Apabila saya
memperkenalkan tiga kategori karya kreatif dalam sastera Melayu, hampir
keseluruhan sarjana dan sasterawan menentang keras, tetapi tidak berani
bersuara. Kata mereka, tiga kategori itu tidak pernah wujud dalam persuratan
Melayu; malah karya kreatif dalam bentuk novel masih baru lagi dan masih
berkembang. Itu kesimpulan mereka. Benarkah mereka percaya genre novel masih
berkembang? Saya amat yakin mereka
sebenarnya tersilap memberi kenyataan itu. Jika betul itulah pendapat mereka,
mengapa pula mereka tidak boleh menerima genre baru yang dinamakan karya
persuratan? Contoh-contohnya telah ada. Malah menurut penyelidikan dan analisis
Prof. Madya Dr. Mohd. Zariat Abdul Rani, novel karangan Abdul Kadir Adabi yang terbit 1938 di Kota Bharu,
Melati
Kota Baharu, telah dianalisis dengan mendalam oleh Prof. Madya Dr. Mohd.
Zariat Abdul Rani sebagai contoh pertama karya persuratan. (Sila lihat Islam dan Pengaruh Barat dalam Kritikan, ed. Ungku Maimunah Mohd. Tahir, bab 2.
(Penerbit UKM, 2016.) Sehingga sekarang
belum ada lagi mana-mana sarjana sastera yang menolak analisis itu, atau
mengkritiknya dengan objektif. Malah pada pengamatan saya, mereka pun tidak
pernah dengar nama Abdul Kadir Adabi, apatah lagi membaca novelnya. Yang mereka
baca semuanya novel-novel baru yang ditiru dari genre novel Barat. Demikianlah kemunculan genre novel persuratan
tidak mungkin mereka fatwa sebagai haram dan bertentangan dengan perkembangan
sastera Melayu moden. Mereka perlu
menjelaskan mengapa bertentangan dengan perkembangan kreatif yang halal dalam
sastera Melayu, sehingga mereka mengharamkan kemunculan karya persuratan
sebagai sejenis bida’ah saja. Cubalah berikan penjelasan sekiranya anda pandai
sangat sehingga sudah mencapai taraf boleh berfatwa dalam sastera Melayu. Tetapi sekiranya anda tidak dapat memberi
penjelasan yang siuman, maka tentulah lebih baik jika anda diam sahaja, tetapi
terus menulis sambil mengemukakan fatwa-fatwa yang mu’tabar supaya tidak
berlaku kekafiran kreatif dalam sastera Melayu. Tetapi sekiranya anda hanya
tidak bersetuju, maka siapakah anda yang pandai-pandai memberi fatwa padahal
yang dibawa ke tengah itu benda baharu yang berguna dan jauh lebih baik
daripada yang ada pada waktu ini. Karya
persuratan adalah sebuah karya satu-satunya yang secara sedar diasaskan kepada
konsep ilmu yang benar … dan seterusnya!
Jika anda mahu juga membantah dan memberikan pendapat cetek dan palsu,
maka silalah buktikan konsep ilmu yang benar itu salah dan sesiapa yang mengamalkannya
adalah murtad dalam penulisan kreatif!
Pembacaan
saya terhadap tulisan para sarjana sastera ini memberikan saya dua perkara yang
dari segi intelektual sangat melucukan, tidak berasaskan penelitian yang cermat
dan objektif.
Pertama
sekali, orang-orang yang anggap diri mereka cerdik dan bertaraf seorang ahli
akademik yang jempolan, sebenarnya
menjadi hamba kepada teori sastera Barat.
Tanpa teori Barat, mereka akan bisu, tidak boleh bercakap dengan siuman
tentang sastera Melayu. Kita boleh lihat
aspek ini dengan jelas dalam semua tulisan mereka ketika membicarakan sumbangan
para sasterawan negara dalam seminar khusus untuk itu yang dibuat oleh
DBP. Kedua, mereka tidak mempunyai daya
kritis yang tinggi, oleh itu tidak dapat membicarakan teori Barat itu dengan
memuaskan, sebaliknya hanya menjadi hamba kepada teori Barat yang mereka
sebenarnya tidak faham dengan mendalam.
Saya telah memberikan contoh-contohnya dalam beberapa entri yang lepas.
Kalau anda berminat, lihatlah di sana.
Apakah
konteks yang saya pakai ketika mengemukakan tiga kategori karya kreatif dalam
sastera Melayu? Sepatutnya inilah
perkara yang mereka bahaskan, untuk membuktikan bahawa saya telah melakukan
kesalahan besar dengan mengemukakan tiga kategori itu. Dari jauh saya pernah dengar orang-orang
cerdik yang cetek meraba-raba ini berkata pembahagian saya kepada tiga kategori
itu bertujuan untuk merendahkan karya para sasterawan negara. Sayangnya mereka tidak memberi penjelasan dan
hujah. Kalau benarlah karya para sasterawan negara itu sangat hebat, tentulah
karya itu tidak terjejas sedikit pun jika dinilai dari perspektif ilmu yang
dikemukakan oleh PB. Jika memang picisan, maka apa yang boleh dibuat oleh PB
untuk mengangkat karya picisan itu? Kita
mahu dengar hujah-hujah mereka untuk menolak PB sebagai satu kaedah yang
terbaik untuk menilai keunggulan sesebuah karya kreatif. Inilah yang sepatutnya mereka lakukan, bukan
membebel tak tentu fasal. Sudah banyak
tulisan ilmiah berbentuk buku dan makalah yang boleh mereka gunakan untuk
dijadikan asas bantahan mereka. Kalau
sukar memahaminya, saya bersedia untuk memberi bantuan ilmiah.
Tetapi ada
satu pendapat, atau lebih tepat gunjingan, yang mereka kemukakan. Kata mereka,
Mohd. Affandi Hassan mereka-reka gagasan PB untuk menaikkan taraf karya beliau
sendiri. Bagaimana gunjingan begini
boleh terkeluar dari mulut mereka pelik juga, kerana jika mereka mahu
menggunakan teori sastera Barat sekalipun untuk menilai karya saya, bagi saya
OK saja. Apa yang menjadi masalah? Kalau benarlah karya para sasterawan negara
itu menyerlah dengan cemerlang jika dipakai teori sastera Barat, saya tidak ada
apa-apa halangan jika mereka mahu menilai karya kreatif saya menggunakan teori
sastera Barat. Tetapi saya ingin beri amaran, jika inilah yang mereka lakukan,
mereka mesti pastikan mereka benar-benar faham teori sastera Barat. Saya telah
membuat beberapa cadangan untuk membantu mereka, dengan mengemukakan rujukan
utama untuk mereka gunakan. Sila semak entri berkenaan yang membicarakan
perkara ini. Sampai begitu sekali saya
menghormati para sarjana ciritan ini dan para sasterawan negara yang picisan
karyanya. Kaedahnya telah saya cadangkan, rujukannya telah diberikan, dan
rujukan itu bukan buku-buku yang lekeh; jadi saya amat terbuka untuk dikritik
bagi memuaskan hati mereka. Tunggu apa lagi?
Sebagai
bimbingan, sekiranya mereka tidak menemui kategori karya persuratan dalam teori
Barat, maka inilah masa dan ketikanya peluang mereka untuk menilai dengan
kritis gagasan PB yang tidak ada nilai akademik itu jika dibandingkan dengan
teori Barat yang menjadi pujaan mereka. Cuma, berilah hujah dan pembuktian yang
mantap, tidak hanya membuat andaian. Mana tahu mereka akan faham dengan lebih
mendalam mengapa kategori karya persuratan itu sangat penting dalam persuratan
Melayu dan sastera Melayu. Mungkin hal
ini boleh difahami dengan lebih mudah jika anda rujuk poster para siswa
universiti yang mengirim satu poster yang menarik kepada saya sekitar April
2014. (Lihat gambarnya dalam entri bertarikh 4/2/2019).
Sekiranya
para sarjana ini menggunakan teori sastera Barat untuk menafikan gagasan PB,
mereka perlu memberi penjelasan dan hujah mengapa teori sastera Barat itu lebih
baik daripada gagasan PB. Sebagai
panduan, sila bahaskan perkara ini dengan menggunakan konsep ilmu yang difahami
Barat dan konsep ilmu yang difahami dalam Islam yang menjadi pegangan gagasan
PB. Antara
dua konsep ilmu ini, mana satu mengikut pertimbangan anda yang lebih tepat dan
perlu menjadi panduan? Inilah
caranya anda membuktikan kepalsuan gagasan PB yang anda tidak terima dan tidak
suka itu. Jika anda dapat melakukan kerja yang amat rumit ini, dan dapat
membuktikan teori sastera Barat jauh lebih unggul daripada gagasan PB yang
berasaskan konsep ilmu dalam Islam itu, maka anda akan berjasa besar dalam
mengelirukan para sasterawan dan sarjana sastera dalam persoalan besar yang
dikemukakan dalam genre baru karya persuratan itu. Kalau anda berjaya
melakukannya, anda mungkin akan mendapat Hadiah Nobel Sastera kerana berjaya
menafikan keunggulan konsep ilmu dalam Islam yang menjadi asas gagasan PB. Saya
telah menulis dalam entri yang lepas membicarakan aspek ini, dan membuat
kesimpulan yang tegas bahawa Hadiah Nobel Sastera adalah lambang kepalsuan
kreatif dan kepalsuan sistem nilai yang
dipakai oleh Panel Hadiah Nobel. Sila rujuk buku mereka yang berjudul, The
Nobel Prize in Literature: A Study of the Criteria behind the Choices, susunan
Pengerusi Hadiah Nobel Sastera sendiri, Kjell Espmark (versi Inggeris 1991).
Saya berdiri teguh mempertahankan gagasan PB yang dari segi perkembangan ilmu
jauh lebih unggul daripada kriteria yang dipakai oleh Hadiah Nobel Sastera.
Saya tunggu bantahan atau bangkangan anda, yang sangat penting anda kemukakan
jika anda benar-benar mahu mempertahankan kedudukan para sasterawan negara
sebagai penulis picisan yang melahirkan karya picisan dilihat dari perspektif
ilmu yang benar yang menjadi tonggak gagasan PB. Inilah masanya untuk menolak
gagasan PB secara total dengan menerima kriteria Hadiah Nobel Sastera yang
lebih unggul, lebih tepat digunakan, dan lebih
besar pengaruhnya dalam pemikiran manusia sejagat. Maksudnya, jika ukuran yang digunakan dalam
pemilihan Hadiah Nobel itu ketika menilai karya para sasterawan negara, maka kita akan dapati karya para sasterawan
negara sendiri adalah sama darjatnya dengan karya para pemenang Hadiah Nobel
Sastera. Tidakkah ini satu hujah yang kuat yang menolak secara total ukuran
yang dicadangkan oleh PB. Saya harap ada
sarjana sastera yang akan menyahut cabaran ini. Sebagai panduan, beliau boleh
memberitahu kita semua bahawa ukuran yang dipakai oleh Hadiah Nobel Sastera adalah
tepat untuk melaksanakan tujuan dan matlamat mereka; manakala ukuran yang
dicadangkan oleh PB belum lagi diterima oleh para sarjana Islam sendiri yang
masih berpegang kepada ukuran Barat ketika menilai karya sasterawan negara,
untuk memastikan keunggulan mereka tidak terjejas. Ini bererti, ukuran Barat
itulah yang mesti dipakai, sesuai dengan kedudukan para sasterawan negara yang
sudah setaraf dengan semua sasterawan dunia. Saya harap semua sarjana sastera
dan sasterawan negara puas hati dengan kesimpulan ini dan menerimanya dengan
senang hati.
Sebagai
peringatan yang mungkin berguna untuk kita semua ketika mencari makna sebenar
ukuran yang kita pakai, di sini saya kutip pandangan saya mengenai perkara ini
untuk anda bahaskan dengan kritis. Saya ambil daripada Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2; hal. 146-147, “Menghidupkan
Perbahasan Ilmiah dalam Kritikan”.
“Gagasan Persuratan Baru yang
dikemukakan di sini memerlukan
perbahasan yang lebih mendalam untuk mendedahkan tujuan dan matlamatnya supaya
dapat difahami oleh para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera. Tradisi
perbahasan ilmiah di negara kita agak lembap, apatah lagi dalam era perdagangan
ilmu, perbahasan menjadi suatu kegiatan yang pelik, terasing, dan tidak menarik
minat para sarjana tempatan kerana tidak menguntungkan. Di negara-negara Barat yang sudah lama
mempunyai tradisi perdebatan tentang ilmu, meskipun ilmu dan kemahiran sudah
lama juga diperdagangkan, telah wujud sekumpulan ilmuan mereka yang menjadikan
penyebaran ilmu kegiatan seumur hidup dengan tidak mementingkan pulangan
kewangan. Oleh itu kita dapat melihat banyaknya jurnal-jurnal ilmiah
diterbitkan, yang bukan bertujuan mencari keuntungan, tetapi lebih kepada
menyebarkan disiplin keilmuan tertentu. Perbahasan ilmiah di Barat menjadi tradisi
yang dipelihara dengan baik, disokong oleh orang-orang kaya mereka melalui
bantuan dan yayasan keilmuan. Kita belum ada tradisi seumpama itu, dan
orang-orang kaya kita rata-ratanya agak tamak dan kedekut. Para sarjana dan
pengkritik sastera dan ahli-ahli akademik pun terpengaruh dengan kehidupan
kebendaan memperdagangkan ilmu dan kemahiran itu, oleh itu para sarjana kita
tidak mahu “membuang” masa mereka membahaskan apa juga persoalan yang
dilontarkan dalam dunia ilmu atau dunia akademik. Selain tidak mempunyai
pulangan kewangan yang lumayan, perbahasan seumpama itu menuntut korban masa,
pemikiran, dan mungkin juga kewangan. Jika sekali-skala mereka terjun ke dalam
perbahasan kecil-kecilan, maka tujuannya hanyalah untuk “mempertahankan”
pandangan peribadi, bukan untuk menyuarakan hasil pemikiran yang teratur.
Dengan sikap seumpama itu, banyak persoalan yang boleh dan patut dibahaskan
dengan mendalam tinggal terbiar, tidak disentuh dan tidak dihiraukan sama
sekali.” (hal. 146-147).
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 7 Mac 2019.
No comments:
Post a Comment