Saturday, May 11, 2019

BENARKAH KITA SEDANG MENGHADAPI ERA BARU DALAM POLITIK MALAYSIA MASA KINI?



Tidak. Itulah penegasan saya, yang diasaskan kepada beberapa faktor yang sudah lepas dan yang sedang dicanang pada waktu ini.  Tidak logik sama sekali untuk melihat perubahan jika Perdana Menteri sekarang adalah yang rekon  daripada manusia yang sama yang telah menjadi PM selama 22 tahun.  Ini orang sekarang sedang berusaha mengembalikan pengajaran bahasa Inggeris dalam subjek sains dan matematik. Untuk pengetahuan kepada yang masih bodoh, tidak tahu sejarah intelektual, yang membina dunia baru di Eropah ialah para ulama dan sarjana Islam, yang membina matematik baru misalnya dengan memperkenalkan ilmu aj-jabar (algebra). Siapa memperkenalkan ilmu baru ini? Dialah yang memberi nilai kepada angka sifar yang dulunya tidak bernilai. Siapa orangnya? Dialah tokoh terbesar dalam beberapa ilmu yang sepatutnya diketahui oleh semua menteri kabinet sekarang, terutama sekali Perdana Menteri sendiri. Saya sangat yakin, tidak seorang pun di antara ahli kabinet, tidak juga PM, tahu siapa sebenarnya al-Khawarizmi, yang memberi anda ilmu al-jabar dan kemudiannya memungkinkan ahli sains baru kononnya mendarat di bulan. Gila dan bodohlah jika sesiapa sekali pun ingin mendaulatkan bahasa Inggeris ketika bahasa Melayu sedang terancam untuk dihapuskan sebagai bahasa seluruh rakyat. Kalau anda dengar ucapan di Parlimen, anda rasa hendak ke Dewan Rakyat membawa telur kemelar untuk dilontar kepada ahli-ahli yang berhormat yang tergagap-gagap berbahasa Melayu, seolah-olah mereka tidak hormat langsung kepada Perlembagaan Malaysia yang menjadikan bahasa Melayu itu bahasa Negara. Bahasa Melayu tidak saja bangsat di Dewan Rakyat, tetapi lebih bangsat lagi dalam percakapan rakyat Malaysia yang menolak bulat-bulat penggunaan bahasa Melayu yang standard. Ada anda dengar Cina atau India bila sesama mereka bercakap bahasa Melayu yang baik? Tidak. Tidak mungkin berlaku di Malaysia, tetapi berlaku di Indonesia bila keturunan Cina fasih berbahasa Indonesia. Sekiranya Perlembagaan Malaysia itu the supreme law, kita tidak boleh benarkan pengkhianatan ini. Tetapi tiada siapa pun persoalkan perkara ini. Anda akan dituduh perkauman jika mempersoalkan penggunaan bahasa Melayu standard di kalangan Cina dan India. Amat hairan mengapa Melayu memperbodohkan diri mereka menerima multi-lingualisme di Malaysia, yang kini sudah dirasmikan dalam perlembagaan yang memberi kebebasan penuh untuk membuka sekolah Cina dan Tamil, yang sekarang perlu diberi bantuan sama rata dengan sekolah kebangsaan.  Sekali lagi, jika anda persoalkan perkara ini, anda adalah perkauman.  Anda mesti ingat, bagi Cina dan India, anda yang kononnya Melayu itu adalah juga pendatang. Mereka tidak tahu orang Melayu telah ada tamadun besar 40,000 tahun sebelum Cina dan India mempunyai tamadun.  Melayu mendiami Nusantara, yang juga di panggil Kepulauan Melayu. Kasi tahu sama Cina dan India sejarah ini, dan beri mereka faham bahawa keturunan asal mereka jauh lewat tamadunnya daripada orang Melayu yang antara yang terawal membina tamadun. Sejarah ini wajib diperkenalkan kepada semua murid setiap sekolah yang ada, tidak kira sekolah Cina, Tamil atau sekolah Kebangsaan. Masalahnya, Menteri Pendidikan sendiri tidak tahu sejarah ini!!!  Menjadi kewajipan rakyat Malaysia untuk “mendidik” dan “mengajar” Menteri Pendidikan kita yang tidak kenal sejarah itu.  Menteri Pendidikan dan PM sendiri mesti kasi tahu sama masyarakat Malaysia sejarah sebenar bangsa Melayu; dan buku sejarah itu mesti ditulis sekarang untuk kegunaan semua sekolah dan untuk bacaan ahli politik dan masyarakat Malaysia dan dunia.

Bagi bangsa Melayu, menguasai bahasa Arab adalah wajib supaya mereka kenal al-Quran, oleh itu bahasa Arab mesti diwajibkan dalam pendidikan negara. Kalau ada yang berkata bahasa Arab tiada tempat dalam sistem pendidikan Malaysia, maka mereka berkata al-Quran tidak boleh diajar dalam bahasa Arab! Tidakkah ini gila dan menghina agama. Tujuan kita mengajar bahasa Arab supaya rakyat Islam tahu kandungan al-Quran, dan inilah gerakan yang akan mencerdikkan mereka, menjadikan mereka boleh berfikir dengan bebas membicarakan semua jenis ilmu dan mengenal tokoh-tokoh ilmu dalam Islam.  Inilah cara terbaik untuk menghapuskan korupsi semua jenis. Cara yang dilakukan sekarang kononnya hendak menghapuskan korupsi tidak akan berjaya, kerana kamu tidak melihat masalah ini dalam konteks perbuatan fasad yang diberi tekanan dalam al-Quran. Korupsi tidak hanya ambil wang, tetapi korupsi yang paling utama ialah korupsi ilmu.  Bila terjadi korupsi dalam fahaman tentang ilmu, maka terjadilah kebiadaban dalam masyarakat. Inilah yang berlaku sekarang, terutama sekali dalam sastera Melayu moden.  

Hakikat ini memang disedari, tetapi diteruskan kerana kebiadaban sudah dijadikan budaya dalam penulisan kreatif dan kritikan sastera.  Seperti yang saya selalu ulang berkali-kali dalam blog ini dan di lain-lain tempat, para sasterawan negara tidak dapat dipertahankan dalam konteks apa sekali pun, kecuali dalam konteks kebiadaban kebudayaan Melayu setelah budaya Melayu menerima pengaruh Barat sebagai asas perkembangan sastera Melayu, dengan menolak konsep persuratan yang sedia kala menjadi asas penulisan dalam budaya Melayu.  Tidak ada sesiapa pun menafikan kebenaran hakikat ini, tetapi mereka tidak boleh berbuat apa-apa untuk menghadapi cabaran intelektual ini kerana kemampuan intelektual mereka amat terbatas dan pada waktu yang sama mereka tahu tidak terdapat sebuah pun karya para sasterawan negara yang dapat menandingi Pujangga Melayu. Ke mana mereka hendak meletak muka mereka setelah mereka sedar akan hakikat ini? Mereka boleh meniru burung kasuari membenamkan muncung dan leher ke dalam pasir untuk memastikan dari arah mana musuhnya akan datang; tetapi  tentulah tidak wajar menganggap PB sebagai musuh yang mesti dielakkan; sebaliknya pilihan yang lebih siuman dan bertamadun ialah menghadapi cabaran PB sebagai satu tuntutan intelektual yang mesti dihadapi  oleh sesiapa juga yang meletakkan dirinya dalam gelanggang intelektual yang tidak bijak untuk melarikan diri dari tanggungjawab intelektual menghadapi sebarang cabaran yang datang.  Lagi pula, PB dan Pujangga Melayu bukanlah cabaran, hanya satu perkembangan baru yang memerlukan perhatian biasa saja, bukan permusuhan.

Permintaan untuk memilih sebuah karya besar yang dihasilkan oleh para sasterawan negara yang boleh menandingi War and Peace  tidak boleh dielakkan kerana klaim sudah dibuat oleh para sarjana bahawa Malaysia sudah pun mempunyai sebuah novel terbesar sepanjang zaman yang diisytiharkan oleh para pengkritik sastera sebagai sebuah karya sastera dunia yang hebat. Kita hanya minta kepastian adakah novel itu setaraf atau lebih bermutu daripada War and Peace, dan ukuran yang digunakan untuk membuat pilihan itu  berasaskan ukuran Barat atau ada ukuran lain?  Kalau anda dapati hujah saya agak berpusing-pusing, maka hal itu dilakukan untuk memudahkan anda memahami jalan fikiran saya yang mahu tidak mahu anda harus akui jauh berbeza daripada yang anda biasa guna. Saya hanya mengajak anda memahami apa yang sedang berlaku dalam sastera Melayu sekarang, selepas PB muncul di tengah arena memberi alternatif terbaik untuk penulisan kreatif dan kritikan sastera Malaysia. Yang anda perlu buat hanya memberi pengakuan yang jujur; atau memberi tentangan secara langsung, bukan sembunyi-sembunyi kepala sebagai burung yang cerdik itu.  Bila hal yang sama dilakukan oleh manusia, tentulah tidak cerdik lagi!  Anda hanya boleh dianggap cerdik jika menerima hakikat bahawa Pujangga Melayu mengatasi War and Peace jika dinilai daripada perspektif ilmu. Mudah saja memahaminya, tidak perlu ditakuti untuk menerimanya dan dengan jujur pula memberi pengakuan itulah hakikatnya. Itu saja caranya untuk membuktikan Naratif Ogonshoto itu sebuah karya dunia yang hebat dan di Malaysia itulah karya yang terbaik sepanjang zaman, yang tidak boleh diatasi lagi, seperti yang ditegaskan oleh Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dan Panel Anugerah Sastera Negara.  Saya menolak penilaian yang tidak munasabah itu, lalu memberi alternatifnya Pujangga Melayu sebagai novel terbaik setakat ini yang pernah dihasilkan di Malaysia, satu-satunya novel yang boleh menandingi War and Peace.  Tugas anda sekarang hanya menolak penilaian itu, kerana jika didiamkan terlalu ketara mutu kesarjanaan pengkritik sastera dan sasterawan negara terlalu rendah untuk dihormati sebagai kumpulan yang layak berada di tempat mereka!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 11 Mei 2019.




















No comments:

Post a Comment