Kalau mengikut pendapat penganjur SKPM, sidang ini penting dan mereka
meminta kerajaan menerima semua keputusan mereka untuk dilaksanakan oleh
pemerintah. Walaupun hampir semua cadangan adalah kitar semula cadangan yang
pernah diputuskan dalam berbagai-bagai seminar yang serupa, dan nampaknya
kerajaan tidak berminat untuk melaksanakannya, namun keghairahan mengemukakan
cadangan tetap berkobar-kobar. Apakah yang boleh kita pelajari daripada
peristiwa seumpama ini? Pertama,
kerajaan berasa bangga kerana mereka mendapat perhatian dan diberi kepercayaan
untuk berbakti kepada negara. Kedua,
bagi pihak yang gemar membuat cadangan, mereka berasa dekat dan mungkin juga
sangat mesra kerana dibenarkan terus merayu dan memujuk para pemimpin untuk
bersetuju dengan mereka dengan melaksanakan permintaan mereka. Pelaksanaan itu
penting kerana di situlah mereka boleh mendapat faedah langsung sebagai
sasterawan dan pakar kesusasteraan.
Bukan pendidikan sastera sangat yang menjadi kemusykilan mereka. Saya
akan jelaskan nanti.
Apa
Masalahnya?
Kalau kita lihat rumusan mereka, terlalu jelas mereka tidak pasti apakah
yang menjadi masalah. Pertama sekali, masalahnya ialah tentang konsep ilmu.
Adakah sastera sejenis ilmu atau hanya kemahiran menulis cerita? Jika sejenis
ilmu, kita harus tentukan ilmu yang bagaimana. Di sinilah kita akan berbicara
tentang konsep ilmu dalam kesusasteraan. Ini yang perlu dibereskan terlebih
dahulu. Apabila ini sudah beres, kita akan melangkah ke tahap lain: apakah
kaedah yang sesuai untuk mengajar ilmu sastera? Apakah yang ingin dicapai
melalui pendidikan sastera? Dalam keadaan sekarang, terlalu jelas mereka mahu
karya mereka digunakan sebagai teks dan mereka dapat faedah langsung
daripadanya. Inilah kemahuan utama para sasterawan negara. Mereka andaikan
karya mereka adalah yang terbaik dan paling sesuai digunakan untuk dijadikan
teks. Sebenarnya tidak, jika kita lihat cerita Si Tenggang dan novel Abdullah Hussein
yang ditolak oleh guru dan pelajar.
Satu Kes Yang
Pelik
Tahun 1995, novel Jejak Warisan
sudah diterima oleh JK Pemilihan untuk dijadikan bacaan di sekolah-sekolah.
Tiba-tiba dibatalkan saat akhir dengan alasan lewat dikemukakan, walaupun
persetujuan sudah tertulis dalam minit mesyuarat. Ketika itu Kementerian
Pelajaran diberi 17 juta oleh Bank Dunia untuk buku-buku ini. Antologi Angin Dari Gunung dikumpulkan oleh Abdullah Tahir, diterbitkan oleh DBP,
memang untuk kegunaan teks. Tidak jadi dilaksanakan kerana cerita pendek “Angin
Dari Gunung” dikatakan menonjolkan guru yang keras kepala dan melanggar GO.
Sebenarnya ada ugutan supaya buku itu tidak dipakai, kerana terdapat cerita
pendek Mohd. Affandi Hassan yang mengajar budak-budak sekolah menentang
kerajaan. Adakah ini satu masalah dalam pendidikan sastera? Buku itu digunakan di Singapura, saya
diberitahu ketika saya jadi tamu Minggu Sastera Antarabangsa Singapura 1994.
Selepas itu sebuah cerita pendek saya terpilih untuk dijadikan teks STPM, tetapi
saya tidak ingat berapa sen yang dapat. Tidak pasti sama ada cerita pendek itu
masih digunakan atau tidak. Novel Jejak
Warisan, walaupun bagus jika digunakan sebagai teks SPM, mendapat tentangan
supaya tidak digunakan. Mengapa ditentang saya tidak pasti, lalu dipilih
novel-novel remaja yang membekukan pemikiran. Ada tidaknya yang saya dengar,
jika novel itu dipilih, maka Gagasan Persuratan Baru akan masuk dalam
pendidikan sastera, begitu juga buku Pendidikan
Estetika Daripada Pendekatan Tauhid.
Kata sumber yang sampai kepada saya, sebelum para pelajar dirosakkan
pemikirannya dengan sikap kritis dan berani berhujah, lebih baik disekat sahaja
peluang untuk menjadi cerdik dan gigih berdebat tentang ilmu. Inilah pengalaman
saya dalam pendidikan sastera ini. Tidak berapa menggalakkan. Sekarang saya
ingin mencadangkan Balai Maqamat
dijadikan teks sastera untuk SPM, kasi can sama para pelajar berkenalan dengan
karya yang sofistikated daripada segi pemikiran dan teknik menulis. Saya
diberitahu novel Naratif Ogonshoto
telah dipilih. Bagi saya tetap OK, memahami politik sastera di Malaysia di
kalangan para sasterawan, sarjana dan kumpulan Mutual Admiration Club yang
jujur memperjuangkan kepentingan sastera mereka. Tetapi saya fikir patut juga
diberi peluang kepada para pelajar itu melihat aspek yang berbeza bila mereka
membaca karya kreatif, dengan menggunakan dua cara atau mod bacaan: mod bacaan intelektual, dan mod bacaan cerita. Ajar mereka berfikir
secara kreatif. Kaedahnya telah ada, tinggal hanya melaksanakannya. Adakah
tidak persatuan penulis berminat memperjuangkan aspek pemikiran dalam
pengajaran sastera? Biar para pelajar kita menikmati sedikit makna pemikiran
dalam karya kreatif. Biar mereka berbahas dengan sengit di dalam bilik darjah
membincangkan soal pemikiran dalam kesusasteraan. Ini boleh mereka dapat hanya
dengan meneliti Balai Maqamat, yang
ditulis untuk membuat pembaca berfikir dan memahami konsep stylization of ideas dalam penulisan kreatif. Adakah idea ini
termasuk dalam rumusan? Sepatutnya begitulah. Salah satu sebab mengapa
pengajaran sastera sangat lemah dan tidak diminati para pelajar (adakah
termasuk para guru juga?) ialah tidak ditekankan aspek pemikiran ini. Dengan
wujudnya kaedah yang diberikan oleh gagasan Persuratan Baru, maka para pelajar kita berhak mendapat
faedahnya dan mereka lebih berhak lagi untuk diberi peluang memahami aspek
pemikiran dalam karya kreatif. Kasihan melihat para pelajar kita terus bodoh
dan diperbodohkan dengan memberi mereka kaedah yang sudah out-dated, masih
bicara tentang tema, teknik, perwatakan dan sebagainya dalam konteks lama yang
menjumudkan pemikiran mereka dan menjadikan karya sastera mati. Beri mereka peluang melihat dinamika
kreatif dengan mengajar mereka bagaimana karya sastera boleh dinilai daripada
perspektif pemikiran dengan menggunakan alat-alat analisis yang lebih canggih
yang diberikan dalam Persuratan Baru dan dalam Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid. Beri para
pelajar kita peluang untuk mencintai ilmu dengan mendedahkan mereka kepada
kaedah analisis dan menilai karya berasaskan konsep ilmu yang benar. Kita
mempunyai korpus yang lebih dari mencukupi untuk mencapai matlamat ini. Semoga
Allah Ta’ala menimbulkan rasa ikhlas dalam diri kita untuk memperjuangkan
kebenaran dalam menyebarkan aspek pemikiran ini. Amin.
Masalah Ilmu
Dalam Pengajaran Sastera
Tidak ada seorang pun di antara sarjana dan sasterawan kita, termasuk
sasterawan negara, yang sedar bahawa masalah kita adalah masalah ilmu. Walaupun
semua orang bercakap tentang kejujuran ilmiah dan kejujuran akademik, tetapi
mereka mengkhianati ilmu dan bidang akademik itu dengan menolak wujudnya
masalah ilmu ini dalam pengajaran sastera. Jadi kejujuran yang mereka
gembar-gemburkan itu pada hakikatnya satu pengkhianatan ilmu dan pengkhianatan
akademik, kerana tidak mahu mengaku punca kemerosotan pengajaran sastera adalah
kerana wujudnya kekeliruan dalam konsep ilmu ini. Jika ini dibereskan, tujuan
pengajaran sastera itu menjadi jelas dan boleh dicapai dan boleh menarik minat
pelajar. Saya letakkan kesalahan ini
totok ke atas kepala kumpulan ini, yang berpura-pura kononnya memperjuangkan
kesusasteraan dan pembinaan budaya ilmu, padahal yang menjadi matlamat mereka
ialah faedah peribadi yang akan mereka perolehi tidak saja dari segi kewangan,
tetapi juga dari segi kedudukan dan kuasa.
Semua ini jelas terserlah dalam “resolusi” yang mereka kemukakan, yang
semuanya tertumpu pada keuntungan yang akan mereka perolehi sekiranya resolusi
itu dilaksanakan. Tidak secebis pun
resolusi itu memperlihatkan keikhlasan para pereka resolusi dan penyokong
mereka untuk membina budaya kreatif berteraskan ilmu yang benar, sebaliknya mereka
menggunakan istilah nilai sejagat (universal values?) yang dalam pengertiannya
merujuk kepada nilai-nilai sekular Barat. Mengapa tidak disebut nilai-nilai
kerohanian yang menjadi teras semua agama yang dianuti manusia? Dengan memberi
penekanan kepada konsep tauhid dan taklif yang menjadi teras kewujudan manusia
seluruhnya. Konsep tauhid dan taklif itu bukan
hanya untuk orang Islam, tetapi untuk semua manusia yang dituntut
menyedarinya, walaupun mereka tidak mahu menerimanya. Menekankan wujudnya
tauhid dan taklif dalam kehidupan manusia adalah satu tuntutan ilmu yang sudah
diterima oleh semua tamadun, walaupun dari segi amalan secara individu
ramai yang menolak aspek tauhid dan
taklif itu sebagai prinsip utama kewujudan mereka. Kalau anda jujur dan berani
bertanggungjawab, di kalangan sarjana dan sastera Islam di Malaysia sendiri pun
ramai yang menolak konsep tauhid dan taklif sebagai panduan mereka dan yang
menjadi asas sistem nilai mereka. Semua ini kita boleh lihat dengan jelas dalam
karya mereka. Jika anda mahu contoh, bacalah karya para sasterawan negara, anda
akan melihat hakikat ini dengan amat jelas. Mungkin mereka akan berkata,
sebagai dalihan, bahawa karya mereka tidak mencerminkan nilai-nilai tauhid dan taklif hanya dalam
permulaan kerjaya mereka sebagai sasterawan, yang kemudiannya berubah selepas
mereka lebih dewasa dan sedar akan kesilapan mereka. Anda percaya? Sekiranya anda terlalu naif, anda akan
menerima apa saja alasan mereka; tetapi karya mereka yang sebelum dan selepas
menerima anugerah sastera menjerit nyaring memberitahu kita bahawa mereka
mempersetankan saja aspek tauhid dan taklif itu, hingga ada yang berkata dia
amat terpesona dengan kecerdikan Mephistopheles yang mengajar Faust menjadi
ahli sihir dan seniman yang anti-Tuhan walaupun percaya wujudnya Tuhan. Perkara begini nampak seolah-olah
remeh-temeh, tetapi amat serius kerana ia menggambarkan watak seseorang dan
sikapnya terhadap sesuatu. Apabila seorang sasterawan demikian sikapnya, maka
kita dapat membuat kesimpulan yang mudah tentang hasil karyanya yang lain. Andainya dia seorang sasterawan negara, maka
pemilihannya adalah suatu insult
kepada masyarakat yang diwakilinya dan kepada kebudayaan yang dianuti mereka.
Patutkah kita membiarkan saja tokoh seperti ini bermaharajalela memberi
pendapat dan nasihat kepada kita semua?
Demikian perlunya ketegasan ilmiah dan akademik untuk menerima atau
menolak sesuatu pendapat berasaskan konsep ilmu yang benar semata-mata.
Sekiranya kita menolak prinsip ini, maka kita akan meneruskan kemungkaran
ilmiah untuk merosakkan masyarakat dan menyeleweng kefahaman masyarakat tentang
sesuatu perkara yang diketahui salahnya.
Ketika Anda
Perlu Bersikap Positif, Anda Pilih Sikap Negatif
Dalam preamble kepada resolusi, terdapat kata-kata ini: “Pertemuan yang
diisi dengan perbincangan ilmiah serta perbahasan intelektual itu berhasrat
mencari gagasan yang diharapkan dapat memantapkan martabat persuratan bangsa.”
Matlamat yang dinyatakan itu bagus, tetapi tidak ada “perbincangan ilmiah dan
perbahasan intelektual” dalam SIDANG KEMUNCAK yang dihadiri 250 pengarang, sasterawan, budayawan,
pengamal media, serta ahli akademik” itu. Tidak seorang pun di antara mereka
tahu sudah wujud buku Pendidikan Estetika
Daripada Pendekatan Tauhid (DBP 1992; ulang cetak 2005); Gagasan Persuratan Baru: Pengenalan dan
Penerapan (UKM 2008; edisi kedua dengan judul Gagasan Persuratan Baru, terbit 2014); dan buku Kedudukan Ilmu Dalam Kesusasteraan: Teori
dan Praktis (UKM 2010; edisi kedua 2014). Kita boleh andaikan ketiga-tiga
buah buku itu tidak ilmiah, kabur dan keliru, tidak akademik, cetek dan
mengarut, oleh itu tidak perlu dibaca oleh peserta SIDANG KEMUNCAK itu. Sekurang-kurangnya mereka boleh sebut, : “Belum ada lagi perbincangan ke arah itu;
oleh itu 250 pengarang dan lain-lain itu sedang berbahas tentang persoalan
itu.” Mana hasil pemikiran mereka? Di Malaysia “seminar berhabis beras” memang
selalu diadakan; hasilnya peserta pulang kenyang. Itulah saja. Gagasan yang
dicari tidak bertemu; tindakan yang perlu dibuat dikitar-semula daripada
perjumpaan lama yang diulang-ulang. Andainya mereka bincang tiga buah buku yang
disenaraikan tadi sudah cukup baik, sekurang-kurangnya mereka boleh berkata
sesuatu yang brilliant dan asli dari
pemikiran mendalam mereka. Adakah ini
masalah ilmu atau masalah sikap? Saya
fikir kedua-duanya. Ketika mereka perlu berfikiran positif, mereka
memilih untuk bersikap negatif. Sikap
mereka ini telah saya bincangkan dalam bab 5, Gagasan Persuratan Baru,
edisi 2 (hal. 233-279), di bawah judul, “Kesusasteraan Melayu di
Persimpangan Jalan: Anti-Intelektualisme, Hasad, Pandirisme”. Kertas ini berasal daripada makalah panjang
untuk kuliah DAMAI, anjuran ATMA, UKM, 2004.
Kita diberitahu, tujuan SIDANG KEMUNCAK 250 orang itu ialah untuk
“mencari gagasan yang diharapkan dapat memantapkan martabat persuratan bangsa.”
Menarik juga jika ditanya, Apakah yang menghalang mereka daripada membincangkan
dengan kritis Gagasan Persuratan Baru yang memang itulah matlamatnya?
Jangan-jangan sidang kemuncak ini sudah sampai ke tahap klimaks yang dipanggil
oleh pengkritik Perancis jouissance
(orgasmic pleasure). Sekarang pengaruh Perancis sangat kuat dalam kritikan
sastera Melayu, walaupun sarjana dan pengkritik tidak tahu bahasa Perancis,
oleh itu tidak membaca dari sumber asal.
Nampaknya Gagasan Persuratan Baru tidak dapat memberikan mereka jouissance itu!
Ketakutan kepada Gagasan Persuratan Baru sampai ke tahap itu, tahap
mengerikan mereka, akibat terlalu takut menerima kenyataan bahawa teori dan
pendekatan yang mereka pakai sekarang adalah palsu dan tidak dapat dipertahankan
secara akademik dan moral. Lebih-lebih lagi apabila PB mempersoalkan kewajaran
gelaran sasterawan negara untuk kumpulan yang bernaung di bawah Mutual
Admiration Club yang dulunya dikutuk oleh Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh, kini
berubah menjadi penaung para sasterawan negara.
Perlukah kita kepada sasterawan negara? Tentu saja tidak perlu, kerana
untuk menjadi cerdik kita tidak perlukan sasterawan negara; dan untuk membina
tamadun ilmu lebih-lebih lagi kita tidak perlukan sasterawan negara yang tidak dapat
memberi sumbangan apa-apa. Mereka adalah
para penglipur lara moden yang suka bercerita, dengan bumbu sensasi yang amat
kuat. Ini saya bincang dalam entri panjang, “Keunggulan yang Cacat”, bertarikh
28/10/2014. Dalam entri itu saya cuba buktikan bahawa memberi gelaran sasterawan
negara adalah melanggar kesopanan kebudayaan Melayu yang mengutamakan ilmu,
bukan cerita. Gelaran ini juga berupa
satu penghinaan kepada para ulama yang dalam masyarakat Melayu lebih utama
kedudukannya, bukan para sasterawan. Para ulama adalah penyebar ilmu dan adab
dalam masyarakat Melayu, bukan para sasterawan yang kedudukannya di pinggir dan
tidak pernah diterima sebagai setaraf, apatah lagi lebih tinggi kedudukannya
daripada para ulama, seperti yang terjadi apabila mereka dilantik sebagai
sasterawan negara.
Betulkan Yang
Salah
Kesusasteraan Melayu moden sejak awal lagi sudah berada di garisan yang
salah, yakni dengan munculnya Asas 50 yang terang-terang menolak Islam sebagai
unsur penting dalam kesusasteraan. Anggota Asas 50 menegaskan, tulisan Jawi
adalah punca kemunduran orang Melayu, dengan kesilapan paling besar, menurut
mereka, apabila orang Melayu mengaitkan tulisan Jawi dengan Islam. Menurut Asas
50, hanya dengan pertukaran kepada
tulisan Rumi barulah sastera Melayu moden dapat dikembangkan. Apabila DBP
ditubuhkan, anggota Asas 50 diberi peluang dan sokongan oleh kerajaan untuk
mengubah sistem nilai orang Melayu melalui penghapusan tulisan Jawi. Itulah
permulaan merudumnya pengaruh Islam dalam kehidupan moden, apabila tulisan Jawi
diasingkan dan dibiarkan buat sementara waktu di pondok-pondok. Ini pun
kemudiannya dirobohkan juga, dengan itu kebudayaan Melayu dirumikan sepenuhnya
melalui perjanjian ejaan bersama dengan Indonesia 1972. Sepuluh tahun kemudian,
dalam tahun 1981, lahirlah sasterawan negara, maka sempurnalah kehancuran
kebudayaan Melayu yang dulunya dikaitkan dengan tulisan Jawi. Pada ketika itu
juga konsep kesusasteraan bermaharajalela setelah para sasterawan ditabalkan
sebagai kumpulan baru yang paling mulia dalam kebudayaan Melayu, yang mengambil
alih perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa sekular sepenuhnya.
Penabalan sasterawan negara memberi kesan yang paling buruk dalam sistem
nilai masyarakat Melayu. Karya sastera
mengambil tempat utama dalam sistem pendidikan untuk mempopularkan nilai-nilai
Barat yang terhunjam di dalam karya sastera, dalam dua arah terbesar. Pertama,
dari arah penilaian karya, yang diberi keutamaan sekarang ialah sejauh mana
karya itu memancarkan realisme dalam kehidupan manusia yang dijadikan watak
dalam karya, yang kini dikaitkan dengan apa yang disebut sebagai nilai-nilai
kemanusiaan sejagat yang tidak lagi kena mengena dengan nilai-nilai agama.
Malah nilai-nilai agama dianggap sebagai nilai-nilai yang korup yang membela
kezaliman. Perubahan ini sampai ke puncaknya apabila Panel Anugerah Sastera
Negara meletakkan novel Salina
sebagai novel terbesar pernah ditulis di Malaysia, sebuah novel kemanusiaan
yang menentang kezaliman peperangan dunia kedua. Semua ini tertulis dalam laporan Panel untuk
tahun 1985, dan dari gesaan Panel itu, beberapa orang “pengkritik” sastera
mendesak kerajaan supaya menjadikan novel Salina
sebagai teks wajib dalam subjek kesusasteraan sebagai menghormati pencapaian
sasterawan negara yang kini telah meletakkan sastera Melayu di peringkat antara
bangsa, apabila seorang sarjana Belanda berkata begitu dan menerimanya sebagai
satu-satunya, ketika itu, karya dalam bahasa Melayu yang mencapai taraf sastera
dunia. Selepas itu berlakulah huru-hara dalam penilaian sajak Melayu apabila Si
Tenggang diterima sebagai wira Melayu kerana kegigihannya mengubah nasib
dirinya. Penderhakaan Si Tenggang, yang menjadi motif utama legenda itu,
dihilangkan dengan diberi tafsiran baru bahawa Si Tenggang yang mengembara pulang
sebagai manusia baru, masih Melayu dan tetap utuh menerima kebudayaan Melayu
yang sudah dimodenkan.
Selepas itu, berlakulah yang lain-lain mengikutinya …. (Sila sambung
sendiri. Sebagai panduan untuk memahami aspek ini, sila baca dengan teliti, dan
kritis, entri bertarikh 28/10/2014, “Keunggulan yang Cacat”).
Bagaimana kita hendak menghadapi
keadaan seperti ini? Itulah dicadangkan Gagasan Persuratan Baru untuk dijadikan
panduan dalam penilaian karya dan penulisan karya. Kecuali beberapa orang, hampir
seluruh sarjana Malaysia menolak gagasan PB itu sebagai tidak berfaedah, malah
akan membawa kesusasteraan Melayu ke zaman gelapnya yang menentang kemodenan.
Bagi para sasterawan negara, ketegasan ini penting kerana dari segi penilaian,
yang kini mengikut prinsip-prinsip Kritikan Baru (New Critics), meletakkan karya sastera sebagai autonomous, dan
berhak berada di tempat mana yang dipilihnya. Dinilai dari perspektif teori
Barat sepenuhnya, novel-novel Anwar Ridhwan kelihatan begitu hebat; tetapi
sebaik saja dikenakan ukuran yang berciri Islam dan berlandaskan ilmu yang
benar, maka novel-novel tadi berubah wajah, tidak lagi sehebat sebelumnya; dan
dari novel yang berpretensi intelektual, kini bertukar menjadi novel penglipur
lara yang hanyut dalam cerita yang penuh sensasi dan dari segi kandungan ilmunya
tidak ada lagi. (Rujuk, “Keunggulan Yang Cacat”.) Maka tidak hairanlah jika
para sasterawan negara dan para sarjana yang menjadi pengikut mereka tidak
menerima Gagasan Persuratan Baru; dengan itu segala kepalsuan penilaian yang
digahkan selama ini terus tertutup. Dalam konteks ini, Sidang Kemuncak Penulis
Malaysia 2014 memilih untuk menutup kepalsuan itu. Dan dalam konteks inilah
mereka bercakap tentang pendidikan sastera yang lesu dan membosankan. Bagaimana pelajar akan berminat dalam sastera
jika sikap mereka lebih cenderung untuk membunuh minat pelajar daripada
menghidupkannya? Dalam konteks inilah mereka bercakap tentang kejujuran ilmiah
dan kejujuran akademik. Gagasan Persuratan Baru yang memperjuangkan kejujuran
ilmiah dan kejujuran akademik itu dengan tiba-tiba menjadi objek yang dibenci,
hanya kerana pembohongan dan penipuan dalam penilaian akan terbongkar.
Gagasan
Persuratan Baru: Penyelesaian Yang Bermaruah
Sejauh mana Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 berminat menyelesaikan masalah sastera
Malaysia sekarang? Dari kegigihan
mengadakan “sidang kemuncak” itu, yang menghimpunkan begitu ramai pakar dan
peminat sastera, kita boleh membuat kesimpulan bahawa memang terdapat hasrat
untuk mencari jawapan konkrit dalam mengatasi masalah yang disenaraikan dalam
resolusi. Yang diperlukan pada waktu ini ialah keyakinan tentang cara
penyelesaian yang telah dikemukakan sejak lama melalui gagasan Persuratan
Baru. Jika ini merupakan masalah
keyakinan, maka cara terbaik ialah mengadakan dialog yang serius di antara para
sarjana dan para sasterawan untuk melihat apakah yang sebenarnya yang
ditawarkan oleh gagasan Persuratan Baru dalam membina budaya ilmu dan membina
persuratan Melayu dalam abad 21 ini.
Walaupun memang terdapat halangan yang kuat dan penentangan yang juga
kuat daripada para sasterawan negara sendiri, mereka tidak mewakili golongan
majoriti yang mungkin benar-benar ingin melihat perubahan dalam cara kita
menganalisis dan menilai karya kreatif, dan juga dalam cara kita menulis karya
yang berteraskan konsep ilmu yang benar, sesuai dengan adab yang menjadi amalan
kita sejak beratus tahun. Kita tidak boleh membenarkan kumpulan kecil ini
menentukan kemajuan yang kita ingin capai dalam bidang ini. Bukan tugas mereka
untuk menentang kemajuan setelah diberi kedudukan itu. Apatah lagi apabila
mereka sendiri, para sasterawan negara ini, selalu bercakap tentang peri
pentingnya dimulai perubahan yang benar-benar berasaskan pertimbangan ilmu,
adab, dan nilai-nilai agama yang menjadi pegangan kita. Di kalangan mereka
sendiri sudah ada kesedaran akan kesilapan yang kita lakukan selama ini dengan
menggunakan teori sastera Barat untuk menilai usaha kreatif kita. Selain dari
itu, penerbitan buku Decolonising the
University: The Emerging Quest for
Non-Eurocentric Paradigms oleh Universiti Sains Malaysia, 2012, memberi
isyarat bahawa kita memang memerlukan
perubahan ke arah pembebasan dari belenggu intelektual yang kita kenakan
ke atas diri kita kerana sukarnya mencari alternatif yang lebih baik. Kini
alternatif itu telah tercokol di depan mata, maka apa lagi masalah yang kita
hadapi untuk sekurang-kurangnya cuba memahami kaedah yang dicadangkan dan
melihat bagaimana kaedah itu boleh membantu kita mencerdikkan bangsa kita.
Sekiranya para sasterawan negara yang menjadi penghalang dan penentang
perubahan yang kita ingini, maka tentulah tidak masuk akal untuk satu kumpulan
kecil yang terdiri daripada 12 orang boleh mempengaruhi perkembangan yang boleh
membawa kebaikan kepada negara dan masyarakat. Walau bagaimanapun, jika
Kumpulan 12 ini mempunyai alternatif yang lebih baik, kita harus bersedia
mendengarnya dan jika wajar boleh saja dilaksanakan. Yang penting, kemajuan
tidak boleh dihalang hanya kerana kita tidak bersetuju dengan sesuatu idea
baru.
Bertindak
Sekarang Untuk Perubahan Lebih Baik
Tindakan Kumpulan 12 menentang dan menghalang pelaksanaan Persuratan
Baru dalam kritikan sastera dan dalam bidang akademik akan hanya merugikan
kewujudan mereka sendiri yang bertindak seperti burung kasuari menyembunyikan
kepalanya di dalam pasir bila berdepan dengan masalah. Sebagai kumpulan yang
paling tinggi IQ nya di kalangan intelektual Malaysia, maka para sasterawan
negara ini mempunyai hanya satu pilihan: iaitu membuktikan ketinggian IQ mereka
dapat dimanfaatkan dalam perdebatan intelektual untuk menentukan arah
perkembangan budaya ilmu di Malaysia, sama ada kedudukan mereka masih boleh
dipertahankan atau sebaliknya.
Keistimewaan mereka dikurniai IQ yang tinggi sebagai sasterawan negara,
mesti dimanfaatkan secara positif dengan memberi percikan kebijaksanaan mereka
sebagai pemikir ulung di Malaysia untuk menyokong perubahan yang dicita-citakan
oleh Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 seperti yang terkandung dalam
resolusi mereka. Jika mereka merasa
perlu terus menentang dan menghalang pelaksanaan Persuratan Baru dalam
perkembangan budaya ilmu di Malaysia, mereka boleh meneruskannya melalui
perdebatan intelektual tanpa memonopoli ruang perbincangan di ruang majalah dan
akhbar seperti yang pernah dilakukan oleh kumpulan Asas 50 satu masa dahulu.
Sejarah hitam seperti ini tidak wajar diteruskan dalam perkembangan ilmu di
Malaysia.
Beberapa usaha para sarjana untuk mempertahankan kedudukan para
sasterawan negara masih boleh diteruskan dalam konteks dan suasana yang
dibayangkan di atas. Untuk mencapai maksud itu, gagasan Persuratan Baru boleh
saja dijadikan pendekatan alternatif yang pasti akan memperkaya dunia kritikan
kita dengan meletakkan Persuratan Baru ke batu ujian akademik yang paling ketat
untuk memastikan tidak berlaku lagi penipuan dalam penilaian kreatif di
Malaysia. Pencetus PB sendiri bersedia untuk diuji dengan teori sastera dari
mana pun juga yang boleh digunakan untuk menganalisis dan menilai karya beliau,
untuk memberi keadilan kepada sesiapa juga yang dikritik beliau. Kita lihat
pula kualiti pemikiran beliau dalam karya kreatif beliau, terutama jika
dibandingkan dengan karya para sasterawan negara sendiri yang dikritik beliau
dengan keras. Karya kreatif beliau sendiri pun perlu diletakkan di batu ujian
yang paling ketat, seperti yang dibuat terhadap karya para sasterawan negara.
Beri peluang kepada peneliti sastera dan pembaca yang kritis membuat
pertimbangan mereka sendiri pula.
Saya fikir inilah semangat intelektual yang ingin dibangunkan oleh
Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014. Tidak ada diskriminasi dalam bentuk apa
pun, oleh sesiapa pun. Semua berhak untuk menyatakan persetujuan atau pun
perbezaan pendapat.
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 1 Disember 2014.
No comments:
Post a Comment