Dalam budaya Kelantan, terdapat satu ungkapan yang amat popular, yang dari segi psikologi menggambarkan dengan indah sekali sejenis kelakuan yang bersifat kekucingan. Ungkapan itu ialah “lembu kenyang”. Saya diberitahu satu kisah lucu akan kehebatan orang bandar yang menjadi sarjana, yang suka daging lebu dan menjadikan sambal daging kegemarannya, tetapi tidak pernah tengok lembu yang sebenarnya, apatah lagi menyentuhnya. Dia suka kurban tetapi tak pernah ada kesempatan untuk ikut sama menyaksikan penyembelihan lembu. Apa reaksinya jika diucapkan ungkapan “lembu kenyang” kepadanya? Tentulah dia tidak sedar temannya yang mengucapkan itu mestilah dari Kelantan dan sedang menyindirnya. Kalau dia tahu, dia tentu tersinggung, kalau pun tidak marah! Pernahkah anda lihat lembu marah? Lembu jantan memang bengis, sebab itu S.Othman Kelantan mengabadikan kebengisan lembu jantan dan jura pelaga lembu dalam novelnya yang terkenal, Juara. Saya tidak pasti sama ada masih ada orang yang membaca novel ini; saya sendiri membaca beberapa muka surat, kurang dari dua muka surat; walaupun saya sering membaca Hikayat Singa Dengan Lembu (Pustaka Antara, 1966) kerana hikayat itu cukup hebat dengan kebijaksanaan dan unsur humornya, yang tidak terdapat dalam Juara. Jangan salah faham; lembu tidak tahu berjenaka, pengaranglah yang melahirkan jenaka tentang lembu. Sila baca cerita yang menarik, “Lembu Masuk Universiti” yang terdapat dalam Pujangga Melayu. Di dalam Balai Maqamat pula, terdapat satu kisah, “Kampung Bahasa Inggeris”. Seronok juga kisahnya, oleh itu kalau mahu tahu bacalah sendiri. Kalau anda tidak tertawa melihat kelucuan lembu di Kampung Bahasa Inggeris itu, anda menghadapi sedikit masalah psikologi yang hingga kini belum lagi diberi nama atau gelaran yang tepat. Mungkin anda mempunyai idea untuk membantu saya memberi nama kepada masalah psikologi lembu di Kampung Bahasa Inggeris itu. Maklumat ini hanya sekadar memberi sedikit gambaran mengenai “pemikiran” dalam karya kreatif. Lembu memang tidak boleh berfikir; tetapi pengarang boleh. Pembaca? Saya yakin semua pembaca karya saya boleh berfikir kerana dalam setiap karya kreatif yang saya tulis, unsur pendidikan estetika itu dimasukkan kerana betapa lucu sekali pun karya itu, maknanya sangat serius. Inilah yang anda dapat dalam mathnawi Jalaluddin Rumi, yang sering saya kutip dalam tulisan saya. Humor adalah pakaian semula jadi para genius. Kita tidak dapat unsur humor ini dalam karya para sasterawan negara, walaupun mereka semuanya genius menurut para sarjana sastera dan Panel Anugerah Sastera Negara. Mereka sendiri, para sasterawan negara, mengaku mereka adalah kumpulan genius yang istimewa, dan salah seorang daripada mereka telah menghasilkan novel paling agung dalam sastera Melayu dan isinya mempunyai “nilai kesejagatan, oleh itu kedudukannya dapat dibariskan dalam jejeran sastera bertaraf dunia”. Mana ada novel sehebat Naratif Ogonshoto! (ini kesimpulan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad.) Satu hari nanti Insha Allah saya akan menulis tentang unsur genius ini di kalangan para genius.
Mengapa
konsep lembu kenyang penting dalam kegiatan sastera? Menurut para sasterawan dan sarjana
(ciritan), sastera Melayu sudah sampai ke satu peringkat yang amat membanggakan
dengan lahirnya 13 orang sasterawan negara, yang menjadi mercu tanda pencapaian
kreatif dalam masyarakat Melayu, yang telah melantun bahasa Melayu yang paling
indah dan paling sempurna isinya dari segi pemikiran. Dengan kejayaan ini, buat apa lagi perubahan?
Maka lahirlah sikap lembu kenyang dalam kegiatan sastera apabila semua
sasterawan dan sarjana (ciritan) menumpukan perhatian mereka kepada Mutual Admiration Club dengan
memperkukuh kedudukan mereka di kincir air seperti yang dilakukan keldai yang
ditutup matanya untuk berpusing-pusing dengan bangga mengelilingi kincir air. Inilah yang anda lihat dalam buku Sastera Teras Negara Bangsa (ITBM 2014).
Kalau betul sangkaan para sasterawan dan sarjana ini, maka sudah tiba
waktunya kita menulis sejarah kejayaan para sasterawan ini, satu kajian
mendalam dari segi pemikiran para sasterawan negara dan perkembangan teknik
baru dalam penulisan kreatif di Malaysia.
Tidak adakah sarjana ulung kita yang berupaya mengerjakan projek penting
ini? Dari segi bahan dan idea, tidak sukar untuk mendapatnya kerana sejak tahun
2010 blog ini telah memberikan berbagai-bagai pandangan kritis tentang sastera
Melayu yang boleh dijadikan bahan kritikan dan sanggahan. Satu perkara yang
kita mahu tahu dengan pasti, adakah kita telah melepasi kesimpulan 1972, atau
masih belum berubah? Kita tidak mungkin
membuktikan kesimpulan 1972 itu salah dengan sikap lembu kenyang.
Kita juga
mahukan kepastian secara ilmiah benarkah Naratif
Ogonshoto itu sebuah karya paling agung dalam sastera Melayu? Kepastian itu
tidak ada, kerana yang kita dapat hanya andaian bombastik yang mengarut,
seperti yang dilontarkan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dan lain-lain penulis
yang menulis kertas kerja dalam Seminar Pemikiran Sasterawan Negara Anwar
Ridhwan. Terdapat percanggahan fakta dan
percanggahan tafsiran serta percanggahan dalam penilaian yang memerlukan
analisis, sekiranya kita betul-betul percaya para sasterawan negara ini lebih
unggul daripada para ulama dan cendekiawan kita sehingga mereka perlu diberikan
gelaran istimewa itu dan gelaran itu mesti disebut setiap kali kita menyebut
nama mereka, seolah-olah melebihi kedudukan para Brahmin. Sukar juga untuk
menerima bahawa para sasterawan negara ini lebih tinggi kedudukannya daripada
para ulama dan para Brahmin. Oleh itu, kita perlukan penjelasan secara
akademik. Tidak ada gunanya kita
bersikap lembu kenyang hanya untuk membohongi masyarakat dan membohongi para
pelajar yang membaca karya para Brahmin sastera ini.
Pendidikan
kesusasteraan di Malaysia tidak saja sangat lemah dan kacau, tetapi juga
mengekang para pelajar dari berfikir sehingga berupaya memberi pendapat yang
kritis. Kementerian Pelajaran dikatakan
memperkenalkan kaedah berfikir aras tinggi, tetapi konsep ilmunya tidak jelas,
malah tidak diberi penekanan yang sewajarnya. Oleh itu, pelajar tidak bebas
menggunakan maklumat baru yang diberikan oleh Gagasan Persuratan Baru (PB) yang
memberi kaedah membaca, menganalisis dan menilai karya sastera secara
sistematik. Sikap lembu kenyang para
pegawai Kementerian Pelajaran menjadi penghalang kepada perubahan dalam
mempelajari sastera; malah mereka hanya menerima teori Barat secara melulu,
tidak ada kepercayaan kepada kaedah Malaysia sendiri malah menentang sebarang
perubahan yang akan membolehkan para pelajar berfikir.
Sudah jelas
bahawa sikap lembu kenyang ini membantut perkembangan intelektual dalam
masyarakat, terutama sekali di kalangan pelajar yang berminat dalam
kesusasteraan. Dosa intelektual ini
ditanggung bersama oleh para aktivis sastera yang memegang jawatan dalam
badan-badan penulis peringkat negeri dan daerah, terutama sekali peringkat
kebangsaan seperti GAPENA dan PENA.
Malah salah satu faktor yang menggalakkan sikap lembu kenyang ini ialah
kemunculan para sasterawan negara. Selain mereka sendiri bersikap lembu
kenyang, para penyokong dan pengikut mereka juga bersikap lembu kenyang dengan
menjadikan para sasterawan negara ini Brahmin sastera yang tidak boleh
dikritik. Semua gejala tidak sihat ini
boleh dilihat dengan jelas dalam kertas kerja yang dibentangkan dalam sidang
Kemuncak Penulis Malaysia 2014, yang telah saya bincang dalam beberapa entri
dalam blog ini. Seorang tokoh besar
dalam sastera Melayu yang diiktiraf seperti itu dalam sastera Melayu oleh para
pengikutnya ialah Mana Si Kana yang menerbitkan sebuah buku, Sasterawan Negara di Takhta Keunggulan. Tokoh besar golongan lembu kenyang ini cukup
berjaya dalam usahanya mengangkat para Brahmin sastera ke mercu pandirisme.
Saya telah mengumpul tulisan mengenai perkara dalam satu dokumen berjudul, “Teksdealisme
Lambang Pandirisme Dalam Kritikan Sastera Melayu”. Dokumen 92 halaman ini memuatkan beberapa
entri penting, antaranya yang bertarikh
22/5/2015, dengan catatan yang berbunyi, “Tulisan ini berupa pendahuluan
kepada kumpulan kritikan saya terhadap teksdealisme Mana Sikana yang telah
menghanyutkan kritikan sastera Melayu dalam lautan pandirisme.” Entri lain yang
mungkin menarik minat anda bertarikh, 19/3/2015; 19/4/2015; 26/4/2015; 1 Jun
2015 yang tajuknya menjadi tajuk dokumen ini.
Saya perlu menyebut satu perkara yang cukup ironik mengenai kumpulan
tulisan ini. Kita melihat betapa bisingnya kumpulan lembu kenyang ini yang
tidak mahu diganggu ketika mereka sedang mengunyah pandirisme dalam pesta diskusi mengarut
di kalangan mereka. Kerana sudah
terdesak oleh gangguan ketika mereka mengunyah pandirisme di kalangan mereka,
seorang di antara mereka terpaksa memanjat bumbung kilang berkarat untuk
menulis kertas kerja yang menjadi lambang pandirisme dalam Sastera Teras Negara Bangsa.
Pendidikan
kesusasteraan di Malaysia perlu diperkukuh dengan memperkenalkan kaedah yang
mengarah kepada kesuburan intelektual dengan memberi penekanan kepada konsep
ilmu yang benar seperti yang diajarkan dalam Islam. Ini tidak bermakna kita
meninggalkan terus kaedah Barat yang nampaknya sudah menjadi darah daging dalam
sistem pendidikan kita; tetapi penerimaan kita haruslah dalam konteks konsep
ilmu dari perspektif Islam. Jika aspek ini tidak diberi penekanan sewajarnya,
maka para pelajar akan terdedah kepada kekeliruan dalam konsep ilmu yang
mendorong mereka membuat kesilapan untuk menerima karya picisan sebagai karya
unggul, seperti yang terjadi kepada Naratif
Ogonshoto. Kesilapan besar para
pegawai Kementerian Pelajaran terbentang jelas ketika memperkenalkan novel ini.
Para pegawai ini jelaslah tidak tahu menahu tentang ilmu, apatah lagi tentang
konsep ilmu yang benar dan tentang epistemologi. Perhatikan blurb edisi murid ini: “Novel ini merakamkan peristiwa menggunakan
binaan naratif yang kompleks. Kepekaan intelektual penulis yang pelbagai
dimensi ketika mengupas permasalahan masyarakat dunia semasa membuatkan novel
ini sangat menarik untuk dibaca. Ceritanya sangat unik, kreatif dan imaginatif,
mempunyai unsur humor, serta padat dengan unsur sindiran sosial dan politik.
Novel ini boleh dibaca secara selapis tetapi lebih indah jika murid dapat
meneliti perkara tersirat menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi.” Begitu
rimbun dengan retorik peragaan dan pujian entah apa-apa, tetapi kosong dari
makna dan realiti novel itu sendiri, jika dinilai dari perspektif teori Barat
sekali pun, apatah lagi jika dinilai dari perspektif PB. Komen mengarut
seumpama ini samalah mengarutnya dengan novel itu sendiri. Bagaimana pelajar
akan menjadi cerdik dan pintar berfikir, jika mereka didedahkan kepada karya
picisan ini? Mereka hanya boleh diselamatkan, dan boleh diajar menjadi pintar,
jika mereka diajar menggunakan PB dalam teknik membaca dan menganalisis karya
kreatif dan menilai keunggulan pemikiran dalam penulisan kreatif dengan
menggunakan kaedah PB. Prof. Madya Dr.
Mohd. Zariat Abdul Rani telah membuktikan kesilapan para sarjana (yang ciritan)
ketika membaca dan menilai Melati Kota
Bharu oleh A. Kadir Adabi. (Lihat
tulisan beliau dalam, Kedudukan Ilmu
dalam Kesusasteraan: Teori dan Praktis, UKM 2010; disiarkan semula dalam Islam dan Pengaruh Barat Dalam Kritikan,
UKM 2016. Tajuk makalah: “Ilmu dan Penjanaan Ilmu dalam Novel Melati Kota Bharu karya A. Kadir Adabi: Satu Bacaan
Intelektual”.) Bagaimana agaknya Naratif Ogonshoto sekiranya diberi bacaan intelektual dari perspektif PB? Kalau
novel ini sudah diangkat ke peringkat novel terbaik seluruh alam, berilah
peluang untuk dibaca secara intelektual dari perspektif PB. Lebih baik lagi, dan tentunya lebih hebat,
jika dibaca bersama Pujangga Melayu. Any takers?
Jangan ajar
pelajar kita terus menjadi bodoh, ketika mereka sudah boleh diajar menjadi
cerdik melalui pendekatan PB. Apa masalahnya? Penjelasannya dalam catatan di
bawah.
Catatan: Saya menggunakan perkataan
“falsafah” dalam tajuk entri ini, tetapi di dalam teks saya menggunakan
perkataan “sikap”. Adakah perilaku lembu
kenyang ini satu falsafah hidup atau falsafah intelektual, atau hanya sejenis
sikap hidup yang cenderung kepada perbuatan bermalas-malasan sebagai
manifestasi dari sifat kekucingan golongan ini. Adakah anda pasti anda tahu
makna “kekucingan”? Sesiapa yang pernah
dengar perkataan ini digunakan di mana-mana bolehlah beritahu kami. Penting,
untuk membantu para penyelenggara Kamus
Dewan. Ungkapan “lembu kenyang”
wajar dimasukkan dalam Kamus Dewan,
kalau belum lagi. Kini ungkapan ini menjadi amat penting setelah digunakan
dalam konteks perilaku sasterawan negara dan para aktivis sastera. Dulu Kamus Dewan (edisi ke-3) pernah
memasukkan perkataan naif. Dalam
edisi baru masih ada, tetapi nama Mohd. Affandi Hassan dihapuskan. Sungguh naif
kelakuan anda! Ini pun sejenis
manifestasi “lembu kenyang” juga. Bahasa Melayu kaya dengan perkara-perkara
begini; dan kita juga kaya dengan penulis atau sarjana yang naif. Walaupun DBP menghapuskan nama Mohd. Affandi
Hassan dalam kamusnya, kedudukan Mohd. Affandi Hassan tetap cemerlang dalam
perkembangan intelektual dan perkembangan ilmu di Malaysia. Wahh,
sampai sejauh itu orang dengkikan tokoh yang seorang ini! Beri gelaran sasterawan negara kepada beliau,
nanti apa juga dan dari mana juga yang keluar dari beliau pasti akan mendapat
perhatian. Sungguh naif… (sekiranya anda sedar maksud komen ini!). Apakah yang
menghalang para sarjana menjadi lebih cerdik dan betul-betul akademik dalam
tulisan mereka, walaupun mereka terpaksa memanjat bumbung kilang berkarat untuk
dapat menulis dengan kualiti akademik yang tinggi. Selamatkan pelajar kita
daripada terus tertipu ketika mereka sudah dapat dibimbing menjadi cerdik dan
tahu berfikir.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 21 Ogos 2017.
No comments:
Post a Comment