Saturday, December 13, 2014

KESIMPULAN DARI SATU PERBINCANGAN PANJANG DAN KRITIS




“Keunggulan yang cacat”, itulah kesimpulan saya terhadap sasterawan negara yang menjadi kemegahan para sasterawan dan sebahagian sarjana sastera. Saya boleh berbicara dengan kritis tentang para sasterawan negara tanpa gangguan (?) dari sesiapa pun (sekurang-kurangnya hingga kini) kerana saya telah mempersoalkan projek sasterawan negara ini sejak awal lagi, sejak Keris Mas dipilih sebagai sasterawan negara pertama.  Jadi mereka tidak boleh menuduh saya mempunyai niat jahat atau apa-apa maksud tidak baik. Gelaran sasterawan negara itu sendiri adalah satu perbuatan biadab jika dilihat dalam konteks kebudayaan Melayu yang berteraskan Islam, yang meletakkan orang berilmu, seperti para ulama, sebagai kumpulan yang layak dihormati. Sasterawan tidak termasuk di dalam golongan orang berilmu itu.  Kedudukan mereka dalam kebudayaan yang mengutamakan ilmu adalah di pinggiran, setaraf dengan para penglipur lara. Malah mereka adalah golongan penglipur bentuk atau corak baru. Dilihat dari segi ini, sudah wajar jika Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh duduk bertempoh di hadapan Penglipur Lara Pak Mahmud Wahid dari Perlis. Tetapi perbuatannya itu menjadi biadab apabila diletak di dalam majlis ilmu, padahal tempat penglipur lara bukan di situ, tetapi di bangsal-bangsal yang dibangunkan khas untuk mereka bercerita.

Walaupun sudah terdapat “penyelidikan” tentang beberapa orang sasterawan negara yang dilakukan di peringkat kedoktoran falsafah dalam kesusasteraan, namun hasilnya lebih merupakan penceritaan semula tentang karya  para sasterawan negara yang dipilih, yang dituang ke dalam tempurung yang disebut teori sastera Barat; misalnya, antara lain, Semiotik (Anwar Ridhwan), Intertekstualiti (Anwar Ridhwan), Pascakolonial (Keris Mas dan Muhammad Haji Salleh). Prof. Madya Arbak Othman cuba menggunakan tempurung teori semiotik untuk membaca sajak-sajak Muhammad Haji Salleh, tapi nampaknya tidak berjaya, malah lebih banyak menimbulkan persoalan daripada menjawabnya. (Lihat entri bertarikh 14 September 2014).  Mengapa hal ini terjadi? Adakah karya para sasterawan negara ini terlalu kebal, tidak dapat ditembusi oleh teori sastera Barat?  Atau sebaliknya, karya itu begitu simple tetapi penuh pretensi intelektual, oleh itu sebaik saja dianalisis karya itu pecah bertaburan menyerlahkan kontradiksi yang begitu cemerlang dari segi kelemahannya dilihat dari perspektif “pemikirannya.”  Semua seminar tentang sasterawan negara diberi judul, “Seminar Pemikiran Sasterawan Negara”.  Mungkin tajuk itu terlalu besar untuk menampung kemiskinan pemikiran dalam karya sasterawan negara, dengan itu memaksa para sarjana mencari-cari helah untuk membuktikan wujud “pemikiran” dalam karya sasterawan negara. Tetapi dari sejumlah lebih dari 200 kertas kerja, tidak satu pun berjaya membuktikan mana-mana sasterawan negara adalah seorang pemikir. Yang kelihatan dengan jelas ialah mereka adalah pencatat peristiwa yang rajin, terutama kisah-kisah perjalanan di luar negara sebagai pelancong atau tourist yang kehairanan melihat sesuatu yang tidak ditemuinya di negara sendiri.  Saya sudah lama menunggu penafian para sarjana terhadap kesimpulan ini, kerana saya sendiri ingin mengetahui bagaimana mereka memberi takrif “pemikiran” itu dan bagaimana pemikiran itu diserlahkan dalam karya para sasterawan negara ini. Siapakah di antara mereka “pemikir” paling ulung? Tentu saja, secara logik, apabila seseorang sasterawan negara sebagai seorang pemikir ulung, maka karyanya akan menyerlahkan keulungan pemikirannya itu.  Inilah yang kita masih tunggu-tunggu dengan sabar untuk diperlihatkan dalam kertas atau makalah yang membicarakan tentang aspek “pemikiran” ini. Saya tidak bertemu apa-apa yang boleh dikategori sebagai “pemikiran” dalam tesis Ph.D. yang menulis tentang sasterawan  negara. Yang jelas, penulisnya menurunkan kembali cerita-cerita para sasterawan negara, sehingga jadilah kritikan mereka itu kritikan cerita, hanya sekadar menceritakan kembali bacaan mereka. Saya juga menunggu seseorang boleh memberikan sanggahan konkrit tentang kesimpulan ini.  Untuk memudahkan mereka memahami maksud saya, saya pernah memberi contoh Iqbal, yang pemikirannya berlegar di sekitar pembinaan peribadi Muslim yang kuat, berasaskan Cinta Ilahi. Kata para sarjana, contoh itu tidak tepat dan tidak adil, kerana tidak seorang pun sasterawan negara yang boleh dibandingkan dengan Iqbal. Mengapa terlalu merendah diri? Anda telah membina mitos yang begitu agung di kalangan para sasterawan negara ini, maka sudah wajar anda mempertahankan mereka, bukan memperlekehkan mereka. Siapa tahu Muhammad Haji Salleh lebih besar daripada Iqbal? Lagi pula sudah wujud seorang sarjana, murid beliau sendiri, yang menggelarkan beliau Raja Penyair Malaysia! Tidak munasabah seorang Raja Penyair se-lekeh itu! Kalau semuanya dilihat dalam konteks Malaysia saja, maka sudah jelas Pak Pandir yang universal “pemikirannya” itu jauh lebih berhak digelar pemikir daripada para sasterawan negara sendiri. Tidakkah ini sangat pelik?  Pak Pandir sekurang-kurangnya dapat melontarkan konsep pandirisme dalam kebudayaan Melayu, yang juga terdapat di kalangan para sasterawan.  Semua ini mengarah kepada perlunya penjelasan yang konkrit dibahaskan tentang aspek pemikiran ini di kalangan para sasterawan negara.

Sekarang telah muncul novel terbaik Malaysia, Naratif Ogonshoto, yang telah disepakati oleh sebahagian besar sarjana sastera Malaysia. Tetapi kehebatan novel ini tidak menyerlah dalam tesis Ph.D. Mawar Shafie dan Tengku Intan Marlina tidak pun menyentuhnya di dalam tesisnya tentang novel Anwar Ridhwan, malah kedua-dua tesis ini membuktikan sebaliknya. Untuk muncul sebagai sebuah novel yang kuat, apatah lagi yang terbaik di Malaysia, penjelasan yang lebih mantap diperlukan untuk menilai aspek “pemikiran” di dalam novel ini, tidak sekadar penjelasan tentang ambilan di sana sini yang ditunjukkan oleh Dr. Mawar Shafie. Bagi saya, Naratif Ogonshoto adalah sebuah penglipur lara moden, yang tidak menampilkan apa-apa “pemikiran” besar yang boleh dikira asli yang lahir daripada sang sasterawan sebagai seorang pemikir.  Novel ini penuh sensasi, dengan pretensi intelektual yang terlalu naif, oleh itu amatlah menghairankan apabila Panel Anugerah Sastera Negara begitu terpesona dengan novel yang dari segi “pemikiran” lebih dekat kepada sebuah karya picisan intelektual. (Aspek ini telah saya sentuh di sana sini dalam blog ini.)  Walau bagaimana pun, untuk memuaskan para sarjana sastera, saya fikir novel terbaik Malaysia ini wajar dibaca bersama novel terburuk Malaysia, Aligupit (1973) dan karya terbaru Mohd. Affandi Hassan, Balai Maqamat (tertulis 2004, terbit 2014), mengenai segala aspek korupsi di Malaysia, termasuk dalam kesusasteraan dan kritikan sastera,  dalam penilaian sastera, dalam pendidikan, dalam politik, dalam penerbitan, dalam kepemimpinan, dan sebagainya. Dalam penilaian dan kritikan sastera, perbandingan begini penting untuk menolak yang terburuk dan menaikkan yang terbaik, supaya semua aspek kegemilangan karya terbaik itu dapat dilihat dengan mudah dan jelas, yang tidak akan kelihatan jika karya terbaik itu hanya diulit bersendirian tanpa sebarang perbandingan dengan karya lain. Inilah kaedah kritikan yang betul, tetapi di Malaysia kaedah ini tidak disukai kerana pengkritik perlu membaca lebih banyak dan perlu berhempas pulas membuat penilaian yang objektif. Penilai sastera Malaysia tidak suka dan tidak mahu bersikap objektif, kerana itu menuntut kewibawaan akademik yang tinggi, yang bagi mereka tidak diperlukan di Malaysia. Dalam budaya pandirisme, tuntutan intelektual tidak perlu dibuktikan, hanya perlu diperagakan dalam retorik peragaan seperti yang sering dilakukan oleh penjual ubat di kaki lima atau di bawah pokok rendang di Kuala Lumpur.  Anda mungkin tidak terasa pengaruh penglipur lara dalam sastera Melayu moden, kerana anda sendiri berada dalam dunia penglipur lara akademik; maka tentulah anda tidak dapat menerima pengaruh penjual ubat dalam bidang akademik dan kritikan sastera. Tetapi jika anda membaca dengan kritis tulisan para sarjana ciritan ini, anda akan terasa betapa kuatnya pengaruh penjual ubat itu dalam penilaian sastera. Pernahkah anda dengar penjual ubat mengatakan ubatnya tidak bagus? Begitu juga tidak mungkin seorang sarjana bersikap kritis jika dengan berbuat demikian dia tidak lagi akan diterima dalam Mutual Admiration Club yang menjadi ciri utama kritikan dan penilaian sastera di Malaysia. Perkara ini telah disebut oleh Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh sejak tahun 1973 lagi, bukan perkara baru. Kini Mutual Admiration Club sudah dijadikan arus perdana, oleh itu anda tidak berasa geli geman lagi seperti ketika mula-mula disebut oleh Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh dalam tahun 1973 itu. Dalam budaya Mutual Admiration Club, anda tidak perlu berlaku kritis. Anda hanya perlu memuji dan memberikan sanjungan yang berlebihan.  Walaupun ada di antara kumpulan anda yang pandai menyebut nama Gramsci dan konsep hegemoni, tetapi anda tidak boleh terima anda sendiri berada dalam sejenis hegemoni palsu melalui Mutual Admiration Club ini.  Dari segi mana terdapat perbezaan hegemoni Mutual Admiration Club dengan Presiden Negara Ogonshoto? Mutual Admiration Club sastera Melayu juga menggunakan idea Machiavelli. Sangat aneh jika anda tidak sedar wujudnya perkara ini.  Anda hanya perlu meneliti bagaimana penilaian Hadiah Sastera Perdana Malaysia dinilai dan siapa yang dilantik menjadi penilai dan siapa pula yang  mendapat hadiahnya. Anda tidak akan dapat memahami apa yang berlaku jika anda tidak melihatnya daripada perspektif pandirisme yang kini sudah diterima sebagai unsur penting dalam budaya ilmu di Malaysia, diberi kedudukan yang setaraf dengan idea Machiavelli di Barat, “matlamat menghalalkan cara”.  Kalau anda berasa pelik kesimpulan ini, saya persilakan anda membaca balik Machiavelli dan melihat keseluruhan sumbangan intelektual tokoh ini yang lebih dikenali kerana bukunya The Prince, padahal beliau lebih dari itu, misalnya sebagai penulis drama komedi. 

Katalah betul Anwar Ridhwan mendapat ilham daripada karya Machiavelli, The Prince.  Mengapa fakta itu begitu penting, padahal dia hanya seorang peniru idea yang bersumber daripada “pemikiran” orang lain yang tidak kena mengena pula dengan kita dari segi nilai yang menjadi asas tamadun kita? Mawar Shafie berhujah, sasterawan negara ini mempunyai daya kreatif yang begitu tinggi dan kaya sehingga dia dapat mencipta sebuah karya besar berasaskan idea Machiavelli itu. (Lihat bukunya, Novel Intertekstual Melayu, hal. 162-174. Asal tesis Ph.D.)  Kata Mawar Shafie: “Apa yang jelas, daripada kenyataan yang diajukan, falsafah Nicollo Machiavelli ‘matlamat menghalalkan cara’, jelas dipindahkan pengarang dalam novel ini” (hal. 168).  Jika itulah kerja Anwar Ridhwan, adakah ini asas yang utama yang membolehkan penulis ini menulis novel terbaiknya untuk Malaysia? Bolehkah kita berkata, tanpa idea daripada Machiavelli itu, tidak mungkin Anwar Ridhwan menulis novel terbesar Malaysia ini? Jika itulah maksud Mawar Shafie, maka dia melakukan dua perkara: pertama, sebarang idea dari Barat akan memungkinkan pengarang Melayu menulis karya besar kerana idea Barat itu sendiri adalah idea besar; kedua, penulis Melayu tidak mempunyai kreativiti yang tinggi tanpa bantuan teknik dan bantuan idea dari teori sastera Barat. Kalau betullah andaian ini, yang dimaksudkan oleh Mawar Shafie, maka di manakah letaknya kemampuan intelektual penulis Melayu jika mereka hanya pandai menjadi peniru sahaja? Mungkin bukan ini yang dimaksudkan oleh Mawar Shafie, dengan berkata dia sebenarnya ingin membuktikan teori intertekstualiti itu boleh dipakai di Malaysia dan boleh menghasilkan novel yang besar seperti novel Anwar Ridhwan ini.  Sekarang kita bantah pendapat ini yang sebenarnya hanya sejenis bullshit sahaja. Apa yang disebut sebagai idea besar Machiavelli itu samalah dengan pendirian Muhammad Haji Salleh yang memuji kepintaran Mephistopheles dalam sajaknya ketika melawat Muzium Goethe itu.  Apakah kesimpulan yang boleh kita buat? Saya biarkan anda sendiri membuat kesimpulannya. Yang ingin saya tegaskan, andaian Mawar Shafie bahawa intertekstualiti itu berguna dalam penulisan, ternyata tidak ada gunanya sama sekali dalam kes yang special ini.  Jelas sekali diperlukan penapisan, sebagai penulis Islam, yang hanya boleh dilakukan dengan berasaskan konsep ilmu yang benar. Itu tidak ada dalam karya Naratif Ogonshoto ini, oleh itu adalah satu kesilapan besar untuk mengatakan karya ini karya terbaik dan karya terbesar Malaysia. Hanya sejenis bullshit saja! (Baca lagi “Keunggulan yang Cacat”). Saya tidak perlu ulang hujah-hujah saya di sini.

Sekarang sudah jelas kepada anda mengapa saya menentang kewujudan sasterawan negara ini sejak awal, sejak 1981, dan menulis cerita pendek “Orang Yang Berdiri”, dan seterusnya menulis rencana menolak kehadiran sasterawan negara dalam kebudayaan Melayu yang sejak mula bergelar kebudayaan Melayu adalah berasaskan konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh Islam, yang melahirkan para ulama dan tokoh-tokoh persuratan yang handalan dan bijaksana. Sebaik saja Asas 50 mengambil alih kegiatan kreatif yang tidak berasaskan ilmu, maka terjadilah huru-hara dalam perkembangan ilmu dalam negara kita, apabila para sarjana tidak lagi peka kepada konsep ilmu yang benar dan mempersetankan begitu saja peranan Islam dalam pembinaan tamadun negara kita. Kita tidak perlukan sasterawan negara untuk menjadi cerdik dan untuk menjadi bijaksana. Kita harus kembali menjadi manusia beragama yang berilmu dan menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai asas penulisan kita, jika kita benar-benar mahu menjadi manusia seperti yang kita semua saksikan sebelum kita dicipta dan dilahirkan ke dunia.  Wallahu a’lam.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 13 Disember 2014.



No comments:

Post a Comment