Tuesday, February 7, 2017

MEREKA SEPERTI KUCING DIBAWAKAN LIDI ...

Saya yakin semua orang Melayu pernah tengok bagaimana muka kucing dibawakan lidi. Begitulah juga muka para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera bila bersua dengan PB. Sikap mereka benar-benar seperti kucing dibawakan lidi. Walaupun sarjana sastera, sasterawan, dan pengkritik sastera sangat benci mendengar nama PB disebut, namun tidak seorang pun di antara mereka yang mampu,  dan layak menghadapi PB secara tuntas sebagai sarjana sastera, sebagai sasterawan dan sebagai pengkritik sastera. Ini memberi kesan dan imej yang amat buruk kepada mereka, kerana semua usaha mereka untuk menghalang PB digunakan untuk menilai kedudukan mereka, semuanya sia-sia dan lebih memburukkan lagi kedudukan mereka.  Persoalan pertama yang dibangkitkan ialah, mengapa PB mesti diburukkan, jika perbuatan itu merendahkan maruah mereka sendiri?  Sepatutnya mereka bangkit beramai-ramai menentang PB secara ilmiah dengan mengemukakan hujah dan bukti yang memihak kepada mereka; tetapi ini tidak dapat mereka lakukan kerana tidak ada hujah dan bukti yang boleh mereka kemukakan untuk memburukkan PB, malah yang berlaku adalah sebaliknya. Rumusan ini saya kemukakan berasaskan penelitian saya terhadap beberapa penyelidikan akademik di peringkat sarjana dan kedoktoran, seperti yang telah saya bentang dalam tiga tulisan saya tentang perkara ini. Mengapa hal ini penting, sehingga membuat saya keep on repeating perkara yang sama sudah sekian lama?  Tujuan dan matlamat saya cukup jelas dan mudah difahami. Saya ingin menegaskan bahawa golongan yang cetek meraba-raba ini adalah golongan pengkhianat budaya yang cuba menghalang perkembangan pemikiran dalam kebudayaan Melayu.  Sekiranya mereka beminat kepada perkembangan sihat dalam perkembangan pemikiran dan dalam perkembangan intelektual di Malaysia, mereka akan bangkit dengan gagah menentang PB habis-habisan sekiranya mereka mempunyai hujah dan bukti. Jika mereka gagal berbuat demikian, maka mereka telah membuka seluar maruah intelektual mereka dan mendedahkan syahwat hasad mereka seperti yang digambarkan oleh Isa Kamari ketika menggambarkan syahwat lembu jantan yang terayun-ayun, seperti yang dinukilkan oleh Siti Aisyah Mohamed Salim dalam tesis sarjananya (lihat halaman 181:   “Kemaluannya yang besar dan panjang terhayun-hayun ketika ia melangkah di sisi pagar”.)  Siti Aisyah memberi komennya seperti ini: “Babak ini seterusnya dicemari dengan ayat ‘kemaluannya’ (merujuk pada lembu) yang besar dan panjang terhayun-hayun ketika ia melangkah di sisi pagar.’  Dalam hal ini, kehadiran ayat yang merincikan kemaluan seekor haiwan ternyata sengaja dihadirkan bagi membangkitkan unsur sensasi. ... ayat yang sensitif ini langsung tidak menyokong jalan cerita, jauh sekali membawakan wacana. Maka ia sekadar didatangkan untuk memberikan unsur hiburan dan sensasi bagi mengejapkan minat pembaca pada novel.”   Sekiranya episod itu tidak diperlukan dalam sebuah novel yang berat, seperti Duka Tuan Bertakhta, maka demikianlah juga syahwat hasad yang ditunjukkan oleh para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera Malaysia tidak diperlukan, kecuali mereka adalah sama setaraf dengan lembu jantan yang digambarkan Isa Kamari dalam novelnya itu.  Adakah peragaan syahwat hasad mereka bertujuan untuk menunjukkan hegemoni Mohamed Saleeh Rahamad ketika memuji keunggulan para sasterawan negara seperti Anwar Ridhwan, yang memberikan kita satu episod yang menggerunkan apabila seorang gadis memotong kemaluan lelaki yang meminatinya dan melemparkan kamaluan itu untuk disambar burung hering? Bagi Anwar Ridhwan itu bukan sensasi, tetapi satu cara menggambarkan kehebatan seorang gadis yang berani!  Sebagai sasterawan besar negara masing-masing,  Anwar Ridhwan dan Isa Kamari memperlihatkan kekuatan imaginasi masing-masing dengan episod yang di dalam cerita penglipur lara lama pun tidak berani dituturkan oleh penglipur lara yang mungkin lebih sopan.  Yang menarik ialah kedua-dua tokoh besar sastera Melayu ini telah dinilai berdasarkan PB, dan hasilnya terangkum dalam tesis sarjana Nur Fatiha Fadila (untuk Anwar Ridhwan) dan tesis Siti Aisyah (untuk Isa Kamari). Rujuk entri bertarikh 5/2/2017.  Perbezaannya ialah Isa Kamari menerima penilaian berasaskan PB; tetapi tidak Anwar Ridhwan, yang mempunyai tempat pergantungan yang kuat dalam sejumlah makalah yang memujinya yang dibentangkan dalam “Seminar Pemikiran Sasterawan Negara Anwar Ridhwan”.  Semua makalah itu menggunakan teori sastera Barat. Mengapa tidak digunakan pendekatan PB? Sasterawan negara dan pemakalah yang memujinya akan menjadi kucing dibawakan lidi jika pendekatan PB digunakan.

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 7/2/2017.

No comments:

Post a Comment