Sunday, May 5, 2019

NUSANTARA, NEGARA UMAT ISLAM: MIMPI POLITIK SEORANG PUJANGGA MELAYU




Obsesi saya tentang penyatuan umat Islam seluruh Nusantara, yang juga dikenal sebagai Kepulauan Melayu, saya tidak mahu tinggal sebagai impian.  Impian ini mesti diterjemahkan dalam sebuah novel yang mungkin hampir setebal Pujangga Melayu.  Novel baru ini, yang akan dibuat catatannya sekarang, adalah satu manifesto politik yang saya harap dapat dijelmakan masa depan, yang tiada siapa tahu bila.  Inilah janji saya ketika memperkenalkan ungkapan “persuratan adalah perjuangan” dalam entri lepas. 

Orang Melayu telah memulai satu tamadun yang cukup awal, lebih awal daripada tamadun Cina atau India yang berpuluh ribu tahun terkemudian.  Tamadun Melayu itu mendapat  ilham daripada  Nabi Ibrahim ‘a.s.  Orang Melayu, mengikut ustaz yang membacakan sebuah hadis, adalah manusia yang  dirindui Nabi SAW.  Bila para sahabat baginda bertanya, tidakkah Rasulullah SAW merindui mereka; dijawab baginda, kerinduannya itu berbeza. Orang Melayu tidak pernah bertemu dengan baginda, tetapi mereka mencintai baginda. Suatu penghormatan besar yang tidak wajar diabaikan. Sebuah novel besar perlu ditulis untuk menyampaikan idea itu. Itulah hasrat  saya bila menulis novel besar ini, untuk menyampaikan cita-cita besar  seorang Rasul yang menjadi Rahmat  Seluruh Alam, termasuk rumput yang anda pijak, atau semut yang anda jentik, atau lembu dan kambing yang anda ambil susunya … Dan seterusnya.  Seluruh alam termasuk ikan di laut berselawat kepada BagindaSetiap kali anda berselawat dan berzikir, seluruh ikan di laut akan menyambutnya, seluruh alam akan menyambutnya. Sungguh hebat menjadi  seorang Muslim, semua kebaikan yang dibuatnya disambut seluruh alam. Tetapi semua ini disimpulkan dalam dua ayat: Kebajikan walau sebesar zarah akan dihitung; Kejahatan walau sebesar zarah akan dihitung.  Cukuplah itu untuk menjadi peringatan kepada kita bersama dengan jaminan Allah SWT bahawa sebesar mana pun dosa hamba Nya jika  benar taubatnya akan diampun, kecuali dosa syirik. Cukup jelas prinsip ini, dan begitu senang dikerjakan. Apa lagi yang kita mahu? Ikut sajalah, kata guru saya.

“Persuratan adalah perjuangan”, juga ungkapan yang tidak sukar difahami, tetapi barangkali agak berat hendak dilaksanakan jika hati tidak mahu. Segala-galanya terpulang kepada hati anda sendiri. Itu pun mudah, kerana anda tahu apa yang anda mahu. Tiada yang sukar bagi yang mengerti.  

Bagi orang Islam yang solat, yang diwajibkan membaca  Surah al-Fatihah, permohonan supaya ditunjukkan Jalan Yang Lurus diulang-ulang, demikian juga permohonan supaya tidak termasuk di kalangan orang yang zalim dan derhaka. Kalau begitu, sasterawan Islam tidak ada peluang untuk menentang kebenaran, apatah lagi menderhaka kepada Tuhan. Adakah prinsip ini disedari dan diketahui oleh para sasterawan dan sarjana sastera? Saya kira mereka tahu, tetapi keinginan kepada kemegahan dunia membuat mereka mengkhianati kebenaran dengan menolak konsep ilmu yang benar, walaupun mereka tahu itulah pilihan yang terbaik untuk dijadikan prinsip kreatif dan kritikan sastera. Keputusan ini nampaknya akan kekal, tambahan pula kini para sasterawan dan sarjana sastera berada di bawah pengaruh teori Barat sepenuhnya.  Bagaimana dengan persaksian yang mereka lakukan ketika membaca al-Fatihah di dalam solat mereka? Kita pun mahu tahu bagaimana ini dilakukan mereka.  Adakah solat sama saja kedudukannya dengan menulis karya kreatif yang dipanggil karya sastera itu?  Jawapan yang diberikan, solat dan sastera tiada kaitan apa-apa; kedua-duanya mempunyai kedudukan dan kebebasan tersendiri. Berapa ramai yang percayakan kesimpulan ini? Jika kita melihat bagaimana kerasnya penentangan mereka terhadap PB, senang-senang kita boleh buat kesimpulan bahawa para sasterawan dan sarjana sastera memisahkan ibadat dengan penulisan yang tidak dikira satu ibadat.  Kalau begitu, tepat benar mereka menolak konsep ilmu dan sekali gus menolak PB.  Memang mereka mempunyai hujah, walaupun sangat pelik.

Inilah konteks yang memerlukan ditulis sebuah novel yang secara khusus bertujuan untuk berjuang membina sebuah Negara Nusantara Islam, yang memang telah pun wujud sebelum kedatangan penjajahan Barat.  Sekarang kita mendakwa kita sudah merdeka, tetapi mengapa masih mengikut Barat dalam penulisan kreatif dan penilaiannya?.  Pemilihan sasterawan negara adalah kemuncak perhambaan dan  penentangan kepada konsep ilmu.  Pemilihan sasterawan negara baru Julai  2019  nanti adalah penerusan kepada perhambaan kepada sastera Barat dan penentangan kepada konsep ilmu yang benar.  Apakah yang menyebabkan kita terus  menjadi hamba penjajahan intelektual dengan memberi penghormatan kepada golongan yang menentang ilmu yang benar.

Itulah sekadar lakaran isi-isi penting yang akan dibahaskan di dalam novel baru ini. Tanpa izin dan pertolongan Allah Ta’ala, tidak akan gugur sehelai daun; apatah lagi untuk menulis sebuah novel besar ini.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 5 Mei 2019/besok puasa.








No comments:

Post a Comment