Iqbal menulis tentang dirinya
begini:
Aku tak hajat pada telinga zaman
sekarang
Aku suara penyair dari dunia ‘kan
datang
Temanku seusia tak faham maksudku
mendalam
Yusufku tidak sedia bagi pasarmu
ini.
Asrar-I Khudi
(Rahsia-rahsia Peribadi)
Terjemahan Bahrum Rangkuti (Bulan
Bintang, Jakarta 1976, hal. 14.)
Seterusnya:
Biarlah cinta membakar semua ragu
dan syak wasangka
Hanyalah kepada Yang Esa kau
tunduk, agar kau menjadi singa. (hal. 37).
Rasanya saya berada dalam kutipan
pertama; sedang menuju kepada matlamat dalam kutipan kedua. Atau sudah pun
tercapai? Anda sendiri di mana? Sasterawan negara berada di mana?
“Yusufku tidak sedia bagi pasarmu ini”. Cantik dan mendalam sekali ayat Iqbal ini. Seluruh sajak yang pernah
ditulis oleh sasterawan Melayu selama ini tidak mungkin mencapai makna mendalam
dalam satu baris ayat ini. Jika anda faham interteks, mungkin lebih mudah anda
faham maksudnya.
Apakah yang anda sibukkan diri
dalam pasar anda ini? Anda membawa Machiavelli dan persembahkan kepada khalayak
Malaysia, sebagai tokoh besar yang memberi ilham kepada Tuan Presiden dalam Naratif Ogonshoto. Anda memperkenalkan dengan sombong dan angkuh
Mephistopheles sebagai tokoh Iblis yang pintar.
Katamu angkuh: “sepertimu aku
terlantar/pada sungai takdir/sekali murung sebagai sarjana/tetapi sering
bercermin kaca rusuh/dan memihak pada pintar Mephistopheles.” (dalam Sebuah
Unggun di Tepi Danau, karya sasterawan negara Muhammad Haji Salleh, hal.
5).
“Yusufku tidak sedia bagi pasarmu ini”.
Tidakkah anda telah melemparkan Yusuf ke dalam perigi buta? Itulah yang juga dilakukan oleh
para sasterawan dan sarjana sastera: melemparkan sastera ke dalam perigi buta
budaya pandirisme.
Sekarang yang akan berlagak di
pasar anda adalah badut bengis dan jahat yang keluar beramai-ramai sebagai
hantu Melayu untuk merasuk pelajar sekolah menengah mulai 2015; membawa masuk
Machiavelli ke dalam bilik darjah untuk dibincangkan beramai-ramai dengan para
guru yang terlatih dalam kesusasteraan sebagai guru pakar yang mengenal siapa
Mephistopheles yang menjadi guru kepada Machiavelli yang terkenal itu. Guru dan
para pelajarnya berhempas pulas membicarakan falsafah kejahatan dalam politik
dan dalam sastera. Pasarmu memang kau bina untuk itu!
Demikian hebatnya pengajaran
sastera di Malaysia: guru, pelajar, sasterawan dan sarjana berada sebaris
dengan Machiavelli dan Mephistopheles, membincangkan dengan mendalam
“kebijaksanaan” tuan Presiden dan pengikutnya yang setia untuk membunuh
lawannya, sambil membiarkan seorang gadis memotong zakar seorang penentang Sang
Presiden untuk dicampak kepada burung nasar. Tentulah zakar itu sebesar zakar
di depan Muzium Sarawak (kini sudah dibuang atau disimpan di tempat lain!)
sehingga boleh mengenyangkan kumpulan burung nasar yang berebut zakar politikus
muda. Gadis-gadis Melayu yang belajar sastera mesti bersedia untuk menerima
pengajaran nilai-nilai murni dalam negara Ogonshoto yang berada di dunia
“separa-nyata dan separa-magis”, iaitu “dunia Ogonshoto yang padat dengan
misteri, ilmu sihir, firasat, mitos dan simbolisme” itu tetapi masih “berakar
pada realiti dunia” Malaysia yang dikenali oleh para sasterawan negara dan
penilai mereka. Dalam pasar inilah anda
akan membawa Machiavelli dan gurunya Sang Iblis Mephistopheles itu, untuk
ditekuni oleh para guru sastera dan para pelajar sastera. Dalam pengajaran
sastera Malaysia, nilai-nilai murni yang dibawa oleh Mephistopheles dan
Machiavelli murid agungnya itu akan
memberi dinamika baru kepada pelajar sastera yang akan disuntik dengan semangat
ingin maju, tanpa mengira dengan apa cara sekali pun. Sesuai dengan aspirasi mimpi
yang akan dicapai dalam Wawasan 2020 nanti.
Pengajaran sastera yang pada
mulanya mudah dan boleh menjadi menarik minat jika kaedahnya betul, kini menjadi sukar dan membosankan serta
membebankan setelah dimasukkan beberapa unsur luaran yang tidak kena mengena
dengan cara dan gaya sesebuah karya kreatif didekati. Prof. Mohd. Mokhtar Abu
Hassan dalam tulisannya, “Kesusasteraan Melayu Mutakhir: Antara Realiti dan
Harapan” (kertas kerja untuk Seminar Pemikiran 6 Sasterawan Negara II, Dewan
Za’ba, UPM 26 April 2014), menegaskan
pengajaran sastera telah diberi nafas
baru dengan memperkenalkan “Kesusasteraan Melayu Komunikatif” (KMK) yang
menawarkan 4 kertas: (1) penghayatan karya, mengandungi 3 pecahan: puisi
(tradisional dan moden), prosa tradisional dan moden (cerpen dan drama); (2)
sastera dan pembangunan, mengandungi 3 bahagian: pembangunan insan, pembangunan
masyarakat, pembangunan negara; (3) kreativiti, pengurusan dan multimedia,
mengandungi 3 bahagian: penulisan kreatif, pengurusan, multimedia dalam sastera;
dan (4) kerja kursus. Itulah nafas baru
yang dimaksudkan, yang akan membuat para pelajar STPM sesak nafas. Profesor ini
memberikan beberapa statistik yang membuktikan guru-guru suka menghirup nafas baru ini, demikian juga para
pelajar walaupun “kesukaannya” kurang daripada guru. Yang menarik dalam nafas baru ini ialah pembelaan terhadap sajak terindah dalam
sastera Melayu moden, satu-satunya sajak intelektual yang bermutu tinggi,
“Pulang Si Tenggang” oleh Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh, sasterawan negara.
Kata profesor ini, cerita Si Tenggang ini tidak seluruhnya mengenai anak
derhaka; ada nilai positifnya, iaitu kegigihan Si Tenggang untuk memajukan
dirinya hingga berjaya menjadi Nakhoda besar dan saudagar besar yang kaya raya
hingga dapat memikat puteri raja. Si Tenggang berusaha untuk berjaya dalam
kehidupannya. Dengan nafas baru ini,
maka matlamat utama cerita ini diceritakan untuk memberi pengajaran moral
kepada anak-anak, ditenggelamkan dan yang dibesar-besarkan ialah kejayaan Si
Tenggang. Dari sesuatu yang bersifat kerohanian dan nilai murni, ditukar kepada
kejayaan kebendaan seluruhnya, dengan itu para pelajar diberi saranan supaya
berusaha gigih seperti Si Tenggang sehingga mereka juga berjaya seperti Si
Tenggang dan dapat menggelarkan diri mereka Tenggang II, seorang Si Tenggang
baru. Sukar untuk difahami bagaimana idea bullshit
ini boleh diterima dalam pengajaran sastera.
Apakah tujuan dan matlamat
pengajaran sastera? Mudah saja: untuk mencerdikkan mereka (pelajar dan juga
guru sastera) dengan memperkaya pengalaman intelektual mereka melalui pembacaan karya sastera yang
bernilai (bukan jenis Si Tenggang atau Naratif
Ogonshoto), bukan karya yang picisan. Untuk itu, mereka perlu diperkenalkan
kepada idea falsafah estetik, kritikan sastera dan beberapa pendekatan terpilih
yang penting, analisis dan penilaian dalam kritikan, ukuran yang digunakan
apabila menilai karya sastera, dengan memberi mereka peluang untuk menilai
novel atau cerita pendek mengikut kecenderungan mereka dengan menggunakan
pendekatan yang terpilih tadi. Pokoknya, beri mereka peluang berfikir dan
merasakan sendiri keindahan karya kreatif yang bermutu melalui apa juga
pendekatan yang didedahkan kepada mereka. Baru ada gunanya mengajar sastera
kepada mereka. Matlamat kita, supaya yang terbaik di antara mereka akan menjadi
pensyarah dan profesor sastera, supaya dapat ditentukan kemajuan dalam bidang
ini. Sekarang tidak ada kemajuan. Yang jelas ialah betapa kayanya kekusutan dan
pandirisme, kerana para sarjana kita sendiri pada umumnya anti-ilmu, cetek
meraba-raba tidak pun mendalam dalam kebudayaan sendiri apatah lagi dalam
kefahaman mereka terhadap bidang sastera yang dari Barat sekalipun. Beri juga mereka baca buku tentang sejarah
kritikan sastera di Malaysia yang ditulis oleh Prof. Hashim Awang dan dua orang
lagi, walaupun buku tidak sebaik yang kita harapkan. Seperti biasa, sarjana
kita suka sangat bercerita, demikian juga buku sejarah kritikan itu
menceritakan tentang apa yang disebut sebagai “kritikan sastera”. Bagaimana pun,
masih berguna sebagai sumber maklumat yang terbatas yang masih boleh dibaiki
lagi jika diterbitkan edisi kedua nanti.
Pada umumnya kita perlukan satu
revolusi pemikiran dan pendekatan dalam pengajaran sastera, bukan sekadar
memberi nafas baru yang sebenarnya menyesakkan nafas. Para sarjana sastera kita harus muncul
sebagai pemikir, bukan hanya sekadar mampu memberi cadangan yang mengusutkan
lagi pengajaran sastera di Malaysia. Untuk menarik minat pelajar kepada subjek
sastera ini, beri mereka pendedahan kepada aspek pemikiran seperti yang
digariskan secara kasar di atas. Jangan dihalang mereka daripada mendekati
pemikiran baru dalam bidang ini, misalnya dengan mendedahkan kepada mereka buku
Pendidikan Estetika daripada Pendekatan
Tauhid dan memperkenalkan mereka kepada Gagasan Persuratan Baru, supaya
mereka juga tahu kini terdapat tiga kategori karya kreatif: karya persuratan,
karya sastera, dan karya picisan dan lucah. Mereka harus didedahkan kepada
konsep ilmu yang benar, bukan disogokkan kepada maklumat separuh matang yang
mengusutkan kefahaman mereka tentang pengajaran sastera ini. Maruah akademik
dalam bidang ini harus dikembalikan; dan para pelajar serta guru sastera juga
perlu mendapat pendedahan baru supaya mereka boleh berfikir secara kritis. Perkenalkan
mereka kepada konsep ilmu yang benar itu.
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 17 Disember 2014.
No comments:
Post a Comment