Sudah banyak
kali saya mengulang penegasan saya bahawa saya menjadi penulis
ialah kerana saya mahu mencerdikkan bangsa Melayu, mengembalikan mereka kepada kegemilangan peradaban yang pernah
mereka bangunkan satu ketika dulu. Saya menulis novel Pujangga Melayu untuk dijadikan peringatan, kalau tidak pun panduan
kepada bangsa Melayu untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat, dengan
keutamaan kepada akhirat. Orang Islam yang ragu-ragu kepada keadilan akhirat
bukanlah orang Islam, kerana itu dua dunia yang berbeza ini dipisahkan dengan
diberi keutamaan kepada kemegahan dunia para sasterawan negara. Bagi para
sasterawan, kemegahan dunia yang paling besar ialah dipilih menjadi sasterawan
negara. Timbul persoalan, mengapa saya menjadi penentang projek sasterawan
negara ini begitu tegas menolak kehadiran sasterawan negara dalam kebudayaan
Melayu? Tidak ada kejujuran dalam
melaksanakan projek ini; malah tercetusnya idea tentang sasterawan negara ini
bermula daripada keinginan untuk memberi
kedudukan istimewa kepada para sasterawan Asas 50. Anda tidak perlu
tanya saya mana buktinya. Anda hanya lihat siapa penerima pertama gelaran sasterawan negara ini. Siapa pula yang menerimanya selepas itu. Tentu
saja dimulai oleh Keris Mas, yang juga orang yang mencadangkannya kepada
Perdana Menteri ketika itu, juga dari Pahang.
Selepas Keris Masa, siapa? Sepatutnya Uthman Awang, tetapi direbut oleh
orang lain. Siapa beliau? Mengapa beliau yang kedua? Keanehan paling pelik
ialah laporan karya untuk sasterawan negara ini hanya 18 halaman. Apa sudah
jadi dengan Panel Anugerah Sastera Negara yang begitu pemalas, atau lebih tepat
tidak cukup bahan untuk ditulis. Mengapa ringkas sangat laporan untuk
sasterawan ini, padahal dia kemudiannya digelar oleh peminatnya sebagai Raja
Novelis Malaysia. Kalau RTM mahu, saya
bersedia menulis skrip drama para sasterawan negara ini. Tapi saya perlu kasi
tahu, skrip itu akan sama dengan skrip Pendekar Bujang Lapok. Mesti ada humor, kerana pelantikan para
sasterawan negara ini adalah lawak jenaka yang paling hebat dalam kegiatan
intelektual Malaysia. Kalau saya tidak
beritahu pun semua orang tahu. Baca dengan kritis buku saya yang serius, Anugerah Sastera Negara Dalam
Kesusasteraan Melayu Moden (Wadi al-Irfan, 2019).
Permainan
silap mata dalam pemilihan sasterawan negara ini sudah dikanunkan, oleh itu bukan sesuatu yang aneh lagi. Yang
aneh barangkali mengapa tidak diberikan setiap tahun, supaya semua sasterawan
yang berada dalam kelompok Mutual
Admiration Club mendapat habuan masing-masing. Kalau perlu bisa saja diberikan kepada dua
orang sasterawan sekali gus, supaya tidak lama sangat menunggu giliran. Saya
kira ini adil, supaya semua dapat merasa. Tetapi di sini terdapat sedikit
masalah, yang boleh kita selesaikan dengan mudah dan berkesan. Kita beri peluang kepada semua sasterawan
yang masih hidup untuk memilih dua atau tiga orang calon, yang akan dikemukakan
kepada Panel Anugerah Sastera Negara. Dengan cara ini, para sasterawan negara
diberi peluang untuk memilih rakan-rakan baru dalam kumpulan mereka. Cara ini sesuai dengan tajuk entri kali ini,
dengan mengubah persuratan menjadi sastera, maka jadilah: Sastera adalah peniruan,
bukan perjuangan…
Tetapi
maksud saya dalam entri ini berbeza, kerana yang saya maksudkan dengan
perjuangan itu ialah mewujudkan satu sistem baru dalam penulisan kreatif dan
kritikan sastera, yang diasaskan kepada konsep ilmu yang benar, dan mempunyai
prinsip yang jelas dalam Persuratan Baru seperti yang dihuraikan dalam buku Gagasan Persuratan Baru, edisi
ke-2. Dalam bidang sastera sistem ini,
jika ada sekali pun, berpandukan teori sastera Barat seluruhnya, oleh itu
kegiatan ini bukan satu perjuangan, sebaliknya hanya satu peniruan semata-mata. Oleh
itu tidak ada perkara baru, kerana semuanya sudah dirasmikan sebagai sistem
dalam sastera Barat, yang tidak mungkin dirombak oleh para sarjana dan
sasterawan Malaysia. Lagi pula mereka
tidak mempunyai kemampuan intelektual dan akademik untuk melakukannya; sebaliknya
kefahaman mereka sendiri pun sangat cetek bila mereka berbicara tergagap-gagap
tentang teori sastera Barat. Sebagai
peniru pun mereka golongan second class
saja, bukan peniru yang kreatif dan original.
Tidak seorang pun para sarjana sastera Malaysia mempunyai kemampuan akademik sebagai peniru untuk
membicarakan teori sastera Barat dengan meyakinkan. Sekiranya ada, silalah beri
contohnya untuk kita nilai usaha itu. Hingga kini saya belum lagi menemui satu
percubaan yang asli dalam peniruan ini, kecuali hasil penyelidikan Dr.
Norhayati Ab. Rahman yang berjaya melahirkan satu teori baru yang dipanggil the aesthetics of adultery, termuat dalam tesis Ph.D. beliau yang telah diterbitkan.
Buku tentang the aesthetics of adultery ini
telah mendapat beberapa hadiah utama dalam bidang akademik, membuktikan usaha
beliau memperkenalkan the aesthetics of
adultery itu mendapat sambutan yang baik dan telah membuat para juri yang
memilih hadiah utama itu amat kagum dengan usaha beliau itu.
Bolehkan
kita berkata the aesthetics of adultery
ini satu perjuangan yang murni dalam bidang akademik di Malaysia? Berasaskan hadiah dan pujian yang diterima
oleh Dr. Norhayati Ab. Rahman kita boleh dengan selamat berkata kalangan
akademik yang bergelar sarjana sastera menerima dengan senang hati teori baru
yang bernama the aesthetics of adultery
itu. Dengan munculnya teori baru ini, tidak ada lagi karya lucah dan picisan
seperti yang kita kenal dulunya, kerana karya begini telah diserap sebagai
sumbangan akademik yang penting dalam teori the
aesthetics of adultery ini. Dr.
Norhayati Ab. Rahman telah memberi beberapa contohnya dalam tesis beliau yang diterbitkan
itu.
Ungkapan
“persuratan adalah perjuangan” itu bukan satu slogan seperti misalnya slogan Asas 50 “sastera untuk rakyat”. Dalam keadaan sekarang, ungkapan “persuratan
adalah perjuangan” itu ditolak oleh para sarjana sastera dan para
sasterawan kerana menurut mereka
ungkapan itu tidak wujud setelah mereka menolak Gagasan Persuratan Baru. Oleh
itu, untuk siapakah seruan “persuratan adalah perjuangan” itu? Seruan ini ditujukan kepada dua buah
organisasi sastera yang penting di Malaysia, DBP dan ITBM, untuk dijadikan program mereka sesuai dengan kewujudan mereka
sebagai organisasi sastera dan persuratan.
Dalam konteks DBP yang akan mengadakan satu seminar kebangsaan dalam
kritikan sastera Jun 2019, ungkapan “persuratan adalah perjuangan” itu sesuai
dijadikan satu tajuk penting sebagai tajuk perbincangan bersama tajuk-tajuk
lain yang akan dibincang dengan serius dalam seminar itu. Menggiatkan perkembangan persuratan adalah
sebahagian daripada program DBP yang tidak boleh diketepikan. Ini adalah program untuk mencerdikkan bangsa
Melayu di samping menggalakkan penerbitan yang bercorak persuratan, yang
diuruskan bersama dalam menggiatkan penerbitan bersifat sastera.
Walaupun
para sasterawan negara akan menentang cadangan ini, mereka tentulah tidak akan
lupa jasa DBP yang telah memilih mereka untuk dilantik sebagai sasterawan
negara, dengan itu hak mereka untuk membantah program kerja DBP tidak timbul,
dan jika sekalipun mereka timbulkan, mereka hanya memburukkan lagi imej mereka
yang sedia buruk di kalangan ahli akademik yang tidak mahu kumpulan ini mengawal corak kegiatan DBP yang ditubuhkan
untuk menggalakkan penerbitan bermutu
termasuk dalam bidang persuratan. Apakah
hak sasterawan negara untuk menolak konsep persuratan? Mereka boleh menolak Gagasan Persuratan Baru,
tetapi ini tidak bermakna mereka berhak untuk menolak konsep persuratan yang
masih terpakai dalam kegiatan sastera.
Lagi pula campur tangan secara terus dalam rangka kerja DBP boleh
dianggap biadab, dan amat dikesali. Tidak wajar sama sekali para sasterawan
negara berkelakuan seperti itu.
Dengan
penjelasan ini, ungkapan “persuratan adalah perjuangan” wajar dijadikan sebagai
sebahagian daripada program kerja DBP, sesuai dengan penubuhan DBP untuk
menjaga bidang persuratan Melayu dan sasteranya. Tidak ada sebab untuk menolak
satu program yang matlamatnya untuk mencerdikkan bangsa Melayu. Usaha untuk mencerdikkan bangsa Melayu ini
tidak kelihatan, malah tidak wujud dalam karya para sasterawan negara. Contoh-contohnya telah saya senaraikan dalam
buku saya Anugerah Sastera Negara Dalam
Kesusasteraan Melayu Moden (2019).
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 3 Mei 2019.
No comments:
Post a Comment