Salah
seorang genius Barat yang paling kontroversial ialah Derrida. Kalau anda tidak
biasa membaca tulisannya dan tulisan orang lain mengenainya, anda anggap dia
seorang yang tidak siuman. Dia mahu samakan sastera dengan falsafah. Bayangkan Naratif Ogonshoto sama tarafnya dengan
karya Prof. Syed Muhammad Naguib al-Attas. Andai beruk boleh tertawa macam
sasterawan, tentu mereka akan tertawa. Tetapi itulah Derrida. Lain-lain kejutan
anda akan dapat sendiri jika anda membacanya. Tetapi beliau mendapat ramai
penyokong di Amerika Syarikat suatu masa dulu; tetapi sekarang tidak lagi.
Mengapa saya bawa Derrida dalam perbincangan ini? Saya mahu uji bagaimana
jadinya novel Anwar Ridhwan Naratif
Ogonshoto jika dinilai dari perspektif dekonstruksi. Dan bagaimana pula
akan terjadi kepada Pujangga Melayu jika
dekonstruksi dijadikan pendekatan untuk menilai novel persuratan itu. Sekarang saya sedang tertawa, tidak boleh
menulis seterusnya. Saya akan sambung beberapa hari lagi jika masih ada mood.
Terlalu lucu…. Sesiapa yang ada
pengetahuan tentang dekonstruksi, bolehlah cuba dahulu sementara menunggu
sambungan tulisan saya.
Petaling
Jaya, 29/4/2017.
No comments:
Post a Comment