Bagaimanakah
wajah sastera kita sekarang sejak kita mempunyai sasterawan negara?
Sukar
atau mudah menjawab pertanyaan ini bergantung kepada bagaimana anda membaca
tulisan para sarjana dan sasterawan, yang akademik atau yang kreatif. Tetapi yang lebih penting ialah bagaimana
reaksi anda ketika membaca laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Apakah yang anda dapat daripada laporan itu?
Tidak banyak yang berguna di dalamnya, tetapi yang tidak banyak itu sangat
penting dalam perkembangan budaya ilmu di Malaysia. Penting bukan kerana
bergunanya, tetapi penting kerana tidak bergunanya. Sebenarnya saya sudah kerap mengulangi hujah
saya, tetapi hingga kini belum ada lagi yang membantah atau mengkritik
kesimpulan saya dalam banyak tulisan yang tersiar dalam blog ini dan dalam
buku-buku saya. Kerana tidak adanya
reaksi itu, maka bolehlah kita membuat kesimpulan bahawa para sarjana dan
sasterawan telah menerima keadaan itu sebagai sesuatu yang sepatutnya, dengan
itu authoriti Panel tidak boleh dicabar kerana kedudukan mereka tidak saja
rasmi, mewakili pandangan rasmi, tetapi juga kedudukan mereka sebagai ahli
akademik dan pakar sastera tidak boleh dicabar oleh sesiapa sekali pun, kerana
cabaran itu bermakna kehadiran para sasterawan negara ditolak. Ini tidak boleh
berlaku. Tetapi inilah yang menjadi
masalah, kerana para sasterawan negara ini belum dinilai dari perspektif ilmu,
walaupun sudah banyak kertas kerja ditulis tentang pemikiran mereka. Aspek “pemikiran” ini menjadi amat kabur
apabila kita dapati tidak ada kertas yang betul-betul membahaskan tiga aspek
penting pemikiran: tema asas, seperti Iqbal menjadikan pembinaan peribadi dalam
Islam itu sebagai tema asas; bagaimana tema itu dikembangkan dalam puisi dll,
seperti Iqbal menggunakan dialog dengan para ahli falsahah dunia yang menarik
perhatiannya, seperti Plato, Neitzsche dan lainnya, termasuk bagaimana beliau
menggunakan image al-Quran dalam menyalurkan pemikirannya ; dan yang ketiga
adakah sumbangan beliau sangat bermakna dalam perkembangan ilmu dan gerakan
intelektual dalam Islam, malah secara umumnya secara universal tanpa sempadan
khusus. Siapakah di antara sasterawan
negara yang sudah sampai ke peringkat itu? Kalau belum ada, bagaimana kita
boleh jadikan karya mereka teras negara bangsa?
Andainya para sasterawan negara ini tidak berbeza dengan sasterawan
lain, kecuali gelaran yang diberikan kepada mereka, maka atas dasar apakah ITBM
dan PENA mahu menjadikan sastera teras negara bangsa? Semua ini tidak
dibicarakan oleh mana-mana laporan yang ditulis oleh Panel Anugerah Sastera
Negara. Tidak juga terdapat dalam
mana-mana kertas kerja tentang “pemikiran” para sasterawan negara. Oleh itu,
apabila ITBM dan PENA bercakap tentang hegemoni sastera dan tentang sastera
sebagai teras negara bangsa, adakah mereka bercakap di atas angin, tidak lebih
daripada sejenis “kentut berebus” menurut peribahasa Minangkabau? Jangan-jangan anda sendiri tidak tahu menahu
tentang peribahasa itu? Kalau anda membaca Hikayat
Buyung Lurus, anda akan temui aspek ini yang menjadi bahan jenaka di kedai kopi
apabila di kampung itu terdapat seorang tokoh kentut yang kentutnya sangat kuat
dan busuk pula. Itulah kentut WMD, yang
telah dibuktikan benar dalam kes pemusnahan Iraq oleh Amerika Syarikat dan
sekutunya, yang bermati-matian mengatakan
terdapat simpanan WMD yang besar di Iraq, tetapi kemudiannya didapati bohong
oleh suruhanjaya yang menyiasat tentang perang itu, tertulis dalam The Iraq War Report. (Judul rasmi: The Report of the Iraq Inquiry (The Chilcot
Report). Yang dikatakan WMD itu hanya sejenis kentut berebus saja, tidak
wujud pun. Sebuah negara telah hancur kerananya, dan selepas itu berturut-turut
negara Islam dihancur selumat-lumatnya oleh pengganas dunia yang diketuai oleh
Amerika Syarikat untuk memastikan Israel tidak terancam dan terus kekal
memusnahkan negara-negara Arab, terutama Palestine. Mungkin juga hegemoni sastera yang ditekankan
oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad adalah
dari spesis “kentut berebus” juga. Sekiranya karya para sasterawan negara tidak
sampai ke tahap pemikiran Iqbal, maka kita harus berhati-hati apabila
meletakkan mereka lebih tinggi daripada para ulama dan cendekiawan, dan
kemudiannya menjadikan karya mereka yang picisan dan tidak bermutu itu sebagai
teras negara bangsa. Di mana maruah intelektual kita jikalau kita mempunyai
nilai yang begitu rendah terhadap ilmu?
Jika anda membaca dengan teliti ulasan saya terhadap pandangan Baha Zain
dalam tulisannya, tentang “transformasi sastera,” anda akan melihat dengan jelas betapa
kelirunya sasterawan negara ini tentang konsep ilmu, kerana beliau berada di
luar warisan keilmuan Islam seperti yang saya bahaskan. Tidak ada sebarang
sebab dan alasan untuk beliau dan teman-temannya dalam Mutual Admiration Club
menolak konsep ilmu yang benar, dengan menerima hakikat bahawa sumber ilmu itu
ialah Pencipta seluruh alam dan semua
manusia, bukan para sarjana dalam teori sastera Barat atau Awang Batil seperti
yang ditegaskan oleh Profesor Muhamad Haji Salleh. Ini pun anda tidak boleh faham? Apakah akan jadi kepada tamadun Melayu jika
anda benar-benar percaya sastera layak dijadikan teras negara bangsa? Yang
boleh kita bayangkan ialah kita akan melihat bangsa Melayu berebut-rebut naik
bumbung untuk bermimpi, kemudian turun bersama kertas yang penuh nota untuk
dijadikan buku. Adakah itu satu pembaharuan yang kita tunggu-tunggu? Perkembangan ini hanya mungkin dengan
munculnya 1MDB yang telah memberi badan penulis dan penggiat sastera bantuan
kewangan yang besar. Kita telah berbelanja
besar untuk mengadakan pembaharuan ini, tetapi akhirnya yang kita hidupkan
ialah klise lama yang masih menjadi pegangan sarjana dan sasterawan. Kita lihat
ini dalam cadangan mereka untuk memajukan pembelajaran sastera, satu resolusi
penting dalam SKPM.
Menurut
resolusi itu, di bawah tajuk “Sastera dalam Pendidikan Negara,” disenaraikan 6 cadangan yang strategik,
menurut SKPM, untuk mendinamiskan pembelajaran sastera di sekolah-sekolah. Tetapi tidak satu pun daripada cadangan itu
boleh dianggap strategik, malah semuanya adalah kitar semula klise lama yang
terbukti sudah berjaya menjadikan pengajaran sastera semakin jumud, beku dan
keliru. Apakah yang kita perlukan sebenarnya? Kita perlukan kaedah baru yang akan mendidik para pelajar berfikir
dengan kritis dan kreatif, bukan cara lama yang masih mahu dipertahankan
oleh SKPM yang telah terbukti menjadikan para pelajar membenci pelajaran
sastera kerana tidak mencabar kemampuan intelek mereka dan daya estetik
mereka. Cara lama yang klise itu telah berjaya menyelamatkan karya picisan para
sasterawan untuk diangkat menjadi karya bermutu dengan menggunakan
konsep-konsep yang sudah lumpuh, yang tidak lagi berupaya menyerlahkan
pemikiran pengarang, sebaliknya hanya bercerita di sekitar bagaimana mereka
menulis novel, cerita pendek, atau sajak. Dengan menggunakan konsep-konsep
baru, kononnya, seperti unsur tekstualiti, teks, interteks dan lain-lain,
dengan itu pengarang diberi pujian tinggi kerana menurut para penganalisis sastera,
pengarang telah berjaya menulis karya baru yang bersifat gobal dan sebagainya,
walaupun asasnya, menurut mereka, adalah penglipur lara. Saya telah memberi
bayangan tentang perkara ini dalam entri yang lepas dan dalam lain-lain entri
yang anda boleh rujuk dengan mudah. Yang ingin saya tekankan ialah kaedah lama
yang diberi wajah baru (konon) ini tidak mencabar daya berfikir pelajar, tidak
membuat mereka berfikir dengan kritis. Mereka masih diminta hanya berbicara
tentang aspek cerita dengan memberi penekanan kepada konsep plot, perwatakan,
latar, dialog, permainan (?) bahasa, yang masih dikekalkan ketika mengajar para
pelajar membaca karya sastera. Kaedah ini adalah kaedah yang baik untuk
mematikan daya berfikir kritis para pelajar, kerana mereka diarah ke arah tertentu
seolah-olah mereka adalah lembu yang dicucuk hidung dengan konsep-konsep klise
itu. Oleh itu, apabila mereka membaca sesebuah karya, mereka tidak diberi
peluang untuk melihat bagaimana idea diwacanakan dalam sebuah karya kreatif.
Mereka hanya diberi panduan untuk mengulang balik bacaan mereka berasaskan
cerita yang mereka perolehi daripada karya itu. Tidak saja karya itu mati,
pengarangnnya juga lumpuh, tidak diberi peluang untuk menunjukkan ketangkasan
mereka berfikir sebagai seorang pengarang. Maka itulah dikemukakan Gagasan
Persuratan Baru, supaya dinamisme sesebuah karya boleh dilihat daripada
perspektif yang berlainan sama sekali seperti yang disarankan dalam Gagasan
Persuratan Baru. Sudah banyak dokumen ditulis dan dihuraikan tentang gagasan
ini, yang kini sedang disekat oleh para sarjana dan sasterawan supaya tidak
didedahkan kepada para pelajar untuk memastikan karya yang tidak bermutu hasil
karya para sasterawan negara tetap utuh, walaupun sebenarnya tidak bermutu dari
segi pemikiran. Inilah hegemoni palsu yang dibicarakan dengan angkuh oleh Dr.
Mohamad Saleeh Rahamad dalam kertasnya. Inilah wajah sebenar sastera Melayu.
Salah
satu tajuk utama yang cuba dibicarakan dalam SKPM ialah “Wajah Sastera
Malaysia: Seharusnya Bagaimana?”, mengemukakan dua kertas kerja. Membaca kertas kerja ini membuat kita berasa
hairan, adakah penulisnya faham tajuk yang diberikan kepada mereka? Tulisan
mereka lebih tepat dimasukkan dalam bahagian bertajuk, “Latar belakang dan Perkembangan
Semasa dalam Sastera Malaysia”. Itulah yag mereka bincang, lebih tertumpu ke
arah mengekalkan status quo yang ada daripada mencadangkan sesuatu yang
benar-benar kita perlukan. Apakah yang benar-benar kita perlukan? Kedua-dua penulis kertas ini takut untuk
menyatakan dengan tegas, atau memang tidak tahu apa yang kita perlukan itu.
Adalah lucu untuk kita bercakap tentang sasterawan sebagai golongan pemikir dan
pembina budaya ilmu, kalau para sarjana tidak jelas apakah yang dimaksudkan
dengan aspek pemikiran itu, dan bagaimana dijelmakan dalam karya sastera.
Masalah ini telah saya bincang berulang kali, malah dalam entri ini pun saya
sentuh ketika membicarakan tentang pegajaran sastera di sekolah-sekolah dan
universiti. Itulah yang kita perlukan pada waktu ini: membina persuratan yang
dinamik berasaskan konsep ilmu yang benar. Konsep sastera seperti yang difahami
sekarang, yang difahami oleh dua orang penulis ini, adalah konsep yang kabur,
yang telah megelirukan dunia akademik dan dunia intelektual kita. Ini yang
perlu kita bincangkan dengan jelas, bukan hanya sekadar menonjolksan pretensi
intelektual yang naif dalam retorik peragaan yang menjemukan, tidak ada
pemikiran. Tidak saja sasterawan perlu mewacanakan pemikiran mereka, seperti
yang saya contohkan dalam ketokohan Iqbal; para sarjana pun, malah lebih lagi,
harus muncul sebagai golongan pemikir yang boleh memberi sumbangan, tidak hanya
sekadar bercerita. Kita sudah bosan mendengar cerita daripada sarjana kita.
Kita mahu pemikiran mereka yang dikonsepsikan dengan jelas. Inilah kegagalan
kita yang menjadi kebanggaan kita, yang menjadikan perbincangan tentang sastera
hanya untuk mengekalkan status quo yang sudah sekian lama mengelirukan kita
semua.
Jika
kita benar-benar serius untuk membincangkan aspek wajah sastera Melayu masa
depan, kita harus melihat berkembangannya. Kita harus menjelaskan latar
belakang wujudnya masalah ini, tentang peranan Asas 50 yang menentang konsep
ilmu dan mencemuh persuratan Melayu sebagai ketinggalan zaman; apakah kesannya
terhadap perkembangan selepas itu; kita lihat merebaknya idea Marxis dalam
sastera Melayu yang menjauhkan lagi sastera dari perspektif kerohanian dan
ilmu; dan seterusnya masa kini, apa yang sudah kita lakukan dan adakah kita
sudah kenal pasti masalah kita itu. Sesiapa juga yang ingin berbicara tentang
wajah sastera Melayu, perlu bersifat adil kepada ilmu dan perlu tahu
perkembangan intelektual dalam bidang penulisan dan bagaimana perkembangan itu
melahirkan kekeliruan yang sedang kita hadapi. Sudahkah ada jalan keluarnya? Jika
kita meneliti kertas kerja ITBM itu kita tidak menemui jawapan positif, malah
yang jelas mereka tidak mahu adanya jawapan positif itu untuk terus melindungi
para sasterawan negara dan sastera Melayu moden dalam wajah Asas 50 yang
anti-ilmu. Apa yang berlaku pada waktu ini ialah meluasnya ciri-ciri dan
unsur-unsur ‘iwajan dalam
perkembangan intelektual Malaysia.
Nampaknya kecenderungan sekarang ialah untuk meneruskan dengan lebih
gigih lagi perspektif ‘iwajan dalam perkembangan intelektual Malaysia.
Mungkin
kita perlu memberi perhatian serius peringatan Prof. Matthew L. N. Wilkinson
dalam bukunya, A Fresh Look at Islam in a
Multi-Faith World: A philosophy for success through education, yang membuat
penegasan ini: “The natural-social signs
(ayat) are objectively real – night
follows day (Q: 7: 5), death follows life objectively for all – and yet the
meanings of the ontology of the universe at the level of the empirical, the
actual and the real do not disclose themselves without reflection, hard
intellecutal work and spiritual purificaton of the eye of the heart, as well as
the availing oneself to a range of interpretative possibilities at social and
individual, emotional and spiritual levels. The application of the criteria of
reasonableness and of the probabality of truth is a necessary part of understanding of the relationship between
the universe and the Creator. This proces of spiritual judgemental rationality
opens up the possibility of transcendental understanding both within the self
and in communication with other people and with God. Critical rationality is a
key component part of Qur’anic belief and sets up the conditions for the living
connection of principle with context.” (hal. 63.)
Untuk
memudahkan anda memahami kutipan ini, lihat seterusnya kutipan ini: “Seriousness [in religion] is evidenced
Qur’anically by the fact that belief and practice enjoy an intrinsic and
inseparable relationship in the Revealed Text. The phrase used to characterized
believers, ‘Those who believe and
do right acts (Q. 2: 82-83), is the most repeated of all
Qur’anic refrains. The Arabic pronoun for ‘and’ (wa)
in this characterization indicates an intrinsic partnership, not an extrinsic
relationship. That is to say, belief and right action in the Qur’an exist in a
relationship of essential mutual interdependence.” (hal. 44).
Dua
kutipan yang sangat cantik, yang akan membolehkan anda memahami mengapa konsep ilmu yang benar itu amat
penting difahami dan dipraktikkan.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 20/8/2016.
Saya anjurkan pembaca blog ini membaca dengan teliti dan tekun buku Wilkinson itu. Sangat penting untuk memahami bagaimana Islam dihidupkan dalam dunia moden. Dengan membaca buku ini, anda akan faham mengapa saya terjemahkan Persuratan Baru kepada Genuine Literature. Genuine merujuk kepada konsep ilmu yang benar. Bolehkah anda kaitkan ini dengan kategori "karya persuratan" yang berbeza daripada karya sastera. Mana kah yang perlu kita utamakan? Jika anda pilih yang kedua, kita mahu dengar hujah-hujah anda.Jika anda pilih yang pertama, anda akan faham mengapa saya mengkritik pelantikan sasterawan negara. Senang, bukan? Tahniah
ReplyDelete