Gagasan Persuratan Baru telah
pergi terlalu jauh untuk diremehkan, telah membuktikan kehadirannya cukup
diperlukan pada ketika ini untuk memberi nafas baru kepada perkembangan
persuratan Melayu moden. Dua perkara yang amat kita perlukan pada waktu ini
untuk memajukan persuratan dan kesusasteraan Melayu. Pertama, kita perlukan ukuran yang baku dalam menganalisis dan
menilai karya kreatif kita. Ini tidak bererti kita mengetepikan semua teori
sastera Barat, seperti anggapan para sarjana. Saya telah banyak kali menyentuh
perkara ini, untuk meredakan ketakutan para sarjana daripada anggapan mereka
bahawa mereka akan jadi tidak relevan kerana keterikatan mereka kepada teori
sastera Barat. Mereka masih boleh menggunakannya dengan selesa, dengan syarat
mereka benar-benar faham implikasinya dalam sistem nilai yang menjadi asas tamadun kita. Untuk itu,
mereka perlu melihat konteks yang betul dalam penggunaan teori sastera Barat
itu. Di sinilah mereka perlukan ukuran
yang baku yang berteraskan nilai-nilai tamadun kita sendiri. Kalau tidak, para
sarjana kita akan khayal tak tentu arah seperti yang berlaku dalam kajian
sastera berasaskan teori Barat yang tidak difahami dengan betul dan mendalam.
Saya telah memberikan contohnya, tidak perlu diulang di sini. Dalam konteks
inilah perlunya ukuran yang baku itu, yang berteraskan konsep ilmu yang benar.
Ketika itulah baru teori Barat itu boleh diletakkan pada tempatnya yang sesuai,
dan dengan itu lebih mudah digunakan untuk menilai karya sastera Melayu. Anda
tidak perlu menjadi ekstrem seperti Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh dan Prof.
Dr. Zawiyah Yahya, yang secara tidak bertanggungjawab berkata kita perlu
menghumban semua teori Barat, padahal mereka tidak mempunyai apa-apa
alternatif. Ini bukan tindakan yang akademik. Sepatutnya mereka cuba memahami
pendekatan yang dicadangkan oleh Gagasan Persuratan Baru, menelitinya dengan
sehabis kritis, dan memberi keputusan berasaskan ilmu, bukan anggapan dan
sangkaan. Itu kerja juru gosip, bukan kerja ahli akademik.
Kedua, yang kita perlukan pada waktu ini ialah mendinamikkan
persuratan Melayu (termasuklah juga sastera Melayu) dengan menyuntik unsur ilmu
yang benar dalam perbincangan kita. Kita harus belajar kembali menjadi ahli
akademik yang beradab, yang mencintai ilmu dan yang tegas mempertahankan kebenaran
supaya mereka sendiri tidak khayal dan pengikut mereka juga tidak kesasar dan
sesat. Aspek ini sangat penting pada
waktu ini, dengan adanya kebanjiran karya picisan yang berpretensi karya
intelektual, yang melibatkan para sasterawan negara sendiri. Lebih memburukkan lagi apabila Islam dijadikan
bahan dagangan dalam penulisan kreatif dengan melimpahnya karya yang dikatakan
bersifat Islami, padahal karya itu mempromosi pandirisme, yang memang bertentangan dengan ajaran Islam. Antara kesilapan besar dalam aspek ini ialah
anggapan bahawa konsep ilmu yang benar tidak boleh dipakai dalam kajian dan
penulisan kreatif, kerana kata mereka jika ini dijadikan ukuran, sastera Melayu
akan terbantut perkembangannya. Jika dibiarkan saja sastera Melayu berkembang dengan
bebas dan liar seperti pokok hutan, maka ada kemungkinan kita akan mendapat
karya yang baik. Mereka memberi contoh kelahiran sasterawan negara dan karya
yang mereka hasilkan. Pendapat ini tidak saja mungkar, tetapi juga tidak
berasaskan penilaian yang mantap. Kita telah melihat betapa selekehnya
penilaian yang dibuat oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka,
seperti yang saya buktikan dalam beberapa tulisan saya, antara lain yang
termuat dalam Gagasan Persuratan Baru
(edisi kedua) dan dalam Kedudukan Ilmu
dalam Kesusasteraan: Teori dan Praktis.
Lagi pula pendapat yang diutarakan oleh para sarjana itu bertentangan
dengan perkembangan dalam persuratan Melayu, yang berteraskan Islam. Persuratan
Melayu yang berteraskan nilai-nilai Islam itu telah melahirkan tokoh-tokoh
besar dalam pelbagai bidang ilmu, termasuk juga dalam penulisan kreatif
berbentuk syair dan sebagainya. Mereka belum lagi dan tidak mungkin dapat
ditandingi oleh mana-mana sasterawan negara yang kita ada. Karya-karya hambar dan
dangkal para sasterawan negara tidak mungkin dapat menandingi karya para
pujangga kita dan cendekiawan kita yang telah membina kecemerlangan dalam
persuratan Melayu.
Di kalangan penulis muda, masih
ada orang tua sastera yang memberi harapan palsu dan pendapat dangkal yang
hanya berupa retorik belaka, tetapi tidak mungkin dapat dilaksanakan kerana
orang yang menganjurkannya sendiri tidak mahu digugat dan tidak dapat menerima
pembaharuan. Saya telah bincangkan aspek ini dalam beberapa entri dalam blog ini,
terutama kritikan saya terhadap pandangan cetek dan tidak berasas yang
diutarakan oleh Baha Zain dan teman rapatnya Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh. Kita tidak dapat menerima mediocrity apatah lagi jika
diketengahkan oleh sasterawan negara yang dimitoskan sebagai golongan
intelektual, padahal pendapat dan pandangan mereka terlalu dangkal dan cetek
untuk dapat diterima sebagai hasil pemikiran yang mendalam daripada tokoh-tokoh
yang dimitoskan itu. Anda tahu siapa yang saya maksudkan, jika anda mengikuti perbincangan
saya dalam blog ini. Anda perlu mempertahankan mereka secara akademik jika
kesimpulan ini tidak tepat. Dalam dunia ilmu yang terbuka, tidak patut ada
mana-mana manusia yang menganggap dirinya serba sempurna sehingga tidak dapat
dikritik, walaupun pendapat mereka cetek dan mengada-ada. Golongan ini selalu
berkata, dengan meletakkan diri mereka sebagai golongan beradab, bahawa mereka
boleh dikritik, tetapi kritiklah dengan secara sopan dan beradab. Adakah mereka
sendiri telah melakukannya? Saya pernah
tanyakan soalan ini kepada Pak Pandir, tetapi dia enggan menjawabnya, hanya
tertawa terhinggut-hinggut, seolah-olah soalan itu begitu lucu. Lebai Malang
langsung tidak mahu masuk campur; kecuali Wak Long yang dengan bersahaja
berkata, kita perlukan orang-orang begini dalam masyarakat kita sebagai
penghibur intelektual. Saya fikir Wak Long cerdik dan objektif. Sesuai dengan
ketokohannya sebagai watak jenaka yang paling tajam kritikannya dalam Wayang
Kulit. Janganlah anda berkata tokoh
belulang kering ini lebih cerdik daripada manusia sasterawan, kerana tidak
semua sasterawan mempunyai pemikiran belulang kering. Sengaja bermain dengan
interteks supaya mudah difahami. Kini
teori intertekstualiti amat digemari di kalangan sarjana Malaysia, dan disambut
baik oleh para sasterawan sendiri.
Kedua-dua golongan ini berasa puas hati dan bijak kerana berada dalam
belukar intertekstualiti. Tahniah.
Pendirian saya dalam aspek ini
telah saya simpulkan dalam tulisan saya yang tersiar dalam Mastika, Okober 1991, hal. 21-24: “Konsep Ilmu dalam Kritikan
Sastera”. Antara lain saya tegaskan:
“Kita harus tahu seberapa banyak yang kita terdaya mengetahuinya; tetapi kita
tidak harus sesat seberapa jauh yang kita mahu” (hal. 24). Saya fikir
kesimpulan itu amat siuman dan boleh dilaksanakan dengan mudah; tetapi ditolak
oleh sarjana belulang kering yang begitu setia kepada dalang mereka. Siapakah
dalang-dalang itu kita tahu nama-nama mereka yang sering disebut dalam tulisan
para sarjana ini; oleh itu pembakuan ukuran dalam kritikan sastera tidak
mungkin berlaku dalam dunia akademik yang sarjananya dilindungi dan berlindung
di belakang dalang kritikan Barat.
Penulis muda sendiri berasa bangga dan aman berada dan berlindung di belakang
para dalang ini, dengan itu perubahan yang kita harapkan sukar terjadi. Tanya
Dr. Mawar Shafie, Dr. Nor Hayati Ab. Rahman, Dr. Siti Hajar, Dr. Hanafi
Ibrahim, Dr. Shamsuddin Othman, sekadar menyebut beberapa nama yang terlintas.
Apa pandangan mereka? Membaca tulisan
mereka, saya fikir pada umumnya sikap
mereka positif. Cuma terdapat sedikit keraguan kerana imej saya sendiri yang
kononnya terlalu keras. Kalau benar begitu, saya maafkan mereka. Kata Gore
Vidal yang suka berjenaka, “Andy Warhol is the only genius with an IQ of 60.”
Sesuai dengan pandangan Jonathan Swift sebagai Raja Satira Irish: “When a true
genius appears in the world, you may know him by this sign, that the dunces are
all in confederacy against him.” Tetapi
yang paling lucu dan siuman ialah Albert Camus: “I don’t want to be a
genius - I have enough problems just
trying to be a man.” Tetapi hairan juga,
apa yang membuat para sasterawan negara yang kenal Albert Camus mahu mereka
dianggap golongan genius yang serba tahu. Mungkin jawapannya diketahui oleh Si
Luncai: “Si Luncai terjun dengan labu-labunya. Biarkan. Biarkan!”
Selamat menerima kedatangan tahun 2015 dengan
positif.
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 21/12/2014.
You are totally genius, Sir!i want to be like you.
ReplyDeleteTerima kasih.
ReplyDeleteHanya seorang genius yang kenal genius yang lain.
Untuk menjadi cerdik, tak perlu jadi genius. Untuk diberi gelaran sasterawan negara, tak perlu jadi cerdik.