Mengapakah para sarjana yang
mengerjakan solat, berpuasa dan sebagainya, tidak dapat menerima konsep ilmu
yang benar dalam kehidupan akademik mereka? Mengapa para sasterawan sendiri
menentang kuat konsep ilmu yang benar?
Jika mereka berkata, mereka tidak menolaknya, maka mengapa di dalam
karya kreatif para sasterawan dan tulisan akademik para sarjana tidak kelihatan
komitmen mereka terhadap ilmu yang benar? Bila saya membaca buku Dr. Mawar
Shafie yang membicarakan karya Anwar Ridhwan, saya tidak nampak beliau
membicarakannya dalam konteks ilmu yang benar. Adakah ini disengajakan? Adakah
ini bermaksud, apa juga pembicaraan tentang sastera, mestilah menggunakan hanya
teori sastera, bukan teori ilmu. Dengan itu, kehadiran ilmu yang benar dalam
analisis tidak relevan dan tidak sesuai dengan penilaian yang akan dilakukan
terhadap karya sastera. Misalnya, Dr. Mawar Shafie menggunakan teori
intertekstualiti ketika membicarakan novel Naratif
Ogonshoto, maka sekiranya unsur ilmu yang benar itu dijadikan asas, teori
itu tidak boleh digunakan lagi kerana teori itu tidak berasaskan konsep ilmu
yang benar. Dengan itu, dari segi kritikan sastera, novel berkenaan telah
dibataskan analisisnya dan penilaiannya sekiranya konsep ilmu yang benar itu
dijadikan asas penilaian. Dengan itu novel itu dinafikan daripada dibicarakan
dalam apa juga teori sastera yang ada pada waktu ini; dan ini akan membuat
novel itu kelihatan terlalu miskin dari segi makna, tidak mencapai nilai
sebenarnya yang berada dalam novel itu yang boleh dibicarakan dalam apa juga
teori sastera, kecuali teori yang berasaskan konsep ilmu yang benar yang memang
tidak sesuai digunakan. Lagi pula, jika dilihat dari aspek yang lebih penting,
novel itu ditulis tidak berasaskan konsep ilmu yang benar, sebaliknya ditulis
berasaskan teori intertekstualiti dengan sumber idea daripada falsafah politik Machiavelli,
oleh itu novel itu harus dinilai dalam konteks teori yang digunakan. Hanya
dengan berbuat demikian, barulah novel itu menyerlahkan kehebatannya yang
mempunyai lapisan makna berlapis-lapis, dengan itu memperkayakan kefahaman
pembaca terhadap tema novel itu yang berpaksikan
kejahatan dan kezaliman ahli politik, dengan itu novel itu kaya dengan pelbagai
sudut makna yang mendalam tentang kehidupan manusia tanpa mengira agama. Persoalan yang dikemukakan adalah persoalan
yang universal, tidak terbatas kepada satu kelompok tertentu. Kalau pandangan
ini betul, maka sudah pasti Anwar Ridhwan telah berbohong kepada pembaca
apabila beliau berkata novel itu adalah sebuah novel intelektual yang
berasaskan nilai-nilai Islam. Atau pengkritik, dan penilai novel itu yang
berbohong, atau sekurang-kurangnya tidak membaca novel itu dengan betul, oleh
itu pengakuan Anwar Ridhwan itu terlepas dari pandangan mereka. Kalau kita
menerima penegasan dalam teori sastera Barat yang mengatakan pengarang tidak
berhak menentukan makna dan tujuannya menulis karya itu, kerana sebaik saja
karya itu ditulis dan diterbitkan, pengarang sudah mati, maka penulisnya tidak
perlu mendakwa dia menulis kerana sekian-sekian tujuan, kerana dia tidak berhak
lagi ke atas karyanya. Tetapi pendirian ini tidak pernah menjadi pegangan di
kalangan para sasterawan Melayu, walaupun mungkin menjadi pegangan beberapa
orang pengkritik sastera. Bagaimana perkara ini boleh diselesaikan? Menurut
sarjana sastera dan para pengkritik sastera, tidak ada masalah yang perlu
diselesaikan, kerana semua karya sastera bersifat universal dan tidak terikat
kepada mana-mana nilai, kecuali nilai sastera.
Dalam hal ini, nilai agama tidak relevan dan tidak boleh dijadikan salah
satu ukuran dalam penilaian karya, kerana unsur ini telah lama ditolak dalam
teori sastera Barat. Oleh sebab sarjana kita menggunakan teori sastera Barat
seluruhnya, maka apa yang disebutkan sebagai masalah itu sebenarnya bukanlah
masalah, hanya salah faham sahaja.
Supaya tidak timbul salah faham yang akhirnya merugikan sastera Melayu,
maka lebih bijaksana jika unsur ilmu itu tidak dijadikan teras dalam penilaian
kerana ini akan bertentangan dengan maksud
sesebuah karya itu ditulis. Lagi pula, jika pendirian ini dijadikan
asas, tidak ada lagi sasterawan negara, kerana tidak seorang pun di antara
mereka akan dapat dipertahankan sekiranya unsur ilmu itu menjadi teras
penilaian. Demikianlah hujah para sarjana dan pengkritik sastera.
Adakah ini pilihan terbaik untuk
kita yang mempunyai tradisi yang agung dalam tamadun ilmu yang kita
warisi? Jika kita menerima hujah-hujah
para sarjana di atas, maka inilah pilihan terbaik untuk kita. Selagi kita
menggunakan konsep sastera dan menjadikan sastera kegiatan kreatif yang
tertinggi dalam kebudayaan Melayu moden, maka hujah tadi kelihatan agak
munasabah. Tetapi jika kita menerimanya tanpa perbahasan yang mendalam, kita
mungkin kehilangan peluang untuk membicarakan aspek ilmu dalam penulisan
kreatif, dan akan terus hanyut menjadi pengikut teori sastera Barat. Memang
tidak ada pilihan lain? Jika itu pendirian kita, maka kita telah membataskan
kemampuan intelektual kita untuk meneliti persoalan ini lebih mendalam, dengan
melihat alternatif yang lebih baik yang mungkin ada sekiranya kita berusaha
mencarinya. Atau tidak perlu dicari lagi kerana kita sudah mempunyai dan
berpegang pada teori Barat yang begitu canggih dan menyeluruh? Semua sasterawan Malaysia dan para sarjana
sastera berpendapat, sastera harus mencerminkan realiti masyarakat; oleh itu
penulisan novel picisan dan erotik seperti TIVI,
Kuala Lumpur Kita Punya, Salina, dan lain-lain adalah sesuai
dengan konsep sastera yang dipegang dan menjadi sandaran para sasterawan, iaitu
setiap hasil sastera mempunyai realiti fiksinya sendiri dan tema yang digarap
adalah diambil dari realiti kehidupan sebenar. Dengan itu tidak ada karya
picisan atau erotik. Itulah pendapat Shahnon Ahmad yang disokong oleh Panel
Anugerah Sastera Negara yang beliau sendiri menjadi anggotanya, sasterawan
negara yang memperjuangkan idea berkonsepkan “sastera kerana Allah berhikmah
untuk manusia”. Adakah ini penyelewengan
konsep sastera dan sekali gus berupa penyelewengan konsep amal kerana Allah
yang dihuraikan dengan panjang lebar oleh Pendeta Za’ba dalam kitabnya, Asohan Budi (1958). Belum ada lagi penjelasan kerana memang tidak
diperlukan.
Dalam hal ini mungkin teori
semiotik boleh membantu kita, asal saja kita benar-benar faham teori itu. Karya-karya Anwar Ridhwan yang dibicarakan
mengikut acuan teori semiotik telah gagal membaca karya yang dipilih dan makna
yang didapat daripadanya. Ini terjadi
kerana teori itu digunakan secara literal, cetek dan diaplikasi dalam bentuk
cerita. Prinsip penting yang perlu difahami dalam karya kreatif ialah matlamat
karya itu ditulis untuk melahirkan keindahan dan makna yang mendalam, dalam
satu gandingan yang erat, yang tidak
boleh dipisahkan kerana kedua-duanya menjadi asas kelahiran karya kreatif itu.
Kedua-duanya tidak mungkin dicapai tanpa kefahaman yang betul tentang konsep
ilmu, kerana konsep ilmu yang salah akan mendorong tafsiran yang menyeleweng
yang bertentangan dengan hakikat kejadian manusia yang perlu difahami daripada
dua perspektif, iaitu perspektif tauhid dan perspektif taklif. Perspektif
pertama mentakrifkan sumber ilmu, yang kedua mentakrifkan amal manusia yang
lahir dari kefahaman yang betul terhadap perspektif pertama tadi. Jika ini
difahami dengan betul, maka apabila kita bercakap tentang keindahan dan makna
yang mendalam yang diberikan oleh sesebuah karya kreatif, maka kita berbicara
tentang sumber keindahan itu berasaskan konsep ilmu yang benar, dan bagaimana
dijelmakan dalam karya melalui komitmen kepada taklif. Apabila kita sudah
memahami prinsip ini, maka kita boleh menggunakan apa juga teori yang kita suka
dalam batas-batas yang ditakrifkan oleh tauhid dan taklif itu. Teori semiotik
boleh kita pakai dengan berkesan sekiranya kita baca teori itu daripada
perspektif yang dibincangkan di sini. Tetapi kita perlu berhati-hati ketika
memakai teori intertekstualiti, kerana asal usul teori itu ada kaitannya dengan
Marxisme dan psikologi Freud. Malah lebih baik jika tidak digunakan, kecuali
jika anda benar-benar jelas tentang konsep ilmu yang benar. Lain halnya dengan
teori semiotik, yang berlandaskan teori linguistik, jadi boleh mengurangkan
kecenderungan untuk sesat di tengah jalan dengan begitu mudah jika digunakan
teori intertekstualiti. Bagusnya menggunakan teori semiotik itu ialah kita
bercakap tentang tanda-tanda, yang jika difahami daripada perspektif Islam,
akan mendorong kita kepada makna hakikat kejadian insan dan hakikat amal
mereka. Sebaliknya, jika tidak dalam konteks itu, maka jadilah seperti yang
berlaku dalam buku Semiotik dalam Novel
Anwar Ridhwan, oleh Dr. Tengku Intan Marlina Tengku Mohd. Ali. Bacaan dan analisis tentang novel Hari-hari Terakhir Seorang Seniman membawa
kita jauh dari kualiti sebenar novel itu sebagai novel picisan saja. Kesimpulan
ini tidak mungkin dapat difahami jika aspek tanda yang difahami dalam Islam
tidak difahami oleh pengguna teori semiotik ini. Ibarat menggunakan pisau yang
tajam untuk menyembelih ayam, tetapi tidak membaca Basmalah dan kaedahnya juga tidak betul. Semudah itu, sebenarnya.
Walaupun mudah, kena tahu juga. Demikianlah pentingnya ilmu. (Untuk penjelasan lanjut, lihat “Keunggulan
yang Cacat” (28 Oktober, 2014) dalam blog ini). Saya juga telah memberi
contoh-contoh dari mathnawi Rumi dan syair-syair Iqbal dalam beberapa entri
dalam blog ini (antara lain, bertarikh 13 Ogos, 2014; dan lain-lain entri bulan
September).
Aspek keindahan dalam karya
kreatif telah dijelaskan dengan agak terperinci dalam Gagasan
Persuratan Baru (edisi kedua), halaman 97-116. Lihat juga bab 19, Adab dan Peradaban: Karya Pengiktirafan
untuk Syed Muhammad Naquib al-Attas (MPH 2012). Di situ dibicarakan konsep
ihsan sebagai asas keindahan bahasa; berbanding dengan yang biasa difahami
dalam sastera “keindahan” itu hanya dalam permainan kata/bahasa. Yang satu
menekankan makna yang indah; yang satu lagi menekankan permainan bahasa
menggunakan retorik yang sering dipakai. Inilah kefahaman Panel Anugerah
Sastera Negara dan para sarjana sastera ketika membicarakan aspek “keindahan”
bahasa. Penjelasan tentang aspek ini
telah diberikan oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam kuliah MASTERA
beliau (DBP, 2009). Lihat halaman 121-125, dalam Dinamika Pemikiran Sastera Melayu.
Semoga Allah Ta’ala selamatkan
persuratan Melayu daripada disesatkan oleh teori sastera Barat yang dibawa oleh
para sarjana yang anti-ilmu.
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 18 Disember 2014.
Saya aminkan permohonan dan doa Tuan Haji di akhir baris entri ini
ReplyDeleteAmin. Amin. Amin.
ReplyDeleteTerbukti PB melunaskan ruang yang tiada sempadan dalam naratif mahupun non-naratif. Ketidakfahaman golongan yang mengakui diri mereka kesarjanaan sedang mereka taksub dengan retorikal bahasa dan keindahan luaran alamiah ketauhidan. Saya menyeru kepada Ustaz Mohd. Affandi meneruskan penulisan kreatif, semoga satu hari angan-angan golongan yang menolak PB terbangun daripada tidur yang panjang. Syabas Tuan. Banyak ilmu yang benar selalunya disanggahi oleh kesarjanaan mereka yang dibumbui khayalan.
ReplyDeleteSalam Tuan.
ReplyDeleteSaya ada tonton Pencetus Ummah, Khamis lalu. Kata seorang ustaz merujuk tafsir terbitan Jakim tentang dajjal. Dajjal ialah mereka yang menjadikan kebenaran kelihatan seperti kebatilan dan menjadikan yang batil nampak seolah-olah benar.
Untuk renungan bersama
Wallahualam
Tuan teruskan menulis. Bukan untuk mereka yang tidur tetapi juga dan lebih pentinh untuk mereka yang celik tetapi tidur.
ReplyDeleteGambate!
Amir Mukhlis
hanya dengan TAUBAT para sarjana/sasterawan dapat menerima konsep ilmu yg benar.. selagi mereka tidak membersihkan diri selagi itu mereka menolak konsep ilmu yg benar... dengan TAUBAT para sarjana/sasterawan dapat memulakan hidup baru dgn jiwa yg bersih..dengan TAUBAT diharapkan mereka dapat memperbetulkan segala kesilapan mereka selama ini terhadap kegiatan sastera. mungkin dgn TAUBAT dunia sastera akan berjaya mencapai tahap yg diharapkan.. allah sendiri menyeru manusia agar bertaubat jika inginkan sebuah kejayaan sebagaimana firmannya "dan bertaubatlah (kembalilah) kamu sekalian kepada allah wahai orang-orang beriman agar kamu memperolehi kemenangan (kejayaan). an-nur 31...
ReplyDeletepelajar tahun satu.........