Saya tidak
pasti berapa orang daripada pembaca blog ini yang terkesan bahawa entri
terakhir bertarikh 6 April 2017 adalah
yang paling keras, tanpa kompromi, yang pernah saya siarkan dalam blog ini. Bayangkan saya mencabar seluruh sarjana
sastera menafikan bahawa novel teragung sastera Melayu, Naratif Ogonshoto, sebenarnya tidak perlu dan tidak wajar ditulis,
apatah lagi diterbitkan. Cabaran ini dengan sendirinya menolak secara total
segala pujian para sarjana luar dan dalam negeri terhadap penilaian mereka yang
saya anggap hanya sejenis pembohongan intelektual yang mudah diterima oleh
sesiapa saja yang tidak mempunyai pendirian ilmiah tersendiri dalam membuat
sesuatu penilaian. Saya mengasaskan kesimpulan saya dari perspektif PB. Jika anda mahu, anda boleh dengan mudah
menolak Gagasan Persuratan Baru yang menolak novel itu dengan mempertahankan
novel itu menurut pertimbangan akademik yang anda pilih. Jika anda berjaya melakukan
ini, anda dikira menang dalam pertarungan ilmiah dan akademik kerana anda
berjaya menolak segala ukuran yang diajukan PB sebagai palsu dan tidak berguna
untuk sastera Malaysia. Tetapi jika anda gagal, anda akan berada dalam kumpulan
pelawak sastera (literary jokers) yang menjadikan pembohongan ilmiah sebagai
hujah, yang tentu saja hujah yang demikian adalah palsu dan tidak boleh
dipakai. Tetapi saya yakin tidak ada seorang pun daripada ahli akademik akan
menyahut cabaran ini, kerana mereka harus menguasai dua disiplin, iaitu
disiplin ilmu-ilmu Islam dan disiplin dalam kritikan sastera Barat. Yang kedua
itu belum tentu mereka kuasai, jika anda baca dengan kritis penolakan saya
terhadap tesis Mana Sikana yang menyanjung Shahnon Ahmad sebagai pembikin teori
(?) sastera Islam pascamodernisme. (Lihat kutipan daripada tulisan beliau dalam
entri berkenaan.) Adalah lebih wajar dan
lebih logik bagi mereka bersikap “lembu kenyang” untuk menyelamatkan kedudukan
mereka. Sikap ini pada umumnya telah
diterima oleh masyarakat sastera dan dijadikan pandangan arus perdana yang
menurut mereka mempunyai hegemoni akademik
tertentu. Kalau begitu biarkanlah Si
Luncai terjun dengan labu-labunya!
Tujuan saya
menulis beberapa entri terpilih itu ialah untuk memberi penekanan bahawa
kemajuan persuratan Melayu kini berada dalam tangan para penulis dan ahli
akademik yang menerima konsep ilmu yang benar sebagai asas penulisan kreatif
dan penilaian karya kreatif. Apa bila
saya mengajukan Pujangga Melayu
sebagai karya terbesar sastera Melayu, maka tujuan saya ialah hendak memberi
laluan mudah kepada para penentang konsep ilmu yang benar itu menjadikan Pujangga Melayu sebagai hujah untuk
menolak kesimpulan saya tadi. Dengan itu
mereka akan mengemukakan pandangan mereka yang sehabis kritis untuk menolak
kesimpulan dan cabaran tadi. Saya fikir mereka boleh melakukannya; tetapi
mereka juga sebenarnya cerdik, kerana jika mereka lakukan itu, yang mereka
tayangkan kepada masyarakat sastera ialah kedudukan mereka sebagai pelawak
sastera (literary jokers). Tentu
mereka tidak mahu, kerana ini amat memalukan mereka. Tetapi mereka berada dalam dilema yang amat pahit: dengan tidak
berbuat apa-apa, dengan mendiamkan diri sebagai “lembu kenyang”, mereka sendiri
telah menerima kedudukan mereka sebagai pelawak sastera (literary jokers). Itulah kedudukan sebenarnya pada waktu ini. Itulah sebabnya saya menegaskan konsep
pelawak sastera (literary jokers) itu
sangat penting dalam sastera Melayu.
Merekalah yang berkeliaran dengan bebas di pusat-pusat pengajian tinggi
dan di institusi penerbitan kerajaan dan di Kementerian Pelajaran. Merekalah yang menentukan bahawa sastera
Melayu akan terus mundur dan berada dalam keadaan keliru dalam konsep ilmu dan
cetek meraba-raba dalam disiplin akademik kerana terlalu bergantung pada teori
sastera Barat. Semua ini sebenarnya merupakan kecelakaan intelektual yang
dipaksakan ke atas sastera Melayu.
Mengapa mereka melakukan ini dijawab oleh mereka sendiri melalui buku
ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa
(2014). Inilah karya terbesar, dan
paling unggul, hasil “pemikiran” para pelawak sastera (literary jokers) ini.
Tetapi di
sini terdapat kontradiksi yang sungguh menyeronokkan pemerhati perilaku
manusia, bagaimana mereka ini menggunakan segala kesempatan yang ada untuk
mencapai kemahuan peribadi mereka. Inilah yang mereka gambarkan dalam resolusi
mereka. Tajuknya “sastera teras negara bangsa”, tetapi matlamatnya ialah kesempatan memperoleh faedah peribadi
melalui cadangan yang mereka kumpul dalam “Resolusi” persidangan. Bolehkah kita percaya orang-orang seperti ini
akan membina negara bangsa berasaskan kemahuan hawa nafsu mereka yang bersifat
kebendaan belaka? Katalah anda seorang Islam yang faham makna dan maksud tauhid,
adakah anda akan menulis sebuah karya seperti Naratif Ogonshoto? Atau TIVI?
Atau Salina? Atau sajak paling terkenal dalam sastera
Melayu, “Pulang Si Tanggang”? Tentu saja anda akan menulis Pujangga Melayu, dan sajak “Al-Andalus”. Dengan melontarkan
perbandingan ini, anda akan mula berfikir dengan serius, di mana silapnya Pujangga Melayu dan “al-Andalus”; dan di
mana pula hebatnya Naratif Ogonshoto,
TIVI, Salina, dan “Pulang Si Tanggang.”
Tetapi hal ini tidak berlaku di kalangan pelawak sastera (literary jokers) yang akan memilih Naratif Ogonshoto, TIVI, Salina dan sajak
“Pulang Si Tanggang” kerana semua karya itu ditulis oleh para sasterawan
negara. Bagi mereka, konsep tauhid tidak relevan di sini, dan tidak penting.
Sekiranya relevan dan penting, tentu saja tidak akan ditulis novel dan sajak
kepunyaan para sasterawan negara itu. Sekarang anda akan lebih mudah memahami
cabaran kecil yang saya kemukakan, mengapa Naratif
Ogonshoto tidak perlu dan tidak wajar ditulis dalam bentuknya yang ada itu.
Dan lain-lain karya juga. Sekarang anda boleh lihat dengan lebih mudah
bagaimana anda diperbodohkan oleh para pelawak sastera (literary jokers) ini. Akhirnya anda akan sampai kepada kesimpulan
yang mungkin anda benci dan marah: kehebatan Pujangga Melayu dan segala
sisipan di dalamnya memang tidak dapat diatasi oleh mana-mana karya para
sasterawan negara. Adakah ini bermakna kewujudan para sasterawan negara ini
hanya untuk para pelawak sastera (literary
jokers) sahaja, oleh itu tidak relevan dalam pembinaan budaya bangsa? Saya tidak fikir terdapat di kalangan para
pelawak sastera (literary jokers) ini
seorang tokoh yang berani menjawabnya dengan jujur.
Ringkasan
tajuk: pelawak sastera (literary jokers),
gagasan persuratan baru, stylization of ideas, wacana, cerita, ruang naratif,
mod bacaan intelektual, mod bacaan cerita, paksi naratif, genuine literature, ilmu
yang benar, adab, keliru konsep ilmu, kehilangan adab, Pujangga Melayu, pendekatan tauhid, pendidikan estetika, keindahan
bahasa berasaskan konsep ihsan.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 7/4/2017.
No comments:
Post a Comment