Saturday, December 20, 2014

SEKALI LANCUNG KE UJIAN …



Bagus juga peribahasa Melayu ini: Sekali lancung ke ujian, seumur tak percaya. Baru sekarang jelas, para sasterawan negara ini bukan emas tulen yang boleh dibakar tetap menghasilkan emas tulen; mereka adalah emas lancungan yang bila dibakar lebur semuanya. Yang tinggal hanya gelaran: sasterawan negara. Mana hasilnya yang bermutu? Makin dianalisis, makin jelas wajah emas palsunya. Gigi palsu yang ditatah emas tetap palsu walaupun emas yang ditatah itu asli. Mana dia yang asli daripada karya para sasterawan negara? Semua mereka mengaku dengan jujur bahawa mereka adalah peniru, dan sangat bangga menjadi peniru. Panel Anugerah Sastera Negara sendiri membuat kesimpulan yang sama dalam laporan mereka. Namakan mana satu di antara sasterawan negara ini yang asli? Tak perlu diuji begitu, kata seorang kawan saya yang pakar dalam musik. Katanya, yang dinamakan lagu Melayu asli itu bukan lagu Melayu asli. “Tudung Periuk” diambil dari lagu China. Begitu juga “Seri Mersing”. Mana ada yang asli? Semua lagu R. Azmi diciplak dari lagu Hindi, tetapi kini sudah dinaik-taraf menjadi lagu Melayu asli. Apa halnya? Kata teman saya itu, apa masalahnya sasterawan negara pun tidak asli. Mereka bukan pemikir, mereka hanya cekap meniru. Itu pun satu kemahiran juga, yang memang diterima dengan baik dalam sastera Barat. So what?  Kata teman saya sambil tertawa.  Mana ada karya sastera Barat yang asli? Boleh beri satu contoh? Aku sebut beberapa nama, termasuk George Bernard Shaw dan Mark Twain, sekadar contoh. Sahabatku tertawa kuat, sambil menepuk paha kerana terlalu geli hati. Bila aku tanya apa yang menggelikan hatinya, dia semakin kuat tertawa. Akhirnya tamat di situ saja, tidak ada kepastian. Aku tidak mahu bertanya lagi, dan tidak mahu juga menjelaskan duduknya perkara sebenar. Kedua tokoh itu sudah terkenal, siapa yang peduli sama ada mereka asli atau tidak? Begitu juga sasterawan negara, sudah dikanunkan, seperti Pak Pandir dikanunkan dalam konsep pandirisme, sebagai pelopor intelektual Melayu. Beratus tahun Pak Pandir diabaikan, tiada siapa pun sedar beliau adalah seorang ahli fikir ulung yang mencetuskan pandirisme sebagai teras kebudayaan Melayu moden dalam kesusasteraan dan kesarjanaan sastera. Setelah termenung beberapa ketika, sahabat saya menyuarakan bantahannya: tidak patut kau masukkan para sasterawan negara ke dalam budaya pandirisme. Mereka tidak bersalah, malah dengan gigih mereka berusaha memajukan pemikiran orang Melayu melalui sajak-sajak Muhammad Haji Salleh, novel Anwar Ridhwan dan Abdullah Hussein, cerita pendek Keris Mas dan Abdullah Hussein dan lain-lain. Apa salahnya dengan karya mereka?

Aku diselamatkan oleh panggilan telefon. Seorang kenalan minta aku menunggunya di lapangan terbang dalam masa dua jam lagi. Jadi perbualan kami terputus di situ saja. Aku tidak fikir perbualan itu perlu disambung lagi. Temanku itu seorang tukang emas. Aku akan bertanya beliau bagaimana penjual emas menipu dalam perniagaan emasnya. Aku kira lebih mudah memahami cara-caranya.  Betul juga kata kawanku tadi: mana ada sasterawan asli? Tapi aku masih terkilan…  Kalau begitu, penilaian Panel Anugerah Sastera Negara memang betul. Yang penting melantik sasterawan negara. Sama ada mereka asli atau tidak, pemikir atau tidak, bukan urusan Panel menentukannya. Mereka adalah sasterawan negara.  Sama ada karya mereka bermutu atau tidak, ditentukan sepenuhnya oleh sarjana sastera. Sehingga ini belum ada sarjana sastera yang mempersoalkan mutu karya mereka. Jadi apa masalahnya? Ya. Betul, apa masalahnya? Itulah masalahnya…

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 20/12/2014.


No comments:

Post a Comment