Thursday, February 23, 2017

KEUNGGULAN YANG CACAT DARI SUDUT MARUAH DAN SUDUT INTELEKTUAL

Dalam entri yang lepas, saya akhiri dengan satu kisah benar mengenai seorang tokoh besar  sastera Melayu yang begitu bangga bercerita dia menulis kertas kerjanya di atas bumbung kilang berkarat.  Ini orang yang terkenal dengan keanehannya, yang paling besar keanehannya bila ini orang menjadikan Si Tenggang sebagai wira Melayu baru. Semua sarjana dan sasterawan dan pengkritik sastera memuji keanehan tokoh ini, kecuali sebahagian kecil dari mereka yang lebih kritis dan kenal makna adab dalam kegiatan intelektual. Ini orang jugalah (yakni pengikut tokoh besar ini) yang kasi tahu sama kita semua betapa silapnya menggunakan teori Barat untuk menilai karya berbahasa  Melayu yang mempunyai ciri khas. Tetapi semua ucapan ini tidak bermakna apa-apa, apabila ini orang terus mahu karyanya dinilai mengikut teori sastera Barat. Bagusnya pula, dengan pengakuan seumpama ini, maka kritikan saya (sejak 1981) terhadap kemunculan para sasterawan negara dibuktikan oleh mereka sendiri sebagai tidak perlu dan satu perbuatan yang salah. Ini kerana pemilih mereka, Panel Anugerah Sastera Negara, menggunakan teori sastera Barat sepenuhnya untuk memilih para sasterawan negara ini. Kesimpulan seterusnya saya serahkan kepada anda yang lebih cerdik dan lebih tahu kisah sebenar Naratif Ogonshoto yang menjadi maha karya dalam sastera Melayu itu. Karya itu berasaskan pengetahuan tentang Machavelli korup .... Ungkapan “matlamat menghalalkan cara” tidak terdapat dalam tulisan dan ucapan Machiavelli, tetapi novel agung itu telah menjadikan dirinya sebagai simbol ungkapan itu seperti yang  digunakan oleh sasterawan Melayu dan diterima oleh para sarjana. Novel agung itu adalah penjelmaan ungkapan “matlamat meghalalkan cara” dalam sastera Melayu, khususnya dalam penulisan kreatif. Jika anda membaca laporan Panel tentang Anwar Ridhwan, anda akan menemui kebenaran ungkapan itu yang memang tertampang dalam karya Anwar Ridhwan. Baca laporan itu dan faham implikasinya. Saya sudah memberikan contohnya dalam blog ini. Bolehlah anda korek di mana-mana entri yang anda suka.  Bagi para sasterawan ini, apa juga cara yang dibuat oleh para sasterawan negara adalah istimewa dan original, apatah lagi jika melampau seperti yang terdapat dalam Naratif Ogonshoto. Menjadikan kejahatan sebagai tema pokok, dan memberinya sanjungan sebagai hasil “karya adab” seperti yang ditegaskan oleh Dr. Noriah Taslim, adalah dua jenis sikap melampau yang hanya mencerminkan kerendahan maruah intelektual sasterawan dan sarjana.  Semua ini terjadi kerana mereka menolak konsep uswatun hasanah sebagai tidak relevan dalam karya kreatif dan dalam penilaian karya kreatif.  Dengan itu mereka mengaku slogan “matlamat menghalalkan cara” adalah asas penulisan kreatif dan penilaiannya. Contoh paling jelas ialah bagaimana Shahnon Ahmad menjadikan novel lucahnya, TIVI, sebagai sastera Islam yang murni, malah sebagai sastera sufi! (Dewan Sastera 1997, cari tulisan beliau di sana.)  Pendirian ini disokong oleh Dr. Rahman Napiah sebagai sesuai dan serasi dengan nilai-nilai postmodernism. Inilah contoh Machiavelli korup yang dimaksudkan, “matlamat menghalalkan cara” yang tidak pun pernah disebut oleh Machiavelli sendiri.  Ungkapan ini hanya menjadi kebanggaan sarjana korup dan sasterawan korup yang mendapat penyakit itu kerana mereka tidak pun kenal siapa sebenarnya Machiavelli. Kalau anda tidak tahu siapa Machiavelli, anda tidak patut memberi gambaran yang begitu buruk terhadap tokoh ini, kemudian meniru pula keburukan itu untuk dibanggakan dalam novel teragung Malaysia, Naratif Ogonshoto. Tindakan ini didorong oleh dua jenis penyakit rohani:  rendah harga diri dan hilang pula maruah intelektual. Semua ini terjadi kerana menolak konsep uswatun hasanah, walaupun semua mereka beragama Islam yang dituntut untuk menjadikannya panduan. Sebaliknya mereka memilih Machiavelli korup untuk dijadikan contoh. Dalam konteks inilah ada di antara mereka yang memanjat bumbung kilang berkarat untuk menulis makalah mereka. Seburuk itukah akibat mempercayai Machiavelli korup?

Sepatutnya mereka menyelamatkan diri mereka dari terjebak dalam keadaan yang mereka alami dengan menerima peranan ilmu yang benar dalam sastera. Mereka tidak menerimanya untuk mengelak daripada berdepan dengan Gagasan Persuratan Baru. Lama dulu saya pernah berkata sastera Melayu hanya membawa nilai-nilai baru yang palsu. Kini mereka sendiri telah membuktikannya. Adakah ini satu kemenangan bagi mereka? Yang pasti, sastera Melayu menjadi mundur dan kering dari pemikiran yang bernas. Sikap anti-ilmu telah menghanyutkan sastera Melayu moden ke dalam lautan ambiguiti dalam nilai-nilai palsu yang mereka perkenalkan dan pertahankan. Rujuk tulisan saya dalam Berita Minggu bertarikh 18/3/2001 mengenai nilai-nilai palsu ini.

Menurut mereka, Gagasan Persuratan Baru bukanlah teori sastera Islam, hanya sejenis khayalan intelektual untuk menolak konsep sastera dan pelantikan para sastrerawan negara. Itu bukan cara Islam, kerana matlamatnya, menurut mereka, memang berniat jahat. Sebaliknya merekalah pembela nilai-nilai Islam dalam sastera dengan menggunakan pendekatan teori Barat kerana kemantapan teori sastera hanya terdapat dalam teori sastera Barat. Kita boleh melihat “kebenaran” ucapan atau pengakuan mereka dengan membaca makalah mereka ketika membicarakan “pemikiran” para sasterawan negara. Semuanya bermodelkan teori sastera Barat. Mereka percaya mereka berada di sebelah pihak yang benar  kerana mereka terpengaruh dengan logik “bumbung kilang berkarat” yang diketengahkan oleh tokoh besar mereka dan diterima dengan baik dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014. Berasaskan logik “bumbung kilang berkarat” inilah mereka memberi judul buku mereka Sastera Teras Negara Bangsa (ITBM 2014).  Dalam buku itu mereka bercakap tentang hegemoni sastera sebagai pembentuk nilai-nilai baru dalam masyarakat yang melancarkan revolusi dalam perkembangan intelektual Malaysia. Atas dasar itulah mereka menolak Gagasan Persuratan Baru dan sekali gus menolak peranan ilmu yang benar dalam tulisan kreatif dan penilaian karya kreatif. Belum ada lagi perbahasan tentang keputusan ini, kerana kuatnya hegemoni sastera yang diwakili DBP, ITBM dan seluruh badan penulis yang dikepalai oleh GAPENA dan PENA.  Dengan mengelak daripada mengadakan perbahasan ilmiah tentang konsep ilmu, maka mereka berasa bebas untuk meneruskan kekeliruan mereka sebagai kumpulan pinggiran yang keliru dan cetek meraba-raba. Itulah kelebihan para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera. Songlap sastera yang dimainkan oleh tokoh-tokoh inilah yang saya gelar pelesit sastera yang menjadi ikutan sekarang.  Mengapa pelesit sastera muncul dihuraikan dalam entri bertarikh 17/10/2016 mengenai “ingkar ilmu”, yang mencapai pageviews tertinggi sepanjang tulisan saya di blog ini, terkini 718 pageviews.

Dalam satu tulisan bertarikh 18/3/2001 yang disiarkan oleh Berita Minggu, saya memberi komen berikut terhadap satu perbincangan di Pulau Pinang (disiarkan dalam Berita Harian 8/2/2001) mengenai nilai-nilai murni yang dibawa oleh sasterawan. Inilah komen saya:

“Benarkah Prof. Dr. Muhammad Haji  Salleh seorang pemikir sastera? Apakah yang difikirkannya? Apakah hasilnya? Bagi sekumpulan sarjana yang berbincang di Pulau Pinang baru-baru ini, beliau adalah “seorang pemikir teliti lagi kreatif” yang membawa masuk “intelektualisme bagaikan satu revolusi” dalam puisi Melayu moden. Kesimpulan ini amat menarik, apalagi jika pujian itu diucapkan dalam satu seminar yang tujuannya, antara lain untuk “menerapkan nilai murni yang membawa kepada perubahan sikap dan perkembangan mentaliti generasi muda” dengan menjadikan Muhammad Haji Salleh sebagai tokoh yang patut dicontohi. Sesuai dengan tujuan besar tadi, saya ingin memberi pandangan yang kritis supaya “mentaliti generasi muda” tidak terbelenggu dalam kekacauan nilai dan penilaian yang salah daripada orang yang mendakwa mereka boleh memberi nilai murni  dan mengubah mentaliti generasi muda.”

Kutipan ini hendaklah dibaca bersama tulisan tokoh ini yang menulis di atas bumbung kilang berkarat untuk melihat bagaimana perubahan “mentaliti generasi muda” itu diasuh secara revolusi intelektual oleh tokoh ini.


Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 23/2/2017.

No comments:

Post a Comment