Tuesday, March 5, 2019

PERLUKAH ORANG POLITIK JUJUR BETUL BENDUL?



Tidak masuk akal UMNO/BN memerintah lebih 61 tahun bergelumang dengan rasuah? Tidak adakah pemimpin UMNO/BN yang bersih dari rasuah?  Sebenarnya pertanyaan ini sangat bodoh, tidak masuk akal mengapa mesti ditanyakan sekarang setelah UMNO dikalahkan dan sudah pula naik kembali ketua UMNO lama yang pakai parti baru khusus ditubuhkan untuk membersihkan rasuah dalam politik Malaysia. Apa yang berlaku sekarang adalah gambaran sebenar yang saya bayangkan dalam Aligupit, sebuah novel berasaskan stylization of ideas/siratan makna. Kerajaan baru yang mereka namakan “Pakatan Harapan” adalah penjelmaan Aligupit dalam politik Malaysia.  Perkembangan terbaru dalam politik Malaysia ini sangat menarik apabila para penganalisis politik (saya fikir yang mediocre sebenarnya) telah melakukan penipuan intelektual dengan membuat kesimpulan bahawa kemunculan Pakatan Harapan  (PH) adalah hasil kesedaran anak muda yang memilih PH yang mereka anggap tidak akan melakukan amalan korupsi politik.  Saya ingin menegaskan, anak-anak muda ini telah tertipu dan menipu diri sendiri dengan membuat andaian bodoh bahawa PH akan bebas dari rasuah. Soalan pertama yang mereka perlu tanya ialah: Semua pemimpin PH adalah juga yang memimpin UMNO/BN atau parti pembangkang yang anti Islam dan anti Melayu… dan seterusnya.

Anak-anak muda ini juga perlu faham dan bijak menggunakan istilah. Di Malaysia, jika kamu memperjuangkan hak ketuanan Melayu, yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, kamu adalah perkauman. Jika bukan Melayu mempersoalkan hak mereka dalam Perlembagaan yang kata mereka sepatutnya sama rata, maka mereka tidak boleh dituduh perkauman kerana adalah hak mereka untuk mempersoalkan kewajaran Perlembagaan Malaysia yang dipersetujui sebagai syarat merdeka. Orang Inggeris telah memberi keistimewaan yang paling istimewa kepada Cina dan India melalui persetujuan jus soli.  Melalui persetujuan ini, yang tidak diketahui oleh orang Melayu, maka apabila diisytiharkan saja kemerdekaan, berjuta orang Cina dan lain-lain kaum menjadi rakyat secara automatik. Melayu seperti beruk tersengih bangga ditipu dalam rundingan kemerdekaan itu. Sekarang mereka yang bernama Melayu tidak bebas mengkritik bukan Melayu; sedangkan bukan Melayu boleh kata apa saja kepada Melayu berasaskan konsep kebebasan bersuara dan kebebasan kewarganegaraan yang kata mereka diungkapkan dalam PBB.  Yang paling celaka, orang Melayu sendiri menentang bahasa Melayu dengan tergagap-gagap bercakap Melayu dalam Dewan Rakyat; yang bukan Melayu apatah lagi, bahasa Cina pasar pun lebih baik. Memang betul Melayu itu bodoh dan ikut perintah, oleh itu tiada siapa pun tegur ahli Dewan Rakyat yang tidak fasih berbahasa Melayu kerana Melayu sendiri pun tidak fasih.  Inilah kejayaan Dewan Bahasa dan Pustaka mengkhianati bahasa sendiri dengan tidak pernah berusaha untuk memberi cadangan latihan berbicara bagaimana bahasa Melayu itu diucapkan dengan baik dalam Dewan Rakyat.  Demikianlah Melayu menjadi pengkhianat kepada bahasa Melayu kerana menerima begitu saja penghinaan bahasa rasmi Malaysia yang tidak boleh diucapkan oleh budak-budak sekolah Cina dan Tamil dan termasuk juga budak-budak Melayu sendiri. Kalau anda dengar baik-baik pengucapan para juruhebah Radio dan TV, anda akan dapati yang Melayu sendiri tidak tahu berbahasa Melayu. Pulau Redang dibaca Redang (e seperti dalam emak), terendak dibaca terendak (e seperti dalam emak), dan banyak lagi yang gila-gila. Mengapa DBP membiarkan bahasa Melayu dilucahi oleh orang Melayu sendiri dan bukan Melayu? Inilah yang saya maksudkan dunia pandirisme.  Ahli politik Melayu bersikap betul bendul dengan melakukan kesalahan yang sama.

Baru saja seorang ahli akademik yang memegang jawatan VC sebuah universiti di Terengganu dengan bangga memberi keistimewaan yang tidak wajar kepada SN Samad Said yang dilantik sebagai Sasterawan Universiti Sultan Zainal Abidin.  Naib Canselor Prof. Datuk Dr. Hassan Basri Awang Mat Dahan menyatakan hasrat universiti, sebagai menyahut cadangan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik, yang mahu universiti awam menempatkan sasterawan negara di semua universiti. Ini pun sejenis tindakan berasaskan pandirisme juga. Budak-budak universiti awam sepatutnya dididik untuk mengenal konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh Islam; tetapi hasrat ini tidak akan tercapai jika Menteri Pendidikan sendiri dan para Naib Canselor tidak tahu pun maksud dan konsep ilmu yang benar itu dan mengapa konsep itu penting dalam pendidikan.  Kejanggalan ini sudah pun disedari oleh USM yang mengadakan satu seminar khas membicarakan aspek ini dan telah pun menerbitkan buku penting yang tidak dikenal pun oleh para Naib Canselor. Buku itu berjudul, Decolonising the University: The Emerging Quest for Non-Eurocentric Paradigms. eds. Claude Alvares, Shad Saleem Faruqi (USM2012).  Perhatikan kutipan penting ini untuk renungan bersama: “Reflecting on my experience of trying to ‘transform’ Universiti Sains Malaysia (USM) where I have been Vice Chancellor for the last 10 years, I must admit that I am still uncomfortable with the notion of a ‘university’ as it is generally understood. I often question whether this is the ‘right’  university that I am leading. … (dan seterusnya, yang perlu dirujuk). (hal. 8).  Bagaimana dengan universiti lain? Adakah kesedaran ini dirasai juga oleh para Naib Canselor yang ramai itu?

Sejauh mana para sarjana, sasterawan, pengkritik sastera tertawan kepada pandangan buku tersebut?  Kita tidak tahu dengan pasti, malah besar kemungkinannya mereka menolak pandangan buku itu, kerana buku itu mengkritik kiblat sastera yang mereka pakai. Katalah mereka menolak kesimpulan yang dipaparkan dalam buku itu, maka tepatlah rumusan Pascale Casanova dalam bukunya, The World Republic of Letters yang mengatakan terdapat dua kiblat dalam kritikan sastera, sama ada Paris atau London. Ini sangat menarik kerana mana satu pun yang menjadi pilihan sasterawan Malaysia, para sarjana dan pengkritik sastera, maka tepatlah kesimpulan PB bahawa itulah kiblat mereka, salah satu atau kedua-duanya.  Oleh itu, tidaklah menghairankan jika mereka menolak konsep ilmu yang benar kerana konsep itu berkiblatkan Makkah, tempat asal al-Quran diwahyukan. Sungguh berani para sasterawan dan sarjana sastera ini memilih Paris dan London menjadi kiblat sastera mereka, padahal ketika sembahyang mereka memilih Makkah! 

Mereka terpaksa menerima kesimpulan ini kerana semua karya mereka menyerlahkan arah kiblat sastera mereka dengan amat jelas, yakni sama ada Paris atau London atau kedua-duanya sekali; tetapi tidak Makkah.  Jika mereka mengarahkan kiblat sastera mereka ke Makkah, maka mereka akan menerima konsep ilmu yang benar yang bersumberkan al-Quran; dan mereka tidak ada hujah langsung untuk mengatakan karya sastera terlepas dari hakikat ini. Demikianlah bodoh dan dangkalnya hujah para sasterawan dan sarjana yang membuat pilihan yang tidak saja salah, tetapi juga meletakkan mereka dalam kesesatan yang nyata. Mari kita dengar hujah mereka, jika mereka mahu atau berupaya memberikan hujah palsu mereka.  Sekarang saya telah menyebut perkataan palsu, yang memberi makna bahawa karya para sasterawan negara dan pemilihan para anggota Panel Anugerah Sastera Negara sebenarnya diasaskan kepada kepalsuan teori sastera Barat, yang menjadi landasan mereka, yang semata-mata diasaskan kepada pandangan peribadi para sarjana Barat yang secara total menolak wujudnya ukuran berasaskan konsep ilmu yang benar. Sekiranya anda masih belum faham kesimpulan ini, anda hanya membuktikan betapa cetek dan meraba-rabanya kedudukan anda yang begitu gigih mempertahankan para sasterawan negara dan ukuran yang anda gunakan dalam pemilihan mereka, padahal anda sendiri tahu asasnya ialah kepalsuan ukuran yang dilontarkan oleh para sarjana Barat yang menolak agama dan peranan agama dalam kehidupan manusia yang siuman. Adakah ini bermakna para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera Malaysia tidak siuman? Kita tunggu jawapan mereka, jika mereka mahu memberikannya. Kalau tidak, mereka telah membenarkan kesimpulan kita.

Kita tidak boleh berkompromi dalam perkara ini kerana hasil kreatif menjadi sebahagian daripada tinggalan budaya kita yang akan diwarisi oleh generasi akan datang. Supaya mereka tidak tersesat, kita perlu memberikan mereka kesimpulan yang tegas bahawa yang mereka terima dan warisi itu adalah karya palsu yang diasaskan kepada nilai-nilai palsu dalam kehidupan manusia yang siuman.  Kesimpulan perlu disanggah oleh para sasterawan dan sarjana sastera, kerana kita perlu mendengar pendirian sebenar mereka dan apakah asas-asas yang menjadi pegangan mereka yang sampai kepada kesimpulan itu. Permintaan ini adalah wajar dan memberi penjelasan yang benar adalah wajib dilakukan olehy golongan ini, jika mereka benar-benar jujur dalam tindakan mereka menolak konsep ilmu yang benar itu.

Kalau anda seorang pembaca yang cerdik, anda mungkin bertanya mengapa tajuk entri ini seolah-olah seperti membicarakan peranan ahli politik, bukan mengenai sastera. Kalau anda mempunyai perasaan sebegini, jelaslah anda tidak cerdik, dan tidak peka kepada keputusan yang dibuat mengenai sastera selama ini. Semuanya keputusan politik. Yang melantik para sasterawan negara adalah orang politik, yang memberi arahan kepada Panel untuk memilih siapakah yang mereka anggap layak digelar sasterawan negara. Tanpa arahan politik, gelaran sasterawan negara itu tidak bermakna langsung; oleh itu tiadalah imbuhan besar yang diberikan kepada yang dilantik menjadi sasterawan negara itu.  Ungkapan “betul bendul” itu tidak saja berunsur sindiran, tetapi itulah hakikatnya. Perhatikan contoh mengenai ketokohan A. Samad Said yang telah bersetuju dijadikan resident writer di Universiti Sultan Zainal Abidin. Idea Menteri Pendidikan supaya sasterawan negara diberi keistimewaan yang istimewa di tempat-tempat istimewa (universiti adalah tempat istimewa) dengan memberi mereka kedudukan istimewa, adalah keputusan politik yang dipaksakan oleh ahli akademik yang ingin mencari favour daripada ahli politik. Dia tidak rugi sedikit pun dengan menjadi pelaksana arahan politik; malah dia mendapat tempat yang amat dihormati di kalangan ahli politik (secara khusus dalam kes ini Menteri Pendidikan sendiri yang memberi cadangan supaya para sasterawan negara, terutama sekali A. Samad Said diberi penghormatan dan kedudukan istimewa. VC universiti berkenaan menggunakan kesempatan itu untuk “mengambil hati” Menteri Pendidikan yang pada hakikatnya tidak berminat kepada perkembangan intelektual di kalangan pelajar universiti dengan memperkenalkan mereka kepada perkembangan terbaru dalam kritikan sastera dengan munculnya Gagasan Persuratan Baru. Menteri Pendidikan ini sangat bangga kerana dia tidak tahu menahu tentang perkembangan ini, yang dalam perhitungan beliau akan melahirkan para pelajar yang kritis dan dengan itu kerajaan yang disokongnya akan dinilai dengan kritis oleh para pelajar yang kritis itu.  Tetapi dengan munculnya satu poster sekitar April 2014 mengenai PB, sesuatu yang positif akan diperjuangkan oleh para pelajar yang kritis ini setelah Kementerian Pendidikan gagal melaksanakannya.  Pembohongan intelektual yang diperjuangkan oleh Menteri Pendidikan akan mendapat tentangan hebat dari para pelajar yang tidak dapat menerima tindakan Kementerian Pendidikan yang masih terus mahu menyekat kebebasan berfikir di kalangan pelajar seperti yang pernah dilakukan sebelum ini.

Penjajahan ilmu dalam masyarakat Malaysia sudah pun disedari dan dibincangkan dalam seminar yang melahirkan buku yang saya rujuk di atas.  Barat tidak perlu membawa askar dan kapal perang untuk menjajah pendidikan Malaysia, kerana penjajahan ilmu yang mereka lancarkan itu disambut baik oleh universiti sendiri, dengan mengambil ukuran yang mereka anjurkan untuk menilai  kemajuan sesebuah universiti dengan menggunakan ukuran Barat.  Kini semua universiti Malaysia berlumba-lumba menjadi hamba intelektual yang dianjurkan oleh Barat untuk mengukur kekuatan sesebuah universiti. Penjajahan akademik ini disambut baik oleh para VC universiti Malaysia, seperti yang kita lihat dalam kes VC Universiti Sultan Zainal Abidin itu.  Saya pernah menulis kepada seorang Ahli Dewan Rakyat untuk membawa perkara ini di dalam Dewan Rakyat; tetapi sesuai dengan etika politik Malaysia, surat saya tidak saja tidak berjawab malah segala dokumen yang saya kemukakan dibakul-sampah saja. Padan muka!!

Kebiadaban baru yang kini menjadi tunjang Malaysia Kini yang palsu itu dijadikan asas perkembangan kemajuan yang tidak saja terus menindas rakyat yang bodoh dan percayakan para pemimpin yang korup dan jahat, malah mereka terus dimaki hamun sebagai golongan pemalas yang mengharap bantuan sepanjang masa, tanpa sebarang usaha untuk membaiki kedudukan mereka. Ada orang berkata dengan sinis, tuduhan itu sebenarnya memberi isyarat kepada mereka untuk bangkit dalam satu revolusi sosial yang besar untuk menghancurkan segala kepalsuan yang telah mereka lalui dengan sabar selama hampir 70 tahun. Mujurlah di kalangan orang Melayu tidak ada sejarah kebangkitan melawan para pemimpin dalam revolusi sosial yang besar, maka dengan itu mereka akan terus memilih pemimpin mereka yang korup itu kerana itu saja pilihan yang ada pada mereka. Sebenarnya revolusi itu boleh diwujudkan dalam pemikiran kritis yang bertunjangkan konsep ilmu yang benar. Di sinilah peranan besar Gagasan Persuratan Baru, yang dengan gigih cuba ditahan pengaruhnya oleh para sasterawan dan sarjana. Juga oleh Kementerian Pendidikan sendiri, yang lebih cenderung untuk mengajar para pelajar terus menjadi bodoh dan pengikut yang tidak berani bersuara. Telah munculkah golongan pengkhianat intelektual dalam perkembangan kebudayaan kita?

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 4 Mac 2019.


No comments:

Post a Comment