Saturday, February 11, 2017

MENGEMBALIKAN MARUAH INTELEKTUAL DALAM SASTERA MELAYU

Sekiranya benar andaian para sarjana, yang disokong oleh para sasterawan sendiri, sastera Melayu moden tidak wujud tanpa teori sastera Barat,  maka timbul kemusykilan: di manakah hebatnya sastera tiruan Barat itu? Yang lucu, dan kemudiannya menjadi lucah, persoalan ini tidak pernah ditimbulkan, kerana meniru dan mengambil dari Barat adalah satu kemajuan yang diakui dengan yakin oleh Panel Anugerah Sastera Negara, yang memilih para sasterawan negara. Dalam laporan mereka, perihal meniru dan menjadikan Barat sebagai acuan dan ikutan adalah satu keistimewaan yang tidak perlu dipersoalkan.  Apabila Panel menggunakan beberapa “istilah” dalam laporan mereka, seperti kelainan, eksperimen, pembaharuan, teknik dan stail baru, dan lain-lain (anda boleh baca semua ini dalam laporan Panel), maka tersirat di situ ialah penerimaan yang penuh dengan kebanggaan bahawa sastera Malayu juga tahu meniru dan pandai juga menggunakan teknik Barat dalam karya mereka, yang bagi Panel adalah satu “achievement” yang hebat. Jika itulah keadaannya, dan hakikatnya dalam sastera Melayu, maka bagaimana pula kita boleh berbicara untuk mengembalikan maruah intelektual mereka? Mereka, para sasterawan ini, mendapat maruah intelektual mereka dari peniruan yang mereka banggakan sebagai “achievements” yang tidak mungkin menjadi kenyataan tanpa Barat. Kalau begitu, apakah yang hilang itu, padahal mereka mendapat maruah  mereka dari peniruan Barat.  Tidak ada apa-apa yang hilang, malah bertambah tinggi maruah mereka adalah, yang mereka tidak dapat jika mereka tidak meniru daripada Barat.

Tetapi jika kita melihat persoalan ini dalam konteks projek-projek yang dicadangkan dalam entri lepas, kita akan dapati para sasterawan dan sarjana sastera perlu membuktikan maruah intelektual mereka tidak hilang, dengan mengerjakan projek-projek penting yang dicadangkan itu. Apa pun juga klaim yang mereka buat memerlukan pembuktian yang dihujahkan dengan objektif. Itulah maksud projek yang dicadangkan dalam entri lepas, untuk meyakinkan kita bahawa para sasterawan dan sarjana ini bertambah tinggi maruah mereka setelah mereka meniru dan menggunakan teori sastera Barat. Mereka telah memberikan kita sastera baru yang canggih (?) melalui peniruan dari Barat itu. Tentulah tidak mudah untuk membuat pengakuan tanpa sebarang pembuktian; dalam konteks inilah kita harus meneliti semua laporan Panel Anugerah Sastera Negara, untuk menghilangkan segala keraguan kita bahawa laporan itu adalah objektif.  Tidak ada sebab untuk kita menerima bulat-bulat laporan itu, apabila pembacaan kita yang kritis dan agak teliti memberikan cerita lain, kesimpulan yang lain sama sekali.  Inilah yang ingin kita bahaskan, demi menjaga maruah para sasterawan negara sendiri. Jangan hendaknya timbul keraguan bahawa satu penipuan intelektual telah berlaku dalam pemilihan itu, yang disonglap dengan agak lihai dalam laporan Panel. Sekarang anda faham mengapa projek yang dicadangkan dalam entri lepas perlu diusahakan oleh DBP dan ITBM, atau lebih baik lagi dijadikan salah satu projek penyelidikan sesebuah universiti yang memilih tajuk-tajuk yang mereka minati.  Sehingga dibuktikan sebaliknya secara akademik, maka kesimpulan yang popular pada waktu ini bahawa projek sasterawan negara itu tidak boleh dipertahankan secara akademik jika karya para sasterawan negara dinilai dari perspektif ilmu yang benar. Ini suatu kesimpulan yang amat memalukan, yang menegaskan bahawa satu kesilapan besar telah diwujudkan untuk hanya memuaskan hawa nafsu beberapa orang sasterawan. Keadannya menjadi lain sama sekali jika kedudukan mereka sama dengan para Brahmin, yang tidak boleh dipersoalkan. Jika anda faham mengapa mereka terima ini, maka anda akan faham mengapa mereka mempermainkan kisah Nabi Nuh ‘a.s. dalam al-Quran (lihat tafsiran Dr. Mawar Shafie dalam “kitabnya” yang membicarakan keistimewaan novel-novel Anwar Ridhwan, terutama  Naratif Ogonshoto).  Dalam sastera Melayu moden, novel ini sudah menjadi pelesit atau hantu pelesit yang menghisap darah beku di otak mereka (para sarjana dan sasterawan) untuk memberi pujian yang aneh-aneh yang bukannya timbul dari akal yang sihat.  Selain contoh yang diberikan dalam “kitab” Dr. Mawar Shafie, terdapat contoh lain yang dilaporkan oleh Nur Fatiha Fadila Abu Bakar dalam tesis sarjana beliau.  Anda perlu melihat kesimpulan beliau dalam konteks yang dibincangkan di sini untuk melihat bagaimana masalah pelesit dalam karya sastera ini dijelmakan. Inilah kesimpulan Nur Fatiha Fadila:  “Tidak kurang penting ialah konsep kebebasan berkarya  yang terjelma dalam tindakan mengaitkan cerita fiksyen dalam novel dengan kisah dalam al-Quran, tanpa pemahaman yang jelas dan mendalam terhadap isi kandungan serta penghormatan yang tinggi terhadap kedudukan  dan kesucian al-Quran sebagai sumber ilmu yang paling tinggi dalam Islam (dalam Naratif Ogonshoto.) Adalah jelas bahawa cerita dalam novel-novel yang dikaji  didapati cenderung memperagakan pandangan hidup, konsep, falsafah, tradisi dan kebudayaan yang bertentangan dengan nilai-nilai Islam. Hal ini melemahkan lagi novel-novel yang dikaji, hatta dalam kedudukannya sebagai sebuah cerita.” (hal. 196).  Kita lihat contoh yang lain pula, yang diberikan oleh Prof. Mohd. Mokhtar Abu Hassan.

 Dalam sebuah makalah yang dibentangkannya dalam seminar enam orang sasterawan negara, yang kemudiannya dibentangkan sekali lagi dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia, dimuat dalam Sastera Teras Negara Bangsa,  profesor ini membela Si Tanggang dalam sajak “Pulang Si Tenggang” sebagai seorang tokoh usahawan yang perlu diteladani oleh para pelajar kerana kegigihannya ingin menjadi orang kaya.  Kata Profesor Mokhtar, “Lazimnya, para peneliti, para pengkaji sastera, mahupu para pelajar ditekankan supaya jangan menderhakai kedua-dua ibu bapa. Jika derhaka, anak-anak akan mendpat balasannya seperti yang berlaku kepada Si Tanggang. Di sebalik unsur moral dan pengajaran yang ditekankan, kisah Si Tanggang juga memperlihatkan nilai positif. Kerana kemiskinan, Si Taggang bercita-cita untuk menjadi kaya dan terkenal. Di sini memperlihatkan bahawa Si Tanggang ada matlamat, iaitu ingin menjadi kaya dan terkenal.  ...” (hal. 234).

Apakah mesej yang ingin disampaikan oleh Prof. Mokhtar? Dalam konteks moden, tidak salah menjadi Si Tanggang, malah kegigihan Si Tanggang wajar diikuti oleh para pelajar. Sekarang anda menghadapi masalah besar yang menjadi punca segala masalah masyarakat moden. Anda sekarang diajar untuk menjadi materialistik, menjadi manusia tamak dan rakus mengejar kemewahan. Inilah nilai baru yang sedang dipupuk oleh para guru, dan dimasukkan ke dalam karya sastera yang menjadi bacaan para pelajar. Perubahan nilai ini tidak disedari, sesuai dengan kemewahan yang dapat dilihat dan mungkin juga dapat diperolehi sekiranya diusahakan bersungguh-sungguh, seperti Si Tanggang yang positif itu. Adakah ini yang ingin disampaikan oleh kisah dongeng ini? Tidak. Matlamat cerita itu ialah memberi pendidikan moral, menyedarkan anak-anak bahawa kekayaan tidak bermakna sama sekali jika akhirnya menjadi anak derhaka.  Mengapa ajaran penting ini mesti ditinggalkan, dengan memberi penekanan kepada kemewahan hidup kebendaan?  Cara Prof. Mokhtar membaca kisah ini menimbulkan masalah dalam pendidikan, apabila unsur ambiguiti nilai dijadikan satu aspek penting. Dari segi pendidikan, ini merupakan pengkhianatan kepada para pelajar, yang kini terumbang ambing dalam ambiguiti nilai yang lebih cenderung kepada kejayaan kebendaan.  Jika perkara ini dilihat daripada perspektif Islam, jelaslah apa yang dilakukan itu bersifat anti-Islam. Tetapi inilah inti sistem pendidikan kita, yang hanya berminat hendak melahirkan golongan pekerja, golongan kuli, mengikut peringkat kemahiran masing-masing.  Sistem inilah yang membenarkan karya seperti “Pulang Si Tanggang” menjadi bacaan dalam pengajaran sastera. Masalahnya ialah apabila kaedah bacaan dan analisis dalam pengajaran sastera tidak mencerdikkan pelajar, malah mereka dihumban ke dalam gua kaedah membaca dan menilai yang menyesakkan, yang tidak memberi mereka peluang berfikir. Bolehkah seorang pelajar yang cerdik menjawab soalan tentang sajak “Pulang Si Tanggang” dengan misalnya membaca dan menilainya dari perspektif ilmu yang benar? Dalam sistem yang diperjuangkan oleh Prof. Mokhtar dan teman-temannya, pelajar tidak dibenarkan berfikir. Mereka hanya dibenarkan meluahkan bulat-bulat apa yang telah disediakan dalam buku-buku teks.   Mereka diwajibkan memuntahkan kembali maklumat yang diberikan di dalam buku teks, bukan memahaminya daripada pespektif ilmu.Inilah yang saya penggil “mengajar menjadi bodoh”.  Ini adalah kesan budaya pandirisme yang mencengkam kegiatan intelektual di Malaysia, yang melahirkan sikap anti-ilmu itu. Pandirisme inilah yang digunakan dengan leluasa untuk memastikan para pelajar terus diajar menjadi bodoh.

Mengajar menjadi bodoh ini digalakkan di sekolah-sekolah dan juga di universiti.  Kesimpulan ini menjadi kebanggaan para sarjana dan guru sastera, oleh itu dipertahankan mereka dengan menolak sebarang kaedah yang akan membolehkan pelajar berfikir. Mereka tidak mahu pelajar berfikir kerana ini menyusahkan mereka yang terpaksa memperkemas pengetahuan mereka sendiri, suatu beban yang tidak membawa sebarang keuntungan kepada mereka. Kesimpulan ini mungkin kedengaran agak aneh bagi yang kurang memberi perhatian kepada masalah intelektual yang kita hadapi sekarang, yang amat aktif memberi sanjungan kepada yang tidak layak menerimanya, tetapi sangat kuat berpegang kepada status quo yang menguntungkan sekumpulan tertentu, yang dikenali sebagai kumpulan Mutual Admiration Club.  Prof. Mokhtar sendiri juga berada dalam Mutual Admiration Club ini, oleh itu beliau tidak boleh menerima adanya perkembangan baru dalam sastera Melayu jika perkembangan itu dikira boleh menjejaskan status quo yang mereka pertahankan.  Ini jelas boleh kita lihat dalam reaksi mereka terhadap persoalan ilmu dalam sastera Melayu, yang mereka kaitkan dengan PB yang bagi mereka hanya membawa malapetaka kepada status quo yang mereka pertahankan itu. Sikap ini, yang saya panggil syahwat hasad, telah menapikan para pelajar daripada mandapat manfaat daripada PB yang disekat oleh guru dan pensyarah mereka supaya tidak sampai kepada mereka. Prof. Mokhtar sangat teruja dengan apa yang dinamakannya “the scientific study of literature”, dengan mengambil kutipan pajang daripada sebuah buku yang membicarakan aspek “baru”.  Mengapa beliau begitu teruja? Jawapnya mudah, iaitu untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa beliau sentiasa up-to-date, walaupun yang dianggapnya perkara terbaru itu tidak diperlukan dalam kajian sastera dan tidak diperlukan dalam membuat penilaian. Kecuali jika beliau melihat aspek itu daripada perspektif peranan ilmu yang benar, yang memang ditolaknya supaya dengan itu kehadiran PB dalam sastera Melayu boleh diketepikan  terus. Semua taktik ini amat jelas, dan dapat dibaca dengan mudah oleh  para anggota Mutual Admiration Club. Kehadiran Mutual Admiration Club inilah yang membawa pelesit sastera yang saya sebut di atas, yang membuat para anggota Mutual Admiration Club ini benar-benar tidak siuman bila berdepan dengan PB yang mereka anggap mengangcam status quo mereka.

Inilah konteks yang perlu difahami jika anda mahu faham mengapa saya mengemukakan beberapa projek yang perlu kita usahakan untuk memberi dinamika baru kepada sastera Melayu yang sangat lesu dan amat kuat sikap anti-ilmunya yang diperjuangkan oleh kumpulan syahwat hasad itu.

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 11/2/2017.

No comments:

Post a Comment