama ini tidak ada yang secara khusus membicarakan permasalahan dalam sastera Melayu, kecuali beberapa buah yang berasal dari tesis sarjana dan kedoktoran yang diragui kualiti ilmiahnya. Tak perlu sebut nama dan judul buku, untuk menghormati keutuhan sastera Melayu moden.

Akhirnya, sesiapa juga yang tidak bersetuju dengan PB, kini mempunyai dokumen yang lebih dari mencukupi untuk mengkritik PB secara ilmiah. Sebaiknya, akan muncul karya yang berkualiti daripada para penentang PB, supaya kita semua senang membuat perbandingan.   Masyarakat sastera Malaysia perlu diberi peluang untuk membuat penilaian mereka mana yang genuine dan mana yang  fake dalam perbincangan sastera Malaysia. 

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 
18/8/2017.   

No comments:

Post a Comment