Sunday, March 10, 2019

MASIH ADAKAH LAGI TANAH MELAYU DALAM MALAYSIA BARU?



Dalam konteks politik Malaysia Baru yang dicanang dengan riuh rendah oleh DAP selepas menguasai pentadbiran Tanah Melayu melalui PM rekon Tun Dr. Mahathir Mohamed, orang Melayu tidak lagi dikenali sebagai bangsa Melayu, yang sudah diharamkan penyebutannya dari segi politik  kerana menurut DAP ungkapan itu bersifat perkauman, sedangkan dalam Malaysia Baru tidak ada lagi dan ditentang keras perasaan perkauman itu. Yang menentukan ini ialah yang menang besar sehingga terbentuknya Pakatan Harapan dalam Malaysia Baru, yang sudah diperjuangkan oleh DAP sejak merdeka, sudah lebih dari 50 tahun, satu idea yang dicetuskan oleh Lee Kwan Yew dari Singapura, malah nama DAP itu sendiri adalah versi Tanah Melayu untuk parti PAP (Peoples Action Party) yang dibentuk oleh Lee Kwan Yew untuk memerintah Tanah Melayu; tetapi hasrat itu digagalkan oleh Tunku Abdul Rahman yang menendang  keluar Singapura dari Malaysia. Ketika itu belum ada lagi Malaysia Baru, satu ungkapan yang hanya muncul selepas PRU Mei 2018.  Walaupun Malaysia Baru belum lagi sampai satu tahun, program dan projek politik DAP itu sudah berjaya memecah-belahkan Melayu dengan membentuk parti serpihan. Cuba anda bilang Melayu kini berada dalam berapa parti?  Jangan-jangan Melayu sendiri tidak sedar mereka telah dipecah-belahkan! 

Idea sosialisme yang dibawa oleh DAP (Democratic Action Party)  sudah pun diterima oleh sebahagian orang Melayu yang terpelajar yang menjadi anggota DAP dan kini mewakili DAP dalam pelbagai institusi politik dan ekonomi dan sosial yang bekerja untuk menguatkan pengaruh politik DAP.  Celaka sungguh menjadi Melayu dalam Malaysia Baru sekiranya mereka tidak terima hegemoni politik yang dikuasai DAP.  Inilah hasil kegagalan UMNO dan sekutunya yang membiarkan orang Melayu terus miskin merempat di kampung-kampung, padahal para pemimpin UMNO segenap peringkat hidup senang melalui sokongan Melayu. Kini DAP sedang mencuba menguasai kampung-kampung Melayu dengan membawa IT untuk orang kampung, dengan alasan orang kampung tidak boleh dibiarkan ketinggalan dalam revolusi IT ini.  Semua Melayu menyambut baik program DAP ini. Adakah mereka faham apakah kesannya kepada mereka? Para ahli akademik Melayu membisu, tidak mahu membicarakan perkara ini kerana mereka takut jawatan mereka di universiti tercabut. Untuk pengetahuan para sarjana bodoh dan penakut ini, di Kelantan dalam tahun 1927 apabila bas mencadangkan supaya dikeluarkan tiket, majalah dan akhbar yang terbit di KB membahaskan perkara itu. Adakah Melayu sekarang ambil peduli?  Dulu Melayu agak cerdik; tetapi sekarang sejak dididik oleh UMNO, mereka jadi bodoh dan berjiwa hamba.  Inilah kemajuan yang dibanggakan oleh para pemimpin Melayu. Kita tidak boleh berkata ini merupakan satu pengkhianatan kepada bangsa Melayu yang sudah hilang aspek “bangsanya” itu.

Sekarang bangsa tidak penting lagi, kerana konsep dan istilah bangsa itulah yang menjadi asas perkauman dalam Malaysia Baru.  Itulah kesimpulan DAP yang  dilaungkannya kepada seluruh rakyat Malaysia Baru, dengan restu dan galakan daripada PM rekon Tun Mahathir Mohamed.  Dalam sejarah politiknya, orang Melayu tidak pernah mengutuk para pemimpin mereka walau betapa korup sekali pun.  Inilah rahsia keagungan bangsa Melayu yang kemudiannya kehilangan identitinya tetapi mendapat pujian daripada musuh politiknya kerana toleransinya yang tinggi untuk menerima korupsi sebagai cara hidup para pemimpin politik mereka.  Konsep korupsi dalam Islam dipanggil perbuatan fasad, “complete corruption both spiritually and  materially”. Dalam Islam, fasad sebagai korupsi tidak hanya dari segi kewangan, tetapi menyeluruh mengenai cara hidup yang menolak al-Quran, atau yang menggunakan al-Quran untuk mendapat kuasa. Kedua-kedua perbuatan ini adalah perbuatan yang korup kerana di situ terdapat dengan jelas penipuan yang ditutup dengan menggunakan agama padahal yang berlaku adalah sebaliknya.  Apabila agama digunakan sebagai alat politik untuk mendapat kuasa, maka itu adalah korupsi, jelas dan tidak dapat diragukan lagi. Ini bererti, sesiapa juga yang menggunakan agama, terutama untuk  menakut-nakutkan penganut agama Islam untuk mendapat kuasa, maka mereka melakukan fasad dalam pengertian yang luas.  Demikian juga, jika anda menolak agama sebagai asas kehidupan, maka anda pun melakukan perbuatan fasad secara umumnya.  Cuba anda baca Hikayat Buyung  Lurus: Sebuah Hikayat Politik Melayu, untuk mendapat makna fasad dalam Islam.  Sekiranya penjelasan Buyung Lurus tidak betul, sila betulkan; jangan biarkan kesalahan bertapak dalam masyarakat. Dalam politik, kesalahan dipertahankan sebagai hujah untuk mempertahankan pembohongan dalam politik. Anda perlu menjadi cerdik dan bijak untuk memahami perkara ini.

Walau apa pun tajuk perbincangan saya, satu perkara yang tidak akan saya tinggalkan ialah peranan ilmu dalam kesusasteraan, dalam penulisan kreatif dan kritikan sastera. Untuk memudahkan penulis dan sarjana memahami persoalan ini, saya kemukakan Gagasan Persuratan Baru. Tetapi yang terjadi adalah sebaliknya, sesuatu yang sangat lucu bagi saya. Rupanya kemunculan PB meresahkan para sasterawan dan sarjana kerana sekarang saya mencabar setiap teori Barat yang mereka agungkan. Ini tidak bererti saya menolak teori Barat. Tidak. Bodohlah jika anda menolak apa saja yang datang dari Barat. Para penulis dan sarjana mereka sangat kreatif dan rajin meneliti persoalan dalam bidang kreatif dan penilaian karya kreatif yang menjadi teori sastera kemudiannya. Kini kita dapat macam-macam teori dalam sastera Barat. Semuanya mempunyai kekuatan masing-masing. Saya seronok mengikuti perkembangan ini, tetapi tidak satu pun memuaskan hati saya. Ada benda penting yang tidak ada dalam teori itu. Teori itu tidak ada ruh, kosong dari segi makna kehidupan yang kita sebagai orang Islam faham. Inilah yang mendorong saya mengemukakan Gagasan PB. Yang paling lucu, sasterawan dan sarjana sastera jadi amat marah apabila dengan menggunakan PB saya mula menilai kembali kegiatan mereka. Kemarahan mereka bagi saya membenarkan tesis saya selama ini, bahawa mereka bukanlah golongan pemikir, hanya golongan peniru saja. Mereka tidak ada pendirian ilmiah yang mantap. Mereka hanya ada sentimen yang sering kali tidak berasas. Kemuncak dari kemarahan itu ialah apabila saya buktikan kita TIDAK  perlukan sasterawan negara, malah kemunculan sasterawan negara dalam budaya intelektual Malaysia adalah satu pengkhianatan kepada perkembangan ilmu. Tentulah mereka sangat marah, tetapi mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka tidak ada hujah untuk menolak tesis saya. Akhirnya yang terjadi ialah mereka berkumpul beramai-ramai menggunakan segala kemudahan yang ada pada mereka untuk menolak PB. Sayangnya, semakin kuat tentangan mereka, semakin jelas kebodohan mereka. Saya tidak boleh berbuat apa-apa, kerana itulah pilihan mereka, bangga menjadi bodoh dan angkuh mempertahankan kebodohan itu dalam sastera.  Tentu saja kata-kata ini amat keras, tetapi itulah hakikatnya yang mereka terpaksa akui. Sekiranya mereka ada hujah baru dan pendekatan baru, saya tentu saja bersedia mendengarnya. Dan tentu saja saya akan letakkan PB di medan perbahasan seperti Hang Tuah dan Hang Jebat bertarung untuk … Untuk apa ya?  Pertanyaan ini amat menarik untuk difikirkan dan diberi jawapannya!

Sekarang kemunculan Gagasan PB tidak dapat diketepikan lagi, tidak dapat ditolak lagi. Sudah banyak ditulis dan dihuraikan PB dalam buku-buku tebal yang anehnya, tidak pernah wujud di kalangan para penentang PB. Jadi selama ini mereka bercakap besar saja, tetapi tidak ada buku “besar” yang menjelaskan kegiatan mereka secara akademik.   Hanya mereka sendirilah yang tahu mengapa mereka tidak berupaya melahirkan buku-buku besar menjelaskan kedudukan mereka dalam dunia ilmu dan dunia kreatif. Tentulah sangat menyedihkan kita semua kerana sudah jelas mereka ini tidak ada kemampuan intelektual untuk menghasilkan buku-buku yang tinggi daya pemikirannya dan analisisnya. Saya yakin mereka sedar kelemahan mereka. Saya bersimpati dengan mereka kerana sudah jelas kemampuan intelektual mereka amat terbatas, lebih mendekati keadaan yang selalu saya sebut, iaitu mereka ini adalah golongan picisan, bukan pemikir.  Kesimpulan ini akan berubah jika mereka dapat memberikan satu contoh (satu saja pun sudah cuku) bahawa kesimpulan saya tidak tepat.

Apa halnya dari perbincangan politik tiba-tiba saya berpindah kepada perbincangan intelektual, khususnya tentang karya kreatif dan kritikan sastera.  Baguslah jika anda sedar. Jika anda tidak sedar lagi bagus, kerana ini membuktikan anda adalah orang biasa yang tidak kritis dan tidak memberi perhatian mengapa sesuatu tulisan, istimewanya tulisan saya, diberi bentuk seperti yang anda dapat. Saya namakan style ini stylization of ideas, siratan makna.  Anda tidak boleh pegang idea seperti anda pegang telur ayam atau buah durian (perhatikan mengapa saya beri contoh seperti ini!).  Jika anda berada di dalam laut, atau air sungai sekali pun , anda tidak boleh berpaut kepada air. Tetapi anda boleh melakukannya, yakni berpaut kepada air, dengan menggunakan kuak tangan anda untuk berhanyut sejauh mana yang anda mahu. Anda tidak akan tenggelam atau lemas, kerana anda diselamatkan oleh tangan anda yang menguak air sungai. Bagaimana jika air sungai itu deras arusnya? Lebih senang anda berhanyut tanpa usaha keras untuk timbul. Teknik ini memang dipelajari tanpa guru oleh penduduk di tepi sungai. Saya sudah boleh melakukan ini sejak budak-budak lagi. Saya dan kawan-kawan akan berhanyut dibawa arus sambil berbual dan bercerita. Bila sudah jauh kami kembali ke pangkalan sambil berenang dan berlumba siapa sampai dulu. Begitulah, bila anda ada kemahiran tertentu, segala-galanya menjadi mudah. Demikian juga jika anda mempunyai  kemahiran berbahasa, menggunakan stylization of ideas, tiada idea yang tidak boleh anda kemukakan untuk dilihat oleh orang yang tahu membaca dan boleh  berfikir.  Kalau anda membaca karya saya, Pujangga Melayu, anda akan bertemu berbagai-bagai cara saya menyampaikan idea. Cuma, jika anda agak “benak” (orang Kelantan tahu makna perkataan ini), mungkin sukar memahaminya. Baca  baik-baik motto Pujangga Melayu: “Karya-karya ayah untuk orang yang berfikir, bukan untuk si pandir.” Prof. Dr. Awang Yusuf memperingatkan Fatimah, anaknya.”  Hebat, bukan? (Bila saya tulis ini saya tertawa kecil…)  Begitulah gaya seorang pujangga,  yang memberi perhatian kepada makna dan matlamat karya; tidak demikian halnya di kalangan ahli politik, yang  menjadikan pembohongan sebagai teknik untuk mendapat sokongan. Perhatikan baik-baik bagaimana Pakatan Harapan mendapat “kemenangan” sementara yang kini mereka takut akan kehilangan kuasa kerana sudah ramai yang tahu pembohongan mereka. Paling klasik, mereka memberitahu rakyat,  memang benar ada janji untuk menghapuskan tol; tetapi itu diucapkan sebagai umpan kerana mereka tidak sangka akan menang besar!  Perhatikan bagaimana mereka memberi “makna” janji palsu ini ketika menghadapi masalah tol ini.

Nampaknya dalam era Malaysia Baru yang dikuasai DAP dalam semua bidang, termasuk  bidang pendidikan dan agama,  maka istilah Tanah Melayu diharamkan dari disebut; dan jika disebut  juga maka Melayu adalah kumpulan yang jelas sifat  perkaumannya. Itulah keputusan DAP untuk orang Melayu. Tetapi jika Cina atau India mengatakan kemajuan Malaysia hanya mungkin kerana adanya usaha gigih Cina dan India untuk membangun  Malaysia menjadi negara maju, maka itu bukan perkauman. Tidakkah ini satu kecelakaan sejarah yang perlu ditentang oleh bangsa Melayu? Jika mereka, bangsa Melayu, sudah menjadi penakut sekalipun, mereka harus memberanikan diri untuk menentang  gerakan perkauman Cina dan India dalam politik Melayu dengan memecah-belahkan mereka, si Melayu, dalam beberapa parti Melayu yang menentang satu sama lain. Apa yang anda boleh pelajari dari kedudukan ini?  Sebagai sasterawan dan sarjana, anda sendiri pun memecah-belahkan sastera Melayu dalam kelompok tertentu dan menerima hanya kelompok tertentu itu saja sebagai mewakili sastera Melayu. Itulah caranya anda menolak PB. Mungkin anda tidak sedar, bahawa tindakan anda itu sangat mirip dengan tindakan DAP dalam politik yang telah berjaya memecah-belahkan Melayu dalam puak-puak tertentu untuk memudahkan  DAP menguasai gerakan politik Malaysia Baru.  Saya tidak fikir para sasterawan dan sarjana sastera sedar akan perkembangan ini. Jika mereka sedar, mereka harus menggunakan badan-badan penulis untuk menolak Malaysia Baru yang  merugikan Melayu itu. Jangan khuatir, anda tidak perlu menerima Gagasan PB untuk mengambil tindakan ini. Anda boleh terus menyisihkan dan menolak  PB. Tidakkah ini yang anda mahu?

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 9 Mac 2019.



1 comment:

  1. Hebat orang berfikir berjuang demi memajukan diri,mengisi intelektual bangsa dan meningkatkan kerohanian jiwa bangsanya menghadapi dunia yang penuh pancaroba.
    Melihat,mengkaji situasi agama,negara dan bangsa tetap istiqamah menyatakan kebenaran tidak bermuka-muka mengambil hati pihak tertentu.
    Sekian.Salam hormat.
    _20 mac 2019 rabu,putrajaya.

    ReplyDelete