Monday, May 13, 2019

DAKWAH INTELEKTUAL YANG MESTI DITERUSKAN



Jika anda jemu membaca gesaan saya supaya para penulis kembali kepada konsep ilmu yang diajarkan al-Quran, untuk membina tamadun ilmu di negara kita, maka kejemuan itu adalah sesuatu yang positif, membuktikan anda masih mahu membaca blog ini. Sekiranya anda sudah benar-benar bosan, lantas meninggalkan terus perbincangan tentang peranan ilmu dalam pembinaan tamadun, maka keputusan anda itu mempunyai risiko yang besar, sekiranya anda berada dalam kumpulan yang mendatangi masjid setiap Jumaat. Apakah risiko itu anda sendiri lebih tahu, dan bukan urusan saya untuk memperingatkan anda tentangnya kerana saya percaya anda tahu maksudnya. Tugas saya hanya membicarakan dan terus membicarakan peranan ilmu dalam penulisan dan penilaian karya sastera. Kerja ini mudah, walaupun amat sukar untuk meyakinkan para sasterawan dan sarjana sastera bahawa sebenarnya membuang masa sekiranya mereka menolak konsep ilmu yang benar itu dalam penulisan.   Saya tidak ada bangkangan sekiranya anda mahu meneruskan pemujaan terhadap teori Barat setelah didedahkan kepada alternatif yang lebih baik dan lebih akademik melalui Gagasan Persuratan Baru; saya cuma ingin memperingatkan bahawa anda sebenarnya membuang masa sekiranya masih mahu menjadi pengikut teori Barat setelah alternatif yang lebih baik sudah pun ada. Saya tiada apa-apa bantahan sekiranya anda mahu terus membantah PB hanya kerana saya menolak sasterawan negara yang saya anggap sebagai penyelewengan yang jelas dalam kritikan sastera yang menjadi pegangan para ahli Panel Anugerah Sastera Negara.  Sila baca kembali entri bertarikh 9 April 2013 mengenai persoalan penting ini.  Tulisan ini amat penting dibaca kembali oleh sesiapa juga yang berfikiran waras untuk menyelesaikan satu masalah yang rumit dalam kritikan sastera Melayu.  Kerumitan itu berpunca daripada penolakan terhadap konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh al-Quran, dengan al-Quran itu sendiri sebagai sumber ilmu.  (Nota: Sila rujuk YouTube tentang pengaruh al-Quran dalam perkembangan sains moden, dibicarakan oleh  Sabreen Syeed, antaranya terbaru 29/3/2019, “How Islamic inventions changed the world.”)

Masalah ini boleh diselesaikan, sekiranya dianggap penting, degan membicarakan dengan mendalam konsep ilmu yang benar seperti yang dibicarakan oleh Gagasan Persuratan Baru; dan bagaimana pula konsep ilmu itu difahami dalam teori sastera Barat. Saya harap DBP sudi mengadakan satu seminar khusus untuk membicarakan perkara ini, kerana persoalan ini tidak boleh lagi dibiarkan keliru tanpa satu perbincangan serius dalam satu seminar kebangsaan mengenai kritikan sastera.  Saya difahamkan sudah ada sekumpulan penulis muda, termasuk sarjana sastera, yang mempunyai hujah yang menarik dan benar-benar mencabar yang mereka ajukan untuk menolak PB, yang mereka panggil “fatamorgana akademik” yang mengelirukan. Kita perlu dengar pendapat mereka kerana ini penting untuk perkembangan kritikan sastera. Dengan menolak PB, golongan sarjana daripada kalangan anak muda ini akan mengembalikan kedudukan para sasterawan negara di tempat yang sepatutnya mereka berada, walaupun telah ditolak oleh PB sebagai hanya penyelewengan akademik yang menentang konsep ilmu yang benar yang bersumberkan al-Quran. DBP dan ITBM boleh membantu dalam merungkai permasalahan ini.

Adalah wajar untuk memahami mengapa novel War and Peace itu diterima sebagai sebuah novel terbesar dalam sastera dunia. Apakah ukuran yang mereka gunakan untuk membolehkan novel itu muncul sebagai salah satu novel terbesar dunia? Kita perlu tahu ukuran yang mereka gunakan, untuk dapat digunakan dalam menilai novel-novel kita sendiri. Kita pun ingin novel para sasterawan negara itu mempunyai nilai sastera dan lain-lain nilai yang digunakan dalam kritikan Barat, dalam teori sastera mereka.  Persoalan ini tidak selesai selagi tidak ditentukan apakah ukuran yang dipakai dalam teori sastera Barat, dan sejauh mana ukuran itu dapat dicapai oleh para penulis novel Malaysia yang terdiri dari kalangan para sasterawan negara.  Dalam konteks inilah saya mengatakan novel Pujangga Melayu jauh mendahului mana-mana novel dunia, termasuk War and Peace, kerana Pujangga Melayu ditulis berasaskan konsep ilmu yang jelas dan isinya  juga mencerminkan hasil pemikiran yang mendalam dalam kehidupan manusia yang percayakan Tuhan. Supaya perkara ini lebih mudah difahami, saya menganjurkan kepada para sarjana sastera supaya menampilkan mana-mana novel yang ditulis oleh para sasterawan negara yang setaraf dengan War and Peace, dan mempunyai kekuatan kreatif dan kemampuan intelektual yang jauh meninggalkan Pujangga Melayu. Tidak seorang pun di antara para sarjana sastera berani tampil menjawab cabaran ini, kerana mereka tahu tidak sebuah pun novel yang dihasilkan oleh para sasterawan negara itu dapat menandingi War and Peace, apatah lagi menandingi Pujangga Melayu. Kalau begitu, di mana kekuatan karya para sasterawan negara ini untuk melayakkan mereka digelar sasterawan negara. Jika cabaran ini tidak ditangani, maka secara logiknya ternyata karya para sasterawan negara itu tidak bermutu, hanya karya picisan saja. Bagaimana para penulis karya picisan boleh diangkat menjadi sasterawan negara? Tentulah ada sesuatu yang tidak siuman di kalangan para penilai yang kita kenal sebagai Panel Anugerah Sastera Negara itu. Perkara ini telah dibincangkan dengan mendalam dalam buku saya Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (Kuala Lumpur: Wadi al-Irfan, 2019).  Seminar kritikan sastera yang akan diadakan pada 20 Jun 2019 nanti, anjuran DBP, perlu membincangkan perkara ini kerana kita tidak mahu penipuan intelektual dalam kritikan sastera ini berpanjangan. Para sarjana sastera yang terdiri daripada orang muda yang menolak PB tentulah boleh memberikan hujah mereka yang mempertahankan para sasterawan negara. Para sarjana dari golongan anak muda ini tidak boleh bersembunyi di balik sehelai daun lalang, mesti tampil dengan gagah berani mempertahankan kepalsuan yang dijadikan ukuran dalam memilih para sasterawan negara itu.  Inilah antara tugas besar dalam dakwah intelektual yang dimaksudkan itu, untuk menyerlahkan kebenaran bukan untuk menyembunyikan penipuan intelektual seperti yang berlaku sekarang, yang telah dibincangkan dengan panjang lebar dalam blog ini dan dalam buku yang dirujuk itu. Tidak wajar menjadikan penipuan intelektual sebagai asas perkembangan sastera Melayu moden.

Seperti yang diisytiharkan oleh Ketua Pengarah DBP, pemilihan sasterawan negara baru akan diumumkan pada bulan Julai nanti. Apakah ukuran yang digunakan dalam pemilihan itu? Jika masih digunakan ukuran lama yang melahirkan para sasterawan negara yang menulis karya picisan, maka sasterawan negara yang baru ini pun pastilah terdiri daripada penulis picisan seperti para sasterawan terdahulu. Apakah alasan akademik untuk meneruskan pemilihan sasterawan negara yang juga menulis karya picisan? Definisi picisan itu telah dibincangkan dengan jelas dalam blog ini dan dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden, oleh itu tidak sukar untuk menolaknya sebagai definisi yang picisan. Supaya perkara ini difahami dan disedari oleh para peserta seminar kritikan itu, terutama sekali di kalangan para penulis kertas kerja dan pembahasnya, maka buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden itu perlu diedarkan kepada para peserta seminar dan penulis kertas kerja serta pembahasnya.  Jangan biarkan para sasterawan negara ini kekal sebagai sasterawan picisan tanpa sebarang pembelaan yang mantap daripada para sarjana sastera sendiri yang akan dituduh sebagai sarjana picisan saja jika mereka terus menyokong para sasterawan negara yang picisan ini.  Pendeknya, buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden itu perlu ditolak dengan tegas dalam seminar itu, dengan memberikan hujah yang padat, bukan yang picisan!

Ini pun satu tugas penting dalam dakwah intelektual yang dimaksudkan.

Oleh sebab konsep dakwah intelektual ini baru saja diperkenalkan, walaupun sudah lama dipraktikkan, maka perbincangan tentang konsep ini diperlukan supaya kita dapat menentukan ukuran yang jelas yang bila digunakan maka kita melibatkan diri dalam dakwah intelektual ini.  Khusus dalam kritikan sastera Melayu, konsep dakwah intelektual ini perlu digunakan untuk mengelak berleluasanya penipuan intelektual dalam membicarakan karya sastera. Saya telah memberikan beberapa contoh mengenai penipuan dan pembohongan intelektual dalam kritikan sastera ini, yang anda boleh dapat di dalam blog ini dan di dalam buku yang dirujuk di atas.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya,  13 Mei 2019 (tarikh keramat untuk diingati!)












No comments:

Post a Comment