Friday, August 5, 2016

ADAKAH SAJAK-SAJAK CELOTEH PENTING?

Nota ringkas tentang kemunculan sajak-sajak celoteh penting bukan kerana sajak-sajak jenis itu mempunyai kualiti pemikiran yang tinggi, tetapi sajak-sajak jenis ini menjadi bukti akan betapa pentingnya peranan pandirisme dalam penulisan kreatif dan penilaiannya.  Di kalangan para penulis sajak-sajak jenis ini, mereka amat bangga menulisnya  kerana mereka anggap sajak-sajak celoteh itu mempunyai kelainan yang luar biasa dari segi gaya.  Dengan gaya yang bersahaja, pembaca yang paling tumpul kemampuan kognitifnya boleh memahaminya, seperti orang kampung boleh memahami borak di kedai kopi. Oleh itu sajak-sajak celoteh ini menjadi pilihan untuk dibaca dan digayakan dalam “majlis baca puisi”, walaupun mereka tahu sajak celoteh bukanlah puisi.  Kerana mudahnya sajak-sajak jenis ini difahami, maka kedudukan sajak-sajak ini tidak boleh menandingi pantun-pantun Tukang Karut dalam Dikir Barat yang jauh lebih medalam sindiriannya dan  jauh lebih tajam kritikannya tentang masyarakat walaupun dihidangkan secara lucu dan lawak jenaka.  Perbezaan yang lebih besar dan menonjol ialah para penulis sajak celoteh ini melihat ke dalam diri mereka, membicarakan angan-angan mereka (yang mereka gelar “pemikiran”), manakala pantun-pantun Dikir Barat oleh Tukang Karut adalah kritik sosial yang tajam.  Tukang Karut adalah pelopor seni retorik dalam ucapan yang sangat menarik penggunaan bahasa kiasannya. Perbezaan ini penting ditekankan kerana pada keseluruhannya sajak-sajak celoteh adalah “pujian terhadap diri sendiri” yang melakukan sesuatu yang bagi mereka  sangat bermakna dalam konteks kehidupan individu mereka.  Anda boleh lihat aspek ini dalam sajak “Pulang  Si Tenggang” misalnya.

Majlis baca sajak celoteh ini penting bagi para penulis sajak celoteh kerana di sinilah mereka boleh saling memuji sesama mereka tanpa sebarang gangguan, oleh itu tidak berbangkit sama sekali soal kualiti sajak celoteh. Antara organisasi penulis yang sangat aktif dalam kegiatan ini ialah majlis baca sajak mingguan oleh PENA, yang mereka namakan majlis merakyatkan puisi.  Dalam majlis seperti ini para penulis sajak celoteh akan menggayakan bacaan mereka seperti yang kita selalu lihat dalam program Akademi Fantasia.  DBP sendiri telah mengadakan majlis Akademi Sastera meniru Akademi Fantasia. Satu perkembangan yang menarik dalam program menggayakan sajak celoteh ini ialah para penulis telah berjaya melahirkan beberapa orang penggaya sajak yang hebat, sedangkan Akademi Fantasia baru saja dapat melahirkan seorang tokoh dalam diri Mawi yang popular itu.  Kemajuan ini amat menggalakkan dalam usaha merakyatkan sajak celoteh ini.  Kemuncul sajak celoteh memberi kepuasan yan g tinggi kepada para pembaca sajak celoteh ini, sehingga dijadikan pesta tahunan dengan memberi nama “Deklamasi Sajak Merdeka” dengan pemenangnya diberi gelaran “Deklamator”, satu gelaran yang hebat, walaupun  tidak atau belum lagi seunggul gelaran sasterawan negara.  Mungkin orang tidak tahu bahawa pendeklamator paling ulung di Malaysia pada waktu ini ialah Tukang Karut dalam Dikir Barat. Mereka adalah ahli seni rakyat, yang jauh lebih tinggi nilai seninya daripada para penglipur lara seperti Awang Batil di Perlis, yang telah diangkat oleh Prof. Muhammad Haji Salleh, seorang sasterawan negara, sebagai ikon dalam bidang ilmu dalam  syarahan perdana beliau.  Tetapi dari segi sumbangan kesenian dalam bidang retorik, Tukang Karut dalam Dikir Barat jauh lebih unggul, dan lebih berjasa. Oleh itu mereka wajar dijadikan salah seorang juri dalam memilih deklamator negara ini.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya,  31 Julai 2016.



No comments:

Post a Comment