Tuesday, February 21, 2017

RENDAH HARGA DIRI DAN HILANGNYA MARUAH INTELEKTUAL DI KALANGAN SARJANA DAN SASTERAWAN

Bagaimana kita boleh mengukur harga diri seseorang dan maruah intelektualnya?  Kita jawab secara mudah, begini saja: Orang yang tinggi harga dirinya, tidak peduli dengan kritikan yang dilemparkan kepadanya. Orang yang mantap maruah intelektualnya, tidak terusik oleh kritikan yang diterimanya.  Katalah kita boleh terima andaian ini, kita boleh bertanya lagi: Siapa agaknya orang yang demikian?  Pengalaman saya memberitahu, hanya sasterawan negara dan penyokongnya saja yang layak dikategorikan sebagai mempunyai harga diri yang tinggi, begitu juga maruah intelektualnya.  Mereka telah dikritik, tetapi kerana pujian terhadap mereka bertimbun-timbun, sebarang kritikan tidak sedikit pun menggugat kedudukan mereka.  Dalam istilah budaya intelektual Kelantan, inilah yang mereka namakan “sikap lembu kenyang”.  Cuba anda perhatikan bagaimana gembala lembu menjaga lembu-lembunya. Disediakannya makanan lembu melebihi daripada keperluan lembu, oleh itu lembu-lembu itu duduk rehat  sambil mengunyah rumput di hadapannya. Itulah perangai lembu kenyang, yang dijadikan peribahasa dalam budaya intelektual Kelantan. Siapakah yang seperti itu pula sikapnya dalam budaya intelektual kita? Pertanyaan ini anda mesti jawab sendiri.

Sekiranya rumput untuk lembu itu kita beri makna kiasan dalam kritikan sastera, dalam erti sudah banyak buku yang ditulis mengenai Gagasan Persuratan Baru, tetapi masih belum disedari wujudnya di kalangan para sarjana dan sasterawan. Mereka tidak sedar rumput intelektual itu sudah banyak disediakan untuk mereka kunyah; tetapi kerana sikap mereka memandang tinggi rumput kering dari Eropah, Amerika dan lain-lain dari luar Malaysia, maka mereka lebih gemar mengunyah rumput kering itu. Mereka tidak tahu memilih makanan yang mereka perlukan.

Kita lihat beberapa contoh yang boleh membantu kita memahami mengapa knsep “lembu kenyang” ini penting dalam budaya ilmu kita, yang menjadi halangan kepada perkembangan budaya ilmu yang sihat.

Prof Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh pernah sebut dalm ucaputmanya bahawa kita belum lagi mempunayai teori sastera yang lengkap (Teori dan
Kritikan Sastera Melayu Serantau, DBP 2005; hal. 14). Adakah ini berasaskan maklumat terkini yang dibacanya? Kerana beliau tidak membaca, dan terlalu memperkecil usaha orang lain yang diremehkannya sebagai tidak perlu dijeling pun, apatah lagi membacanya dengan kritis, maka beliau tidak sedar teori yang dimaksudnya itu sudah lama wujud, yakni Gagasan Persuratan Baru. Sudah banyak buku tentangnya diterbitkan; dan sudah beratus makalah tentangnya ditulis dan diterbitkan. Tesis berupa latihan ilmiah, tesis sarjana, malah sampai ke peringkat kedoktoran, sudah ditulis dan sudah diterbitkan. Mengapa Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh memilih untuk berbohong kepada masyarakat sastera Malaysia adalah satu misteri yang amat misterius. Adakah beliau sedang menghadapi masalah low self esteem seperti yang dibicarakan oleh ahli psikologi? Bagi seorang profesor sastera yang tidak membaca latest development dalam kritikan dan teori sastera Malaysia, tetapi ingin membuat kesimpulan hanya untuk merendahkan usaha orang lain, maka sikap negatif ini sounds like sikap Presiden dalam Naratif Ogonshoto. Saya ingin bertanya Dr. Mawar Shafei, pakar novel agung Malaysia ini, adakah perbandingan ini tepat? Saya fikir Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tahu episod mana yang boleh dijadikan bukti. Permainan akademik ini penting diteruskan, kerana both Dr. Mawar Shafei dan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad adalah penganut ajaran Machiavelli korup yang saya huraikan dalam entri yang lepas. Ini pengakuan mereka sendiri, yang saya dapat dalam tulisan mereka.  Kelakuan mereka ini amat misterius.

Saya gunakan perkataan misterius itu dalam konteks yang dipakai oleh Baha Zain ketika memuji sajak-sajak Latif Mohidin, jadi penggunaan perkataan itu amat positif, satu pujian. Tetapi saya tidak bersetuju dengan cara beliau, dan nampaknya Prof. Rahman Shaari (waktu itu hanya Rahman Shaari, belum ada gelaran lagi) nampaknya bersetuju dengan teguran saya, sambil berkata Baha Zain agak melampu ketika memuji Latif Mohidin. Kita lanjutkan lagi permainan akademik ini, dengan membawa Dr. Mawar Shafei dan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ke dalam permainan ini, kerana mereka pun nampaknya terikut-ikut juga dengan style Baha Zain, ketika mereka memuji Anwar Ridhwan yang menggunakan falsafah Machiavelli korup, seperti yang saya jelaskan dalam entri yang lepas.  Sebenarnya, Baha Zain adalah serumpun dengan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, oleh itu mereka saling memuji satu sama lain. Kita lihat ini.

Dalam Seminar 6 Orang Sasterawan Negara tempoh hari, Baha Zain ada menulis sesuatu. Perenggan pertama kertas beliau, ayat pertama berbunyi: “Dari waktu ke waktu penulis dan sasterawan perlu menilai zamannya; dan menaksir kedudukan dan tanggungjawab kebudayaannya.” Saya setuju seratus peratus dengan beliau; tetapi adakah beliau sendiri bersetuju dengan pendapat beliau ini? Saya fikir tidak. Keseluruhan tulisannya ini tidak sedikit pun memperlihatkan beliau sedar tentang perkembangan terbaru dalam kesusasteraan dan kebudayaan Melayu, dalam pemikiran bernas yang boleh membawa kita ke arah pembentukan (atau pertumbuhan) budaya ilmu di negara kita. Adakah beliau tidak membaca karya-karya Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dan usaha beliau melahirkan sarjana Malaysia yang betul-betul dan benar-benar berkualiti? Sudah pasti tidak, kerana jika beliau membacanya dan benar-benar jujur seperti yang diucapkannya, dia tentulah akan tercabar untuk menyebut perihal kehilangan adab di kalangan para sasterawan yang dipanggil oleh Prof. Syed Muhammad Naquib Al-Attas sebagai golongan pinggiran yang “cetek meraba-raba”.  Faham ilmu yang dibawa oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas amat wajar diberi perhatian serius oleh para sarjana dan sasterawan, jika benar mereka berminat tentang “pemikiran”. Dilihat dari segi ini, amatlah jelas Baha Zain hanya bermain “retorik teh tarik” saja, bukan benar-benar ikhlas tentang “sasterawan perlu menilai zamannya”.  Jika beliau sendiri tidak mampu melakukan sarannya yang hebat itu, beliau sekurang-kurangnya berani untuk membuat kesimpulan: “kita belum lagi mempunyai sasterawan atau penulis seperti itu”. Dengan itu beliau memperlihatkan  keprihatinan beliau tentang perkara ini, dan dengan ikhlas serta berani memberi sedikit pandangan kritis beliau tentang persoalan ini. Tetapi kerana beliau tidak membaca, dan sudah jauh ketinggalan zaman, beliau tidak dapat melihat apa-apa perubahan yang cuba dilakukan oleh tokoh-tokoh yang saya fikir beliau tidak iktiraf sebagai pemikir. Sekurang-kurangnya beliau mempunyai Muhammad Haji Salleh, yang diiktiraf oleh Panel Anugerah Sastera Negara (yang Baha Zain sendiri pernah menjadi anggotanya) sebagai satu-satunya pensajak atau sasterawan intelektual di Malaysia. Apakah yang istimewa tentang Muhammad Haji Salleh? Tentulah kita mahu tahu, kerana kita memang tahu Baha Zain sangat rapat dengan tokoh besar ini.  Tidak mungkin selama berinteraksi dengan tokoh besar ini, beliau tidak pernah mendengar pemikiran yang dimaksudkan oleh beliau itu. Kita mahu tahu, misalnya, mengapa tokoh besar ini menjadikan Si Tanggang ikon bangsa Melayu, seorang tokoh yang perlu dihormati dan diikuti jejak langkahnya. Apa pendapat Baha Zain apabila saya sendiri menjadikan Pak Pandir sebagai ikon bangsa Melayu dan menulis sebuah cerita pendek tentangnya?  Sudah jelas “retorik teh tarik” tidak mungkin sampai ke situ!  Pendeknya apa yang saya sebut sebagai budaya pandirisme benar-benar menjadi ciri kegiatan intelektual di Malaysia.  Dalam konteks ini, yakni keberanian untuk mengaku kekurangan diri, nampaknya Prof. Muhammad Haji Salleh jauh lebih berani, seperti yang kita lihat dalam pengakuan beliau tentang betapa silapnya menggunakan teori dan pendekatan sastera Barat untuk menilai “diri kita yang bukan Barat”.  Tokoh besar ini juga tidak teragak-agak untuk membuat kesimpulan bahawa “kita belum lagi mempunyai teori sastera kita sendiri yang lengkap”.  Sebagai seorang ahli akademik yang cukup unggul  dan dihormati, serta diberi gelaran tertentu oleh para sarjana peminat beliau,  kita boleh maafkan beliau jika kita dapati beliau juga sudah ketinggalan zaman, oleh itu memberi pendapat, atau kesimpulan, tidak berasaskan fakta, tetapi hanya prasangka semata. 

Kita lihat “pemikiran” Baha Zain seterusnya. Tegas beliau: “Bangsa kita juga masih sangat memerlukan pemikiran yang hebat, dan semangat yang besar bagi membangunkan kebudayaan rohaniah, bahasa kebangsaan, persuratan, ilmu pengetahuan, seni dan budaya yang menjurus kepada pemersatuan penduduk, dan jati diri bangsa.”  Saya tidak perlu mengulas pandangan beliau ini, cukup hanya tersenyum sambil menghirup teh tarik yang sekali sekala saya minum. Saya hampir mengatakan ucapan seperti ini hanyalah sejenis bullshit, dalam pengertian yang diberikan oleh Prof. Frankfurt dalam bukunya.

Bagaimanakah pemikiran yang hebat itu diucapkan? Kedua-dua tokoh besar ini tidak mempunyai jawapan, hanya sekadar bermain dengan retorik. Jawapan itu diberikan oleh Gagasan Persuratan Baru dalam buku-buku yang telah diterbitkan atau makalah yang dibentangkan dalam seminar kebangsaan dan antarabangsa; juga dalam tesis yang sudah dikerjakan dengan teliti untuk memastikan kualiti akademiknya terjamin. Kerana mereka berdua tidak pun tahu akan kemunculan Gagasan Persuratan Baru, dan sudah pula bertapak kukuh dalam bidang akademik dan bidang kreatif, maka mereka agak bangga untuk meremehkannya, padahal mereka sendiri tidak mempunyai apa-apa alternatif kecuali untuk melancarkan perang retorik teh tarik. Akhirnya terjadilah satu drama yang paling lucu dalam sastera Melayu, apabila Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh naik bumbung kilang berkarat untuk menulis kertas kerja yang diterbitkan oleh ITBM 2014. Such a great achievement!

Itulah kisah Naratif Ogonshoto sastera Melayu. Dirgahayu pandirisme!

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 21/2/2017

No comments:

Post a Comment