Sasterawan ulung
Malaysia, Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh, telah membangkitkan soal kewujudan Mutual
Admiration Club dalam sastera Melayu ketika membentangkan kertas kerjanya dalam
Seminar Kritik Sastera Malaysia, 1973, di Johor Baru. Dalam tahun 1981, apabila
sasterawan negara pertama dipilih, maka rasmilah kewujudan Mutual Admiration
Club itu dalam politik sastera Malaysia. Perkembangan paling menarik dalam
budaya Mutual Admiration Club ini kelihatan dengan cemerlang dalam Sidang
Kemuncak Penulis Malaysia 2014 di Jitra Kedah, 24-26 Oktober 2014. Walaupun tidak dinyatakan secara rasmi,
sidang kemuncak itu bertujuan memperkukuhkan kedudukan para sasterawan negara
dalam politik sastera Malaysia. Adakah
kedudukan Kumpulan 12 ini sudah terjamin?
Di sini terjadi satu kontradiksi yang menarik: sidang yang pada mulanya
bertujuan untuk memperkukuhkan kedudukan Kumpulan 12 ini dalam politik sastera
Malaysia, nampaknya menjadi permulaan kepada keruntuhan mereka dalam politik
sastera Malaysia. Kehadiran Kumpulan 12 ini tidak saja mula diragui oleh
anggota masyarakat yang berfikir, yang secara kritis menolak kemunculan
sasterawan negara ini, malah sudah wujud kesangsian masyarakat terhadap peranan
mereka dalam perkembangan ilmu dan khususnya dalam perkembangan kreatif. Adakah mereka benar-benar yang terbaik yang
pernah muncul dalam budaya ilmu di Malaysia? Walaupun banyak usaha telah dibuat
secara rasmi untuk mempertahankan kedudukan mereka, namun semua usaha itu hanya
berjaya menggilap mitos kelabu tentang mereka, yang selama ini dibina dengan
gigih oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka. Sebaik
saja Kumpulan 12 ini dianalisis dan dinilai dengan kritis berasaskan konsep
ilmu yang benar, maka tidak seorang pun di antara mereka yang dapat
mempertahankan diri sebagai anggota kumpulan pemikir Malaysia yang unggul.
Karya mereka tidak mencerminkan apa-apa pemikiran yang mantap untuk membina
budaya ilmu di Malaysia, sebaliknya lebih tertumpu pada kekacauan dalam konsep
ilmu yang begitu kuat dipertahankan mereka atas nama kebebasan penulis,
walaupun kebebasan itu hanya tertumpu untuk meneruskan realisme semu dalam
penulisan, yang selama ini memberi mereka kedudukan yang tinggi dalam budaya
politik sastera yang tidak mementingkan ilmu. Nampaknya mereka sedar akan
kekurangan ini, maka dengan itu mereka mencadangkan suatu perkara yang pada
hakikatnya akan lebih mengelirukan masyarakat. Mereka mencadangkan supaya
digubal “Dasar Kesusasteraan Negara” yang tujuannya “melegitimasi bidang
kesusasteraan sebagai suatu hasil kreativiti bidang ilmu yang sama nilainya
dengan bidang-bidang lain dalam agenda pembangunan negara.” Jelas sekali cadangan ini dibuat oleh kumpulan yang tidak
tahu makna ilmu, tidak dapat membezakan ilmu sebagai satu entiti yang berbeza
dengan kemahiran sebagai satu entiti yang lain. Adakah kesusasteraan suatu
jenis ilmu atau hanya sejenis kemahiran seperti kemahiran bercucuk tanam,
kemahiran menjala ikan, kemahiran memanjat pokok kelapa, atau kemahiran bermain
bola? Jika sastera itu hanya satu kemahiran, maka perlukah kita pada “Dasar
Kemahiran Negara”? Sebelum anda mencadangkan “Dasar Kesusasteraan Negara”, anda
perlu bereskan terlebih dulu kedudukan ilmu yang benar dalam kesusasteraan.
Kalau aspek penting ini ditolak bulat-bulat oleh Kumpulan 12 dan para pengikut
mereka, yang terdiri daripada para sarjana dan pengkritik sastera, maka bagaimana
mereka boleh bercakap tentang “ilmu”? Kalau maksudnya hanya untuk
“melegitimasi” sastera, yang mereka perlukan pada waktu ini ialah mewujudkan
Jabatan Falsafah dan Kritikan di universiti, supaya persoalan tentang “ilmu”
sastera ini diberi kedudukan sewajarnya terlebih dahulu. Ketika itu, mereka
wajib melahirkan terlebih dahulu pakar yang betul-betul pakar (bukan pakar
semberono!) dalam bidang kritikan bandingan, membicarakan falsafah
kesusasteraan dalam tamadun utama dunia.
Perkembangan begini yang kita perlukan sekarang, bukan sekadar menambah
kekusutan dalam khayalan kepercayaan keliru bahawa sastera itu satu kegiatan
“ilmu” yang penting. Yang perlu kita laksanakan ialah “melegitimasi” sasterawan
negara itu terlebih dahulu dalam budaya
ilmu yang ingin kita bina di negara kita. Adakah Kumpulan 12 ini merupakan
kumpulan penting dalam komponen budaya ilmu itu? Selesaikan ini terlebih
dahulu, sebelum anda pandai-pandai mahu bercakap tentang “Dasar Kesusasteraan
Negara”. Dalam keadaan sekarang, cadangan anda itu sangat lucu, dan dari segi
pemikiran, sangat lucah serta tidak bertanggungjawab. Jika anda tidak sedar
perihal kelucahan cadangan anda dari segi perkembangan ilmu, maka bagaimanakah
anda boleh begitu yakin bahawa anda bukan dari kumpulan yang keliru tentang
konsep ilmu? Kita tidak boleh menjadikan kumpulan yang keliru ini sebagai
pembina budaya ilmu yang terus berada dalam kekeliruan dan mengajak orang lain
terus keliru bersama mereka. Inilah kezaliman ilmu yang sangat ketara, yang
perlu ditolak dan malah dikutuk. Cadangan yang anda kemukakan itu tidak kena
mengena dengan perkembangan ilmu, tetapi memang dimaksudkan untuk memperkukuh
kewujudan Mutual Admiration Club dan seterusnya memilih para sasterawan negara
baru dari dalam kumpulan Mutual Admiration Club itu.
Apakah untungnya kita memelihara dan mengangkat tinggi
Kumpulan 12 sebagai kumpulan istimewa? Keistimewaan apakah yang mereka berikan
kepada negara dan masyarakat, kepada sistem pendidikan kita, kepada
perkembangan ilmu dan perkembangan budaya ilmu di negara kita? Semua ini
memerlukan jawapan yang konkrit, yang cukup dengan pembuktian dan hujah.
Sebagai contoh mudah untuk difahami oleh manusia yang lemah daya berfikirnya
dan cetek pula ilmunya, kita ambil Imam Ghazali sebagai contoh kerana di Malaysia,
semua orang yang pernah masuk sekolah, apatah lagi yang sudah masuk universiti,
lebih-lebih lagi yang sudah bergelar doktor dan mempunyai kedudukan tinggi
sebagai profesor, dan tentu saja apabila seorang sasterawan diberi gelaran
sasterawan negara, maka semua jenis manusia ini pernah mendengar nama Imam
Ghazali, dan tentu saja ramai di antara mereka yang pernah membaca bukunya.
Imam Ghazali diberi gelaran “Hujjatul Islam” kerana
pemikirannya yang terpampang dalam buku-bukunya. Salah sebuah bukunya yang amat
terkenal ialah Kitab al-Ilm (The Book
of Knowledge). Buku ini ditulis sebagai pendahuluan kepada kitab terbesar
beliau, Ihya’ Ulumiddin. Kerana
sumbangannya yang begitu besar dalam pemikiran Islam, maka beliau diberikan
gelaran tadi oleh umat Islam. Sekarang kita lihat pula kes sasterawan negara: siapakah yang memberi
gelaran itu dan mengapakah begitu ramai
sekali sasterawan negara di Malaysia? Apakah keistimewaan mereka? Apakah
buku yang mereka tulis yang membenarkan gelaran itu diberikan kepada mereka?
Benarkah tulisan mereka kaya dengan ilmu dan kebijaksanaan manusia berilmu?
Benarkah kumpulan ini adalah kumpulan pinggiran dalam kebudayaan Melayu yang
ilmunya “cetek meraba-raba” yang tidak dapat membezakan yang benar dengan yang
palsu? Kita ambil contoh yang terkenal dari kalangan mereka: ada sebuah sajak
yang sangat terkenal, “Pulang Si Tenggang”. Adakah sajak ini merupakan karya
terbaik dari segi pemikiran dan pengungkapan puisinya? Apakah jenis pemikiran
yang cuba disampaikan dalam sajak itu? Belum ada lagi ulasan yang memuaskan,
malah yang pernah kita dengar terlalu hambar dan terlalu cetek analisisnya.
Kalau kita terima analisis yang cetek ini sebagai bukti, maka apakah hujah yang
boleh kita kemukakan untuk menjadikan penulisnya seorang sasterawan
negara? Contoh lain ialah novel Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, atau
Naratif Ogonshoto. Apakah pemikiran dan kebijaksanaan yang ada
di dalam kedua buah novel ini yang membolehkan penulisnya diberi gelaran
sasterawan negara? Kita belum lagi mendapat analisis yang mendalam yang
benar-benar menghuraikan keistimewaan kedua-dua buah novel ini; maka dengan itu
gelaran yang diberikan kepada penulisnya amat diragui kerana tidak ada hujah
yang dikemukakan yang membenarkan gelaran itu layak diberikan kepadanya. Panel
Anugerah Sastera Negara tidak mengemukakan apa-apa hujah dan pembuktian,
kecuali menderetkan “keistimewaan” penulisnya secara sepintas lalu, dalam
bentuk retorik peragaan semata-mata. Adakah kualiti pemikiran masyarakat kita
begitu rendah, hingga tidak dapat membezakan karya yang benar-benar bermutu
dengan karya yang hanya “dianggap” bermutu? Apakah ukuran yang kita pakai? Soalan
begini menjadi bertambah sulit dijawab apabila kita kemukakan novel Salina sebagai mahakarya dalam
kesusasteraan Melayu moden. Sekali lagi, apakah ukuran yang kita kenakan
terhadap novel ini? Adakah ukuran itu benar-benar menilai secara tepat dan
objektif mutu sebenar kaya ini? Semuanya
masih menjadi persoalan, maka dengan itu kewujudan sasterawan negara di dalam
kebudayaan kita tidak dapat diterima kerana tidak ada hujah yang membenarkan
gelaran itu diwujudkan. Dua perkara yang perlu kita jawab: kejujuran kita
terhadap ilmu; kedua, kaedah dan ukuran yang kita pakai untuk “menilai”
Kumpulan 12 ini adalah tepat dan menepati kehendak ilmiah dan ukuran yang
benar-benar dapat membezakan yang benar dengan yang palsu. Para penyokong
Kumpulan 12 dan Panel yang menilai mereka wajib tampil memberi hujah mereka
dengan konkrit. Jika mereka berkata tidak perlu menyahut “anjing menyalak
bukit” kerana Yang di Pertuan Agong sendiri yang memberi kata putus dalam
majlis gilang-gemilang ketika menyampaikan watikah gelaran sasterawan negara
itu, maka sebarang kritikan adalah hasutan dan penghinaan kepada status Duli
Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Agong yang telah menyampaikan watikah gelaran
itu. Kalau begitu, kita tidak perlu berbicara tentang ilmu dan kritikan. Kita
teruskan saja retorik teh tarik membicarakan politik feudalisme dalam sastera
Melayu moden. Finished. Habis. Tetapi
kita tidak boleh mewariskan kepalsuan ini untuk generasi kita yang akan datang.
Pandirisme bukan untuk diwarisi.
Saya diaju satu pertanyaan yang agak nakal: Mungkinkah
pengkritik Kumpulan12, para sasterawan negara, akan didakwa sebagai penderhaka
kepada Yang di Pertuan Agong dan dipenjarakan? Termenung juga saya dibuatnya.
Saya tidak terfikir perkara seperti itu akan berlaku, tetapi kemungkinannya
memang ada. Ini Malaysia, apa saja boleh terjadi di luar jangka. Katalah
Kumpulan 12 membuat laporan polis bahawa mereka telah dihina dan difitnah,
adakah polis akan mengambil tindakan? Bergantung pada keadaan. Sekiranya
Kumpulan 12 mengisytiharkan mereka penyokong kerajaan sepenuhnya dan tidak akan
membenarkan apa juga jenis kritikan dilemparkan terhadap mereka, ada kemungkinan
pertanyaan tadi diberi jawapan sewajarnya. Semua ini bergantung pada reaksi
Kumpulan 12. Jika mereka mengambil keputusan untuk menggunakan polis bagi
melindungi mereka daripada kritikan, dengan pretensi setiap kritikan terhadap
mereka adalah penderhakaan terhadap Perlembagaan dan Raja-raja Melayu, maka
mereka akan menjadi kumpulan paling terkutuk dalam sejarah intelektual
Malaysia. Yang terbaik untuk mereka lakukan ialah berdepan dengan kenyataan
intelektual yang mereka takuti itu, yakni tampil mempertahankan kedudukan
mereka mengapa mereka perlu ada dalam budaya ilmu di Malaysia sebagai satu
kumpulan berasingan, padahal mereka tidak memberi sumbangan yang benar-benar bererti
dalam perkembangan intelektual di negara kita. Sebagai penulis Muslim, mereka
dituntut menghasilkan karya yang tidak memihak kepada kejahatan, sebaliknya
memberi pengajaran positif untuk masyarakat mengenal dan membela kebaikan dan
mengutuk kejahatan. Beranikah mereka melakukannya? Bagi kita semua yang meragui sumbangan sebenar
Kumpula 12 ini, tindakan yang boleh kita buat ialah mendedahkan kepalsuan karya
mereka dinilai daripada perspektif ilmu yang benar, yang dengan mudah memberi
mereka peluang untuk mempertahankan diri, di samping membuka mata masyarakat
bahawa kita tidak perlukan sasterawan negara untuk membangunkan budaya ilmu di
negara kita. Tugas kita ialah membina budaya ilmu berasaskan konsep ilmu yang
benar melalui kegiatan persuratan, bukan melalui kesusasteraan yang telah
membawa kita hanyut dalam kekeliruan. Itulah pembetulan yang perlu dilakukan
dengan tegas dan cepat.
Berhubung dengan perkara di atas, adakah kita perlukan
revolusi dalam pemikiran yang akan membolehkan kita mendinamiskan kesusastreraan Melayu yang lesu dan keliru
ini, dengan menggantikannya dengan
gerakan besar-besaran dalam mendaulatkan persuratan Melayu? Yang jelas, kesusasteraan Melayu moden telah
menerima pandirisme sebagai gerakan arus perdana dalam mendaulatkan pemikiran
Pak Pandir. Mengapa tidak mungkin cucu
cicit Pak Pandir muncul sebagai sang genius Polan Cupan? Kata Walt Disney: If you can dream it, you can do it… Hanya karya persuratan yang
boleh mencerdikkan orang Melayu, bukan jenis karya yang ditulis oleh para
sasterawan negara. Mereka tidak diperlukan dalam program ini.
Mohd. Affandi Hassan,
4/12/2014.
Selagi engkau menulis, tiada siapa yang dapat menghukummu atas pendapat yang engkau berikan. Tiada siapa yang dapat menyekat engkau daripada menyampaikan pendirianmu.
ReplyDeleteSesungguhnya ALLAH SWT adalah Tuhan yang menyampaikan, hingga seruan Ibrahim di lembah gersang yang kosong dan kontang, masih memanggil manusia datang, kerana yang menyampaikannya adalah Dia.
Satu-satunya penyebab kebenaran tidak bertebaran ialah apabila yang menemuinya, tidak menemukan orang lain dengan kebenaran itu. Diam membisu, tunduk kepada tekanan yang cuba mendiamkanmu, justeru jangan kaubiar mereka menyekat perjanjian engkau dalam intima' dan wala' dengan Tuhanmu.
-saifulIslam-