Apakah nilai
sebenar sajak “Pulang si Tenggang”?
Apakah pula nilai sebenar novel Naratif
Ogonshoto? Perkara ini menjadi
persoalan besar kerana nilai sebenar karya sastera sukar dikesan jika yang
menilainya tidak menggunakan kaedah yang betul untuk mengukur apakah kandungan
sebenar karya yang dinilai. Dua perkara diperlukan: (1) kaedah yang betul; dan
(2) ukuran yang digunakan untuk menilai dan bagaimana digunakan. Bagaimana kita
tahu sesuatu kaedah itu betul atau tidak? Kita kembali kepada matlamat sesuatu
kaedah itu digunakan. Katalah anak anda demam, kita hendak tahu betulkah dia
demam. Secara orang kampung, anda pegang dahi, kalau panas demamlah budak itu.
Tapi demam jenis apa? Itu orang kampung tak boleh jawab berasaskan kaedah yang
dipakainya. Dia perlu gunakan alat mengukur suhu badan, thermometer. Tak cukup, dia kena tahu berapa darjah kepanasannya
yang membolehkan kita tentukan budak itu demam. Katalah lebih dari 38 C darjah.
Demam panas? Ubatnya jaram kepala. Boleh digunakan, tetapi tidak selalunya
berkesan. Ada tanda-tanda lain, kalau demam itu demam denggi. Dan seterusnya.
Contoh ini mudah dan dipermudahkan sekadar untuk mendapat apa yang dimaksudkan
dengan nilai sebenar (intrinsic value)
dalam karya sastera. Kita perhatikan contoh penilaian yang dibuat oleh Panel
Anugerah Sastera Negara. Adakah cara yang mereka gunakan boleh mengesan dan
memastikan intrinsic value sebuah
novel seperti Naratif Ogonshoto?
Menurut analisis saya dalam beberapa entri dalam blog ini, kaedah yang dipakai
oleh Panel tidak dapat mengesan nilai sebenar novel itu. Ini terjadi kerana
Panel tidak mempunyai ukuran/kriteria seperti kita mengesan budak demam tadi.
Ukuran Panel terlalu umum, yang saya panggil “fatamorgana bahasa” (entri
9/9/2014; sila rujuk di situ.) Kerana
tidak ada ukuran yang tepat, Panel meraba-raba dalam membuat penilaian. Anda
perlu baca laporan mereka jika hendak memahami maksud saya. Sarjana kita juga
meraba-raba dalam membuat penilaian mereka. Contoh terbaik ialah buku Dr. Mawar
Shafie, Novel Intertekstual Melayu (UKM. 2010). Buku Dr. Mawar ini memberi
pujian tinggi, malah sangat melampau, terhadap novel Naratif Ogonshoto, tetapi “ukuran” yang digunakan itu tidak
mencerminkan intrinsic value novel
itu, hanya sekadar menampilkan beberapa andaian yang tidak dihuraikan dengan
jelas. Misalnya, yang paling utama, sarjana ini memuji Anwar Ridhwan kerana
“pandai” dan kreatif menggunakan idea Machiavelli (hal. 171; baca seluruhnya
hal. 162-183 untuk melihat pujian sarjana ini melepasi langit ketujuh!). Tetapi
jika anda membaca dengan kritis, dengan sensitiviti seorang sarjana yang
profesional, anda akan dapati bahagian yang saya tunjukkan itu tidak lebih
daripada sejenis bullshit sahaja,
tidak ada kualiti akademiknya sama sekali, hanya pujian yang tidak dibuktikan,
sejenis fatamorgana bahasa yang lunak tetapi kosong dari segi nilai
akademiknya. Kritikan saya adalah keras, sesuai dengan pujian yang begitu
melampau oleh sarjana ini yang sama sekali bertentangan dengan intrinsic value novel ini.
Dalam hal ini,
anda akan dapat memahami maksud saya jika anda membaca makalah Prof. Ungku
Maimunah Mohd. Tahir dalam Gagasan
Persuratan Baru (edisi kedua, 2014) yang membicarakan novel Fatimah Busu, Salam Maria. (Dalam bab 9). Novel ini
mendapat pujian tinggi dari para sarjana yang tidak membaca buku ini dengan
kritis, dan tidak menggunakan ukuran yang objektif dan tepat. Kesimpulan
sebaliknya dibuktikan dalam penghujahan yang teliti oleh Prof. Ungku Maimunah. Anda dijemput untuk menolak hujah beliau jika
anda benar-benar mempunyai hujah yang berbeza. Untuk makluman, Fatimah Busu
sendiri telah menulis sebuah buku menghamun Prof. Ungku Maimunah, tetapi tidak
memberikan penghujahan balik yang kritis. Bacalah bukunya, yang bagi saya hanya
sejenis bullshit, Nyanyi
Sunyi Salam Maria vs. Sarjana Nasi Dingin (Univision Press Sdn Bhd, K.L.
2007). Dalam pembicaraan kita tentang maksud ilmu dalam karya kreatif, kita
bezakan ilmu daripada maklumat, Fatimah Busu borong semua kerana tidak
membezakan maklumat dan ilmu seperti yang dipakai dalam Persuratan Baru, tidak
hairanlah dia bingung meraba-raba dalam analisisnya. Bagus sekali jika dia
dapat menolak mengapa tidak perlu dibezakan antara ilmu dengan maklumat dalam
perbincangan akademik. Kita mahu belajar daripada beliau. Kita mahu dia lihat
kesan berbezaan ini dan apa pula kesannya jika disamakan. Itulah cara orang
akademik berfikir. Cara yang dia buat masih bertaraf budak sekolah, tidak boleh
dipakai dalam perbincangan akademik. Cara yang dicadangkan dalam Persuratan
Baru membolehkan kita memastikan dengan meyakinkan nilai sebenar (intrinsic value) novel Salam Maria dan lain-lain novel. Jika
anda benar-benar profesional dan cekap menggunakan akal fikiran anda, anda
boleh saja menolak kaedah PB itu dengan mengatakan kaedah itu tidak boleh
dipakai untuk mengenal-pasti intrinsic
value sesebuah novel. Beritahu kaedah yang bagaimana yang boleh
mengenal-pasti nilai sebenar itu? Atau memang tidak perlu kita tahu nilai
sebenar sesebuah karya kreatif, seperti sikap Panel Anugerah Sastera Negara.
Ini pun perlukan penjelasan, supaya anda tidak mengemukakan pendapat dalam
bentuk bullshit saja. Supaya anda
faham mengapa saya kerap mengulang istilah bullshit
ini, bacalah buku Prof. Harry G. Frankfurt, On
Bullshit.
Mengapa
pentingnya kita tahu nilai sebenar sesebuah karya kreatif, seperti novel, saya
bincangkan dalam entri “Keunggulan yang Cacat”, bertarikh 28 Oktober 2014. Lain-lain entri yang anda boleh rujuk ialah yang
bertarikh 10 Oktober 2014; entri 14 September 2014; entri 9 September 2014; lihat
juga entri bertarikh 8 September 2014, dan lain-lain. Tetapi rujukan yang lebih
menyeluruh terdapat dalam buku saya, Gagasan
Persuratan Baru (edisi kedua), 2014. Sudilah mengkritiknya jika anda mempunyai pendapat
yang lebih baik untuk mengenal pasti intrinsic
value sesebuah karya kreatif.
Akhirnya saya ingin
mencadangkan kepada DBP supaya menganjurkan satu seminar untuk membincangkan mengapa
kita perlu menentukan ukuran yang tepat dalam pembakuan ukuran dalam kritikan sastera
Melayu. Kita mempunyai ramai profesor yang bertaraf emeritus, yang tinggi kedudukannya
dalam dunia ilmu, yang saya yakin boleh membantu kita untuk mencapai maksud ini.
Atau, jika memang tidak diperlukan apa-apa bentuk pembakuan ukuran dalam kritikan,
kita boleh saja membincangkannya mengapa kita perlu terus meraba-raba dalam mengemukakan
kritikan sastera. Adakah ini bermakna kita gunakan saja pendekatan dan teori sastera
Barat? Tak marah nanti Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh (sasterawan negara) dan Prof.
Zawiah Yahya? Kedua-duanya telah menolak
teori sastera Barat. Atau mereka hanya pura-pura?
Catatan: "There is only one thing more powerful than all the armies of the world, and that is an idea whose time has come." Victor Hugo
Catatan: "There is only one thing more powerful than all the armies of the world, and that is an idea whose time has come." Victor Hugo
Mohd. Affandi Hassan,
22 Disember 2014.
Assalamualaikum.
ReplyDeleteTrend untuk jadi sarjana sekarang adalah seperti ini. Tulis karya yang tak seberapa kemudian ambik masters dan seterusnya. Tergopoh gapah siapkan tesis yang diri sendiri tak faham natijahnya. Sambil tu ampu tokoh kanan dan kiri dengan memuji dan membuat kuotasi yg langsung tak masuk akal. Kalau ditanya balik sarjana ni tak ingat pun apa yg ditulis. Dia sekadar nak dapatkan Drnya pada zaman itu. Sekarang dia sudah jadi tokoh. Yg dulunya penulus kecil dah jadi dokter. Pelajar di bawah sibuk cari jurnalnya dan dia disebut2 sedang jelas tulisannya dahulu bukan sesuatu ygvdifikirkan dgn dalam dan matang. Sekarang dia sudah terkenal dengan tulisan2 yg tiada ilmu copy dan paste teori sana sini. Budak2 universiti juga mempersoalkan kerana masing2 sibuk main sosial media sampai berjalan pun tak nampak lubang dan tiang. Jadi dunia persuratan kita tersekat dalam kejahilan.
Allah lebih mengetahui.