Bagaimana
kita boleh mengukur harga diri seseorang dan maruah intelektualnya? Kita jawab secara mudah, begini saja: Orang
yang tinggi harga dirinya, tidak peduli dengan kritikan yang dilemparkan
kepadanya. Orang yang mantap maruah intelektualnya, tidak terusik oleh kritikan
yang diterimanya. Katalah kita boleh
terima andaian ini, kita boleh bertanya lagi: Siapa agaknya orang yang
demikian? Pengalaman saya memberitahu,
hanya sasterawan negara dan penyokongnya saja yang layak dikategorikan sebagai
mempunyai harga diri yang tinggi, begitu juga maruah intelektualnya. Mereka telah dikritik, tetapi kerana pujian
terhadap mereka bertimbun-timbun, sebarang kritikan tidak sedikit pun menggugat
kedudukan mereka. Dalam istilah budaya
intelektual Kelantan, inilah yang mereka namakan “sikap lembu kenyang”. Cuba anda perhatikan bagaimana gembala lembu
menjaga lembu-lembunya. Disediakannya makanan lembu melebihi daripada keperluan
lembu, oleh itu lembu-lembu itu duduk rehat
sambil mengunyah rumput di hadapannya. Itulah perangai lembu kenyang,
yang dijadikan peribahasa dalam budaya intelektual Kelantan. Siapakah yang
seperti itu pula sikapnya dalam budaya intelektual kita? Pertanyaan ini anda
mesti jawab sendiri.
Sekiranya
rumput untuk lembu itu kita beri makna kiasan dalam kritikan sastera, dalam
erti sudah banyak buku yang ditulis mengenai Gagasan Persuratan Baru, tetapi
masih belum disedari wujudnya di kalangan para sarjana dan sasterawan. Mereka
tidak sedar rumput intelektual itu sudah banyak disediakan untuk mereka kunyah;
tetapi kerana sikap mereka memandang tinggi rumput kering dari Eropah, Amerika
dan lain-lain dari luar Malaysia, maka mereka lebih gemar mengunyah rumput
kering itu. Mereka tidak tahu memilih makanan yang mereka perlukan.
Kita
lihat beberapa contoh yang boleh membantu kita memahami mengapa knsep “lembu
kenyang” ini penting dalam budaya ilmu kita, yang menjadi halangan kepada
perkembangan budaya ilmu yang sihat.
Prof
Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh pernah sebut dalm ucaputmanya bahawa kita
belum lagi mempunayai teori sastera yang lengkap (Teori dan
Kritikan Sastera Melayu Serantau, DBP 2005; hal. 14). Adakah
ini berasaskan maklumat terkini yang dibacanya? Kerana beliau tidak membaca,
dan terlalu memperkecil usaha orang lain yang diremehkannya sebagai tidak perlu
dijeling pun, apatah lagi membacanya dengan kritis, maka beliau tidak sedar
teori yang dimaksudnya itu sudah lama wujud, yakni Gagasan Persuratan Baru.
Sudah banyak buku tentangnya diterbitkan; dan sudah beratus makalah tentangnya
ditulis dan diterbitkan. Tesis berupa latihan ilmiah, tesis sarjana, malah
sampai ke peringkat kedoktoran, sudah ditulis dan sudah diterbitkan. Mengapa
Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh memilih untuk berbohong kepada
masyarakat sastera Malaysia adalah satu misteri yang amat misterius. Adakah
beliau sedang menghadapi masalah low self
esteem seperti yang dibicarakan oleh ahli psikologi? Bagi seorang profesor
sastera yang tidak membaca latest
development dalam kritikan dan teori sastera Malaysia, tetapi ingin membuat
kesimpulan hanya untuk merendahkan usaha orang lain, maka sikap negatif ini sounds like sikap Presiden dalam Naratif Ogonshoto. Saya ingin bertanya
Dr. Mawar Shafei, pakar novel agung Malaysia ini, adakah perbandingan ini
tepat? Saya fikir Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tahu episod mana yang boleh
dijadikan bukti. Permainan akademik ini penting diteruskan, kerana both Dr. Mawar Shafei dan Dr. Mohamad
Saleeh Rahamad adalah penganut ajaran Machiavelli korup yang saya huraikan
dalam entri yang lepas. Ini pengakuan mereka sendiri, yang saya dapat dalam
tulisan mereka. Kelakuan mereka ini amat
misterius.
Saya
gunakan perkataan misterius itu dalam konteks yang dipakai oleh Baha Zain
ketika memuji sajak-sajak Latif Mohidin, jadi penggunaan perkataan itu amat
positif, satu pujian. Tetapi saya tidak bersetuju dengan cara beliau, dan
nampaknya Prof. Rahman Shaari (waktu itu hanya Rahman Shaari, belum ada gelaran
lagi) nampaknya bersetuju dengan teguran saya, sambil berkata Baha Zain agak
melampu ketika memuji Latif Mohidin. Kita lanjutkan lagi permainan akademik
ini, dengan membawa Dr. Mawar Shafei dan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ke dalam
permainan ini, kerana mereka pun nampaknya terikut-ikut juga dengan style Baha Zain, ketika mereka memuji
Anwar Ridhwan yang menggunakan falsafah Machiavelli korup, seperti yang saya
jelaskan dalam entri yang lepas.
Sebenarnya, Baha Zain adalah serumpun dengan Prof. Emeritus Dr. Muhammad
Haji Salleh, oleh itu mereka saling memuji satu sama lain. Kita lihat ini.
Dalam Seminar 6 Orang Sasterawan Negara tempoh hari,
Baha Zain ada menulis sesuatu. Perenggan pertama kertas beliau, ayat pertama
berbunyi: “Dari waktu ke waktu penulis dan sasterawan perlu menilai zamannya;
dan menaksir kedudukan dan tanggungjawab kebudayaannya.” Saya setuju seratus
peratus dengan beliau; tetapi adakah beliau sendiri bersetuju dengan pendapat
beliau ini? Saya fikir tidak. Keseluruhan tulisannya ini tidak sedikit pun
memperlihatkan beliau sedar tentang perkembangan terbaru dalam kesusasteraan
dan kebudayaan Melayu, dalam pemikiran bernas yang boleh membawa kita ke arah
pembentukan (atau pertumbuhan) budaya ilmu di negara kita. Adakah beliau tidak
membaca karya-karya Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dan usaha beliau
melahirkan sarjana Malaysia yang betul-betul dan benar-benar berkualiti? Sudah
pasti tidak, kerana jika beliau membacanya dan benar-benar jujur seperti yang
diucapkannya, dia tentulah akan tercabar untuk menyebut perihal kehilangan adab
di kalangan para sasterawan yang dipanggil oleh Prof. Syed Muhammad Naquib
Al-Attas sebagai golongan pinggiran yang “cetek meraba-raba”. Faham ilmu yang dibawa oleh Prof. Syed
Muhammad Naquib al-Attas amat wajar diberi perhatian serius oleh para sarjana
dan sasterawan, jika benar mereka berminat tentang “pemikiran”. Dilihat dari
segi ini, amatlah jelas Baha Zain hanya bermain “retorik teh tarik” saja, bukan
benar-benar ikhlas tentang “sasterawan perlu menilai zamannya”. Jika beliau sendiri tidak mampu melakukan
sarannya yang hebat itu, beliau sekurang-kurangnya berani untuk membuat
kesimpulan: “kita belum lagi mempunyai sasterawan atau penulis seperti itu”.
Dengan itu beliau memperlihatkan
keprihatinan beliau tentang perkara ini, dan dengan ikhlas serta berani
memberi sedikit pandangan kritis beliau tentang persoalan ini. Tetapi kerana
beliau tidak membaca, dan sudah jauh ketinggalan zaman, beliau tidak dapat
melihat apa-apa perubahan yang cuba dilakukan oleh tokoh-tokoh yang saya fikir
beliau tidak iktiraf sebagai pemikir. Sekurang-kurangnya beliau mempunyai
Muhammad Haji Salleh, yang diiktiraf oleh Panel Anugerah Sastera Negara (yang
Baha Zain sendiri pernah menjadi anggotanya) sebagai satu-satunya pensajak atau sasterawan intelektual di Malaysia.
Apakah yang istimewa tentang Muhammad Haji Salleh? Tentulah kita mahu tahu, kerana
kita memang tahu Baha Zain sangat rapat dengan tokoh besar ini. Tidak mungkin selama berinteraksi dengan
tokoh besar ini, beliau tidak pernah mendengar pemikiran yang dimaksudkan oleh
beliau itu. Kita mahu tahu, misalnya, mengapa tokoh besar ini menjadikan Si
Tanggang ikon bangsa Melayu, seorang tokoh yang perlu dihormati dan diikuti
jejak langkahnya. Apa pendapat Baha Zain apabila saya sendiri menjadikan Pak
Pandir sebagai ikon bangsa Melayu dan menulis sebuah cerita pendek tentangnya? Sudah jelas “retorik teh tarik” tidak mungkin
sampai ke situ! Pendeknya apa yang saya
sebut sebagai budaya pandirisme
benar-benar menjadi ciri kegiatan intelektual di Malaysia. Dalam konteks ini, yakni keberanian untuk
mengaku kekurangan diri, nampaknya Prof. Muhammad Haji Salleh jauh lebih
berani, seperti yang kita lihat dalam pengakuan beliau tentang betapa silapnya
menggunakan teori dan pendekatan sastera Barat untuk menilai “diri kita yang
bukan Barat”. Tokoh besar ini juga tidak
teragak-agak untuk membuat kesimpulan bahawa “kita belum lagi mempunyai teori
sastera kita sendiri yang lengkap”.
Sebagai seorang ahli akademik yang cukup unggul dan dihormati, serta diberi gelaran tertentu oleh
para sarjana peminat beliau, kita boleh
maafkan beliau jika kita dapati beliau juga sudah ketinggalan zaman, oleh itu
memberi pendapat, atau kesimpulan, tidak berasaskan fakta, tetapi hanya
prasangka semata.
Kita lihat “pemikiran” Baha Zain seterusnya. Tegas
beliau: “Bangsa kita juga masih sangat memerlukan pemikiran yang hebat, dan
semangat yang besar bagi membangunkan kebudayaan rohaniah, bahasa kebangsaan,
persuratan, ilmu pengetahuan, seni dan budaya yang menjurus kepada pemersatuan
penduduk, dan jati diri bangsa.” Saya
tidak perlu mengulas pandangan beliau ini, cukup hanya tersenyum sambil
menghirup teh tarik yang sekali sekala saya minum. Saya hampir mengatakan
ucapan seperti ini hanyalah sejenis bullshit,
dalam pengertian yang diberikan oleh Prof. Frankfurt dalam bukunya.
Bagaimanakah pemikiran yang hebat itu diucapkan? Kedua-dua
tokoh besar ini tidak mempunyai jawapan, hanya sekadar bermain dengan retorik.
Jawapan itu diberikan oleh Gagasan Persuratan Baru dalam buku-buku yang telah
diterbitkan atau makalah yang dibentangkan dalam seminar kebangsaan dan
antarabangsa; juga dalam tesis yang sudah dikerjakan dengan teliti untuk
memastikan kualiti akademiknya terjamin. Kerana mereka berdua tidak pun tahu
akan kemunculan Gagasan Persuratan Baru, dan sudah pula bertapak kukuh dalam
bidang akademik dan bidang kreatif, maka mereka agak bangga untuk
meremehkannya, padahal mereka sendiri tidak mempunyai apa-apa alternatif
kecuali untuk melancarkan perang retorik teh tarik. Akhirnya terjadilah satu
drama yang paling lucu dalam sastera Melayu, apabila Prof. Emeritus Dr.
Muhammad Haji Salleh naik bumbung kilang berkarat untuk menulis kertas kerja
yang diterbitkan oleh ITBM 2014. Such a
great achievement!
Itulah kisah Naratif
Ogonshoto sastera Melayu. Dirgahayu pandirisme!
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 21/2/2017
No comments:
Post a Comment