Sunday, May 26, 2019

CUKUPLAH SETAKAT INI …



Cukuplah setakat ini perbincangan saya tentang Pujangga Melayu.  Pembicaraan saya tentang novel Melayu yang berani mencabar kedudukan novel Russia karya Tolstoy, War and Peace.  Tidaklah Melayu malu sangat kerana para sasterawan mereka menulis karya picisan, dengan idea yang juga picisan, dan tekniknya yang picisan.  Pujangga Melayu memberikan mereka maruah intelektual yang gagal diberikan oleh para sasterawan negara. Gelaran sasterawan negara itu tidak langsung mempunyai erti kerana karya para sasterawan negara ini tidak sebuah pun dapat mengatasi Pujangga Melayu.  Demikianlah penipuan intelektual dan penipuan penilaian berlaku dalam kesusasteraan Melayu. Para sarjana dan sasterawan negara dan yang lain-lain berasa sangat megah kerana dapat menipu masyarakat dengan menonjolkan tokoh palsu yang picisan karyanya dan mereka sendiri pun picisan pula pengetahuannya. Kita wajib tolak gerombolan picisan dalam sastera Melayu supaya masyarakat tidak terus tertipu untuk menerima karya picisan yang palsu dari segi ilmu. Tuntutan ini sangat besar, tetapi mesti dilaksanakan jika kita ingin menyelamatkan anak muda dan generasi akan datang daripada  pengaruh palsu yang anti-ilmu ini.

Entri saya seterusnya akan memberi penekanan kepada soal kepemimpinan dalam politik Melayu; soal pendidikan yang berteraskan konsep ilmu yang benar; soal kritikan sastera yang perlu mencabar kepalsuan teori sastera Barat; soal bagaimana PB boleh dijadikan asas penulisan kreatif dan penilaiannya dalam persuratan Melayu, termasuk sastera. Satu perbincangan khusus tentang tiga kategori  karya (karya persuratan, karya sastera, dan karya picisan/erotik dan lucah)  perlu  dimulai secara jujur, untuk menilai sama ada pembahagian itu boleh membantu kita memulai perkembangan baru dalam kegiatan kreatif dan dalam penilaiannya. Kita juga harus membincangkan dengan kritis sama ada pembahagian yang ada sekarang, dengan memberi perhatian yang berlebihan kepada sastera, sebenarnya menyekat perkembangan pemikiran baru dan kaedah baru dalam penulisan kreatif dan penilaiannya. Kita terlalu bergantung pada teori sastera Barat, sehingga kita menjadi hamba kepada pemikiran Barat yang kita tidak fahami dengan mendalam dan dapat melihat dengan jelas kekurangan teori Barat itu yang sebenarnya bertentangan dengan konsep ilmu yang diajarkan kepada kita oleh al-Quran dan ajaran Nabi SAW.  Apa untungnya kita meneruskan keterikatan itu kepada Barat; dan apa ruginya kita jika kita memahami konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh al-Quran dan ajaran Nabi SAW?  Semua persoalan ini memerlukan kita melihat dengan kritis kedudukan persoalan yang kita hadapi sambil menentukan arah yang terbaik untuk kita tuju. Dalam konteks inilah pentingnya kritikan yang paling kritis diarahkan kepada Pujangga Melayu dan karya para sasterawan negara untuk mendapat kepastian mana satu pilihan terbaik dan yang paling tepat.  Tetapi para sarjana sastera dan sasterawan negara sendiri bermati-matian mempertahankan kedudukan istimewa sasterawan negara yang above criticism, tidak boleh dikritik dan tidak boleh disentuh. Inilah Brahmin Sastera, orang suci sastera Melayu yang bersih dari segala kesalahan dan kekurangan. Status ini hanya diberikan oleh orang Inggeris kepada William Shakespeare seorang saja; oleh itu semua sasterawan negara adalah setaraf dengan William Shakespeare tetapi tidak setaraf dengan Tolstoy, kerana karya Tolstoy War and Peace tidak boleh ditandingi oleh mana-mana karya para sasterawan negara yang diangkat menjadi Brahmin Sastera ini.  Tolstoy adalah seorang pengkritik Shakespeare yang paling violent. Saya tidak pasti berapa orang sarjana sastera Malaysia pernah membaca kritikan Tolstoy terhadap Shakespeare ini. Saya hanya ingin membuat catatan kecil, memang patut jika para sasterawan negara ini tidak sukakan Tolstoy kerana tiada sebuah pun karya mereka setaraf dengan War and Peace; tetapi karya itu kata mereka setaraf dengan karya Shakespeare! Tentu anda masih ingat cerita pendek “Sasterawan Negara William Shakespeare”.  Kalau anda membaca Shakespeare dalam konteks konsep ilmu yang difahami dalam Islam, tidak sebuah pun karya beliau boleh diterima sebagai karya bermutu yang setanding dengan karya Tolstoy. Kalau begitu, patutlah para sasterawan negara dan penyokong mereka para sarjana sastera menerima dengan baik sekiranya Shakespeare diberi gelaran Sasterawan Negara! 

Bagaimana pula kedudukan karya saya sendiri? Saya menunggu keputusan yang akan dibuat, atau sudah pun dibuat oleh para sarjana sastera penyokong sasterawan negara ini. Para sasterawan negara ini boleh bernafas lega kerana mereka setaraf dengan William Shakespeare. Adakah ini membuktikan para sasterawan negara ini sasterawan yang hebat?  Yang boleh menjawabnya hanya Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, kerana beliau pakar sastera Melayu dan seorang pakar yang disegani mengenai Shakespeare.  Para pelajar universiti Tahun I bolehlah memohon pensyarah sastera mereka supaya membuat soalan peperiksaan tentang perkara ini. Oleh sebab Prof. Emeritus Dr. Muhammad Hj. Salleh pernah memberitahu saya dan para pembaca tentang ranking saya yang amat rendah, maka bolehlah kita buat kesimpulan bahawa para sasterawan negara ini setanding dan setaraf dengan Shakespeare. Bayangkan kehebatan sastera Melayu yang mempunyai 13 orang sasterawan negara yang tak lama lagi akan mendapat sasterawan negara baru pula, bulan Julai 2019 nanti, dan kesemua mereka adalah setaraf (mungkin ada yang lebih tinggi tarafnya) dengan Shakespeare.  Dalam konteks ini, bagaimana kedudukan Hikayat Buyung Lurus? Lebih bermutu atau rendah tarafnya jika dibandingkan dengan karya Shakespeare? Saya dan mungkin orang lain juga hendak tahu kedudukan Hikayat Buyung Lurus ini. Tetapi jangan khuatir, tiada siapa pun yang berani bercakap tentang perkara ini.  Mereka tidak mahu kelihatan bodoh dan mengarut jika mereka tidak menguasai dengan agak jelas, walaupun tidak mendalam, makna dan matlamat konsep ilmu yang benar  yang dibayangkan dalam novel itu, yang sebenarnya telah dibahaskan dengan mendalam dalam Pujangga Melayu yang terbit lebih awal. Hikayat Buyung Lurus memberi penekanan kepada aspek korupsi seperti yang difahami dalam Islam yang menggunakan konsep fasad.  Konsep fasad ini lebih menyeluruh, tidak hanya  terbatas kepada pertukaran wang semata-mata seperti makna yang diberikan kepada korupsi. Dengan itu, dan ini perlu diberi penekanan, penggunaan istilah korupsi dalam konteks itu pun adalah perbuatan fasad, yang dengan sengaja menyembunyikan makna fasad yang menyeluruh itu, termasuk korupsi dalam kefahaman tentang ilmu, juga dalam kefahaman tentang makna kreatif menurut pandangan Islam.

Kita kembali kepada ungkapan “persuratan adalah perjuangan” untuk memahami  mengapa konsep ilmu yang benar itu sangat penting dalam membina tamadun intelektual yang sebenar di Malaysia. Aspek ini tidak pernah dibincang oleh mana-mana sarjana sastera mahu pun para sasterawan negara sendiri. Sebabnya sangat mudah. Jika aspek ini mereka jadikan inti perbincangan mereka, maka mereka akan dapati semua para sasterawan negara adalah picisan dan semua karya mereka pun jenis picisan. Oleh itu, menurut mereka, lebih selamat jika perkara yang menjadi inti ungkapan “persuratan adalah perjuangan” itu tidak disentuh, malah dilarang daripada dibincang. Mereka tahu, mereka tidak boleh berkata “sastera adalah perjuangan” kerana idea ini tidak pernah muncul dalam tradisi penulisan yang mereka ikuti, yang dilemparkan oleh Asas 50 dalam slogan kosong mereka “sastera untuk masyarakat” itu.  Apa yang hendak mereka beri kepada masyarakat, terutama sekali dalam perkembangan intelektual?  Kosong.  Tidak ada apa-apa yang akan membolehkan kita membina sebuah masyarakat yang cintakan ilmu dan memperjuangkan kebenaran ilmu seperti yang diajarkan al-Quran. Mereka tidak mempunyai apa-apa visi yang boleh dijadikan landasan untuk membina sebuah negara beradab, kerana karya mereka sendiri tidak mementingkan konsep adab dalam pembinaan tamadun yang kita ingin bina untuk bangsa kita. Kalau begitu, apakah yang mereka bolah lakukan melalui karya mereka?  Sama ada disedari atau tidak oleh mereka, sebenarnya mereka sedang membina kebiadaban baru berasaskan hawa nafsu, menerima budaya hawa nafsu yang dikembangkan di Barat untuk dijadikan contoh. Ini semua boleh kita lihat dalam karya mereka, seperti yang saya telah huraikan dalam buku saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden, yang wajib dibaca oleh semua penulis Malaysia jika mereka tergolong dalam kumpulan penulis yang jujur terhadap ilmu.

Perbincangan tentang peranan ilmu dalam penulisan kreatif masih baru lagi di Malaysia, bermula dengan tulisan saya di majalah Dewan Sastera 1989, yang kemudiannya diedit oleh Puan Rogayah Abdul Hamid untuk diterbitkan oleh DBP tahun 1992. Cetakan ke-2 diusahakan oleh KP Dewan Bahasa dan Pustaka sendiri. Beliau ialah Prof. Firdaus Abdullah. Anda boleh agak judul buku itu, oleh itu tidak perlu dicatat di sini.  Selepas itu terbit buku-buku yang secara khusus membicarakan Gagasan Persuratan Baru, diterbitkan oleh UKM di bawah kelolaan Prof. Ungku Maimunah Mohd Tahir dan Prof. Madya Dr. Mohd Zariat Abdul Rani.   Daripada usaha merekalah PB diperkenalkan di peringkat antara bangsa berupa kertas kerja yang dibentang dalam persidangan sastera dan kritikan dan kemudiannya diterbitkan di dalam jurnal. 

Sejauh mana PB dikenali di Malaysia sendiri saya tidak pasti;  tetapi itu tidak penting. Lebih penting ialah mengapa konsep ilmu yang benar itu penting?  Saya berikan satu contoh yang paling bodoh dan mudah, yang begitu mudah sehingga orang yang paling bodoh sekali pun boleh faham. Kalau anda menahan sebuah teksi, dan anda dibenarkan masuk, maka bertanyalah pemandu teksi itu, “Encik hendak ke mana?”  Lalu anda pun memberi alamat anda, pemandu memandu teksinya dengan berhati-hati, dan setelah beberapa lama anda pun sampai di rumah anda. Apa yang anda buat? Biasanya terlebih dulu anda bertanya berapa tambangnya, sebelum keluar dari teksi itu. Anda bayar, dan keluar lalu masuk ke dalam rumah anda. Setakat ini, anda faham maksud saya membawa contoh yang bodoh dan mudah ini?  Tidak mengapa sekiranya anda tidak faham, itu tandanya anda tidak siuman. Tetapi kalau anda tidak siuman, mengapa pula anda menahan sebuah  teksi untuk pulang ke rumah anda?  Sebenarnya orang gila pun tahu di mana rumahnya, jika dia ada rumah. Jika dia tidak punya rumah, dia tidak perlukan teksi; cukup dengan merayau-rayau mencari tempat yang sesuai untuk tempat berhenti dan mungkin untuk tidur. Walaupun dia gila, dia tahu dia tidak akan tidur di tengah jalan yang sibuk dengan kereta lalu lalang. Dia pun mahu selamat dalam kegilaannya. Lalu dia berhenti di kolong jambatan yang di atasnya bising dengan kereta lalu dengan laju. Dia pun tidur. Kalau dia tidak mati ketika sedang tidur, dia akan bangun dan meneruskan kehidupannya sebagai orang gila. Katalah anda bertemu dengan orang gila itu, dan sebagai seorang sasterawan anda pun bertanya, “Mengapa kamu gila? Bahagiakah kamu sebagai orang gila?”  Orang gila itu merenung anda dengan matanya terkelip-kelip, tersenyum, dan setelah beberapa ketika, lalu bertanya, “Adakah pertanyaan tuan siuman? Mungkin anda juga gila, malah lebih gila daripada saya… Boleh beri saya seringgit untuk beli minuman?” Dia pun menghulurkan tangannya, dan anda pun berlalu dari situ. Tetapi anda seorang sasterawan, ketika itu anda berfikir keras, dan bertanya dengan jujur kepada diri anda, “Tidakkah pertanyaan orang gila tadi satu pertanyaan yang siuman? Adakah aku terlalu menggilai sastera sehingga tidak tahu makna kebenaran?”

Sebuah lakaran satu cerita yang kemungkinannya untuk dijadikan sebuah novel yang bermakna tidak terbatas, boleh saja dibentuk secara kreatif untuk dijadikan sebuah novel besar yang memberi makna yang juga besar kepada seorang pembaca yang cerdik dan jujur kepada ilmu, yang tahu peranan ilmu dalam kehidupan manusia yang siuman. Itulah Pujangga Melayu, satu-satunya karya Melayu yang tuntas mencabar karya Tolstoy, War and Peace.  Seorang pengarang yang tidak sanggup melontarkan cabaran seperti itu, maka dia bukanlah pengarang yang berbobot (pertama kali saya guna perkataan ini), tetapi hanya seorang penulis yang hanyut dalam imaginasi karut naik sebuah teksi, tetapi tidak tahu ke mana hendak pergi. Sampai habis minyak pun dia masih tidak tahu di mana hendak berhenti.  Adakah tidak pemandu teksi yang tidak tahu tempat yang hendak ditujunya? Ada, oleh itu dia minta penumpangnya memberitahu. Bagaimana jika penumpang itu tidak tahu ke mana dia hendak pergi? Dialah sasterawan negara yang dilambung-lambung itu!

Kalau ada seorang sasterawan yang seperti dalam sketsa itu, heret dia ke Sungai Kelang dan campakkan saja ke dalam Sungai Kelang yang kini sudah dibersihkan. Adakah sastera Melayu pun sudah dibersihkan?

Selamatlah jiwa yang sempurna!


Rujukan:
Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid.
Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2.
Hikayat Buyung Lurus.
Hikayat Salim Adil.
Balai Maqamat.
Pujangga Melayu.
Pandirisme Dalam Komunikasi Dunia.
Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden.
Ungku Maimunah Mohd. Tahir, Ilmu Teras Persuratan Melayu.
Ungku Maimunah Mohd. Tahir, Islam dan Pengaruh Barat dalam Kritikan.
Ungku Maimunah Mohd. Tahir,  Kritikan Sastera Melayu: Antara Cerita dengan Ilmu.
Ungku Maimunah Mohd. Tahir,  Dinamika Pemikiran Sastera Melayu.
Muhammad Bukhari Lubis,  Kesusasteraan Islami Bandingan: Menyingkap Tabir Mengungkap Fikir.


Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya,  26/5/2019.


1 comment:

  1. Gagasan Persuratan Baru,
    Menyingkap tabir kegelapan
    Merungkai kemelut yang membelenggu jiwa dan minda
    Salam sejahtera bahagia selamanya.

    ReplyDelete