Bagus juga peribahasa Melayu ini:
Sekali lancung ke ujian, seumur tak percaya. Baru sekarang jelas, para
sasterawan negara ini bukan emas tulen yang boleh dibakar tetap menghasilkan
emas tulen; mereka adalah emas lancungan yang bila dibakar lebur semuanya. Yang
tinggal hanya gelaran: sasterawan negara. Mana hasilnya yang bermutu? Makin
dianalisis, makin jelas wajah emas palsunya. Gigi palsu yang ditatah emas tetap
palsu walaupun emas yang ditatah itu asli. Mana dia yang asli daripada karya
para sasterawan negara? Semua mereka mengaku dengan jujur bahawa mereka adalah
peniru, dan sangat bangga menjadi peniru. Panel Anugerah Sastera Negara sendiri
membuat kesimpulan yang sama dalam laporan mereka. Namakan mana satu di antara
sasterawan negara ini yang asli? Tak perlu diuji begitu, kata seorang kawan
saya yang pakar dalam musik. Katanya, yang dinamakan lagu Melayu asli itu bukan
lagu Melayu asli. “Tudung Periuk” diambil dari lagu China. Begitu juga “Seri
Mersing”. Mana ada yang asli? Semua lagu R. Azmi diciplak dari lagu Hindi,
tetapi kini sudah dinaik-taraf menjadi lagu Melayu asli. Apa halnya? Kata teman
saya itu, apa masalahnya sasterawan negara pun tidak asli. Mereka bukan
pemikir, mereka hanya cekap meniru. Itu pun satu kemahiran juga, yang memang
diterima dengan baik dalam sastera Barat. So
what? Kata teman saya sambil
tertawa. Mana ada karya sastera Barat
yang asli? Boleh beri satu contoh? Aku sebut beberapa nama, termasuk George
Bernard Shaw dan Mark Twain, sekadar contoh. Sahabatku tertawa kuat, sambil
menepuk paha kerana terlalu geli hati. Bila aku tanya apa yang menggelikan
hatinya, dia semakin kuat tertawa. Akhirnya tamat di situ saja, tidak ada
kepastian. Aku tidak mahu bertanya lagi, dan tidak mahu juga menjelaskan
duduknya perkara sebenar. Kedua tokoh itu sudah terkenal, siapa yang peduli
sama ada mereka asli atau tidak? Begitu juga sasterawan negara, sudah
dikanunkan, seperti Pak Pandir dikanunkan dalam konsep pandirisme, sebagai
pelopor intelektual Melayu. Beratus tahun Pak Pandir diabaikan, tiada siapa pun
sedar beliau adalah seorang ahli fikir ulung yang mencetuskan pandirisme
sebagai teras kebudayaan Melayu moden dalam kesusasteraan dan kesarjanaan
sastera. Setelah termenung beberapa ketika, sahabat saya menyuarakan
bantahannya: tidak patut kau masukkan para sasterawan negara ke dalam budaya
pandirisme. Mereka tidak bersalah, malah dengan gigih mereka berusaha memajukan
pemikiran orang Melayu melalui sajak-sajak Muhammad Haji Salleh, novel Anwar
Ridhwan dan Abdullah Hussein, cerita pendek Keris Mas dan Abdullah Hussein dan
lain-lain. Apa salahnya dengan karya mereka?
Aku diselamatkan oleh panggilan
telefon. Seorang kenalan minta aku menunggunya di lapangan terbang dalam masa
dua jam lagi. Jadi perbualan kami terputus di situ saja. Aku tidak fikir
perbualan itu perlu disambung lagi. Temanku itu seorang tukang emas. Aku akan
bertanya beliau bagaimana penjual emas menipu dalam perniagaan emasnya. Aku
kira lebih mudah memahami cara-caranya.
Betul juga kata kawanku tadi: mana ada sasterawan asli? Tapi aku masih
terkilan… Kalau begitu, penilaian Panel
Anugerah Sastera Negara memang betul. Yang penting melantik sasterawan negara.
Sama ada mereka asli atau tidak, pemikir atau tidak, bukan urusan Panel
menentukannya. Mereka adalah sasterawan negara.
Sama ada karya mereka bermutu atau tidak, ditentukan sepenuhnya oleh
sarjana sastera. Sehingga ini belum ada sarjana sastera yang mempersoalkan mutu
karya mereka. Jadi apa masalahnya? Ya. Betul, apa masalahnya? Itulah
masalahnya…
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 20/12/2014.
No comments:
Post a Comment