Sunday, August 14, 2016

PENGGUNAAN KONSEP DAN ISTILAH YANG MENGELIRUKAN DALAM SASTERA MELAYU (Bahagian II)

Kumpulan yang mula menggunakan kekeliruan ini sebagai standard dalam kritikan sastera ialah Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporannya.  Hingga sekarang mereka tidak sedar, atau terus bergelumang dalam kekeliruan ini kerana mereka berpendapat kedudukan mereka sebagai pemilih “sasterawan negara” memberi mereka authoriti untuk memesongkan kebenaran.  Saya tidak perlu memperincikan perkara ini  kerana saya telah menulis banyak sekali dalam blog ini membincangkannya. Sekadar untuk memberi gambaran betapa kelirunya kumpulan pakar sastera ini dalam penilaian mereka, saya akan memberi beberapa contoh yang paling menonjol.

Dalam ucaputama Tan Sri Prof. Mohd. Kamal Hassan di Sidang Kemuncak Penulis Malaysia (SKPM) 2014, belau memberi penekanan utama dan penting kepada persoalan moral dalam pembinaan tamadun dan dalam penulisan.  Masalah moral ini diremehkan dan ditolak oleh Panel Anugerah Sastera Negara ketika membicarakan karya  A. Samad Said.

Panel menolak sebarang unsur moral kerana mereka menganggap moral adalah didaktik dan dari segi gaya mengadungi unsur khutbah. Ketiga-tiganya tidak diperlukan dalam karya kreatif.  Bagi Panel, karya yang mempunyai unsur didaktik adalah karya yang lemah, oleh yang demikian sebarang imbasan yang mereka gelar aspek khutabah dalam penulisan ditolak dengan keras sebagai unsur luaran yang boleh merosakkan teknik karya kreatif itu.  Tetapi mereka menerima konsep tema, yang mereka anggap antara unsur penting dalam penulisan kreatif.  Mereka tidak menjelaskan bagaimana sesebuah karya yang mempunyai tema tertentu boleh melepaskan diri daripada unsur moral, didaktik dan khutbah.  Oleh itu, Panel memberikan pendapat mereka dengan mengatakan tema tertentu tidak penting, malah bagi mereka yang penting ialah teknik menyampaikan cerita sahaja. Dengan itu mereka memuji A. Samad  Said yang cekap merangkaikan cerita pendek untuk dijadikan sebuah novel yang amat menarik dari segi teknik.  Kata mereka dengan yakin, walaupun tidak dibuktikan dengan hujah.

Cara melihat karya dari perspektif Panel adalah cara yang perverse, yang songsang. Inilah pada keseluruhannya cara mereka menilai karya kreatif dalam laporan mereka seterusnya, yang juga boleh kita lihat dengan jelas dalam laporan terhadap Anwar Ridhwan.  Mereka juga memuji Anwar Ridhwan kerana pandai merangkai cerita pendek dalam Naratif Ogonshoto.  Bagi mereka inilah kekuatan novel ini; mereka tidak mempunyai pengalaman sastera yang meyakinkan bila memberikan pendapat yang perverse ini.  Merangkaikan cerita bukanlah perkara baru, sudah dibuat manusia beribu tahun lagi. Dari segi apa perbuatan merangkaikan cerita itu suatu innovation? Idea karut begini nampaknya mendapat sambutan daripada para sarjana ciritan, seperti misalnya kita boleh lihat dalam ucaputama Prof. Muhammad Haji Salleh ketika membuka seminar “pemikiran” Anwar Ridhwan 2003. (Cuba cari dalam blog ini komen saya tentang komen yang perverse ini.)  Daripada pendapat yang perverse inilah kita mendapat pujian tinggi tentang karya ini, sehigga mencapai klimaksnya dalam penilaian oleh Prof. Madya Dr. Noriah Taslim dalam kertas kerjanya. Apakah yang medorong mereka memberi pendapat yang tidak masuk akal? Pada faham saya, ini terjadi kerana kesan feudalisme intelektual di kalangan sarjana kita, yang berasa mereka mesti memuji tokoh yang telah diberi gelaran, kerana itu merupakan tutuntan budaya feudal itu. Tetapi ini bertentangan dengan tuntutan ilmu.  Menurut analisis Prof. Ungku Maimunah Mohd Tahir dalam aspek ini, semua ini terjadi kerana kelalaian para penilai untuk memahami dengan tepat ukuran yang mereka gunakan; oleh itu ukuran berkata lain, penilaian mereka lain. (Rujuk tulisan beliau dalam Ilmu Teras Persuratan Melayu (UKM 2016);    Islam dan Pengaruh Barat Dalam Kritikan  (UKM 2016). 

Perbuatan ini diteruskan dengan leluasa dan megah pula ketika menilai dan memberi hadiah sesebuah karya, umpamanya terhadap buku picisan oleh Dr. Norhayati Ab. Rahman, Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia: Satu Bacaan Ginokritik  (USM, 2012).  Buku kajian ini memberi credit yang amat tinggi kepada karya pornografi dan karya erotik dari Indonesia, manakala untuk karya Malaysia pula penulisnya berpura-pura menggunakan feminisme untuk mengangkat fikiran picisan sasterawan yang menjadi pilihannya.  Penilaian ini saya buat berasaskan konsep ilmu yang benar, yang menjadi pilihan (saya agak) sarjana ini sendiri sebagai seorang sarjana Muslim.  Atau jika sekalipun beliau memisahkan konsep ilmu dengan penulisan kreatif yang bersifat cerita, tesis beliau tetap tidak boleh dipertahankan secara ilmiah. Ini telah dihuraikan oleh saya dalam tulisan yang lain, dan telah mendapat perhatian dalam analisis mendalam oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam buku suntingan beliau, Islam Feminisme Barat dan Sastera Melayu (UKM, 2013) dan Gender dalam Sastera Melayu (UKM, 2013).  Di Barat sendiri feminisme menjadi ejekan dan malah kutukan, kerana merendahkan darjat intelektual mereka. Antara pengkritik feminisme yang terkenal ialah Camille Paglia, Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson  (Yale Universiti Press, 1990).  Buku ini tak pernah didengar, apatah lagi dibaca, oleh sarjana ciritan Malaysia.  Feminisme adalah lambang decadence dalam kesarjanaan Melayu.  Sekadar memberi anda peluang untuk memahami kesimpulan saya, sila rujuk buku penting ini:  Mimi Marinucci, Feminism is Queer: The intimate connecton between queer and feminist theory  (second edition, 2016; terbit 2010; Zed Books, London.)  Bab 7 buku ini memberi gambaran sebenar tentang feminisme Barat yang ditiru di Malaysia.

 Unsur penglipur lara dalam kesarjanaan Melayu telah dimulai dengan hebat di Malaysia dalam syarahan perdana Profesor Muhammad Haji Salleh, yang memilih seorang Awang Batil dari Perlis sebagai tokoh yang disetarafkan dengan Pendeta Za’ba. Inilah yang dimaksudkan oleh Prof. Syed Muhamad Naquib al-Attas sebagai meletakkan setaraf antara murai dengan merak, yang menjadikan konsep akademik itu sebagai permainan rakyat yang boleh dicapai kecemerlangannya dengan menaiki bumbung kilang berkarat untuk mendapat mimpi yang dijadikan asas penulisan akademik, seperti yang dilakukan beliau ketika membentang kertas kerjanya di Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014. Feminisme adalah sebahagian daripada penglipur lara dalam kesarjanaan Melayu, yang sedikit pun tidak mempunyai asas akademik seperti “pemikiran” Awang Batil yang dijadikan asas syarahan perdana Prof. Muhammad Haji Salleh.  Bagaimana hal ini boleh dibenarkan wujud dalam dunia intelektual Malaysia? Inilah asas yang kemudiannya menjadi ukuran ketika menilai sumbangan kreatif para sasterawan negara. Tidakkah ini satu penyelewengan besar dalam kebudayaan Melayu yang sedia kala menjadikan ilmu sebagai teras persuratan?  (Lihat pendapat saya dalam entri bertarikh, antara lain, 1/1/2013; 10/12/2014; 24/6/2014 dan lain-lain).  Hujah-hujah saya dalam beberapa entri ini, secara ironik, disokong oleh Sastera Teras Negara Bangsa  dalam kertas kerja yang keseluruhannya menayangkan dengan jelas sikap anti-ilmu, anti-intelektual, dan betapa mendalamnya pengaruh pandirisme dalam penulisan kertas itu. Ke manakah kita hendak dibawa oleh para sarjana ciritan ini? Dengan menolak ilmu sebagai asas tamadun, maka mereka akan hanya membawa kita semua hanyut dalam kesesatan teori sastera Barat dan lemas dalam lautan ambiguiti yang mereka jadikan asas nilai dan ukuran mereka. Inikah pilihan kita?  Tidak mungkin kita semua sebodoh ini.

Untuk keluar dari kandang pandirisme yang menjadi pilihan sarjana ciritan dan sasterawan picisan kita perlu kembali kepada konsep ilmu yang benar. Gagasan Persuratan Baru memberi jalan keluar untuk itu. Masalahnya ialah para sarjana ciritan dengan membabi buta mengikut telatah perverse Profesor Muhammad Haji Salleh dan Dr. Fatimah Busu menggelar para penyokong Gagasan Persuratan Baru sebagai “anjing kurap.”  Ini tidak menghairankan kerana mereka berada di atas bumbung kilang berkarat berkeliaran bersama tikus-tikus di atas bumbung itu, mencari labu untuk dibaiki. Dengan semangat itulah mereka membaiki sastera Melayu dan dengan galaknya pula membuat resolusi segala macam untuk faedah mereka sendiri, bukan untuk mengembangkan dunia ilmu. Mereka seperti tikus melihat besi.  Akhirnya bertemu padi  lalu berhimpun di kepuk padi.  Tikus tetap tikus walaupun perubahan berlaku di mana-mana.  Tikus tetap makhluk yang opportunis.  Sastera Melayu ramai dihuni oleh kumpulan tikus membaiki labu ini, kerana itu pandirisme boleh hidup dengan subur dan selesa.  Itulah pencapaian kita setakat ini.  Sumbangan para sasterawan negara hanya sebagai penglipur lara moden, seperti yang diakui oleh mereka sendiri, para sarjana dan sasterawan. Lihat ucaputama Profesor Muhammad Haji Salleh dalam seminar “pemikiran” Anwar Ridhwan dan kertas kerja Dr. Noriah Taslim  jika anda mahu bukti. Mereka tokoh besar kesarjanaan Melayu, oleh itu mereka tahu makna apa yang mereka ucapkan. Mereka bangga sastera Melayu moden megungkap kembali cerita penglipur lara untuk dihidangkan ke khalayak dunia.  Itulah jenis “pemikiran” para sasterawan negara.

(Bahagian III akan menyusul).

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 14 Ogos 2014.
`




No comments:

Post a Comment