Thursday, August 24, 2017

CABARAN YANG MEMBAWA KEMAJUAN BERFIKIR



Kemunculan buku Pandirisme Dalam Komuniti Dunia telah berjaya menyerlahkan wajah sebenar sastera Melayu yang telah melahirkan 13 orang sasterawan negara.  Siapakah para sasterawan negara ini? Pertanyaan ini hingga kini belum terjawab. Kita tidak tahu siapa mereka sebenarnya. Memang mereka mempunyai nama yang berbeza, tetapi nama hanya panggilan yang tidak memberi apa-apa keistimewaan selain hanya tanda pengenalan yang belum tentu memberikan makna tertentu, seperti misalnya apabila kita menyebut nama Imam Ghazali, Iqbal, Jalaluddin Rumi, Prof. Fazlur Rahman, Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas…  Yang menjadi tanda tanya ialah tidak seorang pun di antara sasterawan negara boleh membicarakan dengan meyakinkan sumbangan tokoh-tokoh ilmuan/ulama yang saya senaraikan itu. Tidak seorang pun di antara para sasterawan negara yang kenal siapa Shah Wali Allah yang menulis salah sebuah kitab terbesar dalam dunia ilmu-ilmu Islam, HujjatulLlah al-Balighah.  Tak seorang pun di antara para sasterawan negara tahu bahawa ajaran Shah Wali Allah telah terkenal di Kelantan sebelum tahun 1930-an lagi, dan hingga kini Tariq Shah Wali Allah masih hidup. Seorang sarjana Belanda, J.M.S Baljon, duduk berbulan-bulan di Kelantan untuk mengenal sejauh mana pengaruh Shah Wali Allah di Kelantan. Tak seorang pun di antara sasterawan negara yang anda kagumi itu tahu bahawa politik Kelantan menjadi dinamik dan berbeza dari politik di tempat lain ialah kerana kuatnya pengaruh ajaran Shah Wali Allah. Sungguh lekeh para sasterawan negara kita yang amat dikagumi oleh orang yang tidak dapat membezakan  keunggulan merak dengan kicau murai yang bising sepanjang hari.

Satu masa dahulu, sasterawan negara Kemala pernah menyindir dengan senyuman manis beliau (orang Kelantan panggil senyuman ikan puyu), “Tidak ada yang original dalam pemikiran Mohd. Affandi Hassan… semuanya diambil daripada pendapat Syed Naquib al-Attas.”  Memang betul,  Mohd. Affandi Hassan tak akan terlawan dengan kegemaran Kemala, yang menurut Panel Anugerah Sastera Negara telah membawanya ke peringkat antara bangsa kerana telah menjadikan percintaan Mark Antony dan Cleopatra sebagai alusi tentang cinta  dalam sajaknya. Menurut pengarang buku yang satu masa dulu sangat popular di Malaysia, Allan Bloom, pengarang The Closing of the American Mind, memberikan komen yang sangat menarik dalam bukunya yang lain,   Love and Friendship, seperti berikut:  “Antony and Cleopatra are enchanted with each other and unabashedly want to have sexual intercourse with each other as much as possible.” (hal. 304). 

Kehadiran mereka dalam sajak Kemala amat dikagumi oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka, oleh itu Panel memberi pujian yang tinggi kepada kecekapan Kemala memilih tokoh ini untuk dimasukkan ke dalam sajaknya.  Kata Panel: “Sebagai penyair yang berjiwa besar, Kemala juga berani menggunakan alusi seperti rujukan kepada Mark Anthony (sic) dan Cleopatra. Perkara ini dilakukannya bukan kerana tidak ada tokoh dalam kalangan penduduk tempatan, sebaliknya, penggunaan alusi ini memupuk renungan tentang hukum hidup yang universal dan lumrah.  … Justeru, alusi daripada berbilang budaya menjadikan karya penyair ini universal. Namun demikian, Kemala tetap bersandar kepada akar umbi Melayu dan ajaran Islam”. (hal. 20, Laporan  Panel 11.)  Adakah Panel bergurau? Menempelak? Menyindir? Komen ini sangat naif, tidak cerdik langsung, sesungguhnya tidak munasabah diucapkan oleh sekumpulan pakar sastera negara Malaysia!  Bagaimana perkara ini boleh timbul dan dalam konteks yang bagaimana tetap menjadi satu misteri dalam kritikan sastera; menjadi contoh yang jelas tentang kesesatan intelektual yang saya maksudkan.

Nampaknya para sarjana, sasterawan dan penilai sastera menghadapi cabaran besar untuk kembali menjadi siuman dengan meninggalkan kesesatan intelektual yang berpunca dari kedegilan tidak mahu menerima hakikat bahawa sumber ilmu adalah al-Quran. Kebenaran, the truth, bagi golongan ini tidak penting, kerana bagi mereka yang penting ialah kepentingan mereka sebagai individu dan kelompok, yakni kepentingan jangka pendek  untuk merangkum dengan rakus dan haloba apa juga peluang yang mereka anggap luas terbuka untuk mereka manfaatkan.   Maka apabila mereka memberi status Brahmin sastera seperti Anwar Ridhwan memberi status kudus kepada resi tua dalam novelnya, terlaksanalah kesesatan intelektual yang kemudiannya melahirkan sastera hogwash  yang mengarut (nonsense) yang kini dilindungi oleh kumpulan Mutual Admiration Club yang memang mempromosikan sastera hogwash itu dalam kegiatan mereka. Cabaran sebenar bukan untuk meneruskan sastera hogwash dengan melaksanakan dengan seluruh kesedaran kesesatan intelektual dalam kegiatan mereka; tetapi cabaran itu ialah untuk menolak sastera hogwash ini dengan meninggalkan kesesatan intelektual untuk menerima hakikat ilmu yang bersumber daripada al-Quran. Itulah cabarannya, yang jika diterima dan dilaksanakan akan meningkatkan kemajuan berfikir dalam bidang penulisan.  Inilah yang kita mahu, untuk kembali menjadi siuman dengan menerima hakikat ilmu yang benar bersumber dari al-Quran.

Hanya dengan menerima cabaran ini sahaja pendidikan sastera yang dilaksanakan sekarang akan dapat menyedarkan para pelajar peri pentingnya memahami konsep ilmu yang benar jika mereka mahu menjadi pelajar yang cerdik dan cekap berfikir, yang sebenarnya tidak dapat diberikan oleh projek “pemikiran aras tinggi” yang kabur dan tidak berlandaskan konsep ilmu yang benar itu.  Antara cabaran besar yang tidak disedari oleh para sarjana, pengkritik dan sasterawan ialah ketiadaan alat analisis yang canggih yang boleh mereka gunakan untuk mengenal pasti masalah dan memberikan penyelesaiannya sekiranya penyelesaian itu diperlukan.  Saya telah mengulang banyak kali bahawa alat analisis yang mereka pakai sekarang, berasaskan kefahaman yang cetek tentang teori sastera Barat, gagal  mengenal pasti masalah dan ini diikuti dengan gagalnya  mereka memberi jalan keluar kepada masalah yang mereka cuba huraikan, seperti yang kita lihat dalam beberapa makalah dalam Sastera Teras Negara Bangsa. Contoh yang saya ambil ialah mengenai wajah sastera yang akan datang. Penulis yang membicarakan tajuk penting ini berpusing-pusing dalam lingkaran syaitan (vicious circle) seperti keldai yang ditutup matanya berjalan beribu batu tetapi tidak keluar dari kincir air yang dikelilingnya. Walaupun usaha keldai itu bagus untuk menaikkan air untuk faedah pertanian, keldai sastera yang berpusing-pusing dalam kekaburan analisis mereka mengusutkan semua persoalan yang kononnya cuba diselesaikannya. Apakah persoalan utama yang mereka perlu kenal pasti dan memberikan penyelesaiannya apabila mereka bercakap tentang wajah sastera masa depan? Apa yang mereka paparkan dalam tulisan mereka tidak memberikan sedikit pun gambaran wajah sastera akan datang, sebaliknya, seperti keldai tadi, mereka hanya mengulang yang sudah ada. Kalau begitu, apa gunanya bercakap tentang wajah sastera yang akan datang? Soalnya amat mudah, dan telah saya ulang beribu kali dalam blog ini, iaitu mereka seharusnya kembali menjadi siuman dengan menjadikan konsep ilmu asas penulisan kreatif diikuti dengan sistem penilaian seperti yang dianjurkan oleh PB. Kalau mereka berebut-rebut menggunakan segala pendekatan Barat, apakah jadahnya mereka tidak jeling pun kaedah yang lebih canggih daripada yang mereka tiru itu? Sekurang-kurangnya mereka tahu makna ilmu dalam penulisan kreatif dan penilaiannya. Tidakkah itu berguna, amat berguna, untuk memulai usaha membina wajah baru dalam penulisan kreatif dengan menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai asas. Tepat sekali kesimpulan kita bahawa apa yang mereka lakukan ialah melanjutkan kesesatan intelektual seperti yang mereka sudah lama usahakan dalam sastera hogwash yang menjadi ikutan mereka dan yang mereka perjuangkan untuk dikekalkan. Adakah ini yang mereka maksudkan dengan perubahan?.

Sikap negatif terhadap ilmu kumpulan Mutual Admiration Club ini boleh dianggap sebagai pengkhianatan kepada perkembangan intelektual dan kebudayaan di Malaysia.  Inilah salah satu faktor mengapa pendidikan kesusasteraan di sekolah-sekolah gagal melahirkan cendekiawan sastera dan budaya yang cemerlang. Yang terbaik di antara mereka pada waktu ini, seperti Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dan sasterawan negara Dato’ Dr. Anwar Ridhwan, hanya terbaik dalam konteks sastera hogwash, sastera yang mengarut.  Betapa pun anda ingin mempertahankan para sasterawan negara dan para penyokong mereka, anda tetap akan gagal kerana mereka sememangnya tidak mencapai standard yang dihuraikan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam kesimpulan 1972 beliau.  Bahawa kesimpulan 1972 itu hingga sekarang belum dicabar dan dibuktikan tidak benar membuktikan betapa tepatnya kesimpulan itu dan betapa mundurnya pula para sarjana sastera yang tidak berupaya menangkis kesimpulan 1972 itu.  Semua ini menjadi bukti betapa kuatnya pengaruh sastera hogwash yang telah melahirkan 13 orang sasterawan negara itu. 

Sastera hogwash yang kini dijadikan arus perdana adalah sastera yang menjadikan pandirisme sebagai falsafah penulisan para sarjana dan sasterawan.  Dalam konteks ini, saya ingin akhiri  entri ini dengan satu kutipan daripada Shah Wali Allah yang diambil oleh Prof. J.M. S. Baljon dalam bukunya, Religion and Thought of  Shah Wali Allah Dihlawi (Leiden: E. J. Brill, 1986) (hal. 131) yang cukup relevan dengan perbincangan tentang kemajuan berfikir dalam sastera Melayu. Kata Shah Wali Allah (seperti yang dipetik dan diterjemahkan oleh Prof. Baljon): “…beware of caring for people who call themselves falasifa.  God has made them to go astray, in spite of their knowledge, and ensnared them in their intellectualism, so that they cannot find a way to escape from it. If you want to go to the heart of things and determine hidden meanings (sirr), their knowledge will be of no use to you. True knowledge is gained from the spring of the shari’a together with pious deeds and seeking proximity to God.”  Anda tidak dapat “proximity” itu dengan mencontohi Mark Antony dan Cleopatra yang dipuji oleh Panel Anugerah Sastera Negara. “Proximity” yang anda dapat adalah jenis Mark Antony dan Cleopatra!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 24 Ogos 2017.

Catatan kecil:  Seseorang memberi maklumat yang agak menarik tentang sastera hogwash.  Katanya, dalam bahasa Melayu hogwash adalah “babi berkubang”. Babi berkubang bukan untuk membersihkan diri, sekadar menghilang rasa panas dan memang kegemaran babi berkubang dalam air keruh. Katanya makna ini kelihatan juga dalam sastera Melayu apabila teori sastera Barat yang keruh itu dijadikan panduan para sarjana dan sasterawan. Tetapi makna yang saya pakai bukan dengan maksud itu. Semua kamus Inggeris yang saya rujuk memberi makna hogwash itu “nonsense, rubbish” atau dalam istilah Heidegger “idle talk”. Konsep mengarut yang saya maksudkan dilihat dari perspektif ilmu yang benar. Jika ini jelas kepada anda, tiada masalah, kerana inilah benda-benda yang kita dapat dalam karya para sasterawan negara sekali pun (tetapi tentu saja terdapat juga yang baik-baik, dengan tujuan dan matlamat untuk bermuka-muka, bukan untuk memberi kebijaksanaan seperti yang kita dapat daripada Rumi dan Iqbal misalnya.)  Anda perlu jelas tentang perkara ini supaya tidak salah faham. Kita bercakap tentang ilmu dan kebijaksanaan. Tentang “knowledge and wisdom”. Supaya lebih jelas, anda perlu membaca Pujangga Melayu dan Naratif Ogonshoto dalam konteks ini.  Terima kasih atas perhatian anda.

No comments:

Post a Comment